Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2012, 22:05   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Je hebt het helemaal fout begrepen.
Ik heb je wel goed begrepen.

(ik maakte er alleen een eigen versie van : [ eigen versie ] )

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 22:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 23:36   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
²

Het is wel zo dat een bepaalde groep wielertoeristen én automobilisten het rood voor de ogen krijgen als ze mekaar kruisen...
Lees de honderden haatreactie maar eens op hln als er een artikel over wielertoerisme verschijnt...
Als gepassioneerd fietser ben ook ik vaak niet te spreken over het gedrag van menige "kudde wielertoeristen" die ze na verschillende incidenten "wielerterroristen" ben gaan noemen. Bochten afsnijden, de hele baanbreedte nemen, agressief worden als je op je strepen staat, enz. Ik heb al van alles met die mannen meegemaakt. In groep zijn ze vaak een ware pest.

Heel anders zijn bijvoorbeeld randonneurs, trekkers, ligfietsers... die schijnbaar vanuit een andere filosofie fietsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 23:38   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik zou het niet weten. Het is mij gewoon al opgevallen als automobilist zijnde ( en ik geen geen wielrenner notabene ). Volgende situatie komt namelijk erg veel voor; wielrenner rijdt langs baan en wordt langs achter genaderd door automobilisten. Hij kan dus niet anticiperen op de komende automobilisten aangezien hij geen ogen in zijn rug heeft. De automobilist daarentegen nadert dat ambetant wannabee rennerke dat daar in de weg rijdt en gaat vervolgens zijn ongenoegen kenbaar maken door hem bijvoorbeeld rakelings voorbij te vlammen.
Onterecht naar mijn gevoel. Of gaat die automobilist ook rakelings langs een traag rijdend kind op de fiets? Of langs een paard met een amazone erop? Of rakelings langs een oude traktor?

Ook trage voertuigen en dus ook trager rijdende niet-gemotoriseerde weggebruikers hebben recht op de rijbaan. Aan de automobilist om dat te aanvaarden en dus in bepaalde gevallen zijn snelheid aan te passen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 05:24   #84
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het vooral uit één richting komt, namelijk van degenen die op 4 wielen rijden. Die zijn al vaak gefrustreerd en enkel het zien van een wielrenner volstaat al om hen te laten overkoken. Je krijgt dan hetzelfde effect als een rode lap ( de wielrenner ) op een stier heeft. Ze reageren dan vaak impulsief en doen domme dingen met mogelijk zware gevolgen.
Het is mij al vaak opgevallen hoe rakelings automobilisten hier wielrenners voorbij vlammen. Als je dan ziet hoeveel spiegels er af gereden worden ( wat aantoont hoe slecht automobilisten de breedte van hun wagen kennen ) ... dan is een ongeval snel gebeurd.
Helaas komt het niet altijd van één richting...een tijd geleden werden we tot 2-maal toe de pas afgesneden door een grote groep wielertoeristen..en wij dat waren zelf 5 wielertoeristen..

Maar het grootste gevaar ligt wel duidelijk bij de 4 wielen...als het misloopt is er wat blikschade bij de ene en zware verwondingen of erger bij de anderen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 05:36   #85
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onterecht naar mijn gevoel. Of gaat die automobilist ook rakelings langs een traag rijdend kind op de fiets? Of langs een paard met een amazone erop? Of rakelings langs een oude traktor?

Ook trage voertuigen en dus ook trager rijdende niet-gemotoriseerde weggebruikers hebben recht op de rijbaan. Aan de automobilist om dat te aanvaarden en dus in bepaalde gevallen zijn snelheid aan te passen.
Wat ik als 'losse' wielertoerist soms meemaak...

Op volle snelheid (of met de nodige snelheidsovertredingen) mij rakelings passeren op smalle binnenbaantjes...

Mij rakelings passeren bij een tegenligger ipv even te wachten..daarom rij ik tegenwoordig min. 1mt van de kant..voor mijn eigen veiligheid..

Wat ik in groep (5-6 man) meemaak..soms een bewuste poging om ons van de weg te rijden..wagens die zonder kijken van de oprit vliegen..

Maar er zijn dagelijks ook tientallen toffe bestuurders die speciaal stoppen om ons door te laten en die bedanken we zeer vriendelijk...
Oud 3 juli 2012, 09:40   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een slagboom zou er wel voor kunnen zorgen dat de wielrijders die zich enkel op de max. snelheid richten dit pad niet meer gebruiken, en dat enkel de echte wielertoeristen die ook anderen op de weg dulden nog langs dat pad zullen rijden.
Ik hou niet van slagbomen en verkeersdrempels om de mensen in toom te houden op plaatsen waar ze wel mogen komen.

Bijvoorbeeld een slagboom op de toegang tot dat jaagpad in Oudenburg, waar die mens woont.
Zijn woning zal maar eens branden: hoeveel onnodig tijdverlies voor de brandweer.
Hoe ambetant voor landbouwers op weg naar hun velden, voor onderhoud van de bermen enz.

Ik zou liever hebben dat de mensen onder mekaar wat meer gedisciplineerd zouden zijn, en wat meer respect vertonen.
En repressie moet maar helpen, als dat respect niet vanzelf komt.

Hoe lang gebruiken mensen nu al de term 'wielerterroristen' ?
Hoeveel wandelaars met kleine kindjes langs jaagpaden hebben al gesignaleerd dat de wielerterroristen zich zo gevaarlijk gedragen?
Maar doen de burgemeesters en de flikken er iets aan?
Neen meneer, ze wachten tot er iets ernstigs gebeurt zoals nu met dat manneke dat ze in mekaar geklopt hebben.

De vinger wat meer aan de pols houden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 juli 2012 om 09:41.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 09:53   #87
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik hou niet van slagbomen en verkeersdrempels om de mensen in toom te houden op plaatsen waar ze wel mogen komen.

Bijvoorbeeld een slagboom op de toegang tot dat jaagpad in Oudenburg, waar die mens woont.
Zijn woning zal maar eens branden: hoeveel onnodig tijdverlies voor de brandweer.
Hoe ambetant voor landbouwers op weg naar hun velden, voor onderhoud van de bermen enz.

Ik zou liever hebben dat de mensen onder mekaar wat meer gedisciplineerd zouden zijn, en wat meer respect vertonen.
En repressie moet maar helpen, als dat respect niet vanzelf komt
.

Hoe lang gebruiken mensen nu al de term 'wielerterroristen' ?
Hoeveel wandelaars met kleine kindjes langs jaagpaden hebben al gesignaleerd dat de wielerterroristen zich zo gevaarlijk gedragen?
Maar doen de burgemeesters en de flikken er iets aan?
Neen meneer, ze wachten tot er iets ernstigs gebeurt zoals nu met dat manneke dat ze in mekaar geklopt hebben.

De vinger wat meer aan de pols houden.

.
Groot gelijk..maar helaas kennen veel automobilisten alleen de term voor ongedisciplineerde wielertoeristen maar geen term voor het eigen levensgevaarlijk en irritant gedrag...

Het is zelfs zo erg geworden dat bijna ALLE (kranten)commentaren op ongevallen met wielertoeristen negatief zijn voor deze laatste ook al waren ze 100% slachtoffer ...
Oud 3 juli 2012, 10:14   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf groot voorstander van het fietsgebruik. Maar ik heb een bloedhekel aan het gedrag van een zeker gedeelte van het fietsersheir. De opgepepte meutes zogezegde "wieleramateurs" die zich inderdaad uitermate agressief gedragen. Het is niet omdat er een begeleidende auto hen voorafgaat dat ze het recht hebben om de volledige rijbaan in beslag te nemen. De brutaliteit waarmee ze u van antwoord dienen wanneer je durft iets zeggen dat nog maar op een vriendelijke opmerking gelijkt is stuitend. Bovendien zijn er pipo's bij die zich onvoorstelbaar smerig gedragen. Ik krijg zo de indruk dat ze opzettelijk wachten om een rochel uit hun luchtpijp te hoesten of een pak snot uit hun neus te blazen tot ze zich vlakbij een voetganger of een auto bevinden.
Een andere situatie die mij ergert betreft ook individuele fietsers. Je bent ergens aan het wandelen en plots scheert er een rakelings aan jou voorbij met een vloek of een gemeen scheldwoord. Gewoonlijk roep ik de betrokkene na dat hij tijdig zijn fietsbel moet gebruiken. Doorgaans krijg je dan nog een extra vloek of schreeuw als dessert.
Aan het fietsersgedrag kun je dikwijls merken dat Vlamingen (weliswaar niet allemaal) nog steeds een lomp en onbehouwen volkje zijn.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 juli 2012 om 10:19.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 10:40   #89
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben zelf groot voorstander van het fietsgebruik. Maar ik heb een bloedhekel aan het gedrag van een zeker gedeelte van het fietsersheir. De opgepepte meutes zogezegde "wieleramateurs" die zich inderdaad uitermate agressief gedragen. Het is niet omdat er een begeleidende auto hen voorafgaat dat ze het recht hebben om de volledige rijbaan in beslag te nemen. De brutaliteit waarmee ze u van antwoord dienen wanneer je durft iets zeggen dat nog maar op een vriendelijke opmerking gelijkt is stuitend. Bovendien zijn er pipo's bij die zich onvoorstelbaar smerig gedragen. Ik krijg zo de indruk dat ze opzettelijk wachten om een rochel uit hun luchtpijp te hoesten of een pak snot uit hun neus te blazen tot ze zich vlakbij een voetganger of een auto bevinden.
Een andere situatie die mij ergert betreft ook individuele fietsers. Je bent ergens aan het wandelen en plots scheert er een rakelings aan jou voorbij met een vloek of een gemeen scheldwoord. Gewoonlijk roep ik de betrokkene na dat hij tijdig zijn fietsbel moet gebruiken. Doorgaans krijg je dan nog een extra vloek of schreeuw als dessert.
Aan het fietsersgedrag kun je dikwijls merken dat Vlamingen (weliswaar niet allemaal) nog steeds een lomp en onbehouwen volkje zijn.
Toch wel...groepen van meer dan 15 personen met begeleiding mogen op de openbare weg...

