Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2004, 12:31   #81
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Los van het feit dat het CGKR maar beter kan worden afgeschaft (overbodige uitgaven moeten immers worden geschrapt, gezien de lamentabele toestand van onze openbare financiën), zou het CGKR moeten worden veroordeeld tot een fikse schadevergoeding wegens tergend en roekeloos geding.

U bent écht wel een cynicus!
Oud 11 juli 2004, 12:40   #82
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace

Het Vlaams Blok is veroordeeld voor racisme op basis van zaken die nu door wetenschappers, d.m.v. een wetenschappelijk onderzoek als volledig correct, onderbouwt zijn geworden.
In mensentaal betekend dit niet meer en niet minder als dat het Vlaams Blok het bij het rechte eind had en de mensen over deze feiten op een correcte wijze geïnformeerd heeft gelijk het correcte politici betaamd.

Dit is het bewijs dat het proces tegen het Vlaams Blok een puur politiek proces was met het doel om een politieke partij uit te schakelen op basis van beschuldigingen die nu door wetenschappers als niet correct zijn tegengesproken.

Het Vlaams Blok verdient een revisie van het proces op basis van deze nieuwe wetenschappelijke bewijzen.
Los van het feit dat het CGKR maar beter kan worden afgeschaft (overbodige uitgaven moeten immers worden geschrapt, gezien de lamentabele toestand van onze openbare financiën), zou het CGKR moeten worden veroordeeld tot een fikse schadevergoeding wegens tergend en roekeloos geding.
Hoeveel glazen vitriool, heb je vandaag al binnen ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 13:09   #83
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:

