![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Belgie is altijd verbonden geweest met Zuid Europa en het Rooms Katholieke deel van de wereld. Vlaanderen is altijd het kind van de rekening geweest en verkeert in een schizofrene situatie of identiteitscrisis. Eeuwen lang Hollanderhaat met de paplepel meegekregen, door de Francofonie en de RK clerus, hebben grote gevolgen gehad voor Vlaanderen. Daarom zal een samengaan tussen de Limburgen, tussen de Brabanden en tussen de Nederlanden nog lang duren. De grens tussen Nederland en Vlaanderen, zit diep tussen de oren en is met prikkeldraad afgezet. Laatst gewijzigd door Roderik : 12 september 2012 om 08:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 september 2012 om 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. Zelfs al kunt ge dat aantonen, dan rijst nog de vraag of iets gemeen hebben - los van taal - bepalend zou moeten zijn om in hetzelfde land te wonen. Hebben Vlamingen en Walen iets gemeen? Hebben Bayern en Berlijn iets gemeen. Hebben Iowa en New-York iets gemeen? Allemaal zeer loze vragen! Belangrijker is dus de vraag naar een gemeenschappelijk belang in de plaats van de vraag naar een gemeenschappelijke volksaard waarmee ge binnen de kortste keren in een fascistoied discours terechtkomt. En waarom zou er in een herenigd Nederland geen plaats mogen zijn voor kulturele diversiteit wat net de rijkdom uitmaakt binnen een taalgemeenschap? Weg met de gestandaardiseerde kulturele eenheidsworst zou ik zeggen! (In dat verband situeert zich trouwens mijn gehechtheid aan streektalen wat natuurlijk weer een ander thema is. ) En dat gemeenschappelijk belang, dat bindmiddel is de taal, Adriaan! Mijn vaderland is mijn moedertaal en aan dat vaderland is serieus geknaagd sinds 1830. De scheiding was voor noord en zuid een ekonomisch fiasko en op kultureel vlak een ware tragedie. Bovendien zetten U en Adriaan de zaken op zijn kop. Jullie gaan ervanuit dat de scheiding der Nederlanden normaal is en men een verantwoording moet geven voor een hereniging, terwijl de anomalie net bestaat in de scheiding. De Duitsers hadden die anomalie vlugger opgelost. Begrijpelijk want het waren allemaal Duitsers. Bij ons zijn het niet allemaal Nederlandstaligen en zitten we met Franstaligen als een blok aan ons been wiens feestdag in september nu net bestaat in het herdenken van de scheiding der Nederlanden; het 'verjagen van de Hollanders'. Lees: het verjagen van de Nederlandstaligheid! En hun terreinwinst is logischerwijze ons terreinverlies in een konstellatie waar beide talen op een konkurrerende strijdplaats staan die kulmineert in Brussel. Ik heb het verdrag der 24 artikelen, dat de scheiding met Noord-Nederland regelde niet goedgekeurd en verzet me ertegen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 september 2012 om 09:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
(Idem dito trouwens voor de Vlamingen!) De noordelijke Nederlanden waren in oorsprong een konfederale republiek en dat was zeer vooruitstrevend voor die tijd! D�*t is pas iets waar ze trots zouden mogen op zijn! Het koningshuis echter, is in de noordelijke Nederlanden ingevoerd door de Fransen, onze kulturele aarts- en erfvijand! Maar dat is allemaal bijkomstig. Voor mijn part mag zelfs een Eskimo koning van de herenigde Nederlanden worden als het niet anders kan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 september 2012 om 09:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je draagt de leuze Dietsland Eén Rijk, wel bij dat Dietsland behoren ook Franstalige gebieden. Dietsland bestond namelijk uit 17 provincies waarin Antwerpen, Noord-Brabant, Vlaams Brabant en Waals Brabant slechts 1 gouw waren. De 4 Vlaanders één waren en Limburg één geheel was en dat grensde tot tegen Normandie. En ik heb niets tegen een confederatie met Nederland, maar dan wel binnen het geheel van De Lage Landen met zijn 17 gouwen. Ik ben trouwens geen Hollanderhater, maar ik heb liever een Hollandse dan een Hollander in mijn bed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De beide definities zijn juist: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland Voor mij is echter Dietsland waar men Diets spreekt. Vandaar logischerwijze dan ook de naam Dietsland. Maar ik kan echter wel melancholisch dagdromend naar de schoolkaart aan mijn muur kijken van de Nederlanden ten tijde van Keizer Karel. (En naar die van de totstandkoming van de Bourgondische Nederlanden.) Toen was Frans-Vlaanderen nog niet geamputeerd, was Brussel en het noorden van Artesië nog Nederlandstalig én hadden we een goede (franstalige) buffer tegen de imperialistische Francité, die ons ten tijde van Lewie Kators goed zou van pas zou komen. Als bij wonder heeft Frankrijk na 600 jaar oorlog en Diets verzet slechts een klein stukje van het Dietse Dietsland kunnen inpalmen. En dat is uiteraard teveel maar het verdikt had zoveel erger kunnen zijn. Maar ze hebben nog tijd want de geschiedenis zal eindeloos verder gaan. En laat d�*t nu net zijn wat het belang van een hereniging is... Alleen is het zo dat de franstaligen, die gij er zo graag bij hebt, er niet bij willen. Ze hadden zich reeds gedesolidariseerd met de unie van Atrecht en op hun feestdag in september vieren ze uitgerekend de scheiding van 1830...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 september 2012 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het koningshuis was slechts een voorbeeld van een symboolfunctie. Bedoelde er niet mee dat het koningshuis dit zou moeten zijn (zou ook niet werken in een degelijke situatie. Zie Vlamingen niet superenthousiast worden van het Oranje gehalte ... sport of wat dan ook). Mijn vraag was slechts wat mogelijk "een symbool functie" zou kunnen zijn of worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Fout.
Laatst gewijzigd door system : 13 september 2012 om 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() QUOTE=Jantje;6322115]
Ik stel een confederatie voor met China en Congo, veel beter voor ons klein landje.[/quote] Soort van Hong Kong? Wat gaat de naam van jullie producten worden na verloop van tijd? Made in Hong Bel? ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 september 2012 om 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() U lijkt mij wel een symboolfetishist.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 september 2012 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |