![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik vind niet direct mijn reactie terug waar ik de link naar die scriptie geplaatst heb. Mogelijk vergis ik mij en is dat niet gebeurd. Ik ga mijn best doen dat terug te vinden in de geschiedenis van mijn browser om dat hier alsnog te plaatsen, in de hoop dat u ten minste de moeite neemt om de voornaamste paragrafen te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Idd
@Jan van den Berghe: http://igitur-archive.library.uu.nl/...definitief.pdf gelieve te lezen blz 28 en volgende. Ik heb ook opgezocht wie deze scriptie gemaakt heeft. Teneinde de academische waarde te kunnen inschatten. http://nl.linkedin.com/in/fleurleijen Evenals wie dr. Rob Belemans is, welke regelmatig geciteerd werd. http://li.wikipedia.org/wiki/Rob_Belemans http://alum.kuleuven.be/germaanse/me...d/belemans.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Kent ge die akademische grondslag en hun motivatie? 3. Het blijft natuurlijk wel een surrealistisch situatie dat de Nederlandse overheid het Limburgs WEL erkent en de Vlaamse NIET . 4. De taalunie ken ik vooral van hun 10-jaarlijkse spellingshervormingen of beter 'vervormingen'. En neen, ik ben daar geen fan van. Met andere woorden, ik stel terzake hun autoriteit in vraag als het over erkenning van het Limburgs gaat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2012 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een onafhankelijk bureau had waarschijnlijk de veel goedkopere keuze aangeraden, nl opleidingen te voorzien voor openoffice. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Worden de bevoegdheden van de Fr. gem. beperkt omdat ze in de Platdietse streek het Limburgs erkenden? Neen, toch! Dat laatste is op zich natuurlijk wel hypersarkastisch. Ze erkennen het dialekt, maar miskennen de standaardtaal. HAHAHA! ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2012 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Als een taal erkent wordt als minderheidstaal betekent dat juist dat het géén dialect is van een andere taal. Dat is een van de voorwaarden voor erkenning. Voor België zou dat een politieke betekenis hebben. Namelijk dat die zo gezegde meerderheid van Vlamingen plots begint te krimpen. Zeker indien men West-Vlaams ook een erkenning zou geven. Hoeveel moedertaal Nederlands sprekers blijven er dan nog over? Dat is de grote schrik van de Flaminganten. Daarom noem ik ze ook broekschijters. Laatst gewijzigd door pajoske : 14 juni 2012 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar zeg eens wat voor U op taalbeleid en -politiek de meest ideale situatie zou zijn in Limburg?
Tweetalige voertaal Limburgs/AN in het onderwijs? Of Limburgs/Duits? Of gewoon het AN afschaffen......Nog iets anders?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2012 om 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook ik heb het niet zo begrepen op de steeds terugkerende golven in het spellingsbeleid, alhoewel ik meer dan wie ook een voorstander ben van een samenhangende spelling. Een grote, diepgaande hervorming zou noodzakelijk zijn, maar dat heeft dan weer vrij ingrijpende gevolgen, iets wat tot breuk kan leiden. En laat het nu juist dat aspect zijn dat de Taalunie voor ogen heeft bij het gradueel invoeren van spellingswijzigingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel veel zaken in taalbeleid zijn politieke keuzes. Kijk maar naar de Duitstalige wereld: er is bijna geen grotere verscheidenheid aan dialecten mogelijk dan in die Duitstalige taalruimte. Neem de dialecten aan de uiterste hoeken gelegen, vergelijk die en je kunt je de vraag stellen of het nog wel gaat om dezelfde taal. Er bestaat evenwel de maatschappelijk-politieke consensus dat dit wel het geval is. Taalkunde kan hierbij argumenten voor aandragen, maar die kan evengoed elementen in de omgekeerde richting aangeven. Of kijk hoe dicht het Bokmal Noors verwant is met het Deens, daar waar de respectievelijke sprekers die idiomen zien als afzonderlijke talen. Steeds is het de vraag: wat neemt men als referentie? Wat normen hanteert men om tot een besluit te komen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik er dus ook van uitgaan dat de erkenning van het Limburgs voor gevolg heeft dat het aantal Nederlanders plots begint te krimpen? Hoe is zoiets dan in Nederland tot uiting gekomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Bretagne blijft het eentalig Bretoens onderwijs jaar na jaar naar aantal leerlingen en naar aantal scholen en geassocieerde instellingen stijgen. In relatie tot het aantal kinderen in Bretagne is het natuurlijk nog bescheiden, maar afdoen als een randfenomeen kan men moeilijk. Daarnaast zijn er ook de tweetalige scholen of scholen met een component Bretoens. Occitaans... Dat is duidelijk een gevecht van de laatste kans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=75 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() pajoske = system 3?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Gelieve eens terug na te lezen. U hebt gesteld dat de erkenning een lege doos was. U hebt op dat ogenblik niet gespecificeerd dat het over die erkenning in Wallonië ging. Als u dus zegt dat het een lege doos is, had ik dat over de erkenning van het Limburgs onder het Europese handvest. Vandaar mijn beschuldiging dat u niet weet waarover u spreekt. Als ik het fout heb gelieve dat dan aan te tonen. Zo niet gelieve te erkennen dat u niet duidelijk geweest bent in uw vraag. Toch wil ik dit antwoorden op wat blijkbaar uw vraag was: Zelfs als de erkenning door de Franstaligen een lege doos is, zij erkennen ten miste dat er een doos is. Vlaanderen weigert zelfs te erkennen dat er een doos is.....Als ge snapt wat ik bedoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Valt het u ook op dat er meerdere posters uit het Oosten van Limburg er gelijkaardige ideeën op nahouden? U moet misschien toch eens overwegen dat er wel meer aan de hand is dan een paar enkelingen die een beetje afwijken van de gangbare ideeën in Vlaanderen.
Ik vroeg me deze morgen bij het lezen van de krant al af of men bij NVA ook nattigheid voelt. Waarom anders wordt Jan Peumans lijstduwer in disctrict Maasmechelen (=Maaskant) in niet als Riemstenaar in zijn eigen district Tongeren? De bevolking begint te beseffen dat de perikelen rond o.a. n78 en de snelbussen hier allemaal van de Vlaamse overheid komen. En de vele werklozen+bruggepensioneerden beginnen ook te beseffen wat de concrete gevolgen zullen zijn van de NVA-voorstellen voor deze regio. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Nochtans denk ik dat de politieke invloed van Wilders de laatste jaren niet klein was. U beseft toch dat zijn hoge score in Limburg vooral te danken was aan zijn slogan: Limburg weer voor de Limburgers Erkenning van Limburgs is zo veel als erkenning van een andere cultuur en eigenheid. Dat mag voor U als flamingant toch niet vreemd in de oren klinken. Het aantal Belgen zal ook niet krimpen. Het aantal dat volgens Belgische taalindeling als Vlaams bestempeld wordt daarentegen wel. Laatst gewijzigd door pajoske : 15 juni 2012 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=25 U stelde daarin: Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, als het in Vlaanderen tot een breuk in die gelaagdheid komt (door u hypothetisch aangenomen), waarom dan niet in Nederland? Omdat ze daar geen taalindeling hebben? Wat heeft de Romaans-Germaanse tegenstelling hiermee te maken? In uw verdere uitleg zit u trouwens verkeerd: een erkenning van het Limburgs als streektaal heeft onder die Europese voorwaarden geen enkel gevolg voor de taalindeling van België. Geen enkele. |
|
![]() |
![]() |