![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Langs de andere kant is het ook zo simpel niet als we maken een wet en iedereen mag zijn plan trekken zonder hulp, tenslotte worden er enorm hoge belastingen betaald, er moet daar wel iets voor tegenover staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus... Leeflonen omhoog, lonen omhoog, en dat zal al iets lastiger worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Hoe kom je aan dat bedrag?
Kinderbijslag voor twee kinderen is al 250 euro. Daar kan nog 80 a 130 euro sociale toeslag bijkomen, en dan nog eens 80 euro eenoudergezin toeslag. Het leefloon voor "een persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin ten laste" is € 1.047 euro. Ik kom dan aan 1500 euro, om te beginnen. Tel daar nog alle extraatjes bij die enkel de "sukkelaars" krijgen, en je hebt meer dan iemand die aan het minimumloon werkt. En je komt ook in aanmerking voor allerlei kortingen en sociale woningen, waar de werkende mens weer naar kan fluiten.
![]() |
#88 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zich zelf bedienen, bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen,bedienen, bedienen, Niets meer, dat het voorbeeld volgen van al deze die zich schandalig verrijken (niet met de Multicul maar wel) met het zweet en bloed van de onderdanen/moderne slaven, welke met behulp van Kapitalistische gijzel technieken in de val zijn en worden gelokt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Hoeveel jaar kan je leefloners betalen van de miljarden die we enkel tot heden hebben bijgedragen om banken te redden in alle delen van Europa.
Dat zijn de profiteurs, maar daar hoor ik niets over. Blijf ze maar steunen en doe verder, klaag dan niet over pruts uitkeringen, waar je nu al voor moet vechten om ze te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met haar leugens. Want je hoort wel degelijk iets over de wantoestanden bij de banken. Alleen: niet in deze draad. In deze draad wordt aangeklaagd dat men de trommel roert voor de leefloners die meer zouden moeten krijgen, zodat deze meer zouden krijgen dan de mensen die er hard voor moeten werken. Dat is niet vol te houden. En wat nog minder vol te houden is, is dat er dan nog velen zijn die simpelweg dik profiteren van het systeem. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben nooit ambtenaar geweest , altijd in loondienst gewerkt in de privé . ik heb een gewoon gemiddeld werknemerspensioen , denk ik . Sommigen zullen meer krijgen , anderen hebben waarschijnlijk minder .
![]() |
#92 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ziekelijke 'weerhoudendheid': Nog een geluk dat de meeste 'Import' behoeftigen en kansarmen er niet aan lijden!? Met boordevolle grootwarenhuizen aan elke straathoek: hopen verbruiksproducten, gewoon voor het rapen: - Men zou ervan verschieten hoe ze te werk gaan. Een ramp en verschrikkelijke nachtmerrie, voor de meeste kleine alsook grote verdeelcentra, grootwarenhuizen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Waar jullie die getallen halen weet ik niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Alles zal wel in orde komen maar dan wel op de laatste moment, nipt en als het anders niet meer gaat!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() http://www.aclvb.be/werknemers/socia...onds/leefloon/
Leefloon (01/02/2012) voor een persoon die met een of meerdere personen samenwoont : € 523,74/m. voor een alleenstaande persoon : € 785,61/m. voor een persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin ten laste (dit recht wordt geopend zodra er tenminste een minderjarig ongehuwd kind aanwezig is) : € 1.047,48/m.
![]() |
#97 |
|
![]() Officieel heeft iedereen in België die geen inkomen heeft en/of om wat voor reden dan ook onder het leefloon (vroeger "bestaansminimum" wat ik een correctere term vind die beter aangeeft waar het om gaat) ligt, heeft recht op een aanvulling van dat bedrag tot het niveau van het leefloon.
Dit zou zogenaamd nodig zijn om een menswaardig leven te kunnen leiden. Probleem 1 is in de praktijk some pigs more equal zijn than others. Ik heb het reeds gezegd: in mijn situatie kan ik kin kloppen (student, door ziekte studies uitgerokken en school die inflexibiliteit vooropstelt al prijkt ze net als ocmw met zaligmakende theorieën over diversiteit en gelijke kansen, met als gevolg een muur van onbegrip waar ik tegenaan loop ... ocmw vindt niet dat mijn late diagnose-stelling haar probleem is noch dat de samenleving daar de kosten van moet dragen.) Mijn studies werden nooit ondersteund door mijn ouders, ik heb altijd alles zelf moeten betalen dus... Maar op medische kosten en zo lang zonder eigen inkomsten uit arbeid zitten kon ik uiteraard niet voorspellen. Anderzijds zijn er zoals hier al aangehaald werd zeer veel studenten met leefloon (18 000 geloof ik?) die zogenaamd een breuk hebben met de ouders en dan ook nog eens een gigantische studiebeurs ontvangen. Dan hebben we het nog niet over zwartwerk. Soms is een mens blij dat hij het niet weet ... We weten ook allemaal en dat geven ocmw's zelf ook grif toe (er werd mij letterlijk gezegd: "als je een asielzoeker was, dan zouden we je wel steunen ondanks je hoge leeftijd - (een hoge leeftijd die ik dus heb bereikt omdat ik te druk bezig was met in het ziekenhuis te liggen en niet voor zelfgezochte ziektes of ziektes met een groot eigen aandeel �* la obesitas of eetstoornissen, nog snel een kind te baren of een verslaving te hebben tussendoor of god weet wat). Bovendien mochten ze tot voor kort anderstaligen niet te werk stellen omdat deze geen contracten zouden kunnen lezen en dus in een rechtsongelijke en te zwakke positie zouden staan tegenover de werkgever. Men moest dan attesten hebben dat men taalcursus volgde maarja, bij de ene gaat dat wat trager dan bij de andere ... Uit ervaring weet ik dat ook lageropgeleiden in het algemeen veel meer kansen krijgen. Op hun leeftijd en zelfs veel ouder (heb ik al gezien) mogen ze verder studeren op kosten van het ocmw. Zelfs als dit universitaire studies zijn met een zeer geringe vraag naar op de arbeidsmarkt (die de kans op tewerkstelling dus niet verhogen integendeel, eeuwig leeflonerschap garanderen). Hogeropgeleiden of bijna-hogeropgeleiden (zoals ikzelf) krijgen echter te horen dat ze reeds kansen genoeg gehad hebben (omdat ze hogeropgeleid zijn, blijkbaar is dat iets wat je in de schoot geworpen krijgt en niet iets waarvoor je iets moet doen. Ik denk dat ik nochtans zelf uit de meest marginale en lage regionen uit de maatschappij kom en zou dus officieel ook kansarm moeten zijn en in die cirkel blijven rondlopen, alleen dan kreeg ik respect en zelfs nog veel meer blijkbaar :-s). Ze worden vervolgens gesommeerd om te gaan werken (afwassen, kuisen, ...). Anderzijds weten we ook dat de meeste mensen die leefloon krijgen geen "echte" Belgen zijn. Laat je aub niet vangen door de term "zoveel % is Belg". Belg is een leeg begrip geworden wat de werkelijkheid niet meer dekt sinds Belgische identiteitskaarten zonder voorwaarden waardoor je te linken bent aan "echt" "Belg-schap" ![]() Dan is de vraag wat is hoog, en zeker: wat is hoog voor deze mensen? Het hoeft geen betoog hoop ik dat het leefloon hier voor zowat 4/5e van de wereldbevolking het hoogste goed is dat je maar kan hebben. Dat zien we ook dagelijks aan onze grenzen. Het is duidelijk dat iemand met een leefloon hier het beter heeft dan in de Sahel, maar het ook beter heeft dan een vrouw in Egypte die de godganse dag gebukt bonen moet staan plukken in een niqaab onder de bloedhete zon. Dat als je verder niets hebt en in dingen woont die je nauwelijks huizen kan noemen, alles hier een luxe is, is ook duidelijk. Zoals gesteld gaat het daarbij dan nog niet eens enkel over het leefloon als het pure bedrag en de som die je zomaar op het einde van de maand op je bankrekening bent voor niets. Gratis geld als het ware. Omdat je ademt. Niét omdat je bijdraagt. (In mijn geval vind ik dat ik het wel verdien, omdat ik later zal bijdragen en als ik op mijn niveau tewerkgesteld kan worden zal ik al heel snel meer belastingen afdragen per maand dan ik kreeg als leefloner! Dan hebben we het nog niet over de werkgeversbijdragen die ik niet zie.). Iemand die wil opklimmen en wil bijdragen, mag gesteund worden lijkt me. Maar we weten allemaal dat het leefloon voor meer en meer mensen een permanente manier om aan inkomstenverwerving te doen geworden is. Eén waar zij zogenaamd niet uitraken. Miljoenen euro's worden er besteed aan sociologisch en antropologisch onderzoek naar hoe dat komt. (Als antropoloog hoef je tegenwoordig het land niet meer uit.) De werkelijkheid is dat wij vanuit onze imperialistische en absolutistische visie die zeer gecentreerd is vanuit onze eigen cultuur, niet beseffen dat er voor deze mensen geen impuls is om hun toekomst nog sterker te verbeteren dan wat ze reeds krijgen! Het maximum is voor hun al bereikt en dit is het ideale leven! Er is geen nood aan nog