Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2012, 13:26   #81
Sammael
Gouverneur

Standaard

Opstalrecht is ook een zakelijk recht...
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:26   #82
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wel , ik wil gerust eens een discutie aangaan met Uw hoogleraar Ik praat hem zo onder tafel in volgende thema's
Pachtwet- Recht van overpad - Erfdienstbaarheid - Recht van Opstal - Vruchtgebruik - Gemeenschap van eigenaars -Recht avn bewoning . als er iemand is die me recht van bewoning kan uitleggen , Een pluim .
You must be joking.

Iemand die amper de nederlandse taal beheerst (de fouten springer eruit), gaat het hier even komen zeggen?

Ik vermoed dat je amper een wettekst kan lezen, laat staan begrijpen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 18 januari 2012 om 13:28.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:29   #83
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Verdergaand op m'n post van daarnet.

Uwe notaris zal wel nagaan of de verkoper volwaardig eigenaar is of erfpachter/opstalhouder. Als de akte duidelijk vermeldt dat het gaat om een verkoop en de verkoper in de akte verklaart dat hij "eigenaar" (en dus niet erfpachter of opstalhouder of "eigenaar van de gebouwen" of andere schimmige omschrijvingen), dan moogt ge ervan uitgaan dat de verkoper wel degelijk gewoon, zonder tierlantijntjes, eigenaar is.

Wat appartementen betreft, tegenwoordig bestaat er een wettelijke verplichting voor degene die verkoopsovereenkomst opstelt om vooraf de syndicus te raadplegen. Die informatie moet aan de koper worden bezorgd. Vraag dus aan de makelaar of hij al de wettelijk voorgeschreven informatie heeft ontvangen van de syndicus. Deze informatie omvat o.m. het bedrag van de courante maandelijkse lasten, of er beslist werd om grote werken uit te voeren, waarvan de betaling nog niet (volledig) gebeurd is (de opgevraagde betalingen na uw akte, zullen immers voor u zijn, ook al werd beslist voor je eigenaar werd), of de mede-eigendom schulden heeft, of er juridische geschillen zijn (b.v. met een mede-eigenaar of een buur), normaal moet je ook de pv's krijgen van de 3 laatste algemene vergaderingen van mede-eigenaars.

Andere minimum informatie die je moet krijgen, zijn bodemattest, energieprestatiecertifcaat (hoe energiezuinig is de woning) en keuring van de elektrische installatie (als die niet in orde is, moet je die zelf, op eigen kosten, in orde laten zetten binnen anderhalf jaar + opnieuw laten keuren). Ook stedenbouwkundige info moet je vooraf krijgen, maar ga zeker zelf, persoonlijk, informeren bij de dienst stedenbouw van de gemeente voor je een schriftelijk bod uitbrengt. Bel zeker ook voor alle zekerheid vooraf naar je notaris om te zien of je eventueel best bepaalde voorwaarden aan je bod verbindt (b.v. opschortende voorwaarde voor 't krijgen van een lening; het appt. moet vrij zijn bij de akte, enz.)

Er komt alleszins heel wat bij kijken en je laat je inderdaad best bijstaan door iemand die er wat van kent. Per slot van rekening is de aankoop van een onroerend goed een zeer belangrijke investering. Zie het ook zeker niet als iets waar je op korte termijn veel geld gaat kunnen uit slaan. De tijd van iets te kopen en drie jaar later met belachelijk hoge winst door te verkopen is voorbij. Op lange termijn lijkt het mij nog steeds een veilige belegging. Zolang je jezelf niet in een positie manouvreert dat je moét verkopen, kan je niet veel verkeerd doen. Is de markt slecht en je wil verhuizen? Verhuur het i.p.v. te verkopen en verkoop als de markt aantrekt. Uw appartement loopt niet weg. Het leuke van eigenaar zijn, is dat je zelf beslist wat je ermee doet en wanneer je dat doet.

Luister ook niet teveel naar bankiers, maar maak gewoon zelf uw berekeningen. Er bestaan wel degelijk nog altijd instellingen die maar krediet geven aan eender wie. Geloof de banikier of kredietmakelaar die u zegt dat uw terugbetalingscapaciteit gelijk is aan uw inkomen, min 750,00 € NIET. Eén derde van uw inkomen is een goede regel. Het is trouwens ook het wettelijk toegelaten maximum als ik me niet vergis (niet dat banken zich daar in 't verleden wat van aantrokken, het crapuul). Akkoord gaan om meer dan dat te lenen, is uzelf in de miserie duwen. Doe dat niet. Als dat betekent dat ge dan nu nog geen deftig appartement kunt kopen, wacht dan of stel uw eisen naar onderen bij. Naast de 1/3de regel is het ook een goed idee zelf uw rekening te maken om te zien of ge met uw resterende 2/3de wel gaat toekomen. Hoeveel gaat ge uitgeven aan gas, elektriciteit, water, auto, verzekeringen, eten, kledij, vrije tijd. Bouw zeker een marge in van pakweg 10 % (dus uw maandelijkse uitgaven + 10 % van dat bedrag). De overschot kunt ge besteden aan een lening. Als die overschot meer is dan 1/3de van uw inkomen, dan kunt ge dus maar lenen tot 1/3de van uw inkomen. Het leven kan soms een rare loop nemen en beter te voorzichtig dan in de miserie zitten achteraf.

Veel succes ermee.
Je sleurt er een hele boel bij die er niets mee te maken heeft .en erfpacht en recht van opstal zijn geen schimmige benamingen , het zijn zeer ernstige zaken . je kan perfect eigenaar zijn van een gebouw en het recht hebben dat te verkopen , zonder dat je eigenaar bent van de grond .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:35   #84
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
You must be joking.

Iemand die amper de nederlandse taal beheerst (de fouten springer eruit), gaat het hier even komen zeggen?

Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:36   #85
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel zeg eens, van waar haal je dat soort nonsens?
Ik ben niet gemachtigt om hier in het openbaar eigendoms titels en notariele akten te publiceren . I vele gevallen moet je al betrokken partij zijn om dergelijke documenten te bekomen. Voor mij is dat niet echt een probleem in het kader van een opdracht . maar als kandidaat koper moet je aan uw notaris maar vragen naar de eigendomstitel van de grond of een kadastraal uittreksel . Bij Prive projecten zal dit niet vaak voorvallen , maar wat die sociale woning maatschappijen en projectontwikkelaars in die sector allemaal bedisselen , waar weten we het fijne nog niet van .Nog effe 40 of 60 of 80 jaar geduld en de twist kan beginnen .
Oud 18 januari 2012, 13:38   #86
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
You must be joking.

Ho Ik ben hier snel mijn een standpunt aan het neerschrijven en de inhoud is belangrijker dan die schrijffout . Maar U moet mij niet geloven hoor .
Oud 18 januari 2012, 13:43   #87
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je sleurt er een hele boel bij die er niets mee te maken heeft .en erfpacht en recht van opstal zijn geen schimmige benamingen , het zijn zeer ernstige zaken . je kan perfect eigenaar zijn van een gebouw en het recht hebben dat te verkopen , zonder dat je eigenaar bent van de grond .
De rest van mijn post was eerder bedoeld als hulp voor de draadstarter.

Met "schimmig" bedoel ik al wat niet eenvoudig en ondubbelzinnig "eigendomsrecht" is van het ganse goed, dus gebouw, grond en al wat erbij hoort.

Ge hebt juridische constructies en ge hebt argeloze kopers Jan en Mie die een huis willen kopen en willen dat dat huis "van hun" is en van niemand anders. En als ze dood gaan, moet het van hun kinderen zijn. En als die dat willen verkopen, moeten ze dat kunnen (uwen erfpacht zal tegen dan misschien nog maar 15 jaar lopen, probeer dat maar eens te verkopen).

Die zijn niet geïnteresseerd in uw opstalrecht, uw erfpacht en of dat allemaal kan en mag of niet, die willen eigenaar zijn van hetgeen dat ze kopen (en waar ze doorgaans de volledige prijs voor betalen).

Uw opstal en erfpacht zijn niet "schimmig" inzoverre dat dat juridisch inderdaad kan, maar voor Jan en Mie is dat wel schimmig. Die willen een huisje kopen en hebben geen boodschap aan door eminte juristen, al dan niet prof, uitgedachte ingewikkelde constructies.

En voor ge 't zegt, voor de professioneel zijn erfpacht en opstal niet ingewikkeld, maar de doorsnee koper moet dat allemaal niet weten. En de bankier waar hij gaat bij lenen zal misschien ook liever hebben dat ze pur et simple eigenaar worden. Want in het slechtste scenario, moeten zij hetgeen ze in hypotheek hebben openbaar laten verkopen. En als die hypotheek dan gevestigd is op een opstalrecht of een erfpacht dat op dat moment nog maar 20 jaar ofzo loopt, dan hypothekeert dat bij wijze van spreken hun onderpand.

