![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ik die dacht dat het vooral uw Belgische Franstalige politiekers en partijen zijn die u tot een soortement eenheid met Wallonië willen dwingen. Voor het overige zijn wij allemaal in zekere zin "boerkes" voor degenen die ons vanuit een denkbeeldige hoogte wensen te bekijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat toont echter geenszins aan dat er een typisch "Belgische cultuur" zou bestaan, in de zin zoals in onderhavige discussie bedoeld. Ik merk met enige spijt dat u evenwel geen antwoord geeft op mijn vraag omtrent het wezenlijk verschil tussen uw cultuur als Belgische Franstalige, en de mijne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een paar voorbeelden van antropologische definities: - ‘Culture or Civilization, taken in its widest ethnographic sense, is that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, custom and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society.’ (EB Taylor, Culture) - Geertz outlined culture as "a system of inherited conceptions expressed in symbolic forms by means of which men communicate, perpetuate, and develop their knowledge about and attitudes toward life" (1973:89). (wiki: Clifford Geertz) Het valt dus op dat deze wetenschappers (bewust) vage definities van cultuur hanteren. Dit zijn definities die zich niet beperken tot wat onmiddellijk waarneembaar is. Ze lenen zich bovendien nogal moeilijk om op een objectieve en ondubbelzinnige wijze te gaan bepalen wat een cultuur is. Daarom lijkt het mij fout om op een onomwonden en ondubbelzinnige wijze te bepalen wat een cultuur al dan niet is zoals u doet. Ik zou graag uw definitie horen van het woord ‘cultuur’ indien u het hiermee oneens bent. Wanneer we het eens zijn over wat cultuur ongeveer is, dan kunnen we gaan discussiëren over het feit of een cultuur al dan niet bestaat. Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dank voor de nieuwe typering die u zo vriendelijk was voor mij te bedenken. Sukkel stond al in het lijstje, onder de rubriek "hij/zij". Maar "vulgaire profiteerder van cultuur" is volkomen nieuw. Ik zal deze mooie eretitel ten gepasten tijde aan mijn verzamelde vriendinnen voorleggen : wij lachen graag met uw stommiteiten, zoals u weet. Verder nog een gezellige avond gewenst tussen uw kunstcollectie en uw andere rommel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=CBRKu38B1-w Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan ! U zou liever zelf een Belgicist weze want U weet maar al te goed dat Belgicist een scheldwoord is.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wil evenwel de posts van mijnheer AyneRand alhier, onder welke schuilnaam ook, niet veralgemenend als "typisch" voor onze Belgische buren zien. Mijnheer AyneRand is een uitzondering, zelfs in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Dat is maar een soort verwrongen zelfbescherming omdat men aanvoelt dat België een extra steuntje in de rug nodig heeft. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland of Frankrijk.
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Studeer uw woordenboeken dan maar goed. Daar staat de betekenis van alles in. Slaapwel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, we zitten er niet mee in dat er een gebrek is aan gemeenschappelijke cultuur. Het is misschien moeilijk voor U om dit te begrijpen als chauvinistische Française die het direct nodig acht haar cultuur te bewijzen. De buitenlanders die beginnen te stoefen over hun cultuur noemen we aan weerskanten van de taalgrens "dikkenekken". Dat maakt deel uit van onze gemeenschappelijk cultuur. Als U zelf Wikipedia zit uit te pluizen over de Belgische Cultuur dan wens ik U veel succes met Uw zoektocht naar Uw eigen identiteit.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij geen enkel ander volk valt mij dat op, zelfs in Indonesië dat ruim 350 jaar lang een kolonie is geweest van Nederland en waar Nederlanders zich niet altijd "netjes" hebben gedragen. Zijn Indonesiërs ondanks dat over het algemeen zeer positief over Nederland en Nederlanders. Ik wil nu niet net als forum lid "Spinoza" klinken, maar die Belgische afgunst richting Nederland en/of Nederlanders is eerder regel dan uitzondering. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U bent het die over « pulp » begonnen bent ; ik had voordien met geen woord over « pulp » of wat dan ook gerept. Meer algemeen had en heb ik evenmin een persoonlijke beoordeling omtrent de kwaliteit van uw vermeende typisch Belgische cultuur te kennen gegeven : dat zou overigens niet eens kunnen, want hoe zou ik (net als u of elk ander) de kwaliteit kunnen beoordelen van iets dat niet bestaat ? U blijkt een eigenaardig amalgaam te verzinnen vermits u “chauvinisme” kennelijk verwart met “cultuur”. Voor het overige verzeker ik u andermaal dat “belgicist” in mijn boekje niet in de rubriek scheldwoorden voorkomt, maar in deze der typeringen staat. Trouwens, ik heb er al gans mijn aards bestaan een goede gewoonte van gemaakt om de rubriek scheldwoorden steeds terzijde te laten : wie enige moeite doet om rationele en nuttige argumenten te gebruiken heeft geen enkele behoefte aan het gebruik van scheldwoorden om een standpunt voor te brengen, ziet u. Met mijn hartelijke groeten, Gwylan Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |