Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ouders die hun kinderen onwettig van school halen om vroeger op reis te vertrekken
dienen gesanctioneerd te worden door hen een administratieve geldboete te laten betalen. 1 4,55%
gesanctioneerd te worden door een deel van het kindergeld (tijdelijk) af te nemen. 4 18,18%
dienen een 'alternatieve' straf opgelegd te krijgen door de rechtbank (bijvoorbeeld taakstraf of gemeenschapsdienst). 3 13,64%
dienen een waarschuwing of vermaning te krijgen, maar niets meer. 6 27,27%
dienen niet gesanctioneerd te worden. Het is hun goed recht. 10 45,45%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2012, 19:10   #81
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
maar 1 oplossing vito, ga het onderwijs in.
Ik heb nog een betere oplossing: dat al die leerkrachten die staan te klagen dat er leerlingen vroeger aanzetten uit het onderwijs gaan.

Ik klaag niet, ik kaats de bal gewoon terug. Terecht, merk ik aan uw opmerking.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 19:13   #82
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat je je als burger aan de regels dient te houden.
Regels?

Citaat:
Je kinderen vroeger van school halen om op reis te vertrekken is onwettig
Citeer de wettekst aub...

Citaat:
en bovendien niet erg netjes tegenover die 'domme' ouders die wel hun kinderen de week laten uitdoen en helaas duurder op reis moeten vertrekken.
Waarom niet?

Citaat:
Het is tegenwoordig ieder voor zich en al de rest kan stikken, een 'mooie' boodschap om als ouder aan je kinderen door te geven.
Wat komt dit hier nu weer doen? Wat ontnemen de vroege vertrekkers nu van de anderen? Dit slaat nergens op. Mag ik eens raden? Leerkracht? Eentje die beetje jaloers is?
Oud 3 april 2012, 19:14   #83
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang touroperators kortingen blijven aanbieden, zal dit mensen in de verleiding brengen. Buiten de schoolvakanties zouden reisorganisatoren sowieso alle schoolgaande kinderen tussen 6 en 18 jaar moeten weigeren. Ik ging eens einde november een week naar de Caraïben en zelfs daar zaten ouders op met Vlaamse schoolgaande kinderen. Hoe is dit in godsnaam mogelijk !?
En antwoord eens op de vraag waarom die touroperators "gestraft" moeten worden? Welke schandelijke misdaad hebben ze begaan door het spel van vraag en aanbod toe te passen? Pedofilie? Moord?
Oud 3 april 2012, 19:15   #84
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
We kunnen ook ineens maandagochtenden en vrijdagmiddagen afschaffen!
In mijn school hadden we tijdens die momenten wel nuttige lessen. Ik zie dat de tijden veranderd zijn.
Oud 3 april 2012, 19:17   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang touroperators kortingen blijven aanbieden, zal dit mensen in de verleiding brengen. Buiten de schoolvakanties zouden reisorganisatoren sowieso alle schoolgaande kinderen tussen 6 en 18 jaar moeten weigeren. Ik ging eens einde november een week naar de Caraïben en zelfs daar zaten ouders op met Vlaamse schoolgaande kinderen. Hoe is dit in godsnaam mogelijk !?
Touroperators best afschaffen, het CD&V-profitariaat zal de reizen wel organiseren.
Oud 3 april 2012, 19:20   #86
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onzin wat je vertelt, je hebt de keuze tussen je kinderen thuisonderwijs aan te bieden of ze naar school te sturen. Kies je voor dat laatste, zoals praktisch iedereen, ben ja als voogd voor je kinderen gebonden aan het schoolreglement. Ongewettigd afwezig zijn is een overtreding op dat schoolreglement.
Als mijn kinderen niets leren op school, doen jullie (ik ben er intussen quasi zeker van dat je leraar bent) je job niet. Leraars zijn dus mee de oorzaak van dit verzuim. Geef toch gewoon les die laatste dag en een dikke lesbeurt vlak achter de vakantie en het zal rap gedaan zijn.

Tot die tijd zou ik het ook doen, vroeger aanzetten als dat een gunstiger geprijsde reis oplevert. En wie kan me ongelijk geven?

(mijn kinderen zijn nog niet leerplichtig, dus voorlopig nog hypothetisch)
Oud 3 april 2012, 19:21   #87
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, het kindergeld.
Kunt u mij aantonen dat het uitkeren van het kindergeld gebonden is aan deze voorwaarden?
Oud 3 april 2012, 19:24   #88
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je daar enkel maar gelijk in geven, maar er is een verschil tussen als tiener wat rebellerend gedrag vertonen (lijkt me zelfs gezond) en het feit dat de ouders respectloos hun kinderen dagen op voorhand van school halen.

Het probleem in het hedendaagse onderwijs ligt hem niet zozeer in het feit dat de kinderen / jongeren af en toe eens over de schreef gaan, dat gebeurde vijftig jaar geleden ook wel eens, maar in het gegeven dat ouders hun kinderen niet meer (durven te) sanctioneren voor dit gedrag op school naar de leerkrachten toe. Indien je vroeger als kind op school iets mispeuterd had en daar dan straf voor kreeg, kreeg je er van je ouders nog een paar 'peren' bij, tegenwoordig komen de ouders naar school en ze willen de leerkracht een pak rammel geven of ze dienen een klacht in. Daar zit het grootste probleem hem in de dag van vandaag, een fundamenteel gebrek aan respect voor het onderwijzend personeel. En hoe kan je verwachten dat de kinderen respect vertonen als hun ouders zelf geen greintje respect hebben?
Respect moet je verdienen. Op deze manier zal het niet lukken.
Oud 3 april 2012, 20:36   #89
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkele dagen geleden was het weer op het nieuws - zoals gewoonlijk voorafgaand aan de Kerst-, Paas- of Zomervakantie - ouders die nog tijdens de schoolperiode, dus enkele dagen vóór de eigenlijke aanvang van de Paasvakantie, hun kinderen al van school haalden om goedkoper en rustiger met het hele gezin op vakantie te kunnen vertrekken.

Mijns inziens is dit echt wel een vorm van normvervaging, waarbij de ouders een enorme verantwoordelijkheid te dragen hebben. 'Brave mensen' die de regels volgen worden door de reissector financieel gestraft, mensen die de regels ongestraft aan hun lars lappen worden - zoals meestal - beloond. Dit is dus een grote onrechtvaardigheid ! Helaas reageert men vanuit het onderwijs zeer laks op deze toestand, men beweert vrijwel machteloos te zijn, maar is dit wel zo? Ook de touroperators zelf hebben natuurlijk boter op hun hoofd door dit soort van asociaal gedrag aan te moedigen. De grootste verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij de ouders van die kinderen.

Ik ben benieuwd welke maatregelen er kunnen worden genomen en wat jullie daar van vinden (enquête). Het lijkt me duidelijk dat 'rechtschapen' en eerlijke burgers zulke vorm van normvervaging niet kunnen tolereren en dat de betrokken instanties eindelijk krachtdadig dienen in te grijpen.
Vraagje, beste Freespirit.
Waarom start jij/reageer jij alleen maar op draden die over kinderen gaan? Sorry dat ik dit vraag maar het valt wel heel erg op. Is daar een speciale reden voor? Ben jij een grote kindervriend?
Ik las nog maar zelden een reactie van jou op een onderwerp dat niks met kinderen te maken heeft. Ik meen mij zelfs te herinneren dat jij hier- weliswaar lang geleden- ervoor pleitte dat kinderen die op zomerkamp gaan, bij het douchen toezicht nodig hebben. Want: stel dat ze uitglijden in de douche....??
Vind dit wel een heeeel klein beetje eigenaardig se, zeker van een volwassen man.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 22:02   #90
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Als mijn kinderen niets leren op school, doen jullie (ik ben er intussen quasi zeker van dat je leraar bent) je job niet. Leraars zijn dus mee de oorzaak van dit verzuim. Geef toch gewoon les die laatste dag en een dikke lesbeurt vlak achter de vakantie en het zal rap gedaan zijn.

Tot die tijd zou ik het ook doen, vroeger aanzetten als dat een gunstiger geprijsde reis oplevert. En wie kan me ongelijk geven?

(mijn kinderen zijn nog niet leerplichtig, dus voorlopig nog hypothetisch)
Ik ben momenteel geen leerkracht meer, wel vroeger geweest, heb nu een meer respectvolle betrekking en ik kan nu tenminste onderzoek doen. Maar dat geheel terzijde.

Ik denk niet dat het oppportuun is en realistisch nog de laatste dag effectief les te geven, zo ook er niet direct in te vliegen na een lange vakantieperiode. Die laatste dagen worden echter wel gebruikt voor uitstapjes en 'sociale klasactiviteiten', toch ook belangrijk voor de ontwikkeling van de jongeren in kwestie.

De ouders moeten geen oordeel vellen over de invulling van de lesdag of het programma die laatste dagen, als ze maar zien dat hun koters naar school gaan, dat is hun enige wettelijke plicht.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 22:04   #91
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Respect moet je verdienen. Op deze manier zal het niet lukken.
Respect moet van in den beginne aanwezig zijn, respect 'verdienen' is zever. Dus een beginnende leerkracht mag zomaar respectloos uitgescholden worden ?
Oud 3 april 2012, 22:07   #92
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Vraagje, beste Freespirit.
Waarom start jij/reageer jij alleen maar op draden die over kinderen gaan? Sorry dat ik dit vraag maar het valt wel heel erg op. Is daar een speciale reden voor? Ben jij een grote kindervriend?
Ik las nog maar zelden een reactie van jou op een onderwerp dat niks met kinderen te maken heeft. Ik meen mij zelfs te herinneren dat jij hier- weliswaar lang geleden- ervoor pleitte dat kinderen die op zomerkamp gaan, bij het douchen toezicht nodig hebben. Want: stel dat ze uitglijden in de douche....??
Vind dit wel een heeeel klein beetje eigenaardig se, zeker van een volwassen man.
Ik heb de jongste dagen nochtans talrijke reacties geplaatst over 'burgemeester laat fout parkeren toe', 'de bierprijs', 'Guy Verhofstadt', etc. allemaal zaken die dus met kinderen te maken hebben ? Je bent niet goed in je hoofd ! Voor de rest wens ik op deze domme 'vaststelling' niet te reageren.
Oud 3 april 2012, 22:12   #93
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Scholen zelf dienen inderdaad strenger op te treden. We zijn echter ook in de scholen in het 'klantentijdperk' terecht gekomen, waarbij het voor de directies vooral een rol speelt zoveel mogelijk leerlingen aan te trekken en ze het - en vooral dan hun ouders - naar de zin te maken en ze zeker niet voor de borst te stoten. Want de meeste directies willen confrontaties met de ouders, laat staan processen, vermijden en daarbij zijn ze bereid veel toegevingen te doen, ook indien dat het gezag van de leerkachten ondermijnt. Is volgens mij 30 tot 40 % van de leerkrachten onbekwaam, ligt dit percentage bij de directies op 70 tot 80 %. Een slecht of inconsequent beleid van de directie, en zeker een 'soft' beleid in de zin van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden', kan de gehele school verpesten, mocht ik ook al aan den lijve ondervinden. De normen om schooldirecteur te worden dienen dringend te worden verstrengd en 'geprofessionaliseerd'! Maar dat is ook weeral een afzonderlijk topic waard.
Daniël Hubert Coens...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 22:14   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is niet waar, Jan.
Veel mensen denken dat.
Ik heb me inderdaad vergist. Het gaat over de intrekking van de studiebeurs. Dat kan wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 22:20   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Scholen zelf dienen inderdaad strenger op te treden. We zijn echter ook in de scholen in het 'klantentijdperk' terecht gekomen, waarbij het voor de directies vooral een rol speelt zoveel mogelijk leerlingen aan te trekken en ze het - en vooral dan hun ouders - naar de zin te maken en ze zeker niet voor de borst te stoten. Want de meeste directies willen confrontaties met de ouders, laat staan processen, vermijden en daarbij zijn ze bereid veel toegevingen te doen, ook indien dat het gezag van de leerkachten ondermijnt. Is volgens mij 30 tot 40 % van de leerkrachten onbekwaam, ligt dit percentage bij de directies op 70 tot 80 %. Een slecht of inconsequent beleid van de directie, en zeker een 'soft' beleid in de zin van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden', kan de gehele school verpesten, mocht ik ook al aan den lijve ondervinden. De normen om schooldirecteur te worden dienen dringend te worden verstrengd en 'geprofessionaliseerd'! Maar dat is ook weeral een afzonderlijk topic waard.
Ik volg je volledig, maar mijns inziens ligt het probleem ook gebonden bij de financiering die nu volledig gebaseerd is op het aantal leerlingen. Dan krijg je automatisch een systeem waarbij directies erop zijn een maximaal aantal leerlingen aan te trekken, want dat vertaald zich dan in een grotere betoelaging. Het huidige systeem is in se pervers en brengt allerlei ongewenste neveneffecten met zich mee.
Oud 3 april 2012, 22:22   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citeer de wettekst aub...
Ingeschreven leerlingen horen aanwezig te zijn op school, tenzij hun afwezigheid gelegitimeerd kan worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen. Die laatste vind je in ieder schoolreglement.
Oud 3 april 2012, 22:31   #97
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik volg je volledig, maar mijns inziens ligt het probleem ook gebonden bij de financiering die nu volledig gebaseerd is op het aantal leerlingen. Dan krijg je automatisch een systeem waarbij directies erop zijn een maximaal aantal leerlingen aan te trekken, want dat vertaald zich dan in een grotere betoelaging. Het huidige systeem is in se pervers en brengt allerlei ongewenste neveneffecten met zich mee.
Dat is inderdaad correct gezien. Het hoger onderwijs wordt nu echter gefinancierd op output en niet langer op de ingeschreven studenten. Vooral op de universiteiten heeft dat perverse neveneffecten, we merken duidelijk dat studenten er toch iets makkelijker worden doorgelaten om toch maar die quota en nodige gelden binnen te rijven, al zal niemand dit op den unief (openlijk) willen toegeven.

