Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2012, 21:41   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kortom, het zijn artiesten die de Belgische nationaliteit hebben. Dat betekent helemaal niet dat er zoiets als een typisch "Belgische" cultuur bestaat, nietwaar.

Maar wijl ik u aan de lijn heb, mijnheer Everytime, deze vraag, als u het mij toestaat : wat is er volgens u als Belgische Franstalige inhoudelijk en wezenlijk verschillend aan uw cultuur en de mijne ? Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerd antwoord.
Ik blijf met de bekende artiesten om u te antwoorden. Zelfs als ze even wel in Frankrijk als in Franstalig België zijn, blijven ze Belgische artiesten. Ze komen dus uit een ander land dan Frankrijk, zo simpel is het.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:42   #82
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er is geen verschil, behalve dat er Vlaamse boerkes zijn die ons zonodig een Waals boerkensschap willen aansmeren.
U tovert zowaar een glimlach op mijn gezicht, monsieur DEnghien.
En ik die dacht dat het vooral uw Belgische Franstalige politiekers en partijen zijn die u tot een soortement eenheid met Wallonië willen dwingen.
Voor het overige zijn wij allemaal in zekere zin "boerkes" voor degenen die ons vanuit een denkbeeldige hoogte wensen te bekijken.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:46   #83
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik blijf met de bekende artiesten om u te antwoorden. Zelfs als ze even wel in Frankrijk als in Franstalig België zijn, blijven ze Belgische artiesten. Ze komen dus uit een ander land dan Frankrijk, zo simpel is het.
We zijn het volkomen met elkaar eens dat artiesten die de Belgische nationaliteit hebben, of die "uit België komen", zoals u het omschrijft, zonder enig probleem "Belgische artiesten" kunnen genoemd worden.

Dat toont echter geenszins aan dat er een typisch "Belgische cultuur" zou bestaan, in de zin zoals in onderhavige discussie bedoeld.

Ik merk met enige spijt dat u evenwel geen antwoord geeft op mijn vraag omtrent het wezenlijk verschil tussen uw cultuur als Belgische Franstalige, en de mijne.
Oud 31 januari 2012, 21:52   #84
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
U tovert zowaar een glimlach op mijn gezicht, monsieur DEnghien.
En ik die dacht dat het vooral uw Belgische Franstalige politiekers en partijen zijn die u tot een soortement eenheid met Wallonië willen dwingen.
Voor het overige zijn wij allemaal in zekere zin "boerkes" voor degenen die ons vanuit een denkbeeldige hoogte wensen te bekijken.
De hoogte waaruit ik u bekijk is helemaal niet denkbeeldig maar bestaat uit torenhoge lagen hard cash. Zullen we mijn kunstcollectie eens naast de uwe zetten? Uw inzet voor cultuur naast de mijne? U komt niet eens aan mijn zolen, sukkel. U bent een vulgaire profiteerder van cultuur, wij zijn investeerders in cultuur. Zonder ons geen cultuur.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:53   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn het volkomen met elkaar eens dat artiesten die de Belgische nationaliteit hebben, of die "uit België komen", zoals u het omschrijft, zonder enig probleem "Belgische artiesten" kunnen genoemd worden.

Dat toont echter geenszins aan dat er een typisch "Belgische cultuur" zou bestaan, in de zin zoals in onderhavige discussie bedoeld.

Ik merk met enige spijt dat u evenwel geen antwoord geeft op mijn vraag omtrent het wezenlijk verschil tussen uw cultuur als Belgische Franstalige, en de mijne.
Dat hangt af van persoon tot persoon. Wat mij betreft, zie ik niet zoveel verschillen tussen uw cultuur en de mijne aangezien ik bijvoorbeeld naar France 2 dan naar de RTBF of RTL-TVI bekijk. Ergens leef ik dus al elke dag met Frankrijk. Maar dat wil niet betekenen dat ik tegen België ben.
Oud 31 januari 2012, 21:55   #86
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoogte waaruit ik u bekijk is helemaal niet denkbeeldig maar bestaat uit torenhoge lagen hard cash. Zullen we mijn kunstcollectie eens naast de uwe zetten? Uw inzet voor cultuur naast de mijne? U komt niet eens aan mijn zolen, sukkel. U bent een vulgaire profiteerder van cultuur, wij zijn investeerders in cultuur. Zonder ons geen cultuur.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:56   #87
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, laten we misschien eenvoudigweg de definitie aannemen die onze en uw woordenboeken weergeven, tenzij u liever een geheel persoonlijke betekenis wil geven aan elk woord dat hier wordt gebruikt.
Ik verwijs u derhalve graag naar bedoelde woordenboeken : er is keuze genoeg.
Als zelfs de antropologie moeilijkheden heeft om het concept cultuur eenduidig af te bakenen, dan denk ik niet dat het verstandig is om een woordenboek op dit gebied te vertrouwen.

Een paar voorbeelden van antropologische definities:
- ‘Culture or Civilization, taken in its widest ethnographic sense, is that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, custom and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society.’ (EB Taylor, Culture)

- Geertz outlined culture as "a system of inherited conceptions expressed in symbolic forms by means of which men communicate, perpetuate, and develop their knowledge about and attitudes toward life" (1973:89). (wiki: Clifford Geertz)

Het valt dus op dat deze wetenschappers (bewust) vage definities van cultuur hanteren. Dit zijn definities die zich niet beperken tot wat onmiddellijk waarneembaar is. Ze lenen zich bovendien nogal moeilijk om op een objectieve en ondubbelzinnige wijze te gaan bepalen wat een cultuur is. Daarom lijkt het mij fout om op een onomwonden en ondubbelzinnige wijze te bepalen wat een cultuur al dan niet is zoals u doet.

Ik zou graag uw definitie horen van het woord ‘cultuur’ indien u het hiermee oneens bent.
Wanneer we het eens zijn over wat cultuur ongeveer is, dan kunnen we gaan discussiëren over het feit of een cultuur al dan niet bestaat.

Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 22:05.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:02   #88
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ha, ik dacht wel dat we met mijnheer AyneRand te maken hadden. Long time no see. Hoe gaat het nog met u, mijnheer ? Niet te veel harde cash verloren met ondoordachte beleggingjes de voorbije jaren ?

Dank voor de nieuwe typering die u zo vriendelijk was voor mij te bedenken. Sukkel stond al in het lijstje, onder de rubriek "hij/zij". Maar "vulgaire profiteerder van cultuur" is volkomen nieuw. Ik zal deze mooie eretitel ten gepasten tijde aan mijn verzamelde vriendinnen voorleggen : wij lachen graag met uw stommiteiten, zoals u weet.

Verder nog een gezellige avond gewenst tussen uw kunstcollectie en uw andere rommel.
Oud 31 januari 2012, 22:07   #89
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat hangt af van persoon tot persoon. Wat mij betreft, zie ik niet zoveel verschillen tussen uw cultuur en de mijne aangezien ik bijvoorbeeld naar France 2 dan naar de RTBF of RTL-TVI bekijk. Ergens leef ik dus al elke dag met Frankrijk. Maar dat wil niet betekenen dat ik tegen België ben.
Monsieur Everytime, de vaststelling dat er niet zoiets als een typische Belgische cultuur bestaat betekent helemaal niet dat men "tegen België" is, nietwaar.
Oud 31 januari 2012, 22:09   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Monsieur Everytime, de vaststelling dat er niet zoiets als een typische Belgische cultuur bestaat betekent helemaal niet dat men "tegen België" is, nietwaar.
Absoluut.
Oud 31 januari 2012, 22:10   #91
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zo, en dan durft men de Hollander arrogant te noemen!..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:10   #92
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Als zelfs de antropologie moeilijkheden heeft om het concept cultuur eenduidig af te bakenen, dan denk ik niet dat het verstandig is om een woordenboek op dit gebied te vertrouwen.

Een paar voorbeelden van antropologische definities:
- ‘Culture or Civilization, taken in its widest ethnographic sense, is that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, custom and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society.’ (EB Taylor, Culture)

- Geertz outlined culture as "a system of inherited conceptions expressed in symbolic forms by means of which men communicate, perpetuate, and develop their knowledge about and attitudes toward life" (1973:89). (wiki: Clifford Geertz)

Het valt dus op dat deze wetenschappers (bewust) vage definities van cultuur hanteren. Dit zijn definities die zich niet beperken tot wat onmiddellijk waarneembaar is. Ze lenen zich bovendien nogal moeilijk om op een objectieve en ondubbelzinnige wijze te gaan bepalen wat een cultuur is. Daarom lijkt het mij fout om op een onomwonden en ondubbelzinnige wijze te bepalen wat een cultuur al dan niet is zoals u doet.

