Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2012, 21:10   #81
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

In de Anti-Oedipe, van Gilles Deleuze en Félix Guattari, is wel iets interessant te lezen over de anale aard van onze maatschappij. In dat boekje (wellicht het belangrijkste filosofische werk uit de geschiedenis van de na-Griekse filosofie) wordt de psychoanalyse gedeconstrueerd (uit zijn individualistische mama-papa-en-ik kader losgerukt) en op de maatschappij als geheel toegepast.

De Freudiaanse concepten van de orale, anale en genitale fase komen er dan ook veelvuldig in terug. Maar dan toegepast op de "socius".

1. We zien in onze samenleving een sterke "analisering" van de cultuur. Dat wijst erop dat alles harder is geworden: men wordt overal gecontroleerd, de biometrie is veralgemeend, overal camera's, de dwang tot "bekennen" (zie Facebook) is een gevangenis geworden, de politiestaat is springlevend. Er is ook meer werkloosheid, minder solidariteit, cynische sociale relaties. Kortom, alles is strikt geworden. We zijn nog nooit zo onvrij geweest. We leven in een anaal tijdperk - we zitten gevangen in een nauwe sluitspier.

Revolutionaire bewegingen zijn daarentegen zeer genitaal (zie La Fonction de l'Orgasme, van dat andere genie Wilhelm Reich). Het softe multiculturalisme van de jaren '90 zou men uitermate oraal kunnen noemen (cocoonen, new age, enzo -- en maar zuigen bij de mama).

2. Die toegenomen anale aard van onze sociale relaties is gevaarlijk. Ze kan leiden tot het meest anale van alle regimes, namelijk het fascisme. In het fascisme worden alle "onzuiverheden" uit de anus geknepen en als stront behandeld. Knijpen, knippen, knijpen, knippen - joden weg, andersdenkenden weg. De racistische soldatenstaat is uitermate anaal, en natuurlijk ook homo-erotisch. Anale maatschappijvormen zijn onbewust homosexueel (zoals we dat weten van Nazi-Duitsland - de grootste homo-beweging ooit).

3. Hoe kunnen we terug genitaler worden? Hoe kan onze maatschappij de drang naar infantilisering tegengaan? Da's een open vraag. Maar dat we een sluitspier geworden zijn, is duidelijk.

4. Nog een vraag: zou het kapitalisme nu eigenlijk genitaal of juist anaal zijn? Volgens D&G is het eerst zeer genitaal (het glijdt vrij overal naartoe, het deterritorialiseert), maar eens het zich heeft genesteld, toont het zijn ware aard, en zet het de mensen gevangen in harde relaties, waarbij het de vrijheid van die mensen inperkt (ze zijn nu verworden tot consumentjes zonder keuzes). Dus eerst deterritorialisering (of liberalisering; lees: genitale fase); daarna reterritorialisering (de staat houdt mensen gevangen en ondersteunt nu het kapitalisme dat zich heeft genesteld; lees: de anale fase).

Interessant topic.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2012, 21:18   #82
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Volgens die andere grote filosoof, Georges Bataille, in zijn "Histoire de l'Oeil" en in "L'Anus solaire", is anale seks het ultieme voorbeeld van het "niet-utilitaire geven", het "volstrekt nutteloze", de "potlatch".

Een kutje is bestemd om een penis te ontvangen. Daar is niks revolutionair of bevrijdend aan. Ge doet wat de bedoeling is. Ge volgt de regels. Bij anale seks toont ge luxe, het niet-nuttige, het overdadig nutteloze, kortom ge geeft daar waar het niet nodig is.

In zijn latere werk over de Algemene Economie (die ruimer is dan wat studenten economie leren aan de universiteit, en wat Bataille de Beperkte Economie noemt), maakt Bataille een onderscheid tussen twee drijfveren in de mens: (1) de egoïstische drijfveer van het utilitarisme, waarbij winstmaximalisering de norm is; (2) de tegengestelde drijfveer van de gift-economie, waarbij het nutteloos vernietigen, nutteloos weggeven, puur verlies maken, de norm is.

Welnu: seksen in een kutje is "beperkte economie". Seksen in het poepje is "algemene economie", zou je volgens Bataille kunnen stellen. Wil je, volgens hem, het leven in al zijn dimensies zien, moet ge vooral veel het volstrekt "nutteloze" eren. Anale seks is daar een symbool van.

-------------
P.S. Histoire de l'Oeil is wellicht het geilste filosofie-boek dat ik aan d'unief ooit heb moeten lezen. Daar wordt nogal wat in afgesekst. Nie te doen. Heb meerdere keren op die cursus liggen zaadlozen. Maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd door C2C : 23 mei 2012 om 21:34.
Oud 23 mei 2012, 21:43   #83
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Die heeft mij nog niks gevraagd, niettegenstaande haar onweerstaanbare rondingen.

Valt gij op vazen?

Sorry se; ik plaag je maar wat.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2012, 22:12   #84
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In de Anti-Oedipe, van Gilles Deleuze en Félix Guattari, is wel iets interessant te lezen over de anale aard van onze maatschappij. In dat boekje (wellicht het belangrijkste filosofische werk uit de geschiedenis van de na-Griekse filosofie) wordt de psychoanalyse gedeconstrueerd (uit zijn individualistische mama-papa-en-ik kader losgerukt) en op de maatschappij als geheel toegepast.

De Freudiaanse concepten van de orale, anale en genitale fase komen er dan ook veelvuldig in terug. Maar dan toegepast op de "socius".

1. We zien in onze samenleving een sterke "analisering" van de cultuur. Dat wijst erop dat alles harder is geworden: men wordt overal gecontroleerd, de biometrie is veralgemeend, overal camera's, de dwang tot "bekennen" (zie Facebook) is een gevangenis geworden, de politiestaat is springlevend. Er is ook meer werkloosheid, minder solidariteit, cynische sociale relaties. Kortom, alles is strikt geworden. We zijn nog nooit zo onvrij geweest. We leven in een anaal tijdperk - we zitten gevangen in een nauwe sluitspier.

Revolutionaire bewegingen zijn daarentegen zeer genitaal (zie La Fonction de l'Orgasme, van dat andere genie Wilhelm Reich). Het softe multiculturalisme van de jaren '90 zou men uitermate oraal kunnen noemen (cocoonen, new age, enzo -- en maar zuigen bij de mama).

2. Die toegenomen anale aard van onze sociale relaties is gevaarlijk. Ze kan leiden tot het meest anale van alle regimes, namelijk het fascisme. In het fascisme worden alle "onzuiverheden" uit de anus geknepen en als stront behandeld. Knijpen, knippen, knijpen, knippen - joden weg, andersdenkenden weg. De racistische soldatenstaat is uitermate anaal, en natuurlijk ook homo-erotisch. Anale maatschappijvormen zijn onbewust homosexueel (zoals we dat weten van Nazi-Duitsland - de grootste homo-beweging ooit).

3. Hoe kunnen we terug genitaler worden? Hoe kan onze maatschappij de drang naar infantilisering tegengaan? Da's een open vraag. Maar dat we een sluitspier geworden zijn, is duidelijk.

4. Nog een vraag: zou het kapitalisme nu eigenlijk genitaal of juist anaal zijn? Volgens D&G is het eerst zeer genitaal (het glijdt vrij overal naartoe, het deterritorialiseert), maar eens het zich heeft genesteld, toont het zijn ware aard, en zet het de mensen gevangen in harde relaties, waarbij het de vrijheid van die mensen inperkt (ze zijn nu verworden tot consumentjes zonder keuzes). Dus eerst deterritorialisering (of liberalisering; lees: genitale fase); daarna reterritorialisering (de staat houdt mensen gevangen en ondersteunt nu het kapitalisme dat zich heeft genesteld; lees: de anale fase).

Interessant topic.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Volgens die andere grote filosoof, Georges Bataille, in zijn "Histoire de l'Oeil" en in "L'Anus solaire", is anale seks het ultieme voorbeeld van het "niet-utilitaire geven", het "volstrekt nutteloze", de "potlatch".

