![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Walen hebben weldegelijk een zeker reserve tegenover de Fransen, iets wat ik uit eigen ervaring weet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik 's morgens op de trein stap in Zele, richting Brussel, stappen er soms ook 2 mensen op die tegen elkaar Frans spreken. Je hebt grosso modo 2 grote stromingen in het huidige Vlaanderen om hierop te reageren: 1) een deel van de Vlamingen reageert daar verkrampt op, soms zelf extreem. Ze mompelen onder elkaar "kunnen die na nie Vloms klappen, we zen hier wel in Vloanderen hé". Soms vliegen ze zelf uit tegen die mensen en verwijten hun dat ze "Vloms" onder elkaar moeten spreken. 2) een ander deel gaat onmiddellijk tegen die mensen Frans spreken, zelfs als die in het Nederlands antwoorden. Ze doen extreem hun best om te tonen dat Vlaanderen wel tolerant is tegen Franstaligen en doen dit dan nog vaak in een soort Frans waartegen het Nederlands van Di Rupo zéér goed is. ik pleit voor een derde weg: laat die mensen rustig onder elkaar Frans spreken, ik heb geen zaken met wat mensen op de trein tegen elkaar zeggen, dus ook niet in welke taal ze dat doen. Maar als ik ze aanspreek, of zij spreken mij aan, zal ik in het Nederlands antwoorden, ook als ze in het Frans blijven antwoorden. Als ik merk dat ze echt wel hun best doen in het Nederlands en dat ze een woord echt niet verstaan, kan ik wel eens mijn (ook niet perfect) Frans bovenhalen. Maar mijn ervaring is dat de meeste Franstaligen het helemaal niet erg vinden om in het Nederlands aangesproken te worden, met als uitzonderingen de overduidelijke FDF'ers.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En hoe dan precies?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verhouding? In het algemeen heb ik nooit problemen met Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het beste blijft inderdaad uw derde weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En daarvan maakt de NVA veel te weinig een speerpunt zoals ik beschreef. Door niet de Nederlandstaligheid in alles als Leitmotiv te stellen, bestaat namelijk het gevaar dat de NVA daarop zou toegevingen doen en dat als pasmunt gebruiken voor de "gewone" politieke aangelegenheden waarover ge het hebt. Al die kritiekpunten die ik aangaf, die kosten namelijk allemaal geld, veel geld. Voor het VB geldt dat mijns inziens nog in grotere mate. (Wat zou het VB verkiezen:Een Engelstalig onafhankelijk Vlaanderen maar maar ontdaan van elke vreemdeling. OF Een Brussel waar de Nederlandstalige Reconquista voltrokken is maar met in elke straat een moskee in een weliswaar Nederlandstalig Vlaanderen ??) Kortom: De prioriteiten worden in geen enkele Vlaamsnationale partij duidelijk gesteld. Als ik daarvoor stem is dat dan in de eerste plaats een stem voor de Nederlandstaligheid of een stem voor (ekstreem)rechts? Ik zou dus het gelukkigst zijn met een Front Der Nederlandstaligen. En eens de staatstrukturen zodanig zijn hervormd dat aan die Nederlandstaligheid niet meer kan geknabbeld worden, zal ik wel uitmaken of ik nu links of rechts ga stemmen. Anderzijds, tonen die twee partijen wel aan dat een kombinatie van de twee politiek succesvol kan zijn....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zijn het soort mensen als Filip Joos en Hein Vanhaezebrouck, die Frans spreken als een soort van teken van burgerzin beschouwen, een soort van bewijs dat ze 'goede Belgen' zijn. Dit soort mensen dénkt echter alleen maar dat ze op die manier bij de Franstaligen respect afdwingen; in werkelijkheid dragen ze door zich zo expliciet in een ondergeschikte rol te plaatsen een soort van lamme goedzak-imago mee, iemand van wie je alles gedaan kunt krijgen. Ik kan me zelfs gerust voorstellen dat er zelfs Franstaligen zijn die binnensmonds gewoon moeten lachen om dit soort slaafse onderwerping.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag ook weer een typisch voorbeeldje gelezen in de Standaard. Een interview met Bryan Lynch, mijnheer Kim Clijsters maar in een vorig leven topbasketter bij Bree en Antwerp. Nu spreekt hij vrij goed Nederlands, maar dat is enkel omdat Kim (die zelf perfect Engels spreekt na haar relatie met een Australiër) tegen hem Nederlands spreekt. Lynch zelf klaagt dat hij vroeger nooit zijn Nederlands heeft kunnen oefenen want ze spraken altijd Engels tegen hem. Zelfde fenomeen, andere taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt:Als ge de term "Nederlandstaligen" uitspeelt ipv "Vlamingen" had Eberhard U in http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=58 en ook http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=53 niet kunnen verwijten wat hij U verweet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Franstalige Vlaming is voor mij ook een Vlaming en hoe met de wetten van dit gewest volgen, dus ook de wetten ivm taal. Als je begint met te zeggen dat de Franstaligen in de rand geen Vlamingen zijn, want waarom zouden ze dan de Vlaamse wetten moeten volgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetgeen ge nu te berde brengt is een mooie aanvullling.