Ik zou graag uw definitie horen van het woord ‘cultuur’ indien u het hiermee oneens bent.
Wanneer we het eens zijn over wat cultuur ongeveer is, dan kunnen we gaan discussiëren over het feit of een cultuur al dan niet bestaat.
Het woord "cultuur" is een goed Nederlands woord. De definitie van dat woord kunt u in welkdanige Nederlands Verklarend Woordenboek vinden. Ik heb geen enkele behoefte om aan bedoeld woord een andere definitie te geven dan wat u in die woordenboeken zult vinden.
Oud 31 januari 2012, 22:12   #93
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw zeer eigenaardige sneer doet mij even met de ogen knipperen.

1. Ik had het helemaal niet over chauvinisme.
Mensen die weinig chauvinistisch zijn hebben probleem mee hebben dat hun "cultuur" onder pulp wordt geklasseerd. U heeft het over "onze gemeenschappelijke" cultuur. U kent deze beter dan ik zelf. Als er iets is dat kenmerkend is voor onze cultuur gelijklopend over heel ons land dan is het wel dit gebrek aan chauvinisme. Je hebt natuurlijk de uitzonderingen die het altijd hebben over de Kultuur met grote "K" die de politiek er bij de bevolking vruchteloos heeft proberen in te stampen:

http://www.youtube.com/watch?v=CBRKu38B1-w

Citaat:
2. Ik wil noch uw, noch onze, noch welkdanige andere "pulp" tot cultuur verheffen.
Waarom vraagt U dan naar onze cultuur als het enkel gaat over pulp ?

Citaat:
3. Ik zie absoluut niet in wat één en ander te maken heeft met mijn identiteit, en hoe het voor u aanleiding kan zijn om daaromtrent aan wat dan ook te twijfelen.
Wij zijn niet zo met onze cultuur bezig, U blijkbaar wel, U argumenteert als een culturele asielzoekster.

Citaat:
Mijn vraag, ook al blijkt ze op de zenuwen te werken van u en andere belgicisten, is zeer eenvoudig : willen degenen die aanvoeren dat er een typische Belgische cultuur bestaat ons eens uitleggen wat die cultuur precies inhoudt.
Even herhalen : mijn vraag behelst de voorgehouden "Belgische" cultuur waarmee de Vlamingen en de Belgische Franstaligen zich in even grote mate verbonden voelen, en niet de cultuur waartoe de Vlamingen en de Belgische Franstaligen elk apart behoren.
Nogmaals, het meest frapperende voor de grote massa over gans België is ons gebrek aan chauffinisme, zeker als het over cultuur gaat.

En dan !

U zou liever zelf een Belgicist weze want U weet maar al te goed dat Belgicist een scheldwoord is.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:15   #94
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht

Jeff
U vergeet de Fransen. Ook de Fransen noemt men hier graag arrogant, en in mijn specifiek geval zelfs "bekakt". Nou ja, geen erg.

Wil evenwel de posts van mijnheer AyneRand alhier, onder welke schuilnaam ook, niet veralgemenend als "typisch" voor onze Belgische buren zien. Mijnheer AyneRand is een uitzondering, zelfs in België.
Oud 31 januari 2012, 22:16   #95
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jeff
Dat is maar een soort verwrongen zelfbescherming omdat men aanvoelt dat België een extra steuntje in de rug nodig heeft. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland of Frankrijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:18   #96
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het woord "cultuur" is een goed Nederlands woord. De definitie van dat woord kunt u in welkdanige Nederlands Verklarend Woordenboek vinden. Ik heb geen enkele behoefte om aan bedoeld woord een andere definitie te geven dan wat u in die woordenboeken zult vinden.
Oké, ik heb het begrepen. Het wordt te complex.

Studeer uw woordenboeken dan maar goed. Daar staat de betekenis van alles in.

Slaapwel
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:27   #97
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
‘t Is zéér magertjes voor wat die typische « Belgische cultuur » betreft, nietwaar !
En dan ?

Nogmaals, we zitten er niet mee in dat er een gebrek is aan gemeenschappelijke cultuur.

Het is misschien moeilijk voor U om dit te begrijpen als chauvinistische Française die het direct nodig acht haar cultuur te bewijzen.

De buitenlanders die beginnen te stoefen over hun cultuur noemen we aan weerskanten van de taalgrens "dikkenekken". Dat maakt deel uit van onze gemeenschappelijk cultuur.

Als U zelf Wikipedia zit uit te pluizen over de Belgische Cultuur dan wens ik U veel succes met Uw zoektocht naar Uw eigen identiteit.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:29   #98
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergeet de Fransen. Ook de Fransen noemt men hier graag arrogant, en in mijn specifiek geval zelfs "bekakt". Nou ja, geen erg.

Wil evenwel de posts van mijnheer AyneRand alhier, onder welke schuilnaam ook, niet veralgemenend als "typisch" voor onze Belgische buren zien. Mijnheer AyneRand is een uitzondering, zelfs in België.
Nou ja het is mij al vaak opgevallen dat Belgen eerder geneigd zijn begrip te tonen wanneer Fransen trots spreken over Frankrijk, Franse cultuur, taal et cetera, dan wanneer Nederlanders dat doen.

Bij geen enkel ander volk valt mij dat op, zelfs in Indonesië dat ruim 350 jaar lang een kolonie is geweest van Nederland en waar Nederlanders zich niet altijd "netjes" hebben gedragen.
Zijn Indonesiërs ondanks dat over het algemeen zeer positief over Nederland en Nederlanders.

Ik wil nu niet net als forum lid "Spinoza" klinken, maar die Belgische afgunst richting Nederland en/of Nederlanders is eerder regel dan uitzondering.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:33   #99
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou ja het is mij al vaak opgevallen dat Belgen eerder geneigd zijn begrip te tonen wanneer Fransen trots spreken over Frankrijk, Franse cultuur, taal et cetera, dan wanneer Nederlanders dat doen.

Bij geen enkel ander volk valt mij dat op, zelfs in Indonesië dat ruim 350 jaar lang een kolonie is geweest van Nederland en waar Nederlanders zich niet altijd "netjes" hebben gedragen.
Zijn Indonesiërs ondanks dat over het algemeen zeer positief over Nederland en Nederlanders.

Ik wil nu niet net als forum lid "Spinoza" klinken, maar die Belgische afgunst richting Nederland en/of Nederlanders is eerder regel dan uitzondering.

Jeff
Vanuit Vlaanderen dan. Franstalig België is in het algemeen niet zo negatief tegenover Nederland.
Oud 31 januari 2012, 22:35   #100
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Mensen die weinig chauvinistisch zijn hebben probleem mee hebben dat hun "cultuur" onder pulp wordt geklasseerd. U heeft het over "onze gemeenschappelijke" cultuur. U kent deze beter dan ik zelf. Als er iets is dat kenmerkend is voor onze cultuur gelijklopend over heel ons land dan is het wel dit gebrek aan chauvinisme. Je hebt natuurlijk de uitzonderingen die het altijd hebben over de Kultuur met grote "K" die de politiek er bij de bevolking vruchteloos heeft proberen in te stampen:

http://www.youtube.com/watch?v=CBRKu38B1-w

Waarom vraagt U dan naar onze cultuur als het enkel gaat over pulp ?

Wij zijn niet zo met onze cultuur bezig, U blijkbaar wel, U argumenteert als een culturele asielzoekster.

Nogmaals, het meest frapperende voor de grote massa over gans België is ons gebrek aan chauffinisme, zeker als het over cultuur gaat.

En dan !

U zou liever zelf een Belgicist weze want U weet maar al te goed dat Belgicist een scheldwoord is.
Mijnheer ViveLaBelgique,

U bent het die over « pulp » begonnen bent ; ik had voordien met geen woord over « pulp » of wat dan ook gerept. Meer algemeen had en heb ik evenmin een persoonlijke beoordeling omtrent de kwaliteit van uw vermeende typisch Belgische cultuur te kennen gegeven : dat zou overigens niet eens kunnen, want hoe zou ik (net als u of elk ander) de kwaliteit kunnen beoordelen van iets dat niet bestaat ?

U blijkt een eigenaardig amalgaam te verzinnen vermits u “chauvinisme” kennelijk verwart met “cultuur”.

Voor het overige verzeker ik u andermaal dat “belgicist” in mijn boekje niet in de rubriek scheldwoorden voorkomt, maar in deze der typeringen staat. Trouwens, ik heb er al gans mijn aards bestaan een goede gewoonte van gemaakt om de rubriek scheldwoorden steeds terzijde te laten : wie enige moeite doet om rationele en nuttige argumenten te gebruiken heeft geen enkele behoefte aan het gebruik van scheldwoorden om een standpunt voor te brengen, ziet u.

Met mijn hartelijke groeten,

Gwylan

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 22:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be