Ik ben zelf een wielertoerist maar heb een (lichte) fietsbel geinstalleerd omdat ik 'roepen' boertig en irritant vind en ik denk dat de meeste voetgangers het met me eens zijn...

Als men dan plaatst maakt, volgt er een vriendelijk bedankje van onzentwege..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 3 juli 2012 om 10:40.
Oud 3 juli 2012, 10:42   #90
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Groot gelijk..maar helaas kennen veel automobilisten alleen de term voor ongedisciplineerde wielertoeristen maar geen term voor het eigen levensgevaarlijk en irritant gedrag...
Het is zelfs zo erg geworden dat bijna ALLE (kranten)commentaren op ongevallen met wielertoeristen negatief zijn voor deze laatste ook al waren ze 100% slachtoffer ...
Inderdaad, dat spreekt toch boekdelen en is tekenend voor de mentalitiet en hoe bevooroordeeld ze zijn ten aanzien van wielrenners. Je kan je wel voorstellen wat er gebeurt als zo’n automobilist, die al gefrustreerd is van in de file te staan, een wielrenner tegenkomt. Dan krijg je de situatie die ik hierboven al beschreef.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 juli 2012 om 10:47.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 10:46   #91
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aan het fietsersgedrag kun je dikwijls merken dat Vlamingen (weliswaar niet allemaal) nog steeds een lomp en bekrompen volkje zijn.
Ik denk dat je dat beter aan kan zien aan hun autogedrag. Je moet een gaan kijken aan een rijstrookvermindering. Spektakel gegarandeerd!
Oud 3 juli 2012, 11:02   #92
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Binnen 25 pagina's komen we misschien tot de conclusie dat er beleefde automobilisten en hoffelijke wielertoeristen zijn, en kloothommels van chauffeurs en zakkenwassers van amateurcoureurs.

Misschien dat er nog een punt aan gedraaid wordt met een discussie over quantiteiten en bronnen daarvoor.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 11:26   #93
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Binnen 25 pagina's komen we misschien tot de conclusie dat er beleefde automobilisten en hoffelijke wielertoeristen zijn, en kloothommels van chauffeurs en zakkenwassers van amateurcoureurs.

Misschien dat er nog een punt aan gedraaid wordt met een discussie over quantiteiten en bronnen daarvoor.
Ik heb als fietser een pak méér positieve ervaringen met medeweggebruikers dan negatieve, maar dat komt door mijn eigen (beleefd) gedrag...een bruut is een bruut maar die op een fiets rijden wel zelden iemand dood...

On topic is het gedrag van die groep onvoorstelbaar, zelfs indien de bestuurder provoceerde was dit geweld zwaar overdreven...
Oud 3 juli 2012, 17:22   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel...groepen van meer dan 15 personen met begeleiding mogen op de openbare weg...
Hoezo toch wel , heb je wel gelezen wat je van @ quercus in ´t vet gezet hebt ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
...]. Het is niet omdat er een begeleidende auto hen voorafgaat dat ze het recht hebben om de volledige rijbaan in beslag te nemen.
Ook fietsers in groep van 15 tot 150 personen mogen hoogstens met 2 naast mekaar rijden ALS ze gegroepeerd blijven, EN ze mogen hoogstens de helft van de rijbaanbreedte in beslag nemen (in linker rijstrook mogen ze helemaal niet), vooral bij smalle wegen (die niet in rijstroken zijn verdeeld), dus ook op die zeer smalle wegjes, desnoods moeten ze dus daar achtereen rijden.
Dit is voor de veiligheid hé, stel voor achter een onoverzichtelijke bocht (maar men nog meer plaats nodig heeft langseen rijdend) komt een fietser/bromfietser/voetgangers/auto/traktor... dat kan nogal een massavalpartij geven.

Lees best alles maar eens door:

Citaat:
Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

[...] http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/217-art43bis

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2012 om 17:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 17:53   #95
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten. Het is mij gewoon al opgevallen als automobilist zijnde ( en ik geen geen wielrenner notabene ). Volgende situatie komt namelijk erg veel voor; wielrenner rijdt langs baan en wordt langs achter genaderd door automobilisten. Hij kan dus niet anticiperen op de komende automobilisten aangezien hij geen ogen in zijn rug heeft. De automobilist daarentegen nadert dat ambetant wannabee rennerke dat daar in de weg rijdt en gaat vervolgens zijn ongenoegen kenbaar maken door hem bijvoorbeeld rakelings voorbij te vlammen.
Wat ik als automobilist altijd meemaak is wanneer ik een of meerdere wielerterroristen nader, zij echt ostentatief op hun baan blijven en geen poging doen om wat plaats te maken, zodat ik kan passeren.
In begin dacht ik: 'het moet ik zijn die te snel rij, en ze krijgen de tijd niet om plaats te maken', dus dan begin ik hen trager te benaderen, zodat zij alle tijd hebben om plaats te maken. Maar wat constateer ik? Er verandert niets. Indien ik te braaf blijf, zou ik moeten blijven achter hen aan lummelen. Dus, ik nader traag; zij hebben tijd om plaats te maken. Indien dit niet gebeurt, dan rij ik rakelings naast hen, en indien het echt gortig is, dan claxonneer ik nog wat, om duidelijk te maken dat ik er ben eh.

Respect moet van twee kanten komen. En in vele gevallen mankeert het aan de kant van de wielertoeristen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 3 juli 2012 om 17:54.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 18:43   #96
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

Eerst en vooral => ik ben zelf wielertoerist.
Dan nu mijn mening:
De eersten die commentaar hebben op autobestuurders zijn de personen die zelden of nooit met de auto rijden. Toen ik jong was en nogal een roekeloze fietser besefte ik niet wat het was om met een auto te rijden. Met een fiets is het veel eenvoudiger uit te wijken dan met een auto. Toch is de automobilist degene die alles moet gezien hebben en voor alles moet stilstaan (voetgangers die voor de auto oversteken zonder te kijken, jonge fietsers die toch de mentaliteit hebben van oh we hebben toch voorrang,....)

Hiermee heb ik niet gezegd dat er geen autobestuurders zijn die roekeloos zijn. Meestal hebben autobestuurders echter een ongeval uit onvoorzichtigheid. Echter heb ik hierop de opmerking: Fietsers doen het omdat ze toch de zwakke weggebruikers zijn. Autobestuurders zijn onvoorzichtig omdat ze met veel dingen moeten rekening houden.

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 3 juli 2012 om 18:45.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 20:59   #97
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat ik als automobilist altijd meemaak is wanneer ik een of meerdere wielerterroristen nader, zij echt ostentatief op hun baan blijven en geen poging doen om wat plaats te maken, zodat ik kan passeren.
In begin dacht ik: 'het moet ik zijn die te snel rij, en ze krijgen de tijd niet om plaats te maken', dus dan begin ik hen trager te benaderen, zodat zij alle tijd hebben om plaats te maken. Maar wat constateer ik? Er verandert niets. Indien ik te braaf blijf, zou ik moeten blijven achter hen aan lummelen. Dus, ik nader traag; zij hebben tijd om plaats te maken. Indien dit niet gebeurt, dan rij ik rakelings naast hen, en indien het echt gortig is, dan claxonneer ik nog wat, om duidelijk te maken dat ik er ben eh.