Anderzijds is het niet hebben van de nationaliteit van een bepaald land geen reden om de wetten van dat land niet te moeten volgen als men er woont dat grondgebied betreedt. Men zou dus zeker kunnen stellen dat Franstaligen geen Vlamingen zijn en toch de wetten van het Vlaamse gewest moeten volgen als ze er wonen of het grondgebied betreden. Meestal kan men veel diskussies vermijden door het begrip "Nederlandstaligen" te hanteren. (Zie voor de duidelijkheid mij edit) Een pijnlijk voorbeeld van zo een diskussie vinden we hier: http://forum.politics.be/showthread....180166&page=10 Vanaf #197 Garry versus Pajoske.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de rand is defensief gedrag om het Nederlands te beschermen geoorloofd, maar niet in heel ons land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na WO II heeft de Vlaamse politieke klasse ingestemd met een regionalisme dat eigenlijk vanuit de Waalse Beweging was bedacht en met alle middelen moest voorkomen dat de politieke emancipatie van de Vlamingen zou leiden tot de minorisering van de Franstalige politieke klasse. Dat is heel goed gelukt, want sedertdien zijn er allerlei alarmbellen, procedures, grendels... die het vrijwel onmogelijk maken dat Vlaanderen zijn numerieke meerderheid inzet en uitspeelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Defensieve zaken zijn onvoldoende. Men zou moeten gaan voor een tegenoffensief. Ik stel alleen vast dat er echter wel een FDF bestaat naar wie ge evenzeer een dergelijke opmerking zoudt kunnen maken. Of neen, want die stellen zich tenminste offensief op. Citaat:
Uitgerekend daar staan de twee kultuurgemeenschappen tegenover elkaar en kulmineren de tegenstrijdige belangen. En zolang België bestaat zal er met de Francité moeten onderhandeld worden want de uitbreiding van Brussel komt steeds terug op de onderhandelingstafel. En met succes voor de tegnpartij want intussen hebben ze toch maar mooi de BMG op zak. Nu misschien een lege doos maar bij de volgende onderhandelingsronde is de Franstalige eis van daar iets, en liefst zoveel mogelijk in te steken. Ik houd nu reeds mijn hart vast!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 23:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Sorry, Jan, maar zover was ik dus ook al. Ik heb het dus zelf effe opgezocht. ![]() alarmbel http://nl.wikipedia.org/wiki/Alarmbelprocedure http://nl.wikipedia.org/wiki/Communa...rmbelprocedure http://nl.wikipedia.org/wiki/Ideologische_alarmbel grendelgrondwet http://nl.wikipedia.org/wiki/Grendelgrondwet Deze twee voorgaande toegevingen gebeurden dus in 1970/1971. En wie deed ze? http://nl.wikipedia.org/wiki/Regering-G._Eyskens_V belangenkonflikt http://nl.wikipedia.org/wiki/Belange...ch_staatsrecht) Maar al bij al zijn die procedures wel zeer demokratisch. Stel dat wij nu 40% vd. B. bevolking zouden uitmaken, dan zouden we die toch ook willen om niet de diktatuur van de meerderheid te ondergaan? De Koerden, Basken, ed zouden dat ook moeten eisen! Alleen, wat kregen we voor die toegevingen? ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat de wetten van het Vlaams Gewest nu eenmaal geen etnisch gebonden regels zijn. Ze gelden voor iedereen die er wonen, ongeacht welke taal men spreekt of welke nationaliteit men heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men hoeft geen schrik te hebben van de macht. Dat hadden de Franstaligen nooit. Daarom ook is de Vlaamse politieke klasse zo gemakkelijk manipuleerbaar en toegeeflijk.
|
![]() |
![]() |