Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2012, 21:18   #81
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
(...)
Gloeilampen verbruiken meer electriciteit voor minder licht maar ze verwarmen . Dus minder stookolie.
Dat klopt, in de winter.
Maar het is wel dure verwarming.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 22:02   #82
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat doen ze niet.
In mijn ervaring met een 20-tal lampen wel.
Oud 8 april 2012, 09:16   #83
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat is niet mijn ervaring

Ik heb een practische test gedaan en 5 spaarlampen gekocht bij IKEA, 5 van Phillips en 5 van Osram.
De rest bleven klassieke gloeilampen.

De Ikea lampen waren de beste. Ze gingen direct aan en gaven redelijk goed licht van het eerste moment.
Die van Osram kwamen op de tweede plaats, die van Phillips waren het slechts (duurde 60 sec eer ze vol licht gaven).

De beloofde levensduur werd langs geen kanten gehaald.

Behalve de spaarlamp in de gang die weinig aan en uit ging en pas vorige week vervangen door een led, gingen alle spaarlampen minder lang mee dan de al aanwezige gloeilampen.

De spaarlamp is kapot gemaakt doordat de producenten ons bedrogen hebben.

Ik kan er in komen dat zo'n lamp lang meegaat als ge die vandaag aan steekt in na 10.000 uur kapot gaat, maar in dagelijks gebruik halen ze slechts een tiende daarvan.

Ik ben nu dezelfde test aan het doen met ledlampen.
Ik heb nog een aantal gloeilampen om dezelfde ijking te hebben
Op de LED markt zijn veel derderangs-producten te koop. Brol die weinig of geen licht geeft.

Kwaliteits LED lampen hebben nu eenmaal hun prijs. Voor minder dan 25 �* 30 euro bruto ga je weinig goeds in huis halen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 20:35   #84
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Op de LED markt zijn veel derderangs-producten te koop. Brol die weinig of geen licht geeft.

Kwaliteits LED lampen hebben nu eenmaal hun prijs. Voor minder dan 25 �* 30 euro bruto ga je weinig goeds in huis halen.
Ik heb niet gekeken wat voor LED lamp het was, maar ik heb het voorbije weekend een halogeen spot vervangen door een LED spot in het appartement van mijn ouders.
Het ding geeft gewoon geen licht. Of ie nu wel aan is of niet maakt nauwelijks verschil. En bovendien is de kleurtemperatuur helemaal fout: meer iets van een ultra koele 5000K ipv de warme 3000K die het vervangt.
Ik verwacht dat ik binnenkort de vraag zal krijgen om een nieuwe halogeen te plaatsen.
Oud 20 april 2012, 06:33   #85
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gekeken wat voor LED lamp het was, maar ik heb het voorbije weekend een halogeen spot vervangen door een LED spot in het appartement van mijn ouders.
Het ding geeft gewoon geen licht. Of ie nu wel aan is of niet maakt nauwelijks verschil. En bovendien is de kleurtemperatuur helemaal fout: meer iets van een ultra koele 5000K ipv de warme 3000K die het vervangt.
Ik verwacht dat ik binnenkort de vraag zal krijgen om een nieuwe halogeen te plaatsen.
Vraag dan eens welke LED lamp het is.
Warm wit heeft een kleurtemperatuur rond 2850K.
Vandaag de dag zijn er GU10 LED spots te koop die met een verbruik van 8 Watt meer dan 400 Lumen uitstralen. Daarmee kan je perfekt een standaard 50 Watt halogeen spot vervangen.
Nu spreek ik wel over een spot die bruto een kleine 40,00 euro kost, zonder BTW.

Er bestaan verschillende LED's.
Goede middenklassers beschikken vandaag de dag over Cree XPG of NICHIA 219 Powerleds.
De NICHIA 219B is nog krachtiger en efficiënter, maar wel nog wat duur voor de gewone consument.

We zien ook meer en meer multichips van bijvoorbeeld Sharp, Bridgelux of Citizen op de markt verschijnen. Deze technologie is in opmars en opent dan weer nieuwe perspectieven wat design betreft.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 april 2012 om 06:36.
Oud 20 april 2012, 06:53   #86
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Weet iemand of liquid LEDs toekomst hebben?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2012, 16:52   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Weet iemand of liquid LEDs toekomst hebben?
Ik zie de toegevoegde waarde van vloeistofkoeling in dit geval niet.
Uiteindelijk moet de warmte aan de omgeving afgegeven worden.

Mijns inzien gaat dat het best met aluminium heatsinks.
Oud 20 april 2012, 19:55   #88
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is natuurlijk niemand die je verbiedt om bij de aankoop eens het aantal Lumen dat de lamp levert te bekijken. Deel dat door 10 en je weet ongeveer wat het wattage van een vergelijkbare gloeilamp zou zijn. En datwattage is dan ook ongeveer de prijs in Euro die je ervoor zal betalen als je kwaliteit wil.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2012, 19:58   #89
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Politici maken die. Maar door wie worden politici beïnvloed?
Centen in hun off shore rekeningen?
Oud 20 april 2012, 20:02   #90
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie de toegevoegde waarde van vloeistofkoeling in dit geval niet.
Uiteindelijk moet de warmte aan de omgeving afgegeven worden.

Mijns inzien gaat dat het best met aluminium heatsinks.
De vloeistofkoeling geeft meer mogelijkheden voor de vormgeving en stralingspatronen van de lamp, that's it. Lampen met hoogvermogenleds zien er vandaag wel vaak heel lelijk uit.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2012, 21:10   #91
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Vraag dan eens welke LED lamp het is.
(...)
Ik zal het wel eens bekijken als ik er nog eens kom.
Oud 29 april 2012, 09:17   #92
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De vloeistofkoeling geeft meer mogelijkheden voor de vormgeving en stralingspatronen van de lamp, that's it. Lampen met hoogvermogenleds zien er vandaag wel vaak heel lelijk uit.
Daarmee maakt u producten van de consumermarkt onbetaalbaar.

Dat hebben we ook gezien bij de koeling van microprocessors.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be