Hoeveel glazen vitriool, heb je vandaag al binnen ??
Het is misschien pech voor u, maar ik ben geen alcoholdrinker. Ik ben een nuchtere, onafhankelijke denker met sterke Vlaams Blok-sympathieën. Ik heb vooral veel bewondering voor Filip Dewinter.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 13:38   #84
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Over Hendrik Bogaert. Ik ken de man persoonlijk en hij mij ook. Maar dat zal er mogelijk niets aan veranderen.
Moest Leterme mij persoonlijk vertellen dat hij het de eerste keer niet meende, veronderstel je mogelijk waarom hem de tweede keer wel geloven als hij zegt dat hij het de eerste keer niet meende. Zo heb je dus weer een intellectueel-verantwoorde ontsnappingsroete. Ik ga dus Leterme niet opzoeken.
U bedoelt zoals diezelfde ontsnappingsroute als het VB genomen heeft met het 70puntenplan? die bocht van 360° ?
Citaat:
Zou het kunnen zijn dat je houding de volgende is:
Als (ergens iemand van het) VB iets vertelt en het is negatief, of kan zo uitgelegd worden, dan is de meest negatieve uitleg de echte, en daavoor is heel de partij verantwoordelijk.
Mijn mening over het VB dateert al van jaren, gebaseerd op de krantjes, de uitspraken van kopstukken (FDW oa.), de relletjes en knokploegen die vaak terecht geassocieerd werden met het VB (zelf meegemaakt dus niet van horen zeggen, bij een tegenbetoging in A'pen jaren geleden is er geknokt, bleken VB-ers te zijn, de stiefzoon van mijn zus zat daar bij, ik weet het dus uit eerste hand hoe die geronseld en opgejut werden, zorgde voor grote rel in onze familie) Pas na dit laatste voorval boeken aangeschaft, open je ogen... en grove borstels en die bevestigden mijn vermoedens. Ik was sceptisch maar niet geheel afwijzend aangaande het "bijschaven van de scherpe kantjes" maar als ik de vele posts lees hier van VB-stemmers en als ik dat artikel over die rapporten lees op de VB-site en hoe het gemanipuleerd werd om in het VB-kraam te passen denk ik aan volgend spreekwoord : Een vos verliest wel zijn haren, maar niet z'n streken.
Citaat:
Als (ergens iemand van het) VB iets positief zegt dat spelen ze komedie en zijn ze oneerlijk want het zijn nu eenmaal wolven in schapevacht.
Inderdaad, wolven in schaapsvacht, perfecte woordkeuze, omdat ik ook bij u ondervind dat u heel redelijke woorden gebruikt maar steeds afwijkt van de essentie en de discussie op iets anders tracht te krijgen. Er wordt rond de pot gedraaid en als er dan toch na veel aandringen een concreet antwoord komt dan valt dat heel makkelijk te herleiden, zoals ik al eerder gedaan heb. Als vb uw oplossing voor het vreemdelingenprobleem, ik heb dat toen bold gezet, mooie zinnen maar kort makkelijk samengevat : repatriëren, de vreemdelingen zijn beter af in eigen land hee, en dat klinkt heel redelijk, wie vindt dat nu niet maar dan komt daar steevast achter : ook diegenen die al hier zijn.
Citaat:
20* Die ergerlijke onaanvaardbare vergelijking met pedofielen heb ik onmiddellijk duidelijk afgekeurd.
Dat maakt u idd geloofwaardiger als mens maar niet de partij uiteraard, want zij hebben dat tenslotte gepubliceerd, ik was echt geshockeerd toen ik dat las. ondanks de uitleg die hier achteraf gegeven werd, die was voor mij niet afdoende.
Citaat:
Zoals ik (en de partijlleiding) bv ook afkeur die drugdealer en die man die in een caféruzie een moord beging. Ik erger me des te meer omdat partijgenoten daarbij betrokken zijn. Moest nu de partijleiding zelf daarbij betrokken zijn (dat is NIET het geval) dan zou ik het nog veel erger vinden en dan zou ik hemel en aarde verzetten om de toestand drastisch aan te zuiveren.
Dat zou er natuurlijk nog moeten bijkomen hee daar kan ik je in snappen, er ligt al genoeg op het bord om recht te trekken nu.
Citaat:
Ten slotte, om mijn maagdelijke staat van dienst ivm racisme helemaal veil te stellen daag ik je uit om één kwalijke uitspraak van mij over vreemdelingen. Ter info: ik heb mijn kiespropaganda gevoerd over het onderwerp die iedereen mag komen inkijken. Ik schreef duizenden bijdragen op internet en in lezersbrieven (vandaag weer bij DS online). En om het aan iedereen duidelijk te maken dat ik niets te verbergen heb onderteken ik steeds en overal met mijn volle naam. Niet iedereen doet dat.
Zoals ik al aanhaalde hierboven, uw antwoord gisteren vond ik mooi gephraseerd maar simpel te herleiden naar : geen vreemdelingen meer toelaten, en diegenen die hier zijn terugsturen en we zullen ze daar wel helpen, maar ze mogen hier niet zijn, zogezegd omdat dat beter is voor hen. Zoals u weet denk ik daar anders over.
Citaat:
30* De standpunten van het VB: Minder misdaad, minder lasten, minder immigratie, meer Vlaanderen.
Duidelijke correcte standpunten ivm de belangrijkste problemen waarmee wij Vlamingen (het waren VLAAMSE verkiezingen) vandaag geconfronteerd worden. Samen met 1.000.000 Vlamingen (de grootste partij van het land!) sta ik daar resoluut achter.
Mogelijk versta je het niet, maar troost je, je bent in goed gezelschap: sociologen, moraaldemagogen de andere politici, de meeste journalisten en TV-sterren verstaan het ook niet.
Ik hoop dat ik het nooit "snap" - ik hoop dat ik mijn sociaalvoelendheid en aversie tgn discriminatie en onrecht nooit verlies.
Citaat:
Alle andere partijen hadden vage uitwisselbare personen en standpunten.
In zekere zin klopt dat wel, daarom zal ik altijd op een persoon stemmen en nooit op een partij an sich. En gelukkig zijn er nog altijd een aantal heel bekwame, intelligente en integere mensen die hard werken en mijn volledige steun en vertrouwen krijgen. Tot nog toe is dat nog nooit beschaamd geweest.

