![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In de Anti-Oedipe, van Gilles Deleuze en Félix Guattari, is wel iets interessant te lezen over de anale aard van onze maatschappij. In dat boekje (wellicht het belangrijkste filosofische werk uit de geschiedenis van de na-Griekse filosofie) wordt de psychoanalyse gedeconstrueerd (uit zijn individualistische mama-papa-en-ik kader losgerukt) en op de maatschappij als geheel toegepast.
De Freudiaanse concepten van de orale, anale en genitale fase komen er dan ook veelvuldig in terug. Maar dan toegepast op de "socius". 1. We zien in onze samenleving een sterke "analisering" van de cultuur. Dat wijst erop dat alles harder is geworden: men wordt overal gecontroleerd, de biometrie is veralgemeend, overal camera's, de dwang tot "bekennen" (zie Facebook) is een gevangenis geworden, de politiestaat is springlevend. Er is ook meer werkloosheid, minder solidariteit, cynische sociale relaties. Kortom, alles is strikt geworden. We zijn nog nooit zo onvrij geweest. We leven in een anaal tijdperk - we zitten gevangen in een nauwe sluitspier. Revolutionaire bewegingen zijn daarentegen zeer genitaal (zie La Fonction de l'Orgasme, van dat andere genie Wilhelm Reich). Het softe multiculturalisme van de jaren '90 zou men uitermate oraal kunnen noemen (cocoonen, new age, enzo -- en maar zuigen bij de mama). 2. Die toegenomen anale aard van onze sociale relaties is gevaarlijk. Ze kan leiden tot het meest anale van alle regimes, namelijk het fascisme. In het fascisme worden alle "onzuiverheden" uit de anus geknepen en als stront behandeld. Knijpen, knippen, knijpen, knippen - joden weg, andersdenkenden weg. De racistische soldatenstaat is uitermate anaal, en natuurlijk ook homo-erotisch. Anale maatschappijvormen zijn onbewust homosexueel (zoals we dat weten van Nazi-Duitsland - de grootste homo-beweging ooit). 3. Hoe kunnen we terug genitaler worden? Hoe kan onze maatschappij de drang naar infantilisering tegengaan? Da's een open vraag. Maar dat we een sluitspier geworden zijn, is duidelijk. 4. Nog een vraag: zou het kapitalisme nu eigenlijk genitaal of juist anaal zijn? Volgens D&G is het eerst zeer genitaal (het glijdt vrij overal naartoe, het deterritorialiseert), maar eens het zich heeft genesteld, toont het zijn ware aard, en zet het de mensen gevangen in harde relaties, waarbij het de vrijheid van die mensen inperkt (ze zijn nu verworden tot consumentjes zonder keuzes). Dus eerst deterritorialisering (of liberalisering; lees: genitale fase); daarna reterritorialisering (de staat houdt mensen gevangen en ondersteunt nu het kapitalisme dat zich heeft genesteld; lees: de anale fase). Interessant topic.
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Volgens die andere grote filosoof, Georges Bataille, in zijn "Histoire de l'Oeil" en in "L'Anus solaire", is anale seks het ultieme voorbeeld van het "niet-utilitaire geven", het "volstrekt nutteloze", de "potlatch".
Een kutje is bestemd om een penis te ontvangen. Daar is niks revolutionair of bevrijdend aan. Ge doet wat de bedoeling is. Ge volgt de regels. Bij anale seks toont ge luxe, het niet-nuttige, het overdadig nutteloze, kortom ge geeft daar waar het niet nodig is. In zijn latere werk over de Algemene Economie (die ruimer is dan wat studenten economie leren aan de universiteit, en wat Bataille de Beperkte Economie noemt), maakt Bataille een onderscheid tussen twee drijfveren in de mens: (1) de egoïstische drijfveer van het utilitarisme, waarbij winstmaximalisering de norm is; (2) de tegengestelde drijfveer van de gift-economie, waarbij het nutteloos vernietigen, nutteloos weggeven, puur verlies maken, de norm is. Welnu: seksen in een kutje is "beperkte economie". Seksen in het poepje is "algemene economie", zou je volgens Bataille kunnen stellen. Wil je, volgens hem, het leven in al zijn dimensies zien, moet ge vooral veel het volstrekt "nutteloze" eren. Anale seks is daar een symbool van. ------------- P.S. Histoire de l'Oeil is wellicht het geilste filosofie-boek dat ik aan d'unief ooit heb moeten lezen. Daar wordt nogal wat in afgesekst. Nie te doen. Heb meerdere keren op die cursus liggen zaadlozen. Maar dat terzijde.
Laatst gewijzigd door C2C : 23 mei 2012 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
daarmee is het voor die mensen een sexueel object. uit de penis komen in principemaar 2 zaken afvalstoffen envoortplantingsmateriaal, tsja, klintk eigenlijk ook onnozel hé ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Dank je, voor die eer. ![]() Om uw vraag enigszins te beantwoorden, uit mijn betoog volgend: Dit is volgens mij zeker niet de bedoelde functie van dit lichaamsdeel. Het orgaan is er van nature uit niet geschikt door, mede door de hoge kans het te beschadigen en de gestegen kans op ziekte-overdracht. Maar hoe mensen al dan niet omgaan met hun lichaam, is denk ik vooral een privé-kwestie. Voor mijn part doet iedereen in zijn slaapkamer wat hij wil, zolang hij er anderen (daarmee bedoel ik: de niet-seks partners ![]() Ik vind daarom ook dat er geen sprake hoeft te zijn van allerlei diversiteitsbeleiden, optochten, dure overheidscampagnes, ... en al dan niet theatrale taferelen waarbij men zijn best doet om tot een minderheidsgroep proberen te behoren en daar voordeel (=subsidies of positieve discriminatie) uit te puren. Zorg ervoor dat een ander geen weet heeft wat jij in je privé seksleven uitvreet. Niets zo privé en intiem als wat jij op je slaapkamer doet. Spring daar dan ook met zorg mee om, zou ik zeggen. Als je dat doet, kan er zelfs geen sprake van discriminatie meer zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
vind ik ook. Als je op dit forum iets post, doe je dat toch vanuit een overtuiging die verder reikt dan je eigen slaapkamer? En dan doe je dat om reactie los te weken. Anders start je beter een blog.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 24 mei 2012 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Is het oprapen, dat al eens gevaarlijk kan zijn in roze gezelschappen.
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ga je beklag doen bij God, die heeft daar een orgasme in gestoken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Alle leven komt uit de pisbuis
Maak je beklag bij God. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om een boek mee vast te houden, of de rechterhelft van je toetsenbord mee te bedienen.
Bij het eten houden we er ons mes mee vast. Ook nuttig om onze vrouwen mee te bitch-slappen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 mei 2012 om 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n draad. Over een aars !
En zeggen dat ik de mijne nog nooit gezien heb.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |