Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2012, 12:52   #81
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Mijn aandacht op dit forum is zeer gefragmenteerd. Nu begrijp ik ook je nickname natuurlijk.

Waw, Baskenland. Ik associeer dat altijd met cassoulet en een jeugdige bergtocht die ik ooit ondernam.

Ga je nog dikwijls terug?
Minder vaak dan ik zou willen. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik een vaste job heb hier, met alle voor- en nadelen vandien. Maar ik sta (weer) op een keerpunt, zonder dat ik al een keuze gemaakt heb. Evenwel ben ik met de voorbereidingen op een mogelijk vertrek bezig en hou ik er rekening mee dat ik terug vertrek. Als ik mijn hart volg, ben ik zo weg. Als ik rationeel denk, nog niet.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 13:15   #82
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard

Zeg C2C, als ik me goed herinner spreek je de lokale talen daar enigszins. Twee vraagjes:

1. Zijn die nu niet een beetje verroest door een tijdje in de Vlaanders te verblijven?

2. Probeert de Congolezen je daar aan te porren om de taal te spreken, of schakelen ze snel over op Frans om van je gehaper vanaf te zijn? Dat durft nogal eens verschillen van land tot land.
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 13:22   #83
Vlanin
Banneling

Standaard

om schoenen ?
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 13:39   #84
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twigmuntus Bekijk bericht
Zeg C2C, als ik me goed herinner spreek je de lokale talen daar enigszins. Twee vraagjes:

1. Zijn die nu niet een beetje verroest door een tijdje in de Vlaanders te verblijven?
Tja, dat slijt wel wat, maar ik ben hier nu slechts 3 �* 4 maand in België. Ik kijk ook dikwijls op Youtube naar clips van Lingala Facile (lokaal tv-station), om dat wat te onderhouden.

De lokale taal van in de brousse - het lingombe - is veel moeilijker te spreken en te onderhouden.

Het voordeel van het Lingala is dat je er eender welk woord in't Frans of zelfs 't Engels kan ingooien als je het echte woord niet kent. De context geeft daar dan zin aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twigmuntus Bekijk bericht
2. Probeert de Congolezen je daar aan te porren om de taal te spreken, of schakelen ze snel over op Frans om van je gehaper vanaf te zijn? Dat durft nogal eens verschillen van land tot land.
Hangt af van de context, maar ik probeer altijd een gesprek aan te vangen in 't Lingala, zelfs officiële gesprekken. De gesprekspartner begrijpt dan dat hij te maken heeft met iemand die het land een beetje kent, en die je niet zomaar kan belazeren.

Over het algemeen appreciëren de Congolezen het ten zeerste dat je een van hun talen probeert te spreken. Maar dikwijls zijn zij het die snel in het Frans overschakelen om te laten zien dat ze gestudeerd zijn.

Enfin, een mondje van de lokale taal spreken opent altijd deuren. Ik denk dat dit voor elk land geldt.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 13:42   #85
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin Bekijk bericht
om schoenen ?
Lol. Eh ja, de Congolese dames kopen graag exuberante schoenen. Maar meestal gaat het om Chinese rommel, die ge elke maand opnieuw moet kopen. Zeer frustrerend.

Ik koop ook nooit schoenen als cadeau hier in België. Want op de grote Zando in Kinshasa, vind je diezelfde schoenen voor een paar dollar terug. Ik koop al mijn kleren in Kin. Echte en peperdure merkkledij aan een prikje, welteverstaan.
Oud 7 augustus 2012, 13:56   #86
Vlanin
Banneling

Standaard

echte nep ?
Oud 7 augustus 2012, 13:57   #87
Восход-1
Banneling

Standaard

Hoe goed is het Engels aldaar?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 14:25   #88
Vlanin
Banneling

Standaard

http://www.meh.ro/wp-content/uploads...meh.ro8298.jpg
Oud 7 augustus 2012, 15:00   #89
Multipus
Banneling

Standaard

Citaat:
Vorig jaar stortten er slechts 7 vliegtuigen neer in Congo. Een absoluut laagtepunt.

De jaren daarvoor lag dat veel hoger, omdat voor die Antonovs moeilijk vervangstukken te vinden zijn. Er wordt dan met plakband en nietjesmachines gewerkt, wat dikwijls geen goed idee is. De kwaliteit van Congolese plakband laat immers te wensen over.

De Antonovs zijn nu voor de civiele luchtvaart verboden. Vliegtuigen mogen niet ouder dan 30 jaar zijn.
Zal je zeker op de hoogte houden. Mercikes.
Paar rollekes ducktape in de handbagage lijken me aangewezen.
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 15:01   #90
Multipus
Banneling

Standaard

Citaat:
Lol. Eh ja, de Congolese dames kopen graag exuberante schoenen. Maar meestal gaat het om Chinese rommel, die ge elke maand opnieuw moet kopen. Zeer frustrerend.

Ik koop ook nooit schoenen als cadeau hier in België. Want op de grote Zando in Kinshasa, vind je diezelfde schoenen voor een paar dollar terug. Ik koop al mijn kleren in Kin. Echte en peperdure merkkledij aan een prikje, welteverstaan.
Met een figuur van een nijlpaard houdt geen enkele schoen het lang vol.
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:22   #91
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin Bekijk bericht
echte nep ?
Er zijn 3 categorieën:

-ik koop échte echt, die dan wel tweedehands is.
-Echte nep is soms duurder, en nieuw.
-Nep nep is goedkoop, en voldoet voor slippers.

Jammer genoeg is er geen markt voor:
-tweede handse echte nep (want die gaat kapot na een paar dagen)
-tweede handse nep nep (want die gaat kapot na een paar uur)

Laatst gewijzigd door C2C : 7 augustus 2012 om 16:24.
Oud 7 augustus 2012, 16:25   #92
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Hoe goed is het Engels aldaar?
Absoluut zero.

Maar de vraag naar cursussen Engels is wel enorm.

Laatst gewijzigd door C2C : 7 augustus 2012 om 16:25.
Oud 7 augustus 2012, 16:28   #93
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut zero.

Maar de vraag naar cursussen Engels is wel enorm.
Hoe gemakkelijk is het om daar binnen te raken als leraar Engels (voor iemand die een diploma lerarenopleiding heeft hier)?
Oud 7 augustus 2012, 16:30   #94
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Multipus Bekijk bericht
Met een figuur van een nijlpaard houdt geen enkele schoen het lang vol.
Da's natuurlijk ook waar.

En er is nu een nieuw product voor vrouwen, dat gigantisch populair is: "C4", om nog dikkere derrières te kweken.

Ja hoor, "C4" verwijst hier naar het bekende explosief.

Hier een filmpje over de trend in Kinshasa:

http://www.lepoint.fr/insolite/video...1483603_48.php

VIDÉO. À Kinshasa, des vitamines pour des fesses voluptueuses

Le Point.fr - Publié le 10/07/2012 �* 09:12 - Modifié le 10/07/2012 �* 11:16
REGARDEZ. La taille fine, critère de beauté en Occident, ne fait pas recette en République démocratique du Congo.

Oud 7 augustus 2012, 16:39   #95
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe gemakkelijk is het om daar binnen te raken als leraar Engels (voor iemand die een diploma lerarenopleiding heeft hier)?
Binnenraken is niet zozeer het probleem, iedereen kan je uitnodigen. Een visum krijg je heel gemakkelijk (het is ook nogal duur).

Maar goed geld verdienen met het geven van cursussen is een ander paar mouwen.

Mijn suggestie is gewoon onmiddellijk uw eigen school, instituut, academie oprichten (ge moet alles overdrijven in Congo).

Als ge scoort bij de jongeren (kwestie van snelle mond-aan-mond reclame), dan kunt ge hopen cash bijeenrijven. Vergeet niet, Kinshasa is een stad van 10 miljoen, veelal jonge mensen.

De meeste cursus-aanbieders combineren Engels met oppervlakkige "Informatica"-cursussen, wat meestal niet meer is dan "hoe zet ik een computer aan".

Er is volgens mij nog een gat in de markt voor kwaliteitscursussen. Zeker als er een blank gezicht op plakt kan je makkelijk winnen.

De Britse en Amerikaanse ambassade hebben wachtlijsten van duizenden namen lang voor hun beperkt aanbod aan cursussen Engels.

Noem uw instituut de Higher European English Progress Academy of iets in die (on)zin. Deel een snel gekopieerde flyer met je blank gezicht uit op de UNIKIN, en een paar dagen later kan je wellicht ellenlange wachtlijsten aanleggen. De prijszetting moet wel correct, en je gaat voor grote groepen lesgeven.

De grootste markt bestaat uit hyper-trendgevoelige jongeren met iPhones die Engels willen kennen om te showen op Facebook. De markt voor serieuze studenten uit, bijvoorbeeld, het bedrijfsleven is al volledig ingepalmd door Britten en Amerikanen, en is uiterst klein.

Laatst gewijzigd door C2C : 7 augustus 2012 om 16:42.
Oud 7 augustus 2012, 16:43   #96
Восход-1
Banneling

Standaard

Mijn profiel: ik ga binnenkort afstuderen als electronicus/electrotechnicus, kan vrij uitvoerig programmeren enzo. Ga wellicht nog iemand meezeulen die een diploma lerarenopleiding PO heeft (die ook Engels kan en ervaring in BUSO heeft).

Valt iets mee te beginnen?

Ik heb namelijk geen zin om in de Belgische Parlementaire Gerontocratie te blijven als ik afstudeer. Naar opties zoeken is bij mij al een vrij serieuze item.
Oud 7 augustus 2012, 16:57   #97
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn profiel: ik ga binnenkort afstuderen als electronicus/electrotechnicus, kan vrij uitvoerig programmeren enzo. Ga wellicht nog iemand meezeulen die een diploma lerarenopleiding PO heeft (die ook Engels kan en ervaring in BUSO heeft).

Valt iets mee te beginnen?

Ik heb namelijk geen zin om in de Belgische Parlementaire Gerontocratie te blijven als ik afstudeer. Naar opties zoeken is bij mij al een vrij serieuze item.
Восход, met die kwalificaties kan je beter gewoon bij een echt bedrijf solliciteren dat in Congo zaken doet of wil beginnen doen. Het soort skills dat je beschrijft is absoluut gewild, er is een schrijnend gebrek aan.

Ik ken wel meer Europeanen die op hun 22ste in Centraal Afrika belanden en daar de manager voor heel de regio worden, omdat ze iets kunnen. Een goeie vriend van me was jarenlang hoofd van Price Waterhouse Coopers toen dat in West-Afrika begon, en was pas afgestudeerd handelsingenieur toen hij daar als baas begon. Nu werkt hij op een enorm vette post bij de Wereldbank.

Maar ik vind je eega ook wel interessant. Met haar skills, en als ze wat avontuurlijk is, kan ze makkelijk een experimentele scholen-keten oprichten. Dat financieren doe je door ergens een goed fonds te vinden, geholpen door een ervaren en professionele projectontwerper (eh, ik dus).
Binnenkort lanceert de DFID een call for proposals in de sector van het onderwijs in Congo, voor kleine projecten (tot 2 miljoen euro). Ik dien alvast 3 projecten in. Zal er wellicht wel eentje winnen.

Tot slot kan het nog avontuurlijker, en richt je samen met mij een variant van Matternet op voor Congo. Ik zal voor de fondsen zorgen, jij zorgt voor de drones (nodig: electronica en IT). Je zoekt in België eerst een job, maar werkt in je vrije tijd de concept-nota mee uit vanuit technisch oogpunt. Winnen we het fonds, dan zit je safe voor minstens 3 �* 5 jaar, met het beste project op Afrikaanse bodem, en met een zeer goed betaalde positie als Chief Technical Advisor ofzo.

Enfin, er is heel veel mogelijk.

Laatst gewijzigd door C2C : 7 augustus 2012 om 16:58.
Oud 7 augustus 2012, 16:59   #98
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Tupolev.

Laatst gewijzigd door C2C : 7 augustus 2012 om 16:59.
Oud 7 augustus 2012, 21:12   #99
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Ik zal u gedenken als de persoon die op de Wall of Text een stukje grond afbakende om mais te kweken en negerinnen te beffen.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 21:42   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was hier de laatste 3 maand weer gezellig op het forum. Bedankt allemaal voor de plezante discussies.

Ik vertrek weer naar de Congo voor een jaartje.

Hopelijk is het niet de laatste keer dat ik hier van jullie schrijfsels kan genieten, want ik zal weer veel moeten opstijgen en landen in ouwe Fokkers en halve Airbussen. Gelukkig blijven de Antonovs deze keer aan de grond.

Alleszins, tot in 2013!

En niet te veel in de Euro-crisis blijven dwalen hé. Die heeft lang genoeg geduurd.
Is er geen internet in Congo ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be