Let's agree that we disagree
Oud 11 juli 2004, 16:14   #85
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
U bedoelt zoals diezelfde ontsnappingsroute als het VB genomen heeft met het 70puntenplan? die bocht van 360° ?
Citaat:
Zou het kunnen zijn dat je houding de volgende is:
Als (ergens iemand van het) VB iets vertelt en het is negatief, of kan zo uitgelegd worden, dan is de meest negatieve uitleg de echte, en daavoor is heel de partij verantwoordelijk.
Mijn mening over het VB dateert al van jaren, gebaseerd op de krantjes, de uitspraken van kopstukken enz
U kunt zich weren als een duivel in een wijwatervat om de multicul en zijn nefaste gevolgen goed te praten en natuurlijk is het niet moeilijk om de tegenstanders ervan, soms terecht, ontoelaatbare feiten voor de voeten te gooien maar aan de "basis van het probleem" verandert U daarmee niets. Bij de vorige verkiezingen heeft één vierde van de stemgerechtigde Vlaamse bevolking (niet gelijk aan "allemaal racisten") zijn mening te kennen gegeven daarover, en dat ze dat moeten doen via een partij als het VB is puur de schuld van al die andere partijen die hun kop in het zand steken ivm die problemen! Ze hebben teveel werk met hun eigen politieke spelletjes en postjes, zoals ze nu weer zo duidelijk aan het tonen zijn... Trouwens, hoe komt het volgens U dat men er in de ons omringende landen, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Engeland enz eveneens de buik van vol heeft, en de een al meer en vlugger dan de andere, maatregelen neemt of aan het uitdenken is om niet helemaal te verzuipen in de multiculproblemen? Een racistisch virus?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 16:34   #86
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Als er geen brobleem is met vreemdelingen waarom wordt er dan overgepraat.? Als er er een probleem is wordt dit opgelost,tot nu toe is er nog geen oplossing dus er zijn peroblemen met vreemdelingen
Oud 11 juli 2004, 18:38   #87
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
Citaat:

Mijn mening over het VB dateert al van jaren, gebaseerd op de krantjes, de uitspraken van kopstukken enz
U kunt zich weren als een duivel in een wijwatervat om de multicul en zijn nefaste gevolgen goed te praten en natuurlijk is het niet moeilijk om de tegenstanders ervan, soms terecht, ontoelaatbare feiten voor de voeten te gooien maar aan de "basis van het probleem" verandert U daarmee niets. Bij de vorige verkiezingen heeft één vierde van de stemgerechtigde Vlaamse bevolking (niet gelijk aan "allemaal racisten") zijn mening te kennen gegeven daarover, en dat ze dat moeten doen via een partij als het VB is [size=6]puur de schuld van al die andere partijen die hun kop in het zand steken ivm die problemen! Ze hebben teveel werk met hun eigen politieke spelletjes en postjes, zoals ze nu weer zo duidelijk aan het tonen zijn... [/size]Trouwens, hoe komt het volgens U dat men er in de ons omringende landen, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Engeland enz eveneens de buik van vol heeft, en de een al meer en vlugger dan de andere, maatregelen neemt of aan het uitdenken is om niet helemaal te verzuipen in de multiculproblemen? Een racistisch virus?

Ik ben het daarover in grote lijnen met u eens hoor, ik ontken ook nergens dat er problemen zijn. Ik vind echter dat de VB alternatieven niet de goeie zijn en ik zal dus nooit op hen stemmen, zelfs niet uit protest. Dan zal ik nog eerder blanco stemmen. Tot nu toe, zoals ik al zei, zijn er echter nog altijd individuen te vinden die mijn persoonlijke voorkeurstem krijgen. En dat is helemaal niet partijgebonden.
Ik zeg ook niet dat alle blokstemmers racisten zijn, als u voorgaande posts gelezen hebt dan hebt u ook gelezen dat Luc Broes actief is bij de partij dus geen "modale" blokstemmer.
Mijn discussie was dus echt puur met hem aangaande onze persoonlijke standpunten.
U hoeft dus helemaal niet 'persoonlijk' te worden.
Ik zeg ook niet dat ik alle antwoorden en wijsheden in pacht heb maar ik ben dan ook niet politiek actief binnen een partij, in tegenstelling tot dhr Broes. Dus ik mag hém wel van antwoord dienen wat het VB als partij aangaat. En tot nu toe is onze discussie, soms wat bitsig maar dat hoort er nu eenmaal bij, verder best goed en aanvaardbaar respectvol, verlopen.
Deze discussie gaat dus niet over de andere partijen maar over de "oplossingen" van het vlaams blok die voor mij niet kunnen, dus ik stem niet voor hen.
Ik ben ervan overtuigd dat dhr Broes het niet met mij eens is maar wél mijn visie respecteert.
Ik verdenk hem ervan dat hij evenveel plezier beleeft eigenlijk, aan onze 'gedachtenwisselingen', als ik
Oud 11 juli 2004, 20:30   #88
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
. Ik ben ervan overtuigd dat dhr Broes het niet met mij eens is maar wél mijn visie respecteert.
Ik verdenk hem ervan dat hij evenveel plezier beleeft eigenlijk, aan onze 'gedachtenwisselingen', als ik
Ik heb er inderdaad plezier aan om het eens goed te kunnen zeggen.
Als de visie inhoudt dat de andere een doortrapte crimineel is met niets dan slechte bedoelingen, dat het nooit de eerlijke bedoeling is om te begrijpen wat de andere denkt, dat er maar één juiste benadering is nl dat die crimineel enkel maar moet ontmaskerd worden dan heb ik voor die visie helemaal geen respect, dan heb ik enkel maar een diep medelijden met de blinde haat en het fanatisme van het eigen grote gelijk.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 20:33   #89
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
. Ik ben ervan overtuigd dat dhr Broes het niet met mij eens is maar wél mijn visie respecteert.
Ik heb er inderdaad plezier aan om het eens goed te kunnen zeggen.
Als de visie inhoudt dat de andere een doortrapte crimineel is met niets dan slechte bedoelingen, dat het nooit de eerlijke bedoeling is om te begrijpen wat de andere denkt, dat er maar één juiste benadering is nl dat die crimineel enkel maar moet ontmaskerd worden dan heb ik voor die visie helemaal geen respect, dan heb ik enkel maar een diep medelijden met de blinde haat en het fanatisme van het eigen grote gelijk.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden - right back at ya
Oud 11 juli 2004, 23:49   #90
Agitator
Schepen

Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

Peter Dupont: "Bij vergelijking van de twee rapporten blijkt dat de centrale problemen bij jonge Turken en Marokkanen rond iets heel anders draaien dan rond stigmatisering en discriminatie. Wel rond de pertinente onwil tot integratie van de criminele jongeren en de schrijnende afwezigheid van een warme familiebiotoop en aan vader als rolmodel. Verder ook een absoluut gebrek aan respect voor de vrouw en overduidelijk racisme tegenover andere nationaliteiten." En gaat Dupont verder: "Het eigen gelijk primeert altijd, centrum van de kosmos is het eigen ik. De grote excuuswoorden bij deze Turken en Marokkanen zijn 'eer' en 'respect'. In de naam daarvan slaan vaders hun zonen, zonen hun zussen en houden ze een nefaste straat- en gettomentaliteit in leven".
Hetgeen ik al ettelijke jaren zeg...
Agitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 11:37   #91
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agitator
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

Peter Dupont: "Bij vergelijking van de twee rapporten blijkt dat de centrale problemen bij jonge Turken en Marokkanen rond iets heel anders draaien dan rond stigmatisering en discriminatie. Wel rond de pertinente onwil tot integratie van de criminele jongeren en de schrijnende afwezigheid van een warme familiebiotoop en aan vader als rolmodel. Verder ook een absoluut gebrek aan respect voor de vrouw en overduidelijk racisme tegenover andere nationaliteiten." En gaat Dupont verder: "Het eigen gelijk primeert altijd, centrum van de kosmos is het eigen ik. De grote excuuswoorden bij deze Turken en Marokkanen zijn 'eer' en 'respect'. In de naam daarvan slaan vaders hun zonen, zonen hun zussen en houden ze een nefaste straat- en gettomentaliteit in leven".
Hetgeen iedereen al jaren weet.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 11:45   #92
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agitator

Hetgeen iedereen al jaren weet.
Hetgeen al is weerlegd dat dat nét niet in dat rapport staat, maar een manipulatie was van de oorspronkelijke conclusie van de onderzoekers.
De link naar het originele rapport vindt u enkele blz terug.

Thread kort samengevat :
rapport wordt verdraaid neergepend en wordt op enthousiasme onthaald door rechts met een "zie je wel"
rapport wordt daarom volledig getoond en blijkt dat het rapport dat helemaal niet zo stelt
rapport wordt dan plots als niet wetenschappelijk beschouwd door rechts

begrijpe wie het kan
Oud 12 juli 2004, 12:45   #93
luc broes

Standaard

Wat betreft: "pertinente onwil tot integratie ".
Als Marokkanen naar Antwerpen komen gaan ze bij voorkeur in Borgerhout wonen omdat ze, zoals bijna iedereen op deze aardbol, zich beter en veiliger voelen tussen soortgenoten. En die behoefte is natuurlijk veel groter dan een eventuele wil tot integratie.
Wij kunnen daar niet echt over verbaasd zijn. Maar anderen moeten ook niet verbaasd zijn als Vlamingen ook meer thuis zijn onder soortgenoten.
Integratie wordt zeer moeilijk als op korte tijd veel immigranten van eenzelfde groep toegelaten worden en aan hun lot overgelaten.
Ons regime is daar lelijk tekortgeschoten en de eerste schuldige en moet zeker geen anderen met de vinger wijzen.
Oud 12 juli 2004, 12:58   #94
luc broes

Standaard

Als het juist is dat allochtonen jongeren vooral problemen hebben omdat ze: " last hebben van racisme, te weinig onderwijsondersteuning krijgen enz" waarom slagen de meisjes wèl meestal in het onderwijs en ondervinden ook later weinig problemen?
Is er een andere uitleg dan de familiale opvoeding en de cultuur van de jongens?
Oud 12 juli 2004, 14:23   #95
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als het juist is dat allochtonen jongeren vooral problemen hebben omdat ze: " last hebben van racisme, te weinig onderwijsondersteuning krijgen enz" waarom slagen de meisjes wèl meestal in het onderwijs en ondervinden ook later weinig problemen?
Is er een andere uitleg dan de familiale opvoeding en de cultuur van de jongens?
Daar kan ik trachten een antwoord op te geven, dat ligt volgens mij aan meerdere factoren: En ik veralgemeen uiteraard hier ook, mits het over "de" meisjes gaat tov "de" jongens. Dus laat nu geen enkele man hier dit persoonlijk opvatten en beginnen van: jamaar ikke niet.

Als de wereld sowieso door vrouwen werd geregeerd zouden er al heel wat oorlogen minder (geweest) zijn.
Vrouwen hechten ook veel minder belang aan status en territorium. Vrouwen zijn nu eenmaal eerder geneigd tot dialoog en compromis en gaan er daardoor ook beter mee om. (dat zou ook een biologische oorzaak hebben, vrouwen willen hun kinderen beschermen en kijken daardoor anders tegen dingen aan dan mannen die eerder een veroveringsdrang hebben)

Een groepje meisjes van allochtone afkomst is ook minder bedreigend en provocerend dan een groepje jongens (ook al doen ze beide niets dan gewoon rondhangen) Zij zullen minder snel een reactie van agressie "uitlokken" (al dan niet passief, gewoon door er te zijn).
Racisme daarom waarschijnlijk minder, discriminatie kennen ze allemaal.
Wat het onderwijs betreft : zie hoe in de derde wereld dat project van banken met leningen aan vrouwen, werken en hoe dat rendeert. (gewoon doordat vrouwen anders in mekaar steken, zie bovenstaande biologische verschil) Ook weten de allochtone meisjes dat als ze niet willen gedwongen worden tot huwen, als ze onafhankelijk willen worden/zijn/blijven, ze dan een diploma nodig hebben. Hun motivatie is inderdaad daar wel sterker dan die van de jongens. Meisjes zijn dan ook altijd ietsjes sneller in die dingen dan jongens. Er hangt veel meer van af, de jongens hebben ook meer het gevoel dat het toch niets uithaalt, er is toch geen toekomst. En zoals alle jongens, autochtoon zowel als allochtoon, jongen blijven langer hangen in de "spielerei" dan meisjes (meisjes zijn iets sneller volwassen en zelfstandiger) en dan is het voor die kerels, zonder de nodige steun en aansporing, soms al te laat.
Het is niet puur te wijten aan opvoeding en cultuur van de mannelijke bevolking - daar zijn onlangs nog heel goede documentaires over geweest op TV.
De grootste oorzaak van vele verschillen zit 'm in de testosteron.
of je nu blank of zwart bent... dat is iets dat mannen gemeen hebben hee.

Zonder mannenhater te zijn, zonder feministe te zijn, dat is gewoon biologisch vastgesteld. Bij een incident zullen mannen er eerder op slaan, vrouwen zullen sneller vragen : waarom zegt of doet u dat.

met alle gevolgen van dien op vele vlakken, en zo escaleert de boel.

Ik weet dat dit redelijk simplistisch is voorgesteld maar dat is in a nutshell 'volgens mij' na wat ik er al over gelezen en gezien heb in documentaires, een mogelijk antwoord op die vraag.
Oud 12 juli 2004, 14:24   #96
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Marokkanen naar Antwerpen komen gaan ze bij voorkeur in Borgerhout wonen omdat ze, zoals bijna iedereen op deze aardbol, zich beter en veiliger voelen tussen soortgenoten. En die behoefte is natuurlijk veel groter dan een eventuele wil tot integratie.
Wij kunnen daar niet echt over verbaasd zijn. Maar anderen moeten ook niet verbaasd zijn als Vlamingen ook meer thuis zijn onder soortgenoten.
Integratie wordt zeer moeilijk als op korte tijd veel immigranten van eenzelfde groep toegelaten worden en aan hun lot overgelaten.
Ons regime is daar lelijk tekortgeschoten en de eerste schuldige en moet zeker geen anderen met de vinger wijzen.
Ik weet niet waar jij woont, maar ik vermoed niet in Borgerhout en wellicht zelfs niet in Antwerpen - om de één of andere reden voelen velen zich geroepen om altijd naar de Scheldestad te verwijzen zonder de situatie in de stad dagelijks te beleven.
Toevallig woon ik wél in Borgerhout, en wat je daar zegt van 'thuis zijn onder soortgenoten' en veiligheid is bijzonder veralgemenend en kortzichtig voor mijn district. Mag ik even aandacht voor enkele van mijn ervaringen?
Ten eerste ben ik verhuisd van een nagenoeg volledig 'blanke' straat in Merksem naar een straat met meer dan 50% allochtonen in Borgerhout. Voel ik mij hier nu minder veilig dan onder mijn blanke 'soortgenoten' zoals je het fijntjes uitdrukt? Nee, het is hier aangenaam wonen - Borgerhout is niet (langer) de verloederde gemeente van enkele jaren geleden, projecten als de Roma en tal van buurtwerkingen zorgen voor heel wat positieve 'vibes'.
Ten tweede klitten de Marokkanen absoluut niet zo hard samen als jij het graag voorstelt: een beperkte groep jongeren is trouw en radicaal volgeling van de AEL, maar veruit de meerderheid van de Marokkaanse gemeenschap vindt hem een lastpost die alle vreemdelingen in een slecht daglicht stelt en hun inspanningen om te integreren overschaduwt.
Conclusie: ik voel mij meer soortgenoot met de Marokkanen in mijn straat dan met zwartkijkers als jij. Iemands huidskleur is niet allesbepalend.

