Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2012, 21:29   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Een toerist gaat niet zeuren over de taal maar wel spontaan zijn papieren bovenhalen. Fransen hebben doorgaans ook een vignette of drie achter de voorruit plakken.

Ik vind toch dat het Nederlands in stijgende lijnt ligt bij de franstaligen.
Inderdaad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 21:33   #82
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad.
Nochtans nog niet veel van gemerkt. En ja ik kom in veel toeristische trekpleisters waar dijkwijls franstaligen toeristen rondlopen, en telkens zie ik dat de franstalige nooit maar de moeite doen om 1 woord nederlands te praten, zelfs een vriendelijke goede dag in het nederlands kan er niet af..

Laatst gewijzigd door matthias999 : 24 januari 2012 om 21:35.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 21:41   #83
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zolang de leiders van het land het niet kunnen kunt ge het moeilijk van een flik eisen.
Dieven pakken, dat moeten ze kunnen.
Daar maak ik me eerlijk gezegd minder druk over. Met hoeveel van die leiders hebt gij al contact gehad misschien? Wat mij dwars zit is dat flikken in Brussel niet 2talig zijn. Dat Vlaamse flikken NL spreken en Walen Frans, is logisch. Maar ook deze zouden eigenlijk moeten aangespoord worden om ook de andere landstalen onder de knie te krijgen.

Dat flikken dieven moeten pakken is correct. Ik zou het toch ook leuk vinden mocht een flik me verstaan als ik klacht ga indienen tegen één of andere 'dief'.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 januari 2012 om 21:42.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 21:58   #84
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Daar maak ik me eerlijk gezegd minder druk over. Met hoeveel van die leiders hebt gij al contact gehad misschien?
Daar hebt ge een punt.
Anderzijds verwacht ik van hen toch een hogere scholing dan van een flik.
Citaat:
Wat mij dwars zit is dat flikken in Brussel niet 2talig zijn. Dat Vlaamse flikken NL spreken en Walen Frans, is logisch.
Daar ben ik het mee eens.
Citaat:
Maar ook deze zouden eigenlijk moeten aangespoord worden om ook de andere landstalen onder de knie te krijgen.
Toch liever engels; we moeten ook aan de andere wereldburgers denken.
Citaat:
Dat flikken dieven moeten pakken is correct. Ik zou het toch ook leuk vinden mocht een flik me verstaan als ik klacht ga indienen tegen één of andere 'dief'.
Ge gaat dat toch niet in Wallonie gaan doen hoop ik.
Voor de gevallen dat anderstaligen bestolen worden bestaat zoiets als tolken.

Laatst gewijzigd door Bobke : 24 januari 2012 om 21:59.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 22:08   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een toerist gaat niet zeuren over de taal maar wel spontaan zijn papieren bovenhalen.
Niet alleen toeristen , maar eigenlijk iedereen die daarom gevraagd wordt.

Citaat:
Ik vind toch dat het Nederlands in stijgende lijn ligt bij de franstaligen.
Zeker.

Ik ken die DJ toevallig een klein beetje en die spreekt heel aardig Nederlands hoor. Het is ook best een sympa gast.
Niet dat dat ter zake doet, want als de politie je id vraagt, heb je het maar te presenteren. Zelfs als dat in het Nederlands gevraagd wordt. In Namur wordt dat in het Frans gevraagd lijkt me. En in Ulaan Baator weer in het Mongools. Lijkt me allemaal heel normaal.

DJ heeft zich hier duidelijk vergaloppeerd. Ik heb begrepen dat dat ook bij hem nu langzaam begint in te zinken.

Maar om dit kleine leed gaat het allemaal niet natuurlijk.

De Vlaming is weer eens weggezet als racist. Gewoon functioneel goed gewerkt door de Franstalige media.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 22:17   #86
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niet alleen toeristen , maar eigenlijk iedereen die daarom gevraagd wordt.

Zeker.

