![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog iets om eens over na te denken:
[size=5]De vlag en haar lading[/size] Wist u dat er gisteren op de nationale feestdag allemaal verkeerde vlaggen wapperden? Volgens onze grondwet toch. Want die stelt dat het 'rood, geel, zwart' moet zijn, en niet 'zwart, geel, rood'. Een schoonheidsfoutje? Niet voor Derk Jan Eppink. Voor hem is het een veeg teken. Een symbool voor een grondwet die is blijven stilstaan toen België federaal werd. NA de deelstaatverkiezingen van 13 juni steekt de communautaire draak zijn zeven koppen weer boven water. Tijdens een normale recesperiode vullen het monster van Loch Ness en raadselachtige graancirkels de kolommen. Maar dit jaar zal dat anders zijn. De Belgische grondwet staat in het middelpunt van twisten over de toekomst van de staat. Wie de grondwet leest, komt tot een vreemde vaststelling: er zit niet veel federaal vlees aan de botten. En als klapstuk lijkt de Belgische vlag ongrondwettelijk. Artikel 193 zegt dat de kleuren rood, geel en zwart zijn. Maar bij de vlaggen in het straatbeeld is het precies andersom: zwart, geel, rood. Het opmerkelijke van de Belgische grondwet is dat het een staatkundige lappendeken is geworden omdat de staat van gedaante is veranderd. België begon als unitaire staat en werd na een proces van staatshervormingen een federale staat, maar is in veel opzichten een confederale staat geworden. België is juridisch federaal, inhoudelijk steeds meer confederaal. Dat laatste wordt nog versterkt door het feit dat er geen hiërarchie van normen is. Een Vlaams decreet is niet ondergeschikt aan een federale wet. De Nederlandstalige versie van de grondwet draagt duidelijke sporen van een tekst die in het Frans is opgesteld. Artikel 13 stelt: ,,Niemand kan tegen zijn wil worden afgetrokken van de rechter die de wet hem toekent.'' Waarschijnlijk een letterlijke vertaling van het Franse 'soustraire �*'. De uitkomst ervan lijkt wel eerder thuis te horen in het genre van programmamaker Jambers. Een betere vertaling is: 'onttrokken'. Het meest intrigerend is artikel 193 waarin 'de Belgische natie' zich manifesteert in de kleuren rood, geel, zwart. Nu kun je de vraag stellen in hoeverre er nog sprake is van een 'natie'. Artikel 1 van de grondwet zegt: ,,België is een federale staat, samengesteld uit gemeenschappen en gewesten''. Er zijn drie gemeenschappen en drie gewesten, maar ze vallen niet samen. Wat blijft er over van de 'natie' als sommige van die entiteiten hun eigen gang gaan? Niet alleen een theoretische vraag maar, door de komst van asymmetrische coalities, ook een politiek gegeven. Bindmiddel is niet de 'natie', maar het deelstaatbelang. Ook de vlag lijkt constitutionele fictie. De grondwet stelt: rood, geel, zwart. De vlag is: zwart, geel, rood. De huidige vlag is dus niet in overeenstemming met de grondwet want men mag aannemen dat de kleuren van links naar rechts worden gezien. Kijk maar naar de Franse grondwet waarin artikel 2 de kleuren van de vlag aangeeft: bleu, blanc, rouge. En België heeft, net als Frankrijk, een vlag in verticale opstelling. Hoe kan een vlag, ondanks alle grondwetswijzigingen van de laatste dertig jaar, 173 jaar onconstitutioneel zijn? Volgens historische bronnen (J. Cuvelier, Le drapeau de la Belgique, 1927) zijn het de kleuren van het schild van het oud-hertogdom Brabant (rood, geel, zwart) die aan de basis van de Belgische vlag liggen. Ze verwijzen naar de Brabantse omwenteling van 1789. De Belgische vlag van 1830 knoopt aan bij die 'Belgische strijd', ook in de kleuren rood, geel, zwart. Het Voorlopig Bewind en nadien het nationale Congres keurden dat goed. Maar op 12 oktober 1831 besliste de minister van Binnenlandse Zaken de volgorde van de kleuren om te keren. Het werd: zwart, geel, rood. Tegen de grondwet in dus. Het zijn natuurlijk legalistische zeurkousen die over zulke zaken beginnen, maar het voorbeeld laat zien hoezeer de grondwet losse eindjes vertoont. De grondwet is het werk van loodgieters, niet van grondwetsjuristen. Juridisch zou