Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 14 oktober 2012, 13:17   #81
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

als het internet en mijn persoonlijke pc veilig genoeg zijn om mijn belastingen in te vullen, dan zijn ze ook veilig genoeg om mijn stem uit te brengen.

de huidige kiescomputers zijn natuurlijk hopeloos verouderde systemen, vandaar dat veel mensen papier meer vertrouwen. Voor ieder die ooit eens in een telbureau is geweest, is dat een totaal misplaatst vertrouwen natuurlijk.

@Brother Paul: SMS is een leuk idee, maar absoluut onveilig. Het is immers bijzonder makkelijk om te hacken en wegens de beperkte bandbreedte ook niet veilig te maken, in tegenstelling tot gewoon internet verkeer.

@iedereen: iedereen kan makkelijk checken wat er in een QR-code gecodeerd is, apps voor de smartphone zijn gratis te verkrijgen.
jevaly is offline  
Oud 14 oktober 2012, 13:24   #82
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Veliezen ze dan geen data?
die "verliezen" ze achteraf als het resultaat hen niet aanstaat
Oud 14 oktober 2012, 13:29   #83
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
als het internet en mijn persoonlijke pc veilig genoeg zijn om mijn belastingen in te vullen, dan zijn ze ook veilig genoeg om mijn stem uit te brengen.
Neen, de twee problemen zijn verschillend. Om je belastingen in te vullen moet je alleen maar zorgen dat je kan bewijzen dat jij bent wie je beweert en dat niemand anders de gegevens kan onderscheppen of aanpassen. De nodige principes en kennis daartoe bestaat. Fundementeel is dat niet verschillend van on-line winkelen bijvoorbeed.

Het verschil met on-line stemmen is dat om te stemmen je ook moet kunnen garanderen dat de stemming geheim is. Niemand, niemand, inclusief de overheid die de stemming organiseert, mag weten wie op welke partij/kandidaat stemt.
Da's een heel ander probleem.

Citaat:
de huidige kiescomputers zijn natuurlijk hopeloos verouderde systemen, vandaar dat veel mensen papier meer vertrouwen.
Het heeft niets te maken met de ouderdom van de systemen. De nodige principes en algoritmes veranderen niet (zo snel), dus zelfs met oude PCs kan je even goed of slecht digitaal stemmen als met splinternieuwe.

Citaat:
@iedereen: iedereen kan makkelijk checken wat er in een QR-code gecodeerd is, apps voor de smartphone zijn gratis te verkrijgen.
Staat het formaat van die code ergens beschreven? Mijn telefoon begrijp in ieder geval niet wat er in staat.
_arthur_ is offline  
Oud 14 oktober 2012, 13:59   #84
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Zo, weer eens een kwartier van mijn leven verspild. Gelukkig was de wandeling naar het stemlokaal aangenaam in het lekkere nazomerzonnetje.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline  
Oud 14 oktober 2012, 14:08   #85
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
3. Gebrek aan ergonomie in de stemcomputers. Verschillende mensen probeerde hun kaart in het verkeerde gleufje te duwen. Het was niet voldoende duidelijk aangegeven waar het kaartje in te duwen.
Leek mij toch vrij duidelijk.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 14 oktober 2012, 14:09   #86
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vroeg waar ik mijn kosten mocht indienen.
De voorzitter vroeg "welke rekening"? Mijn antwoord. Voorrijkosten, 20 minuten in zondagsdienst, dat loopt op hoor.

Het gegniffel uit de rij was de moeite.
Oud 14 oktober 2012, 14:10   #87
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
De instructies niet gelezen? GSM UIT ZETTEN!
gertc is offline  
Oud 14 oktober 2012, 14:17   #88
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
de huidige kiescomputers zijn natuurlijk hopeloos verouderde systemen,
Niet goed gekeken vanochtend? Ze zijn splinternieuw...
Citaat:
vandaar dat veel mensen papier meer vertrouwen.
Het protest tegen electronisch stemmen is zo oud als de vorige generatie stemcomputers. Dus de leeftijd van het systeem heeft er niets mee te maken.
Citaat:
Voor ieder die ooit eens in een telbureau is geweest, is dat een totaal misplaatst vertrouwen natuurlijk.
Ben in telbureau geweest. Ben getuige geweest in een stembureau. Heb als informaticus meegewerkt aan een offerte voor een nieuw computersysteem.
Nog altijd meer vertrouwen in papier.
gertc is offline  
Oud 14 oktober 2012, 14:45   #89
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik vreesde al dat er lange wachtrijen zouden ontstaan door het nogal omslachtige systeem (kaart insteken, ticket nemen, kaart afgeven, ticket scannen enz.) maar het bleek in de praktijk goed mee te vallen. Mijn enige kritiek op de de nieuwe stemcomputers is dat het scherm zeer kort op de kiezer staat. De meeste mensen staan met hun neus op het scherm tenzij je een dubbele meter bent zoals ik, dan toren je boven het scherm uit en moet je je nek bijna verrekken om iets van het scherm te zien. En de stemhokjes zijn ook niet al te diep dus iets verder van het scherm gaan staan was geen optie. Voor het overige vind ik de nieuwe stemmethode snel en gebruiksvriendelijk, dus een pluim voor Binnenlandse Zaken.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline  
Oud 14 oktober 2012, 15:25   #90
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _arthur_ Bekijk bericht
Neen, het is gewoon ongelofelijk moeilijk.

Wat ik niet kan geloven is hoe licht sommigen over belangrijke zaken zoals het geheim van de stemming gaan. Allemaal niet belangrijk als we kunnen vermijden van eens om de 2,3,4 jaar uit de zetel moeten te komen...

Trouwens, wat een geluk dat digitaal stemmen zo 'betrouwbaar is...
Allemaal'perfect te beveiligen en gewoon zever van mensen die het systeem willen melken. En nee sms voting zoals in mijn hoofd zit en zoals uitgewerkt in zwitserland is niet te hacken.
brother paul is offline  
Oud 14 oktober 2012, 15:32   #91
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Allemaal'perfect te beveiligen en gewoon zever van mensen die het systeem willen melken. En nee sms voting zoals in mijn hoofd zit en zoals uitgewerkt in zwitserland is niet te hacken.
Wil je me eens concreet uitleggen hoe je met SMS voting de stemming geheim houdt, rekening houdende met het feit dat het ~50 euro kost om een GSM signaal te bespioneren?
_arthur_ is offline  
Oud 14 oktober 2012, 15:40   #92
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil je me eens concreet uitleggen hoe je met SMS voting de stemming geheim houdt, rekening houdende met het feit dat het ~50 euro kost om een GSM signaal te bespioneren?
Via persoonlijke hash tables. Hierdoor hoeft de keuze niet in plaintext doorgestuurd te worden.
Oud 14 oktober 2012, 15:51   #93
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Via persoonlijke hash tables. Hierdoor hoeft de keuze niet in plaintext doorgestuurd te worden.
Concreet? Ga je iedereen een gepersonaliseerde oproepingsbrief sturen, met daarop willekeurige getallen per partij/kandidaat? Of ga je iedereen een hashing algoritme doen doorlopen voor ze de stem doorsturen?

Hoe garandeer je dat de administratie/overheid die de verkiezing organiseert niet weet op wie je gestemd hebt?
_arthur_ is offline  
Oud 14 oktober 2012, 16:03   #94
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Concreet? Ga je iedereen een gepersonaliseerde oproepingsbrief sturen, met daarop willekeurige getallen per partij/kandidaat?
Dat werd geloof ik in Zwitserland zo gedaan.

Citaat:
Hoe garandeer je dat de administratie/overheid die de verkiezing organiseert niet weet op wie je gestemd hebt?
Chinese walls, sms anonymizers, de juiste crypto protocols... dat is een nogal algemene vraag.
Oud 14 oktober 2012, 16:08   #95
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Chinese walls, sms anonymizers, de juiste crypto protocols... dat is een nogal algemene vraag.
Ja, maar laat dat je vooral niet tegenhouden om erop te antwoorden.

Edit: Nu we toch bezig zijn: leg meteen eens uit hoe je dit controleerbaar maakt. Hoe kan er herteld worden? Hoe weet een burger zeker dat zijn stem correct geteld is?

Laatst gewijzigd door _arthur_ : 14 oktober 2012 om 16:16.
_arthur_ is offline  
Oud 14 oktober 2012, 17:15   #96
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, maar laat dat je vooral niet tegenhouden om erop te antwoorden.
Waar slaat dat op?