Respect moet van twee kanten komen. En in vele gevallen mankeert het aan de kant van de wielertoeristen.
U zou er goed aan doen zelf eens op de fiets te kruipen en aan den lijve te ondervinden hoe de Belgische autoterrorist rijdt. Kwestie van te weten waarover u praat, want u kent blijkbaar maar één kant van het verhaal.

De ervaring leert dat als je in Belgicistan als fietser netjes aan de kant rijdt, je gewoon van de baan wordt gereden door de Belgische autoterroristen. Ze remmen dan zelfs niet meer en vlammen je zonder te remmen rakelings voorbij terwijl er verkeer uit de tegenovergesteld richting komt. Of ze je al dan niet raken is bijzaak natuurlijk, het gaat hen vooral om die 2 seconden die ze winnen.

Het is dus goed om als fietser wat meer plaats te nemen zodat ze wel moeten afremmen en je inhalen zoals ze dat met een tractor doen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 juli 2012 om 21:13.
Oud 3 juli 2012, 21:13   #98
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Eerst en vooral => ik ben zelf wielertoerist.
Dan nu mijn mening:
De eersten die commentaar hebben op autobestuurders zijn de personen die zelden of nooit met de auto rijden. Toen ik jong was en nogal een roekeloze fietser besefte ik niet wat het was om met een auto te rijden. Met een fiets is het veel eenvoudiger uit te wijken dan met een auto. Toch is de automobilist degene die alles moet gezien hebben en voor alles moet stilstaan (voetgangers die voor de auto oversteken zonder te kijken, jonge fietsers die toch de mentaliteit hebben van oh we hebben toch voorrang,....)

Hiermee heb ik niet gezegd dat er geen autobestuurders zijn die roekeloos zijn. Meestal hebben autobestuurders echter een ongeval uit onvoorzichtigheid. Echter heb ik hierop de opmerking: Fietsers doen het omdat ze toch de zwakke weggebruikers zijn. Autobestuurders zijn onvoorzichtig omdat ze met veel dingen moeten rekening houden.
Dat geldt even goed in omgekeerde richting. Je hebt ook veel automobilisten die nooit met de fiets rijden en er dan ook geen voeling hebben de gevaren die een fietser loopt. Dat zijn dan van die figuren die zonder schroom op het fietspad parkeren, die afdraaien en fietspaden kruisen zonder te kijken, je op 10 cm voorbij rijden, zich net voor een kruispunt voor je neus wringen om vervolgens voor je neus af te draaien en meer van dat fraais.

In de confrontatie tussen fietser en automobilist is de automobilist degene die met het potentiëne moordwapen op pad is en deze moet dus extra voorzichtig zijn en DEFENSIEF rijden, helaas staat dat woord niet in het woordenboek van veel automobilisten. Onvoorstelbaar als je ziet welke risico's ze vaak nemen. Je hebt er ook veel die gewoon geen voorrang geven en misbruik maken van het feit dat zij stevig en veilig in hun stalen kooi zitten en op die manier voorrang afdwingen, zelfs al hebben ze die niet.

Natuurlijk zijn de fietsers ook niet allemaal heilige boontjes, maar je hebt ook veel onervaren kinderen die als fietser deelenemen aan het verkeer. De automobilist moet daarmee rekening houden zoals reeds eerder uitgelegd. Net zoals een vrachtwagen of buschauffeur ook extra voorzichtig moet zijn gezien het gevaarte waarmee hij op pad is.
Oud 3 juli 2012, 21:33   #99
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik zou "de sprookjeskonigin" sturen. Veel angstaanjagender.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 21:56   #100
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als gepassioneerd fietser ben ook ik vaak niet te spreken over het gedrag van menige "kudde wielertoeristen" die ze na verschillende incidenten "wielerterroristen" ben gaan noemen. Bochten afsnijden, de hele baanbreedte nemen, agressief worden als je op je strepen staat, enz. Ik heb al van alles met die mannen meegemaakt. In groep zijn ze vaak een ware pest.

Heel anders zijn bijvoorbeeld randonneurs, trekkers, ligfietsers... die schijnbaar vanuit een andere filosofie fietsen.
Het is inderdaad zoals je het schrijft. En vooral langs jaagpaden is het erg. Als het wat steviger bergop gaat, zie je die wielerterroristen al veel minder.

Gewoon uit interesse : rij je met een gewone fiets of met een racefiets ?

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 3 juli 2012 om 21:56.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be