![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() als het internet en mijn persoonlijke pc veilig genoeg zijn om mijn belastingen in te vullen, dan zijn ze ook veilig genoeg om mijn stem uit te brengen.
de huidige kiescomputers zijn natuurlijk hopeloos verouderde systemen, vandaar dat veel mensen papier meer vertrouwen. Voor ieder die ooit eens in een telbureau is geweest, is dat een totaal misplaatst vertrouwen natuurlijk. @Brother Paul: SMS is een leuk idee, maar absoluut onveilig. Het is immers bijzonder makkelijk om te hacken en wegens de beperkte bandbreedte ook niet veilig te maken, in tegenstelling tot gewoon internet verkeer. @iedereen: iedereen kan makkelijk checken wat er in een QR-code gecodeerd is, apps voor de smartphone zijn gratis te verkrijgen. |
![]() |
![]() |
#82 |
Staatssecretaris
|
![]() die "verliezen" ze achteraf als het resultaat hen niet aanstaat
![]()
![]() |
#83 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het verschil met on-line stemmen is dat om te stemmen je ook moet kunnen garanderen dat de stemming geheim is. Niemand, niemand, inclusief de overheid die de stemming organiseert, mag weten wie op welke partij/kandidaat stemt. Da's een heel ander probleem. Citaat:
Staat het formaat van die code ergens beschreven? Mijn telefoon begrijp in ieder geval niet wat er in staat. |
||
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo, weer eens een kwartier van mijn leven verspild. Gelukkig was de wandeling naar het stemlokaal aangenaam in het lekkere nazomerzonnetje.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leek mij toch vrij duidelijk.
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vroeg waar ik mijn kosten mocht indienen.
De voorzitter vroeg "welke rekening"? Mijn antwoord. Voorrijkosten, 20 minuten in zondagsdienst, dat loopt op hoor. Het gegniffel uit de rij was de moeite.
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het protest tegen electronisch stemmen is zo oud als de vorige generatie stemcomputers. Dus de leeftijd van het systeem heeft er niets mee te maken. Citaat:
Nog altijd meer vertrouwen in papier. |
||
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vreesde al dat er lange wachtrijen zouden ontstaan door het nogal omslachtige systeem (kaart insteken, ticket nemen, kaart afgeven, ticket scannen enz.) maar het bleek in de praktijk goed mee te vallen. Mijn enige kritiek op de de nieuwe stemcomputers is dat het scherm zeer kort op de kiezer staat. De meeste mensen staan met hun neus op het scherm tenzij je een dubbele meter bent zoals ik, dan toren je boven het scherm uit en moet je je nek bijna verrekken om iets van het scherm te zien. En de stemhokjes zijn ook niet al te diep dus iets verder van het scherm gaan staan was geen optie. Voor het overige vind ik de nieuwe stemmethode snel en gebruiksvriendelijk, dus een pluim voor Binnenlandse Zaken.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#91 |
Vreemdeling
|
![]() Wil je me eens concreet uitleggen hoe je met SMS voting de stemming geheim houdt, rekening houdende met het feit dat het ~50 euro kost om een GSM signaal te bespioneren?
|
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() Via persoonlijke hash tables. Hierdoor hoeft de keuze niet in plaintext doorgestuurd te worden.
#93 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hoe garandeer je dat de administratie/overheid die de verkiezing organiseert niet weet op wie je gestemd hebt? |
|
![]() |
![]() |
#94 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#95 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Edit: Nu we toch bezig zijn: leg meteen eens uit hoe je dit controleerbaar maakt. Hoe kan er herteld worden? Hoe weet een burger zeker dat zijn stem correct geteld is? Laatst gewijzigd door _arthur_ : 14 oktober 2012 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
#96 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Dat is veel te complex om even in een paar regels op te schrijven. Google gewoon op hoe ze dat in Zwitserland gedaan hebben, als je dit echt wil weten. Ik heb gewoon je originele vraag beantwoord, namelijk hoe je dat geheim kon houden hoewel smsjes gemakkelijk gesniffed kunnen worden. Graag gedaan hoor ![]()
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
![]() Papier. Zonder twijfel.
(Ik reageer enkel op de titel "Verkiezingen -papier of computer -wat vertrouwt u", niet op de irrelevante blabla in het eerste bericht van dit onderwerp.) |
![]() |
![]() |
#100 |
Vreemdeling
|
![]() Mijns insziens moet je, als er een systeem moet uitgewerkt worden dat immer controleerbaar, transparant én controleerbaar moet zijn én blijven, er over het volgende moet worden nagedacht:
Waarom, en ik zeg dit niet zomaar, moet een stemming Anoniem lijken ( wat het soms zelfs niet is)? Dit is volgens mij dé hoofdreden waarom er iets fout kan gaan. Alle digitale mogelijkheden ten spijt, maar de anonimiteit kan, zonder enige uitzondering, NOOIT worden gegarandeerd omdat elk apparaat zelf een ID heeft, en in feite getraceerd kan worden. Als je denkt (met Tor of zoiets) een systeem uit te werken, kun je nooit ofte nimmer een combinatie maken tussen ID van de persoon en een unieke code die NIET achterhaalbaar is. Tenslotte, hoe kan er nu een volledig 'onafhankelijk' bedrijf deze codes opmaken als zo'n bedrijf moet gekozen worden door het parlement om dit uit te voeren. Dit is hetzelfde als vragen aan het parlement te stemmen voor een 50% reductie in loon voor parlementsleden. In de eigen voet laten schieten? Kijk, ik ben achterdochtig van nature, en ik probeer mijn privacy enigzins te bewaken. Echter, ik ben van mening dat het ons opgedrongen wordt om bang te zijn dat je keuze ooit kan gecheckt worden en om zodoende mogelijke represailles te vrezen. En nu, de reden waarom ik dit aankaart: Stel, er wordt gestemd via internet per Pc of via GSM. Gewoon via een persoonlijk, eigen ID-nummer. Er komt een lijst op de openbare verkiezingswebstek waarin per ID de stem per partij netjes ernaast staat. Ieder kan voor zichzelf en eventueel voor bekenden, die jou hun ID bekendmaken, nagaan of de stem correct is geteld in het geheel. Controle en steekproeven zijn mogelijk op velerlei manieren. Ok, er is een probleem met het cafébezoek waarbij je belooft voor de één te stemmen en je doet het voor de ander. Er zal altijd corruptie zijn, dus dit wil zeggen dat sommige instanties uiteindelijk jouw ID zullen kennen en ook jouw keuze. MAAR het is wél fraudebestendig. Ikzelf wil mijn privacy wel opzij zetten voor een transparantere overheid. Problemen zijn er voor wergeversorganisaties die dit kunnen checken, mogelijke drukkers die voor verschillende partijen werken, etc etc. Het is niet simpel. Nu is het niet nodig zwaar te frauderen voor de grote partijen, maar stel je voor dat in de toekomst ooit een kentering komt bij de bevolking, staat alle materiaal ter beschikking om de stembusgang deftig bij te sturen.