Citaat:
Edit: Nu we toch bezig zijn: leg meteen eens uit hoe je dit controleerbaar maakt. Hoe kan er herteld worden? Hoe weet een burger zeker dat zijn stem correct geteld is?
Dat hangt er uiteraard vanaf wel protocol je implementeert, dat is onafhankelijk van het medium sms.
Oud 14 oktober 2012, 17:21   #97
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Waar slaat dat op?

Dat hangt er uiteraard vanaf wel protocol je implementeert, dat is onafhankelijk van het medium sms.
Mijn punt was, en is, dat je nu maar wat rond de pot aan het draaien bent en niet aan het uitleggen bent hoe dat allemaal moet werken.
_arthur_ is offline  
Oud 14 oktober 2012, 17:29   #98
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn punt was, en is, dat je nu maar wat rond de pot aan het draaien bent en niet aan het uitleggen bent hoe dat allemaal moet werken.
Ah, dat klopt. Daar heb ik dan ook op een zondagavond helemaal geen zin in.
Dat is veel te complex om even in een paar regels op te schrijven. Google gewoon op hoe ze dat in Zwitserland gedaan hebben, als je dit echt wil weten.

Ik heb gewoon je originele vraag beantwoord, namelijk hoe je dat geheim kon houden hoewel smsjes gemakkelijk gesniffed kunnen worden. Graag gedaan hoor
Oud 14 oktober 2012, 17:30   #99
bartm
Vreemdeling

Standaard

Papier. Zonder twijfel.

(Ik reageer enkel op de titel "Verkiezingen -papier of computer -wat vertrouwt u", niet op de irrelevante blabla in het eerste bericht van dit onderwerp.)
bartm is offline  
Oud 14 oktober 2012, 20:12   #100
freewheeler
Vreemdeling

Standaard

Mijns insziens moet je, als er een systeem moet uitgewerkt worden dat immer controleerbaar, transparant én controleerbaar moet zijn én blijven, er over het volgende moet worden nagedacht:

Waarom, en ik zeg dit niet zomaar, moet een stemming Anoniem lijken ( wat het soms zelfs niet is)?

Dit is volgens mij dé hoofdreden waarom er iets fout kan gaan. Alle digitale mogelijkheden ten spijt, maar de anonimiteit kan, zonder enige uitzondering, NOOIT worden gegarandeerd omdat elk apparaat zelf een ID heeft, en in feite getraceerd kan worden. Als je denkt (met Tor of zoiets) een systeem uit te werken, kun je nooit ofte nimmer een combinatie maken tussen ID van de persoon en een unieke code die NIET achterhaalbaar is.
Tenslotte, hoe kan er nu een volledig 'onafhankelijk' bedrijf deze codes opmaken als zo'n bedrijf moet gekozen worden door het parlement om dit uit te voeren. Dit is hetzelfde als vragen aan het parlement te stemmen voor een 50% reductie in loon voor parlementsleden. In de eigen voet laten schieten?

Kijk, ik ben achterdochtig van nature, en ik probeer mijn privacy enigzins te bewaken. Echter, ik ben van mening dat het ons opgedrongen wordt om bang te zijn dat je keuze ooit kan gecheckt worden en om zodoende mogelijke represailles te vrezen.

En nu, de reden waarom ik dit aankaart: Stel, er wordt gestemd via internet per Pc of via GSM. Gewoon via een persoonlijk, eigen ID-nummer. Er komt een lijst op de openbare verkiezingswebstek waarin per ID de stem per partij netjes ernaast staat. Ieder kan voor zichzelf en eventueel voor bekenden, die jou hun ID bekendmaken, nagaan of de stem correct is geteld in het geheel. Controle en steekproeven zijn mogelijk op velerlei manieren.

Ok, er is een probleem met het cafébezoek waarbij je belooft voor de één te stemmen en je doet het voor de ander. Er zal altijd corruptie zijn, dus dit wil zeggen dat sommige instanties uiteindelijk jouw ID zullen kennen en ook jouw keuze. MAAR het is wél fraudebestendig.

Ikzelf wil mijn privacy wel opzij zetten voor een transparantere overheid. Problemen zijn er voor wergeversorganisaties die dit kunnen checken, mogelijke drukkers die voor verschillende partijen werken, etc etc. Het is niet simpel.

Nu is het niet nodig zwaar te frauderen voor de grote partijen, maar stel je voor dat in de toekomst ooit een kentering komt bij de bevolking, staat alle materiaal ter beschikking om de stembusgang deftig bij te sturen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be