Ik ken die DJ toevallig een klein beetje en die spreekt heel aardig Nederlands hoor. Het is ook best een sympa gast.
Niet dat dat ter zake doet, want als de politie je id vraagt, heb je het maar te presenteren. Zelfs als dat in het Nederlands gevraagd wordt. In Namur wordt dat in het Frans gevraagd lijkt me. En in Ulaan Baator weer in het Mongools. Lijkt me allemaal heel normaal.

DJ heeft zich hier duidelijk vergaloppeerd. Ik heb begrepen dat dat ook bij hem nu langzaam begint in te zinken.

Maar om dit kleine leed gaat het allemaal niet natuurlijk.

De Vlaming is weer eens weggezet als racist. Gewoon functioneel goed gewerkt door de Franstalige media.
Waarom was het dan zo moeilijk om tegen die agenten Nederlands te praten in plaats van misnoegd te zijn omdat men zijn moedertaal niet spreekt?? Dit lijkt me toch een beetje van slechte wil, niet waar??

Laatst gewijzigd door matthias999 : 24 januari 2012 om 22:18.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 22:24   #87
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
omdat belgië 2-talig is en buitenlanders soms niet de complexiteit hier kennen ivm met de taalstrijd?
En dus moet iedere Blg tweetalig zijn?
Oud 24 januari 2012, 22:26   #88
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Waarom was het dan zo moeilijk om tegen die agenten Nederlands te praten in plaats van misnoegd te zijn omdat men zijn moedertaal niet spreekt?? Dit lijkt me toch een beetje van slechte wil, niet waar??
Omdat deze man gewend is overal te woord te worden gestaan in 't Frans in Vlaanderen.
Dat kan ook, want oa jouw partij blijft het een goed idee vinden iedere inwoner van Vlaanderen verplicht Frans te leren.

In Nederland of Duitsland zou DJ nooit zo zijn uitgevallen, omdat hij zou weten dat hooguit een paar % het Frans machtig zou zijn.

Het is een vrij menselijke (en primaire) reactie van deze DJ hoor, die zich altijd uitstekend laat vergelijken met de Vlaming die in Kinshasha zijn papieren moet laten zien en zeer verontwaardigd zal reageren als hem dat in een secundaire taal (Lingala) wordt gevraagd, ipv het Frans.

Het Nederlands wordt door veel Franstaligen gezien als een grappig lokaal bijverschijnsel. En de Vlaamse beleidsmakers zetten alles op alles om dat zo te houden.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 januari 2012 om 22:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:51   #89
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie niet waar jij "twee" kanten ziet... Ik zie er maar één die moeilijk doet.
Ik zie ze toch allebei moeilijk doen hoor... het is misschien bij U gebruikelijk om op iemands wagen te beginnen slaan nadat er blijkbaar een miscommunicatie is gebeurd maar dat ligt toch niet onmiddelijk in mijn aard. Dat betekent nog niet dat die jongen ook geen boter op het hoofd heeft maar toch even serieus blijven deze "ongelooflijk gevaarlijke crimineel" had men toch op een andere manier kunnen voorthelpen.
Citaat:
De politie heeft geen klanten en is geen winkelinstelling.
Is van geen belang de politie is er toch niet om de mensen te kloten? Ze is er toch in eerste plaats voor onze veiligheid? Het is toch wel een publieke dienst?
Citaat:
Als ik in Chicago plots in het Spaans begin te fulmineren tegen een agent (om jouw voorbeeld van de VS te gebruiken), dan heb ik ook 99% kans dat ik een deksel op mijn neus krijg. Of een stroomstoot.
Dan ben je waarschijnlijk een toerist en dan zie ik ze toch nog niet onmiddelijk een stroomstootwapen bovenhalen hoor... gene zever dan zal jij je proberen uit te leggen, zullen zij hetzelfde doen en kom je er wel uit (uit welk situatie ook... behalve natuurlijk als je net een winkel bent aan het leegplunderen maar daar lijkt het geval van de DJ ver van). Alleen ongelooflijk gefrustreerde mensen proberen zich niet duidelijk te maken... ik snap die houding dan ook helemaal niet.
Citaat:
"Geef uw papieren" is een alom gekende vraag door autoriteiten. Als ik in Bahrein rondwandel en politie houdt me tegen, wéét ik dat ze hier om vragen nog maar zonder dat er één woord Engels (of Frans ) gevallen is.
Jij hebt dan welke leuke skills... ik zou toch niet verstaan dat "gehbhdjek" staat voor "geef mij Uw papieren".
Trouwens waarvoor moet je Uw papieren nu afgeven als je een manoeuvre uitvoert dat je al 1000x hebt uitgevoerd maar plots niet meer mag? Is het dan voor de politie niet simpeler gewoon te zeggen dat je er nu niet meer door mag? Jij bent een sterke aanhangen van de politiestaat? Dan heb jij een ferme weg afgelegd sinds je libertair was hoor .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:59   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
En dus moet iedere Blg tweetalig zijn?
Ja en neen.

Eigenlijk zou iedere wereldburger tweetalig moeten zijn.

Maar nog belangrijker dan dat: iedere wereldburger zou respect horen op te brengen voor de lokale taal, hoe lokaal die ook is, als hij in die localiteit aanwezig is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:02   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik zie ze toch allebei moeilijk doen hoor... het is misschien bij U gebruikelijk om op iemands wagen te beginnen slaan nadat er blijkbaar een miscommunicatie is gebeurd maar dat ligt toch niet onmiddelijk in mijn aard.
....
Als de flikken uwe pas willen zien - zo vermoed ik dat in de wet staat - dan moeten ze uwe pas te zien krijgen. Desnoods mogen ze je aanhouden.
Op de crimineel zijn wagen "slaan" is een voorbereidende en veel zachtere actie dan hem uit zijn auto te sleuren.

En het allerbelangrijkste:
in het filmpje is hij wel zo handig om geen schade aan zijn auto te tonen.
Zo hard zullen ze dan wel niet geklopt hebben ....
't zal wel met hun kneukels (tok tok ...) of met de platte hand (en geen vuist) geweest zijn ... ('t zou bij mij wellicht licht anders zijn ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 januari 2012, 10:04   #92
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja en neen.

Eigenlijk zou iedere wereldburger tweetalig moeten zijn.

Maar nog belangrijker dan dat: iedere wereldburger zou respect horen op te brengen voor de lokale taal, hoe lokaal die ook is, als hij in die localiteit aanwezig is.

.
LoL... je weet toch dat wij zowat het enige volk (samen met de Frans-canadezen) die dat vinden hé?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 25 januari 2012, 10:07   #93
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de flikken uwe pas willen zien - zo vermoed ik dat in de wet staat - dan moeten ze uwe pas te zien krijgen. Desnoods mogen ze je aanhouden.
Op de crimineel zijn wagen "slaan" is een voorbereidende en veel zachtere actie dan hem uit zijn auto te sleuren.
En het allerbelangrijkste:
in het filmpje is hij wel zo handig om geen schade aan zijn auto te tonen.
Zo hard zullen ze dan wel niet geklopt hebben ....
't zal wel met hun kneukels (tok tok ...) of met de platte hand (en geen vuist) geweest zijn ... ('t zou bij mij wellicht licht anders zijn ...)

.
Ja kweet het jongen als je de regels héééél erg strikt toepast dan mag de politie je zelf in de boeien slaan en tegen Uw capot smijten...
Overdreven reacties zijn van alle landen in Amerika gaat zo een filmpje de ronde van een jongen die in een bibliotheek haast wordt doodgetazered omdat hij niet meewerkt.
Citaat:
Oud 25 januari 2012, 10:25   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
LoL... je weet toch dat wij zowat het enige volk (samen met de Frans-canadezen) die dat vinden hé?
Neen dat weet ik niet.

Ik weet niet wat de inwoners van Algerije denken, maar die spreken doorgaans wel ook Frans.
Idem met vele Afrikaanse en Aziatische volkeren, die naast hun oorspronkelijke taal, ook nog de taal van hun vroegere koloniale heerser spreken.

