Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2012, 12:34   #81
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Neem ik een vertaler in dienst ga ik hem tijden s het vertalen niet begeleiden neen.
dan ga ik af op het juiste papierke.

en wie tegen opgeleid personeel is verwijs ik naar de filmpjes in oa gehandicaptensector in het oostblok zo'n 20j geleden.
allemaal heel ervaren mensen
Indien U al twintig jaar een tweetalige Spanjaard in dienst hebt als boekhouder, dan ga je dus een extra vertaler-met-tolk-diploma aanwerven om een Spaanse brief te laten vertalen?

De vergelijking met oosteuropeese weeshuizen gaat totaal niet op: je vergelijkt hier met de NORMEN in weeshuizen. Of die mensen nu een diploma hadden of niet zal hier niet veel verschil uitmaken. Tenslotte is het nog steeds de directie/wet die bepaalt op welke manier mensen worden behandeld en niet de niet-gediplomeerde verzorgster die uitvoert wat er wordt opgedragen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 12:46   #82
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Tenslotte is het nog steeds de directie/wet die bepaalt op welke manier mensen worden behandeld en niet de niet-gediplomeerde verzorgster die uitvoert wat er wordt opgedragen.
En de wet bepaalt dat personeel gediplomeerd moet zijn
de wet heeft een overgangsperiode van 6! jaar geïnstalleerd en blijkbaar hebben zowel diensten als personeel deze periode aan hun laars gelapt met als resultaat dat jij klaagt dat mensen geschoold moeten zijn en de overheid aanklaagt.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 13:31   #83
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de wet heeft een overgangsperiode van 6! jaar geïnstalleerd en blijkbaar hebben zowel diensten als personeel deze periode aan hun laars gelapt met als resultaat dat jij klaagt dat mensen geschoold moeten zijn en de overheid aanklaagt.
dat de wet dit nu bepaalt weet ik.

ik betwijfel (en met mij vele anderen) of het zo noodzakelijk is die wet uit te voeren. De meeste mensen gaan akkoord als men vanaf 2012 die wet gaat toepassen en NIEUWE lagere verzorgenden verplicht om een getuigschrift te hebben.

De meeste mensen vinden het niet nodig om voor die bepaalde taken (bedden opmaken, eten geven, niet-medische verzorging) geen extra opleiding noodzakelijk is voor mensen met jarenlange ervaring.

Waar ik naar verwees met "de directie/wet bepaalt welke normen er heersen in de instelling" slaat dus niet op die laatste verplichting tot diploma, maar over de GANG VAN ZAKEN, de NORMEN die worden nageleefd: zelfs met 27 universitaire diploma's op zak is er een groot verschil voor de bejaarden als de directie beslist dat ze vanaf nu maar twee pampers per dag meer mogen krijgen of dat ze ververst worden vanaf het ogenblik dat de pamper bevuild is.
Ik neem aan dat zelfs jij voldoende lang naar school geweest bent om dat verschil in te zien.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 31 augustus 2012, 14:06   #84
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De meeste mensen vinden het niet nodig om voor die bepaalde taken (bedden opmaken, eten geven, niet-medische verzorging) geen extra opleiding noodzakelijk is voor mensen met jarenlange ervaring.zien.
zelfs eenvoudige sociale omgang met oudere zorgbehoevenden vergt een specifieke aanpak en bepaalde kennis (bvb rond dementie).

de meeste mensen weten amper waar het over gaat en verzorging is meer dan een bed opmaken.

het is ook niet voor de mooie ogen vd minister dat er zoiets als geriatrie bestaat
Oud 31 augustus 2012, 14:25   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Was het eigenlijk mogelijk om gewoon deel te nemen aan een examen (zonder eerst de opleiding te moeten volgen)?
Ja, men noemt dit attest een ervaringattest en is gelijk gesteld aan een attest bekomen na een opleiding gevolgd als leerjongen/meisje met de benaming A3 sanitaire hulp.
Het is zelfs vandaag nog mogelijk om zo'n ervaringattest te bekomen, ook als leerjongen/meisje.

Je moet daarvoor enkel 5 jaar ervaring kunnen voorleggen en een korte eenvoudige test afleggen. Dan krijg je een attest van sanitair verzorgster/verzorger.

Leg je een examen af, dan krijg je een diploma A2 BSO van sanitair verzorgster/verzorger.
Volg je de cursus en leg je met succes het theoretisch examen af dat er op volgd, bekom je een diploma verzorgende A2 TSO.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 16:52   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem ik een vertaler in dienst ga ik hem tijden s het vertalen niet begeleiden neen.
dan ga ik af op het juiste papierke.

en wie tegen opgeleid personeel is verwijs ik naar de filmpjes in oa gehandicaptensector in het oostblok zo'n 20j geleden.
allemaal heel ervaren mensen
Sorry, ik wist niet dat het hier over vertalers ging.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 16:58   #87
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij krijgt ge een diploma na het afleggen van een examen, niet na X aantal jaar uw broek op de schoolbanken verslijten.
Oud 31 augustus 2012, 17:00   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zou het kunnen dat het probleem enkel ligt bij een paar wijven (manwijven?) die dachten dat hun vakbondslidkaart voldoende was voor de wetswijziging die zes jaar overgangstijd voorzag ?
Of zijn het enkel oude dozen die per sé door gebrek aan diploma, nu aan den dop willen geraken tot ze 65 zijn ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 19:49   #89
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Volgens mij krijgt ge een diploma na het afleggen van een examen, niet na X aantal jaar uw broek op de schoolbanken verslijten.
volgens u mag men mensen een job geven waar ze niets van kennen en moet je maar hopen dat ze genoeg trial en error gespeeld hebben wat jij dan ervaring noemt.

op die manier architekt worden lijkt me wel tof
Oud 31 augustus 2012, 20:21   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er zou geen probleem zijn moest men dat personeel een jaar opleiding geven tijdens de 'normale' kantooruren met 100 % loonsbehoud en alle arbeidsvoordelen. Dan denk ik niet dat ze er bezwaar tegen zouden hebben. Als de overheid een papierke dan toch zo belangrijk vindt voor het algemeen belang moeten ze deze kost er maar voor over hebben ! Ik herhaal: wat met een alleenstaande met kinderen die een jaar onbetaald verlof moet nemen om 'les' te volgen op vaak ook gezinsonvriendelijke uren? Dat lijkt me nogal een asociale verplichting.
http://www.ervaringsbewijs.be/ervari...roep/poetshulp

http://www.nvkvv.be/file?fle=484877

En denk dat deze elke verdere discussie over de opleiding en de eis voor het attest de mond snoert.
Men is namelijk niet verplicht om te stoppen met werken en zijn inkomen op te geven.

http://vspwmol.be/site/index.php?opt...d=26&Itemid=41

Men moet enkel het diploma willen behalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 20:56   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er zou geen probleem zijn moest men dat personeel een jaar opleiding geven tijdens de 'normale' kantooruren met 100 % loonsbehoud en alle arbeidsvoordelen. Dan denk ik niet dat ze er bezwaar tegen zouden hebben. Als de overheid een papierke dan toch zo belangrijk vindt voor het algemeen belang moeten ze deze kost er maar voor over hebben ! Ik herhaal: wat met een alleenstaande met kinderen die een jaar onbetaald verlof moet nemen om 'les' te volgen op vaak ook gezinsonvriendelijke uren? Dat lijkt me nogal een asociale verplichting.
Syntra geeft les tijdens de normale werkuren. Nogmaals, de zorgcenra hebben zes jaar de tijd gekregen om hun ongekwalificeerd personeel bij te schaven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 20:59   #92
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om een ganse machinerie van lesgevers, controleurs en nog ander totaal inefficiente maar leuke staatsjobkes kunnen op te zetten en daar invloed en macht te hebben.
Wat heeft dit met een upgrade van het verzorgingspersoneel te maken ?
Oud 31 augustus 2012, 21:09   #93
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat heeft dit met een upgrade van het verzorgingspersoneel te maken ?
ik begin uw manier van denken (of nadenken) echt te apprecieren.

allez, kom:

wie krijgt geld om mensen die al jaren bedden opmaken, aan te leren HOE ze bedden moeten opmaken?

sinterklaas?
koning albert?
prins le taaie?
koningin fabie?

pick your choice

Oud 31 augustus 2012, 21:24   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al een geluk dat we geen diploma nodig hebben om ons eigen bed op te maken.