je kunnen zeggen: de Belgische vlag is niet meer dan een stukje textiel. Een wapperend doekje boven het Paleis, niet gedekt door de grondwet. Een Belgicist zou zeggen: we passen de grondwet aan bij de volgende herziening. Helaas, artikel 193 is niet voor herziening vatbaar. Men kan provincies herschikken, gemeenschappen en gewesten oprichten en zestig ministers beëdigen, maar de vlag is constitutioneel niet te repareren. Een loodgieter zou zeggen: dan veranderen we de vlag in rood, geel, zwart. Maar het psychologische probleem is dat België dan twee wereldoorlogen heeft gevochten onder de 'verkeerde vlag'. En dat zullen de veteranen ons niet vergeven. Een roekeloze waarnemer zegt misschien: we heffen België tijdelijk op om daarna de grondwet met de juiste vlag aan te nemen. Zeer riskant is dat. Een nieuwe grondwet moet, in de logica van een federale staat, worden goedgekeurd door alle gemeenschappen en gewesten. Zij hebben namelijk alle zes internationale rechtspersoonlijkheid en sluiten verdragen. En ze moeten die verdragen ook goedkeuren. Enkele jaren geleden zat de ratificatie van het verdrag van Amsterdam vast in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bij nader inzien bleek dat het schoentje knelde in de Vlaamse Gemeenschapscommissie, als onderdeel van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. Het Vlaams Blok was tegen en twee liberale parlementsleden hadden onderling ruzie. Eén liberaal ging overstag en het verdrag van Amsterdam was alsnog gered. Bij een grondwet wordt het hachelijker omdat sommige deelstaten communautaire eisen gaan stellen. Bovendien zit in het Vlaams parlement een grote groep separatisten en zijn er binnen CD&V en VLD veel confederalisten. De eisen stapelen zich op. Kortom: men kan België wel afschaffen, maar daarna niet meer oprichten. Weg vlag. De constitutionele schizofrenie is daarom de enige oplossing: 173 jaar correspondeert de vlag niet met de grondwet. Maar door de mentale flexibiliteit van de Belgen en hun koning is er geen probleem. Omdat niemand er een probleem van maakt. In Duitsland zou zoiets geen 173 jaar duren. Het zou in het beste geval leiden tot een constitutionele crisis en in het slechtste geval tot een Europese crisis. De kerkhervormer Luther had gelijk toen hij zei: ,,Juristen sind böse Christen.'' De vlag blijft dus wapperen want geen Belg ligt ervan wakker. Maar hoe zit dit met terreinen die de deelstaten rechtstreeks raken: sociale zekerheid, werkgelegenheidsbeleid, belastingen, spoorwegen. Dat gaat om geld, werk en inkomen. Bij die beleidsterreinen is het federale bindmiddel zelfs geringer dan bij de vlag. De inzet is niet een symbool, maar economische en sociale belangen van (con)federale entiteiten, van partijen die zich hebben teruggetrokken in hun gewest en van politici voor wie het eigen kiesdistrict het enige referentiekader is. De federatie wordt steeds meer uitgebeend en de natie dreigt een begrip te worden dat zich beperkt tot 21 juli. Voor sommigen is het woord solidariteit een bindmiddel maar dat ontrafelt zodra het de contouren krijgt van éénrichtingsverkeer. Mensen en gemeenschappen worden voortgedreven door eigenbelang. Solidariteit is de kruimel die van tafel valt. Dat is de les van 2.000 jaar menselijke geschiedenis. Heel spijtig, maar niet minder waar. Vlaanderen wil meer zelf doen; Wallonië wil houden wat het heeft. En België is het opgerekte elastiek ertussen. België zal de 175ste verjaardag wel halen. Laten wij het groots vieren. Want het is onzeker of 'rood, geel, zwart'/'zwart, geel, rood' de kaap van de 200ste mijlpaal bereikt. Derk Jan Eppink (De auteur is medewerker van Europees commissaris Frits Bolkestein. Hij schreef deze bijdrage op persoonlijke titel.) 22/07/2004 Laatst gewijzigd door Zeno! : 22 juli 2004 om 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#83 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zeno, ik vrees dat ze de bal daar een beetje misslaan. In dat grondswetartikel noemt men de kleuren van België. De kleuren dus. Men beschrijft er niet de vlag.
Net zoals evenmin in de grondwet het wapen beschreven wordt. Dat komt in nadere besluiten te staan. Om een vlag correct te beschrijven moet men aangeven hoe de verdelingen zijn, de verhoudingen van de banden etc. Niet de foute lijnen, maar de afkomst van de kleuren zou veel mensen doen verschieten ![]() Want de vlag is op 'volkse wijze' tot stand gekomen, maar dan vergat met de heraldische connotatie. Hint: de kleuren van Brabant zijn sabel en goud, die van Vlaanderen goud en sabel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
kijk> Citaat:
Mijn excuses dan! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat Hans de analfabeten vergeten is in zijn boodschap
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() Ik citeer : "Artikel 13 stelt: ,,Niemand kan tegen zijn wil worden afgetrokken....''
da vind ik nu eens duidelijke taal se...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementslid
|
![]() Gisteren op de 21 ste zat ik op een zon-overgoten (30° C) terrasje in het Duitse Baden-Baden met een lekker glas weissenbier, en plots kreeg ik een berichtje op mijn GSM als antwoord op de vraag die ik mijn dochter (die in het thuisland vertoefde) stuurde "hoe is't daar?" , dat mijn biertje dubbel zo lekker maakte......
haar antwoordje was kort en bondig maar O zo véél-zeggend.... [size=4]"Goed, t'is hier stront aan t'regenen en aan de TV-beelden te zien in Brussel op den défillé ook !"[/size] Ah ja, soms kan t'leven toch simpel en schoon zijn........als ze hierboven een beetje meewillen...... Santé hé mannen !
![]() |
#89 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ah, 't is gm10... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaja flaminganten, gooi uw eigen ruiten maar in. Op 11 juli waren er warempel 12.000 (!!!!!!!) feestvierders
![]() Verder was het een prachtige, zonnige dag vol lachende gezichten, tricolore gelukwensen en Belgisch voedsel en bier. Onze stand werd bemand door tientallen jonge militanten, en beste flamingantjes als jullie zeggen dat niet iedereen die daar was voorstander van de eenheid van België was, moet ik u jammerlijk teleurstellen. BUB organiseert namelijk een petitie tegen enige nieuwe staatshervorming. Van 10 uur 's morgens tot middernacht waren onze militanten op post, en ze hebben geen enkele, ik herhaal, geen enkele, flamingant of wallingant gezien die niet wou tekenen. Meer dan 4000 handtekeningen werden gisteren verzameld. Ik hoef jullie verzuurde reacties niet te lezen, boze heren flaminganten, ik hoop dat het voor jullie een prettige rouwdag was. Voor ons was het alleszins een zalige dag, en die kunnen jullie écht niet verpesten door jullie depressief gezeik hoor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Op 11 juli regende het de hele dag door... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Om het eens op zijn Stevaerts te bekijken.
100.000 belgen vieren feest, dus zijn er 9.900.000 tegen België... ![]() Of telt dat niet altijd...? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
hoe lang en hoe véél t'geregend heeft in Brussel kan mij eigenlijk gééne zak schelen...... maar mijn pintje smaakte er wél nét iets lekkerder door, t'klinkt egoïstisch maar k'ben nu eenmaal maar ne gewone mens hé en k'heb ervan genoten ! ![]()
Per 20 november 2009 verlaat ik dit politiek kloteland FOREVER - treur niet k'zal t'niet missen ! Laatst gewijzigd door ICE-MAN : 22 juli 2004 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() alcholiekers...
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |