![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Onvoorstelbaar eigenlijk dat er nog kwieten als Beke en Dewever durven spreken over aanvullende kinderbijslag. Of is het misschien omdat ze zelf elk met 4 exemplaren zitten? ( ter illustratie; tegen 2060 zullen er 13.5 miljard Belgen zijn t.o.v. 11 nu ). Om even terug te komen op waarom er niet wordt over gesproken, ik denk dat mensen gewoon te dom zijn, onvoldoende kennis en inzicht hebben en te veel vakidioot zijn. Typisch voor die laatste is dat hij zijn eigen klein domein weliswaar beheerst, maar van alles daarbuiten totaal onwetend is en hij daar logischerwijze ook geen rekening mee houdt. Dat zie je bijvoorbeeld vaak men economisten die niet schijnen te begrijpen hoe onrealistisch ze soms wel niet bezig zijn in hun fictieve wereldje van beurzen en koersen, daarbij alle ecologische factoren straal negerend. En zo gebeurt het dus dat mensen constant de verkeerde prioriteiten stellen en de verkeerde gewichtsfactoren toekennen aan zaken. Dat zijn zware, cruciale fouten waardoor men verkeerde keuzes maakt die op termijn nefast kunnen zijn voor onze toekomstige generaties. Ik denk daarbij vb aan het stellen van godsdienstige belangen boven rationele / wetenschappelijke, het verkiezen van destructieve, korte termijn winsten boven duurzame, lange termijn winsten enz. Als er weinig mensen zijn, dan kunnen alle individuen zo’n beetje doen wat zij willen. Als het aantal mensen echter een bepaald aantal overschrijdt, dan zal het gedrag van al die individuen gezamenlijk dermate grote gevolgen dat het voortbestaan van andere soorten en dieren en zelfs onze toekomstige generaties in gevaar worden gebracht. Men dient dan natuurlijk maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Men kan dan wel wat knoeien in de marge en zich in allerhande moeilijke bochten proberen te wringen ( waarvan men dan nog niet eens weet of ze afdoende zijn ) om de gevolgen te beperken, best is nog steeds het probleem aan de bron aan te pakken in combinatie met maatregelen om de afdruk van het menselijk handelen op de planeet te beperken ( de pollutie terug dringen enz. ). De laatste manier niet alleen de meest veilige en meest effectieve methode, maar zal ook de meest leefbare blijken waarbij de individuen het meeste vrijheid kunnen behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blue Sky en Sywen, jullie zitten op dit vlak helemaal op mijn eigen golflengte. Jullie postings maken me ![]() Ik denk dat het belangrijk is dat als we iets meer gewicht in de schaal willen leggen dat we onze krachten best bundelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
dus hoe minder ze gewerkt hebben , hoe minder pensioen ze krijgen( hoe minder lang ze mogen leven)? Laatst gewijzigd door stropke1000 : 13 juni 2012 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
volgens uw economische ooglappen , mag een mens maar leven zolang hij iets opleverd Laatst gewijzigd door stropke1000 : 13 juni 2012 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Belgie heeft geen probleem met overbevolking, tenminste als het gaat over de oorspronkelijke bevolking, de aangroei is volledig toe te schrijven aan de vreemdelingen, wil men de overbevolking in de wereld indijken , zal men de levensstandaard van deze mensen moeten verhogen Laatst gewijzigd door stropke1000 : 13 juni 2012 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Vreemdeling
|
![]() natuurlijk, hoe minder lang ze gewerkt hebben hoe minder pensioen ze krijgen, dit lijkt me eigenlijk wel het eerlijkste ja... en voor de rest moeten ze dan maar zelf zorgen voor een aanvullend pensioen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Vreemdeling
|
![]() wel daar zijn we het beide over eens. echter had de aarde steeds een ingebouwd beschermingsmechanisme waardoor de bedreiging 'mens' niet te groot werd. door onze technologische vooruitgang (bescherming tegen natuurrampen, medische vooruitgang,...) wordt de mens echter onstopbaar en zal deze dan ook vroeg of laat de planeet Aarde vernietigen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laat ik er eens een paar objectieve, naakte cijfers bij halen... Geboortecijfers (huidig en verwacht) wereldwijd: (geboortes per jaar per 1000 inwoners) 1950–1955 37.2 2000–2005 21.2 1955–1960 35.3 2005–2010 20.3 1960–1965 34.9 2010–2015 19.4 1965–1970 33.4 2015–2020 18.2 1970–1975 30.8 2020–2025 16.9 1975–1980 28.4 2025–2030 15.8 1980–1985 27.9 2030–2035 15.0 1985–1990 27.3 2035–2040 14.5 1990–1995 24.7 2040–2045 14.0 1995–2000 22.5 2045–2050 13.4 Wat je hier ziet is dat het aantal geboortes gestaag afneemt. We zitten nu aan de helft van het aantal geboortes in de jaren 50. En de geboortecijfers zullen nog verder dalen. Vandaar dat de bevolkingsgroei eigenlijk aan het afnemen is. Van 5 naar 6 miljard duurde 12 jaar, van 6 naar 7 miljard 13 jaar. Van 7 naar 8 miljard gaat 15 jaar duren... Dat is dus een eerste naakt, objectief gegeven: De exponentiele groei van de wereldbevolking is voorbij. Het ziet er steeds meer naar uit dat nog deze eeuw het totaal aantal mensen in de wereld zal pieken zo rond de 10 miljard, en daarna weer afnemen. Een tweede naakt cijfer is het aantal kinderen per vrouw. Wereldwijd is dat gemiddeld 2,5. Dat is nog boven het "vervangingsniveau", maar het is dalend. In vele landen (oa België) is het al een hele poos onder het vervangingsniveau. Dat er een paar zijn die nog meer kindjes maken verandert daar niks aan. Maar al die discussies over wel of geen kindjes krijgen gaan voorbij aan een belangrijk feit. De hoofdoorzaak van de bevolkingsgroei is niet dat we veel kindjes krijgen. We krijgen aantoonbaar juist minder kindjes. De hoofdoorzaak is de daling van de sterftecijfers. Mensen leven langer. Overleven langer. Er sterven minder kinderen voordat ze volwassen worden. Als de sterftecijfers dalen duurt het een poos voor de geboortecijfers volgen. Dat noemt men "demografische transitie", en het gaat met een tijdelijke sterke groei van de bevolking gepaard. Maar het gaat dus over. Dus de juiste conclusie, gestaafd met naakte objectieve cijfers is dat het de daling van het sterftecijfer is dat voor de huidige bevolkingsgroei zorgt. Wil je nu echt daar iets aan doen? Geboortebeperking gaat daar weinig aan veranderen. Zeker in het Westen... Beter ben je gewoon realist, en aanvaard je dat we gewoon geen andere keuze hebben dat een manier vinden om 10 miljard mensen een menswaardig bestaan op deze planeet te geven.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 14 juni 2012 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Niet akkoord met bovenstaand.
Een rapport van de verenigde naties is minder duidelijk en meer realistisch lijkt me, er worden drie prognoses gemaakt, van minimum over gemiddeld naar maximum. Dit resulteert naar 2100 toe van minimum 5,5 miljard naar maximum 14 miljard, een behoorlijk grote vork dus. Logisch want niet gemakkelijk te voorspellen. We kunnen dus niet op onze lauweren rusten. Bewustmaking blijft meer dan nodig. Zie ook http://www.hoesnel.nl/demografie_wer...bevolking.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Burger
|
![]() Een bedenking: als we financiële problemen van vergrijzing willen tegengaan door meer kinderen op de (vlaamse) wereld te zetten deze bedenking (ik heb het niet berekend, kan dus fout zitten):
Dit is een 'oplossing' die een paar decennia erg veel geld kost: Die grote massa kinderen wordt pas productief eens ze gemiddeld meer dan 20 zijn. Ondertussen kosten ook zij handenvol geld aan zwangerschapsverloven en -kosten, opvang, onderwijs,.... En dat is bovenop de kosten van de vergrijzing want die ouderen verdwijnen natuurlijk niet eensklaps. Is 't dan niet interessanter (financieel) die tijdelijke periode van vergrijzing uit te zitten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Maar waar ik vooral op wil wijzen: De toename van de wereldbevolking is vooral een gevolg van de toegenomen levensverwachting. Het is niet omdat er te veel kinderen geboren worden dat de bevolking stijgt. In een flink deel van de wereld worden er ondertussen zelfs te weinig kinderen geboren. Mensen kweken niet als konijnen. Ze vallen gewoon niet langer meer als vliegen... Wat wil je dus met "bewustmaking" bereiken? Wil je een kampagne gaan voeren om mensen aan te moedigen meer zelfmoord te plegen?
![]() |
![]() |
#95 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Post van E Migrant
Citaat:
Die draden helpen natuurlijk ook qua bewustmaking. Meestal monden die draden echter uit in een welles-nietes spel tss zeg maar believers en non-believers. Tss al die draden wou ik er graag ééntje plaatsen waar de boodschap éénduidig is (enkel postings van believers zeg maar). Ik heb niets tegen draden waar gediscusieerd wordt. Maar één draad waar de nadruk niet op discussie ligt maar op het bundelen van de krachten en de argumenten in een pleidooi om het probleem de aandacht te geven die het verdient lijkt me toch niet teveel gevraagd. Ik denk gewoon dat het voor mensen die zich nog geen mening gevormd hebben op dit vlak een stuk makkelijker leest, als alles wat binnen bepaalde lijnen valt. Ik heb al ondervonden dat de meeste threads over dit onderwerp vrij snel gekaapt worden door een aantal mensen die bewust of onbewust de boel saboteren (je vind al een mooi vb over wat ik bedoel van post 47 tot 74 in thread http://forum.politics.be/showthread.php?t=173474&page=4 ) die ik hiervan graag had gevrijwaard. Het geleuter dat hier geplaatst wordt, ik kan me voorstellen dat velen hierop afhaken, misschien ook wel de bedoeling van de stoorzenders. Maar goed, iedereen moet zijn zegje kunnen doen, daar heb ik geen probleem mee. Maar dat ik graag één draad vrij zou houden van dit soort van geleuter dat lijkt me nu toch niet overdreven. Maar voor sommigen dus toch wel blijkbaar. Over je opmerking nog dit: Moedwilligheid, het lijkt er idd wel op, hetgeen dan weer verdere vragen doet rijzen, met misschien als belangrijkste waarom? Mierenmensen zijn er denk ik niet zoveel. Ttz mensen die er bewust voor kiezen om in een (spreekwoordelijke) mierenest te gaan wonen. Meestal is dit door noodzaak gedwongen. Wat volgens mij meer voorkomt zijn mensen die half verdoofd rondlopen. Ze hebben het vechten opgegeven en berusten in de situatie zoals ze is. Het zal niet gemakkelijk zijn om deze halfdoden terug levend te maken. Je kan maar proberen, niet geprobeerd is zeker verloren. Ik ben wel blij dat jij al tot de wakkeren behoort. Als iedereen die wakker is enkelen uit hun lethargie kan halen en dit blijft zo doorgaan dan is er heelwat mogelijk. Laatst gewijzigd door satiper : 13 juli 2012 om 20:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Post van Rudy
Citaat:
Overbevolking is al jaren voorspelbaar en er wordt (op enkele landen na) al jaren niets aan gedaan. Is het dan geen tijd om hier verandering in te brengen. Nucleaire dreiging is misschien minder voorspelbaar maar nucleaire energie is een zoveelste afgeleid product van overbevolking of denk je dat 1 miljard mensen nood zouden hebben aan nucleaire energie. En nucleaire dreiging is weer een afgeleid probleem dat ontstaat uit het gebruik van nucleaire energie. Laatst gewijzigd door satiper : 13 juli 2012 om 20:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() Btw marie vd koster bedankt voor mooie post 89 in die andere thread
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() feit blijft dat wie absoluut kinderen wil, ook het meest reproduceert.
En zij die geen kinderen willen, zijn .... met weinig.
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mensen met een verantwoordelijke houding op dit vlak komen hoegenaamd niet in de problemen. Enkel diegenen die zich op dit vlak onverantwoordelijk gedragen gaan op één of andere manier (wss via taxatie) voor hun gedrag gesantioneerd worden. |
|
![]() |
![]() |