Wie weet...het komt misschien nog.
Gediplomeerde beddenmaker en pispotdrager. Ze gaan nog voor master gaan.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:44   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

allez, kom:

wie krijgt geld om mensen die al jaren bedden opmaken, aan te leren HOE ze bedden moeten opmaken?

sinterklaas?
koning albert?
prins le taaie?
koningin fabie?

pick your choice
Hopelijk worden die lessen gegeven door mensen die weten dat sommige rugpatiënten wat gedifferentieerder aangepakt moeten worden dan anderen.

Als die dan nog weten waarom die andere aanpak nodig is, zodat ze goed beseffen waarom dit nodig is in dat geval, en iets anders nodig is in dit geval ... dan beginnen we te spreken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:55   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

allez, kom:

sinterklaas?
koning albert?
prins le taaie?
koningin fabie?

pick your choice
Circe. Uw sarcastische opmerking is misplaatst.
Verzorgend personeel moet meer kunnen dan bedden opmaken, eten geven, of pampers verversen.
Het personeel moet ook signalen kunnen opvangen, omtrent de medische toestand, alert zijn. Het personeel zijn dikwijls de enigen waarmee de bewoner dagdagelijks in contact komt.

Daarbij, in een kraamafdeling is dit ook zo. Het personeel geeft dagelijks flesjes, ververst pampers, temperatuur aflezen, gegevens registren, maar ze zijn er ook om signalen op te vangen van de kindjes. Zo ook bij de ouderen.
Oud 31 augustus 2012, 22:05   #97
Klarekijk
Banneling

Standaard

het 'juiste' papiertje belangrijker dan jarenlange praktijkervaring in de zorgsector

Dat is niet alleen in de zorgsector .

Dat juiste papiertje is een adder onder de economie , paperbroekjes met papiertjes dommineren de werkvloer en kijk wat er van komt .

Idem in de bank , er zit een kabouter die denkt een balans te kunnen lezen en als hij 4 uur uit zijn nek aan het gorgerlen is , weet hij nog niet eens wat je corrbussines is .

maar hij beslist wel ove je dossier
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:18   #98
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens u mag men mensen een job geven waar ze niets van kennen en moet je maar hopen dat ze genoeg trial en error gespeeld hebben wat jij dan ervaring noemt.

op die manier architekt worden lijkt me wel tof
Volgens mij gaat het hier niet over mensen een job geven maar over mensen die de job al jaren doen.
Appels met peren vergelijken lijkt mij overigens ook wel tof.
Oud 31 augustus 2012, 22:33   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hopelijk worden die lessen gegeven door mensen die weten dat sommige rugpatiënten wat gedifferentieerder aangepakt moeten worden dan anderen.

Als die dan nog weten waarom die andere aanpak nodig is, zodat ze goed beseffen waarom dit nodig is in dat geval, en iets anders nodig is in dit geval ... dan beginnen we te spreken.

.
Ik geef er alvast de voorkeur aan verzorgt te worden door iemand met jarenlange ervaring.
Een snotter die al dan niet met behulp van een spiekbriefje een diploma haalde geeft mij minder vertrouwen.
Iemand die rugpatiënten niet op de juiste manier behandelt houdt het geen jarenlang vol hoop ik.
Oud 1 september 2012, 00:40   #100
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens u mag men mensen een job geven waar ze niets van kennen
Voor SS die zelf toegaf geen bal te kennen van het bankwezen was dat geen bezwaar om in de raad van bestuur van Ethias te gaan zitten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 1 september 2012 om 00:41.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be