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 14:32   #97
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Citaat:
Ik weet niet waar jij woont, maar ik vermoed niet in Borgerhout en wellicht zelfs niet in Antwerpen - om de één of andere reden voelen velen zich geroepen om altijd naar de Scheldestad te verwijzen zonder de situatie in de stad dagelijks te beleven.
Toevallig woon ik wél in Borgerhout, en wat je daar zegt van 'thuis zijn onder soortgenoten' en veiligheid is bijzonder veralgemenend en kortzichtig voor mijn district. Mag ik even aandacht voor enkele van mijn ervaringen?
Ten eerste ben ik verhuisd van een nagenoeg volledig 'blanke' straat in Merksem naar een straat met meer dan 50% allochtonen in Borgerhout. Voel ik mij hier nu minder veilig dan onder mijn blanke 'soortgenoten' zoals je het fijntjes uitdrukt? Nee, het is hier aangenaam wonen - Borgerhout is niet (langer) de verloederde gemeente van enkele jaren geleden, projecten als de Roma en tal van buurtwerkingen zorgen voor heel wat positieve 'vibes'.
Ten tweede klitten de Marokkanen absoluut niet zo hard samen als jij het graag voorstelt: een beperkte groep jongeren is trouw en radicaal volgeling van de AEL, maar veruit de meerderheid van de Marokkaanse gemeenschap vindt hem een lastpost die alle vreemdelingen in een slecht daglicht stelt en hun inspanningen om te integreren overschaduwt.
Conclusie: ik voel mij meer soortgenoot met de Marokkanen in mijn straat dan met zwartkijkers als jij. Iemands huidskleur is niet allesbepalend.
Dat heb ik eerder ook al eens gepost, ik heb in de van Montfortstraat gewoond. Daar reageerde men met hoongelach op, noemde mij naief, dacht dat ik daar 50 jaar geleden woonde (ipv 5jaar) en waar z�*j woonden was het wél erg hoor. Misschien iets te maken met lichaamstaal? Hoe je je opstelt tov hen?
Ik ben blij het nog eens van een ander te horen
Oud 12 juli 2004, 14:42   #98
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik eerder ook al eens gepost, ik heb in de van Montfortstraat gewoond. Daar reageerde men met hoongelach op, noemde mij naief, dacht dat ik daar 50 jaar geleden woonde (ipv 5jaar) en waar z�*j woonden was het wél erg hoor. Misschien iets te maken met lichaamstaal? Hoe je je opstelt tov hen?
Ik ben blij het nog eens van een ander te horen
Samen met mij zijn er nog vele anderen die zo denken! De laatste jaren komen heel wat jongeren (autochtonen én allochtonen) in Borgerhout wonen, vooral vanwege de centrale ligging en de lage huurprijzen. Dat het niet puur om de centen gaat, wordt wel bewezen door het feit dat velen enkele jaren later, na voldoende gespaard te hebben, hier een huis kopen; als het werkelijk zo'n rotgemeente was, zouden ze niet zo'n investering doen. Tot spijt van wie het benijdt, bewijst Borgerhout hoe langer hoe meer dat 'Belgen' en 'vreemdelingen' wél kunnen samenleven - al wil ik niet naïef doen en beweren dat het hier het Aards Paradijs is, maar het gaat duidelijk de goede richting uit. Helaas zie je hier nagenoeg enkel journalisten bij rellen op de Turnhoutsebaan, wat uiteraard bijzonder goed werkt voor de beeldvorming bij buitenstaanders... zucht.

