Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad moet hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen worden?
Brussel 20 40,00%
Gent 7 14,00%
Antwerpen 14 28,00%
Brugge 8 16,00%
Leuven 1 2,00%
Hasselt 0 0%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2004, 09:43   #81
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Waarom dan een middeleeuwse veldslag als feestdag? Bij gebrek aan beter?
Blijkbaar is uw kennis van de "vaderlandsche geschiedenis" (jullie gebruiken ongetwijfeld nog die 19e eeuwse leerboekjes bij jullie vormingsavonden voor de Bubbelleden) nogal beperkt. 1302 heeft een zekere symbolische betekenis als verweer van een volk (en staat als dusdanig al opgetekend in de kroniek van Van Velthem) en is blijven naleven onder het volk in de Dietstalige Nederlanden. 1302 is dan ook niet zomaar uit de lucht komen vallen zoals menig belgicist hier soms smalend beweert.
Vandenberghe is blijkbaar reeds vergeten uit zijn geschiedenisles dat de Guldensporenslag is opgerakeld in de 19de eeuw door de Belgisch-gezinde Hendrik Conscience op vraag van koning Leopold I.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 09:52   #82
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
dat was geen poging tot argument, maar een mening
jij probeerde duidelijk te argumenteren
En waar mag het argument in mijn repliek dan wel zitten? Ook dit was immers een mening, nl. dat uw mening gewoon niet relevant is.
als dat het geval is, kan je mijn repliek negeren
Oud 10 juli 2004, 11:07   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als u consequent zou zijn - maar de eerste consequente Vlaams-nationalist moet nog geboren worden - dan zou u pleiten voor de onafhankelijkheid van de gemeenten. Voor de rest schijnt u uit het oog te verliezen dat het Vlaams Gewest zelf steeds meer bevoegdheden van provincies en gemeenten opeist, in die zin dat het minstens even centralistisch is als het vroegere unitaire België.
awel,

ik pleit ook voor de onafhankelijkheid van de gemeenten, heb je het niet gelezen?

En ik heb nooit de huidige gang van zaken in Vlaanderen verdedigd. Integendeel, Vlaanderen is inderdaad nog te centralistisch.

Uw consequente vlaams-nationalist
Oud 10 juli 2004, 13:27   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandenberghe is blijkbaar reeds vergeten uit zijn geschiedenisles dat de Guldensporenslag is opgerakeld in de 19de eeuw door de Belgisch-gezinde Hendrik Conscience op vraag van koning Leopold I.
Jan van den Berghe heeft al lang en heel uitgebreid op uw onzin ingegaan en de zaken weerlegd.

De Guldensporenslag oprakelen? Merkwaardig toch dat we in de geschriften die in de Dietstalige Oostenrijkse Nederlanden werden verspreid rond de Brabantse Omwenteling niet zelden gerefereerd wordt naar de Guldensporenslag...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 14:30   #85
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
vlaanderen onafhankelijk? prima
brussel deel van vlaanderen? vraag het aan de brusselaars (NEEN maw)
aanvaard ik dan de vlaamse identiteit? in geen 100.000 jaar, bende lutsers
Een perfect eerbare houding, maar besef wel dat in Vlaanderen er meer en meer stemmen opgaan die desnoods zonder Brussel uit belgië weg willen. Ik behoor daar zelf ook toe.

O/h moment beschouw ik Brussel zeker niet als 'mijn' hoofdstad, en ik denk dat maar bitter weinig vlamingen dat nog wel doen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 14:42   #86
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

De keuze is al lang op Brussel gevallen. Voor mijn part mocht het wel een andere. Antwerpen of Mechelen (staat niet eens in de lijst).
Oud 10 juli 2004, 18:21   #87
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Uiteraard is Vlaanderen artificieel -elke natie is artificieel wegens door mensen gevormd. Het enige 'natuurlijke' systeem is een basisdemocratisch confederalisme omdat dat het individu en de lokale gemeenschap als vertrekpunt heeft. Hoe dan ook, unitarisme - of dat nu belgisch of vlaams is - is een vorm van centralisme en totalitarisme. In meerdere opzichten is het overgaan van de belgische staat naar een vlaamse en waalse staat zeer progressief. Niet progressief genoeg, maar zeker een verbetering!
Als u consequent zou zijn - ... - dan zou u pleiten voor de onafhankelijkheid van de gemeenten. ....
Tiens tiens, en waarom dan wel? Hier wordt blijkbaar iets absoluut uniek uitgevonden dat nergens anders ter wereld bestaat, nl. gemeentelijke soevereiniteit.

Hoe verhoudt zich dat uitvindsel t.o.v. het wel overal gekende zelfbeschikkingsrecht vand e volkeren (iets wat ook redelijk veel Vlaamsgezinden voor Vlaanderen opeisen)?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 21:32   #88
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
vlaanderen onafhankelijk? prima
brussel deel van vlaanderen? vraag het aan de brusselaars (NEEN maw)
aanvaard ik dan de vlaamse identiteit? in geen 100.000 jaar, bende lutsers
Een perfect eerbare houding, maar besef wel dat in Vlaanderen er meer en meer stemmen opgaan die desnoods zonder Brussel uit belgië weg willen. Ik behoor daar zelf ook toe.