Zweuden, Neuren en Deunen spreken doorgaans zeer behoorlijk Engels.
Hollanders denken dat ze zeven talen perfect spreken.

Ik vermoed dat de Catalanen wel hun Spaans een beetje gaan onderhouden. Zelfs van de Basken vermoed ik dat.

Dus inderdaad, ik weet het niet.
Maar het is wel een schone gedachte, niet ?

.

Oud 25 januari 2012, 10:36   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja kweet het jongen als je de regels héééél erg strikt toepast dan mag de politie je zelf in de boeien slaan en tegen Uw capot smijten...
Overdreven reacties zijn van alle landen in Amerika gaat zo een filmpje de ronde van een jongen die in een bibliotheek haast wordt doodgetazered omdat hij niet meewerkt.
Hier zie:
http://www.skoften.net/index/video/h...sie_afstraffen

een flik die een meisje zes maal dood stampt omdat ze een zoentje aan die flik gaf ...

ja ja, ik kan ook overdrijven ...

.

Oud 25 januari 2012, 10:41   #96
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie ze toch allebei moeilijk doen hoor... het is misschien bij U gebruikelijk om op iemands wagen te beginnen slaan nadat er blijkbaar een miscommunicatie is gebeurd maar dat ligt toch niet onmiddelijk in mijn aard. Dat betekent nog niet dat die jongen ook geen boter op het hoofd heeft maar toch even serieus blijven deze "ongelooflijk gevaarlijke crimineel" had men toch op een andere manier kunnen voorthelpen.

.
er was helemaal geen miscommunicatie.

De DJ die zich onwettig langs de achteringang begaf verstond weldegelijk wat de agenten hem vroegen.
Hij eiste echter dat die Vlaamse agenten in ééntalig Vlaanderen zich in de taal van de opposant gingen uitdrukken.... terwijl die man weldegelijk had begrepen wat de agenten zeiden;

Dit noem ik geen "miscommunicatie ", noch "langs twee kanten". Dit is zuiver provocatief gedrag van één kant! Die van de verwaande franskiljon!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:47   #97
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De DJ gedroeg zich onbehouwen en werd in wederdienst onvriendelijk onthaald door de politie. Dit is doodnormaal gedrag waarover geen commotie gemaakt dient te worden.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 11:22   #98
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
De Belgische overheid moet overal tweetalig zijn. Punt aan de lijn !
dus een waalse agent moet mij ook in het nederlands kunnen aanspreken?

nog niet te veel zien gebeuren anders hoor
Oud 25 januari 2012, 11:30   #99
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
In Brussel weigeren Franstalige flikken ook om NL te spreken. Dit heb ik zelf vaak meegemaakt. Wat me meer zorgen baart is dat die flikken van tegenwoordig niet 2talig zijn. Ze zouden ze moeten verplichten om een taalcursus te volgen. Wie geen NL en Frans praat, zou geen agent mogen worden. Punt.
In brussel dien je idd tweetalig te zijn.
In principe zou een antwerpse agent geen frans moeten kunnen.
net als een agent uit Luik geen nederlands moet kunnen.

Als ik naar wallonie ga, spreek ik frans (ale, proberen toch )
ik verwacht hetzelfde van een waal die naar hier komt. Doet die het niet, zal ik hem niet begrijpen, of mss wel begrijpe, maar antwoorden in het nederlands.
Oud 25 januari 2012, 11:35   #100
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De DJ gedroeg zich onbehouwen en werd in wederdienst onvriendelijk onthaald door de politie. Dit is doodnormaal gedrag waarover geen commotie gemaakt dient te worden.
Och, in de showbusiness loopt het nu eenmaal vol figuren die ineens denken dat ze zich arrogant mogen gedragen omdat ze toevallig bekend zijn. Ik vermoed dat een Vlaamse DJ evenveel kans loopt om het op een bepaald moment aan de stok te krijgen met de politie. Het verschil is alleen dat het dan niet over taal maar over iets anders zou gaan.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be