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 15:06   #99
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@ Dronyon
@ Oriana

Da's toch schitterend nieuws over Borgerhout ?
Belangrijk is dat de overheid systematisch begint te investeren in probleemwijken, de publieke dienstverlening op peil houdt en private investeringen (bvb. renovatie) aanmoedigt om zo de vorming van "allochtonenghetto's " af te remmen. Dat is ook belangrijk om andere publieke voorzieningen kwalitatief op peil te houden, want ik moet er geen tekeningske bij maken wat er gebeurt wanneer het plaatselijke schooltje overrompeld wordt door allochtone leerlingen... dat wordt dan al gauw een "probleemschooltje" (alle autochtone leerlingetjes zitten elders, hoewel het schooltje om de hoek ligt).

De bredere problematiek heeft vooral te maken met het feit dat we wars van elke vorm van rascisme of vooroordeel een aantal fundamentele afspraken en verantwoordelijkheden in onze samenleving moeten afdwingen. Het zijn vaak kleine dingetjes hoor, maar we mogen daar niet laks in zijn en e.e.a. onder de mat vegen in naam van de multiculturele "correctheid". Aan geen enkele zijde van deze "big divide" mag er plaats zijn voor defaitisme: allochtonen kunnen zich perfect integreren en anderzijds zijn Vlamingen lang niet de navelstaarders waarvoor ze vaak worden aanzien. Het komt er enkel op aan een duidelijk, fair en logisch beleid te ontwikkelen en dat ook consequent (en hard waar nodig) te implementeren.
Oud 12 juli 2004, 15:22   #100
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@ Dronyon
@ Oriana

Da's toch schitterend nieuws over Borgerhout ?
Belangrijk is dat de overheid systematisch begint te investeren in probleemwijken, de publieke dienstverlening op peil houdt en private investeringen (bvb. renovatie) aanmoedigt om zo de vorming van "allochtonenghetto's " af te remmen. Dat is ook belangrijk om andere publieke voorzieningen kwalitatief op peil te houden, want ik moet er geen tekeningske bij maken wat er gebeurt wanneer het plaatselijke schooltje overrompeld wordt door allochtone leerlingen... dat wordt dan al gauw een "probleemschooltje" (alle autochtone leerlingetjes zitten elders, hoewel het schooltje om de hoek ligt).
zonder te willen veralgemenen, zonder naief te zijn, er zijn ook 'zwarte' scholen waar het heel goed gaat en het niveau niet lager ligt dan elders. Zowel lagere schooltjes in BGHT als, onlangs nog gelezen in Knack, een heel goed vb van een lyceum in Amsterdam.

Citaat:
De bredere problematiek heeft vooral te maken met het feit dat we wars van elke vorm van rascisme of vooroordeel een aantal fundamentele afspraken en verantwoordelijkheden in onze samenleving moeten afdwingen. Het zijn vaak kleine dingetjes hoor, maar we mogen daar niet laks in zijn en e.e.a. onder de mat vegen in naam van de multiculturele "correctheid". Aan geen enkele zijde van deze "big divide" mag er plaats zijn voor defaitisme: allochtonen kunnen zich perfect integreren en anderzijds zijn Vlamingen lang niet de navelstaarders waarvoor ze vaak worden aanzien. Het komt er enkel op aan een duidelijk, fair en logisch beleid te ontwikkelen en dat ook consequent (en hard waar nodig) te implementeren.
Ben ik het volkomen mee eens, ik durf de problemen bij naam noemen en doe niet aan overdreven PC - ik blijf het echter als lokale en individuele problematiek beschouwen dan eerder een veralgemenend "feit". En idd moet het beleid in de eerste plaats het plan uitstippelen.

Zoals vaak verwoordt u het net iets beter
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be