O/h moment beschouw ik Brussel zeker niet als 'mijn' hoofdstad, en ik denk dat maar bitter weinig vlamingen dat nog wel doen.
da's voor mij geen probleem
Oud 10 juli 2004, 21:33   #89
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
De keuze is al lang op Brussel gevallen. Voor mijn part mocht het wel een andere. Antwerpen of Mechelen (staat niet eens in de lijst).
als men wil weten of brussel die rol wil opnemen, zal men het eens aan de brusselaars moeten vragen
er van uitgaan dat het wel zo zal zijn getuigt van arrogantie
Oud 11 juli 2004, 07:43   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als men wil weten of brussel die rol wil opnemen, zal men het eens aan de brusselaars moeten vragen
Blijkbaar heeft u nog steeds niet door dat de meesten op dit forum het al lang over dit punt eens zijn: laat de Brusselaars zelf beslissen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 10:32   #91
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Blijkbaar heeft u nog steeds niet door dat de meesten op dit forum het al lang over dit punt eens zijn: laat de Brusselaars zelf beslissen.
ik reageert tov herman
ik dacht dat duidelijk was
Oud 11 juli 2004, 11:42   #92
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Belachelijke topic aangezien Vlaanderen nooit onafhankelijk kan worden.
En als we dat niet geloven, maak je ons wel iets anders wijs.
tja uiteraard kan dat wel. maar wat is het nut van een volledig onafhankelijk vlaanderen? eerder op dit forum werd reeds gezegd dat de verschillen tussen walen en vlamingen niet zozeer de taal is maar ligt in mentaliteit en zo. wel dan is het verschil tussen een west-vlaming en een antwerpenaar of een oostvlaming en een limburger even groot als dat tussen een vlaming en een waal.
voor mij lijkt beste oplossing verdoorgedreven regionale bevoegdheden onder een belgische vlag.

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 12:16   #93
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

En als we dat niet geloven, maak je ons wel iets anders wijs.
tja uiteraard kan dat wel. maar wat is het nut van een volledig onafhankelijk vlaanderen? eerder op dit forum werd reeds gezegd dat de verschillen tussen walen en vlamingen niet zozeer de taal is maar ligt in mentaliteit en zo. wel dan is het verschil tussen een west-vlaming en een antwerpenaar of een oostvlaming en een limburger even groot als dat tussen een vlaming en een waal.
voor mij lijkt beste oplossing verdoorgedreven regionale bevoegdheden onder een belgische vlag.
ik zou nog verder: zo weinig "staat" als enigszing mogelijk en getolereerd wordt
zo moet er niet langer gebikkeld worden om te veel uitkeringen daar en te veel bemoeienissen hier
Oud 12 juli 2004, 15:07   #94
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarenboven is uw stelling "Vlaanderen = Oost- en West-Vlaanderen" niet echt correct. Sedert het midden van de 19e eeuw is er een betekenisverschuiving gebeurd, iets wat u blijkbaar ontkent of niet weet (dat laatste is dan heel erg voor u). Nog voor er sprake was van regionalisering of vastlegging van de notie "Vlaams Gewest", had Vlaanderen reeds de betekenis gekregen van het Nederlandstalig gebied in België.

Historisch klopt uw stelling trouwens al evenmin: het Vlaamse graafschap is immers in de loop van de geschiedenis gegroeid, gekrompen, naargelang de wedervaren van de geschiedenis. Iets wat velen niet weten is bijvoorbeeld het feit dat de stad Antwerpen gedurende een zekere tijd bij het graafschap Vlaanderen behoorde...
Een klein foutje, Antwerpen is nooit een deel geweest van het Graafschap Vlaanderen, maar de graaf van Vlaanderen is wel een tijd de markgraaf van Antwerpen geweest. Dat wel tijdelijk.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 15:20   #95
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen ieder individu en dan weer tussen groepen van individuen, maar op een bepaald niveau zal een verschil significant worden, op dialect-nvieau spreekt men dan van een andere taal (de minder belantrijkle niveau's krijgen het label van dialect) en op biologisch niveau spreekt men van rassen en soorten, waar soort het van belang zijnde verschil is.
Zo is er dus een verschil tussen West-Vlamingen en Antwerpenaren en ook tussen de West-Vlmaingen onderlinge. Maar het verschil tussen de Vlamingen en de Walen is groter en vooral significant.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 16:29   #96
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Den Haag

Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 20:22   #97
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ertvelde. Et Eddy Wally comme symbole de la Flandre.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 21:11   #98
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Citaat:
Er is een verschil tussen ieder individu en dan weer tussen groepen van individuen, maar op een bepaald niveau zal een verschil significant worden, op dialect-nvieau spreekt men dan van een andere taal (de minder belantrijkle niveau's krijgen het label van dialect) en op biologisch niveau spreekt men van rassen en soorten, waar soort het van belang zijnde verschil is.
Zo is er dus een verschil tussen West-Vlamingen en Antwerpenaren en ook tussen de West-Vlmaingen onderlinge. Maar het verschil tussen de Vlamingen en de Walen is groter en vooral significant.
waar leidt u dat uit af? ik versta een waal beter dan een westvlaming...

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be