Een kutje is bestemd om een penis te ontvangen. Daar is niks revolutionair of bevrijdend aan. Ge doet wat de bedoeling is. Ge volgt de regels. Bij anale seks toont ge luxe, het niet-nuttige, het overdadig nutteloze, kortom ge geeft daar waar het niet nodig is.

In zijn latere werk over de Algemene Economie (die ruimer is dan wat studenten economie leren aan de universiteit, en wat Bataille de Beperkte Economie noemt), maakt Bataille een onderscheid tussen twee drijfveren in de mens: (1) de egoïstische drijfveer van het utilitarisme, waarbij winstmaximalisering de norm is; (2) de tegengestelde drijfveer van de gift-economie, waarbij het nutteloos vernietigen, nutteloos weggeven, puur verlies maken, de norm is.

Welnu: seksen in een kutje is "beperkte economie". Seksen in het poepje is "algemene economie", zou je volgens Bataille kunnen stellen. Wil je, volgens hem, het leven in al zijn dimensies zien, moet ge vooral veel het volstrekt "nutteloze" eren. Anale seks is daar een symbool van.

-------------
P.S. Histoire de l'Oeil is wellicht het geilste filosofie-boek dat ik aan d'unief ooit heb moeten lezen. Daar wordt nogal wat in afgesekst. Nie te doen. Heb meerdere keren op die cursus liggen zaadlozen. Maar dat terzijde.
twee tegensprekende filosofien dus
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2012, 22:41   #85
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is de anus een orgaan dat bestemd is als sexueel object of om penetratie te ontvangen .
Deze bestemming wordt er door heel veel mannen en vrouwen aan gegeven.
daarmee is het voor die mensen een sexueel object.

uit de penis komen in principemaar 2 zaken
afvalstoffen envoortplantingsmateriaal, tsja, klintk eigenlijk ook onnozel hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2012, 23:23   #86
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dit is de eerste reactie op deze draad waar ik wil op reageren .

Omdat , de reden die U aanhaald , daadwerkelijk de reden zijn waarom ik de vraag stel . Is de anus van nature uit bedoeld ,om in te penetreren .

Het is toch ook niet de bedoeling om een kindje te leren eten langs zijn poepke .

Als ik hier morgen een draad zou aanmaken dat ik met mijn auto in een straat enkele richting in de verboden rijrichting ben gereden , omdat ik maar vooraan in de straat moest zijn . dan zouden de zelfde schelhazen hier zeggen . IDIOOT ze moesten uw rijbewijs afpakken . ge moet u aan de regels houden .

Dank je, voor die eer.

Om uw vraag enigszins te beantwoorden, uit mijn betoog volgend:

Dit is volgens mij zeker niet de bedoelde functie van dit lichaamsdeel.
Het orgaan is er van nature uit niet geschikt door, mede door de hoge kans het te beschadigen en de gestegen kans op ziekte-overdracht.

Maar hoe mensen al dan niet omgaan met hun lichaam, is denk ik vooral een privé-kwestie.

Voor mijn part doet iedereen in zijn slaapkamer wat hij wil, zolang hij er anderen (daarmee bedoel ik: de niet-seks partners ) niet mee lastigvalt!

Ik vind daarom ook dat er geen sprake hoeft te zijn van allerlei diversiteitsbeleiden, optochten, dure overheidscampagnes, ... en al dan niet theatrale taferelen waarbij men zijn best doet om tot een minderheidsgroep proberen te behoren en daar voordeel (=subsidies of positieve discriminatie) uit te puren.
Zorg ervoor dat een ander geen weet heeft wat jij in je privé seksleven uitvreet. Niets zo privé en intiem als wat jij op je slaapkamer doet. Spring daar dan ook met zorg mee om, zou ik zeggen. Als je dat doet, kan er zelfs geen sprake van discriminatie meer zijn.
Oud 24 mei 2012, 05:02   #87
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je mij eens uitleggen welk verband er is tussen het gebruik van mijn hersenen , en een opvatting over een gebruik en aanwenden van een lichaamsdeel .

Behoudens het doel om iemand persoonlijk te beledigen , niet veel !!!
In dit geval is er idd niet veel verband tussen de twee. My point exactly.

Citaat:
Ik wil alleen duidelijk maken dat ik mijn anus niet wens te laten penetreren omdat ik vind dat een anus daartoe niet is geschikt om diverse reden , en stel mij daarbij de vraag of het biologisch daartoe wel bestemd was .
Ipv daarover een topic te openen, kan je vanaf nu misschien gewoon best wat minder vaak de zeep laten vallen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 08:42   #88
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ipv daarover een topic te openen, kan je vanaf nu misschien gewoon best wat minder vaak de zeep laten vallen?
idd

vind ik ook.
Als je op dit forum iets post, doe je dat toch vanuit een overtuiging die verder reikt dan je eigen slaapkamer? En dan doe je dat om reactie los te weken.
Anders start je beter een blog.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 mei 2012 om 08:43.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 09:18   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De zeep laten vallen, is nog het minste.
't Is het oprapen, dat al eens gevaarlijk kan zijn in roze gezelschappen.
Oud 24 mei 2012, 09:31   #90
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht

Valt gij op vazen?

DE vazen vallen hier vanzelf
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 09:35   #91
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Klarekijk:
Is de anus een orgaan dat bestemd is als sexueel object of om penetratie te ontvangen .
De twee

Ga je beklag doen bij God, die heeft daar een orgasme in gestoken.
Oud 24 mei 2012, 09:40   #92
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan je mij eens uitleggen welk verband er is tussen het gebruik van mijn hersenen , en een opvatting over een gebruik en aanwenden van een lichaamsdeel .

Behoudens het doel om iemand persoonlijk te beledigen , niet veel !!!

Ik beschik nog altijd over de vrijheid mijn eigen lichaam te gebruiken zoals ik dat wil . Ik wil me eveneens absoluut niet bemoeien met dat van U .

Ik wil alleen duidelijk maken dat ik mijn anus niet wens te laten penetreren omdat ik vind dat een anus daartoe niet is geschikt om diverse reden , en stel mij daarbij de vraag of het biologisch daartoe wel bestemd was .

En daarom wordt ik aangevallen .

Ik denk als je een onderzoek moest doen naar de mannen en vrouwen die heel graag een penetratie in hun anus wensen te ontvangen , dat het persentage niet zo hoog ligt . En iedereen zal daar wel zijn reden voor hebben .

Het is hier schieten op de pianist , wie druft het aan om dergelijke topic te openen ? weinigen . en kretiek geven . alleen een paar roepers en schimpers op een paar heel verstandige reacties na . de rest is de vraag ontwijken en schimpen .
Een bepaald lichaamsdeel is toch ook niet bedoeld om als lolly te gebruiken? Maar blijkbaar ben je een beetje selectief met je lichaamsdelen. Gelieve anders tegen je vrouw, man, vriend of vriendin te zeggen: "Gelieve niet aan men pisbuis te likken"
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 09:46   #93
eno2
Banneling

Standaard

Alle leven komt uit de pisbuis

Maak je beklag bij God.
Oud 24 mei 2012, 09:46   #94
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Zijn de benen van de mens bestemd om te wandelen of om de pedalen van een auto in te drukken?
Of ook nog: waar dient de rechterhand voor?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 09:47   #95
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Valt gij op vazen?

Salut

Ik ge nog wat (5) vazen maken.
Oud 24 mei 2012, 10:34   #96
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Of ook nog: waar dient de rechterhand voor?
Om een boek mee vast te houden, of de rechterhelft van je toetsenbord mee te bedienen.
Bij het eten houden we er ons mes mee vast.
Ook nuttig om onze vrouwen mee te bitch-slappen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 mei 2012 om 10:35.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 11:19   #97
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
twee tegensprekende filosofien dus
Inderdaad.
Oud 24 mei 2012, 11:53   #98
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
DE vazen vallen hier vanzelf
Op uwen euhhh...schoot?
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 12:16   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zo'n draad. Over een aars !
En zeggen dat ik de mijne nog nooit gezien heb.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2012, 12:39   #100
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Op uwen euhhh...schoot?
Nee nee , buiten, van de wind, op de grond.
.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be