![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me uit het verdere tekstverloop niet herinneren dat hij zich bukte om alsnog zelf een kei tegen het hoofd van de vermeende zondares te knallen. Impliciet wijst dit erop dat hij zich even zondig achtte als de anderen, en aldus evenmin reden had om de doodstraf mee te helpen voltrekken. Conclusie: een zondig, doch beschaafd mens, die zeker niet voor de ultieme straf opteerde in tegenstelling tot sommige zijn forumadepten alhier...... ![]()
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op welke manier zou "ik mijn katholieke botten" eraan vegen? Heb ik soms iemand vermoord? Ik herhaal slechts de altijd beleden leer van orthodoxe, oud-oosterse als katholieke Kerken: geen enkel mens heeft het recht een ander mens om het leven te brengen; slechts de maatschappij namens haar wettelijke rechtskanalen kan iemand tot de doodstraf veroordelen. Misschien zint u het niet, maar dat hebben die Kerken altijd gesteld. Ik herhaal slechts wat ze ons leren. |
|
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de zondares betreft: Jezus had in haar hart reeds berouw bespeurd en drukte haar dan ook op het hart "zondig niet meer". Berouw is altijd een voorwaarde, iets waaraan heel velen die alleen een uit de context gerukt citaat gebruikten niet bij stilstaan. Bewust natuurlijk. |
||
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#85 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#86 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wel merk: u keurt moord van staatswege goed. Citaat:
Of schuw jij een kleine vervalsing niet? Citaat:
Ik zal nooit betwisten dat de RKK, overigens net als alle religies, barbaarse trekjes vertoonde, in woord en gedachte, in doen en laten.......
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets des mensen was hem vreemd, dus hij zal te gelegenertijd ook wel zijn 'zondeke' bedreven hebben. Al was het maar de herinnering aan de zoete zonde, die hem er niet kon toe brengen te gedogen dat zijn favoriete prostituée neergekogeld werd. Ook al een verklaring waarom hij niet op hypocriete wijze een kasseisteen wenste te lanceren. ![]()
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De heilige Augustinus schrijft in zijn werk "Over de Stad Gods" (I, 21) dat er twee uitzonderingen zijn op het gebod "gij zult niet doden". Hij heeft het enerzijds over de doodsstraf die gevolg is van de toepassing van een algemeen erkende en toepasbare wet in een maatschappij. En anderzijds over een doodsstraf uitgesproken door een daartoe gerechtige raad of een persoon die door een dergelijke raad de macht daartoe ontvangt. Augustinus voegt er onmiddellijk aan toe dat die gedegeleerde persoon op geen enkele wijze zich schuldig maakt aan een overtreding van het gebod. Daarnaast stipt de kerkvader nog aan dat ook wie het vonnis moet voltrekken geen overtreding begaat. Augustinus gaat ook in een aantal brieven uitgebreid nog in op het toenmalig recht en de doodsstraf. In Evangelium vitae heeft de huidige paus nog gesteld dat doodsstraf een mogelijkheid is, maar dat het strafsysteem nu zo uitgewerkt is dat het niet altijd moet. |
||
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jezus was als Gods Zoon zondeloos. |
|
![]() |
![]() |
#90 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel terecht. Dus daar is al niets fout aan. |
||
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Qua sofismen kan ik inderdaad blijkbaar van de katholieke secteleden nog één en ander opsteken. Hun normen en waarden van niet doden zijn dus enkel om het individu in toom te houden. Deus ex machina Augustinus houdt de handen van de overheid proper door aan die overheid wel het recht te verlenen om te doden. Ik vraag me wel af waar Augustinus die inspiratie en vooral autoriteit haalde....... Gelukkig wordt deze barbarij, moord van staatswege, in hoe langer hoe meer naties met wortel en tak uitgeroeid. Ook in ons glorierijke BElgië. Reden te meer om het Vlaamse republiekske waar Vlaamsblokkers van dromen niet genegen te zijn. Sommige sujetten wensen er, op grond van notabene de kerkvaders de doodstraf opnieuw in te voeren. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#93 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even on-topic:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Géén fysieke moord meer van staatswege. De beschaving een stukje verder uitgebouwd. Als het goed is, dan zeggen we het ook. ![]()
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik trem hem niet in mekaar, doch gooi de tafel op zijn verdoemenis en zijn centen op de grond. Ik word stilaan een goede katholiek.......
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de loop van de geschiedenis is duidelijk geworden dat de diocesane en pauselijke inquisitie heel soepel waren en slechts met veel tegenzin doodsvonnissen uitspraken. De Spaanse inquisitie die een wereldlijk instrument was voornamelijk in de ordehandhaving (daar geloofsbehoud als een aspect van de maatschappelijke orde werd beschouwd) ging echter veel driester te werk. In een aantal gevallen kwamen de pauselijke legaten zelfs tussen om de koninklijke inquisitie tot bedaren te brengen. Zo zond bijvoorbeeld paus Innocentius III een gezantschap naar de Franse koning Filips uit omdat de koning volgens de paus veel te hardvochtig tegen de Albigenzen optrad en diens koninklijke inquisitie de redelijke maat ruimschoots overschreed. De heilige Dominicus was trouwens van hetzelfde oordeel. Menig doodvonnis? Eergisteren had een boek over de heksenvervolgingen in Brugge en omstreken in de hand. Uit het boek bleek dat er in tweehonderd jaar tijd nauwelijks vijftien veroordelingen waren (tot de doodsstraf). |
||
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jezus is immers geen mens zoals u en ik. En uw pastoor bezit autoriteit noch geloof om over Jezus, Gods Zoon nota bene, te oordelen. |
|
![]() |