Maar inderdaad, zowel in het basis-, secundair en hoger onderwijs is er de jongste twintig jaar steeds meer een soort van nieuw cliëntilisme ontstaan, waarbij de rol van het onderwijzend personeel en hun directies steeds meer verschuift van een autoritaire voorbeeldrol, naar deze van loutere dienstverleningsfiguren, sujetten en slippendragers die liefst niet te veel last berokkenen in de weg naar het behalen van een felbegeerd diploma voor zoon/dochter.

Niet enkel tegenover leerkrachten ziet men een toenemend gebrek aan respect, ook vroegere autoritaire figuren als dokters, gezagsdragers en zelfs scheidsrechters moeten het steeds meer ontgelden van het 'publiek' en krijgen massa's scheldtirades en bedreigingen over zich heen. In die zin is de maatschappij wel wat ziekjes aan het worden.
Oud 4 april 2012, 07:51   #98
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ouders moeten geen oordeel vellen over de invulling van de lesdag of het programma die laatste dagen, als ze maar zien dat hun koters naar school gaan, dat is hun enige wettelijke plicht.
Oh maar freespirit, ik vel wel een oordeel over de invulling van de lesdagen. Ik moet dat niet, zoals jij zegt, maar ik mag dat wel. En als jij je als een Farizeeër wil gedragen, is dat je goed recht, maar als ik merk dat er niet geleerd wordt op school, voldoen mijn kinderen even slecht aan hun leerplicht op het vliegtuig als op school. "sociale activiteiten" vind ik dan eerder normvervaging. Daarvoor hebben ze immers de sportclub of de scouts. Op school moeten ze leren en als de leraars geen les geven, ben ik tot niets verplicht.

Waarom wordt het lesprogramma niet zodanig ingevuld dat de laatste dag echt ook de laatste dag is?
Oud 4 april 2012, 07:53   #99
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respect moet van in den beginne aanwezig zijn, respect 'verdienen' is zever. Dus een beginnende leerkracht mag zomaar respectloos uitgescholden worden ?
Respect kan van in den beginne verdiend worden. Maar dat begrijp je niet precies. Je hebt heimwee naar de tijd dat mijnheer de onderwijzer tot de elite van het dorp behoorde en respect iets te makkelijk kwam... Tja... Vroeger was het beter zeker?
Oud 4 april 2012, 07:53   #100
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de jongste dagen nochtans talrijke reacties geplaatst over 'burgemeester laat fout parkeren toe', 'de bierprijs', 'Guy Verhofstadt', etc. allemaal zaken die dus met kinderen te maken hebben ? Je bent niet goed in je hoofd ! Voor de rest wens ik op deze domme 'vaststelling' niet te reageren.
You just did...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be