Laatst gewijzigd door Sammael : 18 januari 2012 om 13:47.
Oud 18 januari 2012, 13:51   #88
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Je verwart erfpacht met recht van opstal.

Recht van opstal betekent dat wat je op een onroerend goed vastzet of vastmaakt, geen deel wordt van dat onroerend goed, maar dat het van jou blijft.
Natrekking is wat gebeurt zonder dat recht. Dan wordt wat je toegevoegd hebt deel van de onroerende ondergrond, en ben je het kwijt.

Erfpacht is een zakelijk recht (recht op de zaak) dat bijna gelijk is aan eigendomsrecht, met het verschil dat er een termijn op staat (49 of 99 jaar. Een notariëke akte die je dat verleent zal die termijn ook altijd duidelijk vermelden.

Dat is allemaal materie van in de kandidaturen. Als je denkt dat een hoogleraar of notaris jou foute info heeft verstrekt heb je het waarschijnlijk misbegrepen. In ieder geval staat duidelijk in een notariële akte wat voor rechten je door de akte toegekend worden.
Recht van opstal heeft niets te doen met erfpacht Trouwens erfpacht is geen zuiver therm. Pachtwet daarentegen is zeer complex.
Recht van opstal kan je kopen voor een periode . de eigenaar van de grond least of verkoopt U het recht om gedurende 99 jaar een opstal ( gebouw ) neer te zetten op zijn grond , Met dit contract kan je een bouwverguning bekomen en op je eigen kosten van vergunning tot realisatie alles op eigen kosten. op het einde van de periode kan de grondeigenaar alles beslissen. het contract verlengen - het contract is beeindigd , zonder U een € verschuldigd te zijn voor het opstal , OF er kan in het contract opgenomen zijn dat U de grond opnieuw moet opleveren in zijn bouwrijpe staat , en dan kan je het op je eigen kosten nog afbreken ook . Ik herhaal vaak voorkomend bij huisvestingmaatschappijen en bij industriele tereinen .
Oud 18 januari 2012, 13:56   #89
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Recht van opstal kan je kopen voor een periode . de eigenaar van de grond least of verkoopt U het recht om gedurende 99 jaar een opstal ( gebouw ) neer te zetten op zijn grond ,

Erfpacht mag voor 99 jaar; opstal maximaal 50 jaar.

Laatst gewijzigd door Sammael : 18 januari 2012 om 13:57.
Oud 18 januari 2012, 14:02   #90
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
You must be joking.

Alsof er in de notariele ackten geen schrijffouten staan ? dat dergelijk stukken perfect moeten zijn , daar kan ik inkomen .
Ik heb het eerste huurkoopcontract opgesteld dat diverse Notarissen hebben overgenomen en verfijnt . En dergelijke contracten ook toegepast . een zeer mooie methode die niet zo goed gekend is . maar las ik door U bestempeld wordt als dat ik niet kan lezen , is die eer aan U hoor .
Ik zit 30 jaar in de praktijk , ik kan niet schrijven maar ze zullen me niet bij den bok doen , wat is nu belangrijkst ?
Oud 18 januari 2012, 14:08   #91
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof er in de notariele ackten geen schrijffouten staan ? dat dergelijk stukken perfect moeten zijn , daar kan ik inkomen .
Ik heb het eerste huurkoopcontract opgesteld dat diverse Notarissen hebben overgenomen en verfijnt . En dergelijke contracten ook toegepast . een zeer mooie methode die niet zo goed gekend is . maar las ik door U bestempeld wordt als dat ik niet kan lezen , is die eer aan U hoor .
Ik zit 30 jaar in de praktijk , ik kan niet schrijven maar ze zullen me niet bij den bok doen , wat is nu belangrijkst ?
Ach, hijzelf weet nog niet eens dat "Nederlandse taal" met een hoofdletter is
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 14:09   #92
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Albrecht was me blijkbaar al voor
Oud 18 januari 2012, 14:18   #93
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Albrecht was me blijkbaar al voor
Die drinkt waarschijnlijk minder dan gij. De droogstoppel.
Oud 18 januari 2012, 14:32   #94
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ocharme
Oud 18 januari 2012, 14:36   #95
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dexterecus Bekijk bericht
Misschien interessant om een draad te openen in verband met huisvesting en wonen?

Ik woon nog steeds thuis maar ben langzaamaan wat een het rondbrowsen om een eigen stek te hebben. Ik zou het liefst van al willen kopen omdat huren me toch wat overkomt als verspilling.

Ik heb ook enkele algeme vragen, bv, hoe zit dat als je een appartement koopt? Kan je dan na 20 jaar je appartement uitgezet worden als de eigenaar de grond wilt verkopen ofzo?

En hoeveel geef je ongeveer uit per maand als alleenstaande aan eten, drinken, verwarming, hobbies, ... Want er gaat toch een hele hap uit je maandelijks budget als je zo'n grote som leent.
Als eigenaar bent van een appartement kan niemand je er uit zetten. Aan het Rogierplein in Brussel was er zo een appartement : iedereen had zijn appartement verkocht aan een projectontwikkelaar, behalve één. De projectontwikkelaar heeft moeten wachten tot deze persoon gestorven was om uiteindelijk de appartementsblok te kunnen afbreken. Dus daar moet je je geen zorgen om maken.

Deze ene persoon had zelfs de projectontwikkelaar voor de rechter gebracht dat hij de gezamelijke delen moest onderhouden, en de persoon heeft het gewonnen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 14:39   #96
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Recht van opstal heeft niets te doen met erfpacht Trouwens erfpacht is geen zuiver therm. Pachtwet daarentegen is zeer complex.
Recht van opstal kan je kopen voor een periode . de eigenaar van de grond least of verkoopt U het recht om gedurende 99 jaar een opstal ( gebouw ) neer te zetten op zijn grond , Met dit contract kan je een bouwverguning bekomen en op je eigen kosten van vergunning tot realisatie alles op eigen kosten. op het einde van de periode kan de grondeigenaar alles beslissen. het contract verlengen - het contract is beeindigd , zonder U een € verschuldigd te zijn voor het opstal , OF er kan in het contract opgenomen zijn dat U de grond opnieuw moet opleveren in zijn bouwrijpe staat , en dan kan je het op je eigen kosten nog afbreken ook . Ik herhaal vaak voorkomend bij huisvestingmaatschappijen en bij industriele tereinen .
Ik zeg net dat je ze verwart. Dat impliceert dat ik weet dat ze niet hetzelfde zijn.
Maar dat heb je blijkbaar toch begrepen, want terwijl je me zogenaamd verbetert zeg je hetzelfde als ik, alleen zet je er bijzaken bij alsof het hoofdzaken zijn.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 14:39   #97
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Geheelonthouder tegenwoordig.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 14:41   #98
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik

Nee, de syndicus is iemand aangesteld door de algemene vergadering van eigenaars om het onderhoud te doen. Je aandeel in de gemeenschappelijke delen , waaronder de grond, komt je automatisch toe want is onlosmakelijk verbonden met het appartement

Een syndicus is niet aangesteld om het onderhoud te doen !!! Wel om het te coordineren , schade en onderhoud vaststellen , permanentie bewking - offertes aanvragen , medeeigenaars samen roepen , vergaderingen voorzitten , als hij een meerderheid heeft , werken laten uitvoeren , financiele pot aanleggen van de Medeeigenaars en rekeningen betalen .
Inderdaad, de syndicus zal meer doen dan voor onderhoud instaan. Ik simplifieerde het omdat ik de indruk had dat het al moeilijk genoeg voor je is
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 14:44   #99
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Straks zijt ge er zelfs nog trots op
Oud 18 januari 2012, 14:44   #100
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zuip en vergeet dan soms al eens iets. Ben ik dan een deelonthouder? Grotendeelonthouder? Merendeelonthouder? Onderdeelonthouder?

Anyway, in feite, door te zuipen, onthou ik enkel nog de essentie. Gij met uw niet zuipen, herinnert u een heleboel nodeloze details.

Dus door te zuipen, werkt uw verstand veel efficiënter en verliest ge overtollige ballast.

Neem nu de natuur. De leeuw jaagt op een kudde. Welk dier wordt gevangen? Het traagste of domste. Welke dieren blijven over? De sterkste.

Awel, alcohol breekt hersencellen af. Maar wie eerst gaat, is den brol. M.a.w., ik heb enkel nog elite hersencellen.

Zuipen maakt dus slimmer.

Ik ben een genie.

Laatst gewijzigd door Sammael : 18 januari 2012 om 14:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be