meer. We beseffen niet dat dit voor deze mensen namelijk genoeg is. Omgekeerd beseffen deze mensen niet dat ook in België de geldkraan eindig is en dat dit geld van de sociale zekerheid afkomstig is en uiteindelijk betaald wordt, niet door de overheid of door het ocmw, maar door de Belgische werknemer en werkgever!!! (Dit is werkelijk zo, ik heb vanuit een bepaalde functie de steekproefondervindelijke test mogen doen. Men denkt dat België gewoon een rijk land is wat dat geld kwijt kan. Daarom ook de woeste reacties die het OCMW personeel moet verduren indien zij "moeilijk doen". De wet is overigens heden zodanig dat ocmw personeel gesommeerd wordt deze mensen niét te controleren op bestaansmiddelen. Men moet er gewoon vanuit gaan dat zij niets hebben! Bij blanken/Belgen geldt het omgekeerde: je moet ervan uit gaan dat zij wèl iéts hebben en/of er gesjoemeld wordt. Dat liefst tot het tegendeel bewezen is, en zelfs dan nog moet je ervan uitgaan dat ze liegen en bedriegen om de sociale zekerheid te pluimen...). Door deze kromme en asymmetrische redenering vanuit twee heel andere cultuurperspectieven en een gebrek aan kennis van de minderheden over de werking van onze samenleving (en een gebrek aan wil om daar aan deel te nemen) ontstaat wat we best kunnen omschrijven als de ocmw-toeloop en/of de leefloon als hangmat cultuur. Maar het stopt niet bij het leefloon. Als leefloner geniet je heel wat meer voordelen. De ziekenkosten worden maximaal terugbetaald. Wie slim is haalt zijn geld cash af, heeft het zogenaamd gespendeerd aan eten of andere noodzakelijke kosten (onderhoud wagen in het zwart etc) of familie in nood en toont dan zijn lege zichtrekening aan het ocmw. Zelfs de remgelden van de ziekenfacturen worden dan terugbetaald, maar niet enkel dat. Uit een studie is gebleken dat het ocmw vaak niet het leefloon, maar het leefloon x 2 betaalt door de facturen die men binnenbrengt ook te betalen! In werkelijkheid betekent dit dat vele alleenstaanden geen 800 euro (=nieuwe bedrag), maar 1600 euro krijgen!! (Voor samenwonende 500 euro dus 1000 euro). Dan nog krijgt men kortingen op nutsvoorzieningen zoals internet, telefonie, electriciteit en water (maar deze facturen brengt men binnen meestal). Men krijgt 150 euro voor de aankoop van een nieuw witgoed-toestel eens per jaar. Men krijgt een zeer goedkope busformule (30 euro voor een jaarabonnement voor een volwassene). Bij de NMBS reist men aan de helft van de prijs. Stookolie etc daarvoor zijn toelagen. Ook schoolfacturen worden naar het schijnt gretig binnengebracht en mits wat overtuigingskracht krijg je er zo de nieuwste computer en flatscreen terugbetaald "mijn 7 kindjes zitten thuis, ziek, en schreeuwen, en ik krijg er zo hoofdpijn van en wordt er ziek van, en ze wenen zo hard, en ook dit kan ik hen niet geven, en ik had hun zo'n mooi land beloofd"... Alle culturele, sportieve, ... activiteiten (ook bioscoop, pretparkbezoek, museumbezoek, zoobezoek, plopsaland, ...) worden volledig terugbetaald!! Het stopt dus zeker niet bij het leefloon en het is een grove scheeftrekking van zaken om dit voor te doen als iets waarmee men gedwongen in armoede leeft en iets dat echt niet meer is dan dat luttele bedrag want dat is dus hoegenaamd niet waar! Daarbij moet men zich realiseren dat het voor een toenemend aantal mensen in deze samenleving - voornamelijk "nieuwe Belgen" of mensen zonder Belgisch id - de manier is waarop ze in België willen leven, die voor hun ideaal is en al een zeer grote verbetering tov de vroegere situatie, waardoor er geen nood is aan nieuw. Tel daarbij de goedkope sociale woning en je beseft ook dat deze mensen quasi gratis leven. Het is dan niet verwonderlijk dat er vroeg of laat een bmw voor de deur verschijnt. Iets later groeien er bankrekeningen in vreemde landen, maar ervoren groeien de bankrekeningen van de kinderen, neven en nichten wonderbaarlijk (worden toch niet opgevraagd want dat zou men niet eens durven allicht :-s) ... Als je dan nog eens in het zwart bijklust, al dan niet in het criminele circuit. Het ocmw is er overigens verder op gericht om mensen op RVA en of ziekenkas te zetten. Blijkbaar gaat men er sowieso vanuit dat veel van het cliënteel leeghangers zijn die niets anders wensen dan een hangmattoekomst. Alles om de begroting van het ocmw toch maar op orde te krijgen en de cijfers op te smukken ("stad x telt minder leefloners")...
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
- korting op nutsvoorzieningen - laagste tarief aan remgelden (medisch) Dit wordt per direct voor je geregeld. Jij hoeft niets te doen. Kan bijkomend aangevraagd worden: - huurtoelage / sociale huur- of koopwoning en in België kan je in meerdere gemeentes aanschuiven naargelang welke nieuwbouwprojecten je het meeste aanstaan. U schrijft zich in, Freya bouwt. - sociale bouwgronden en/of sociale woonleningen - volledige terugbetaling medische kosten - 150 euro korting huishoudelijk toestel (hoe breed je dit interpreteert is afhankelijk van de goodwill van de winkel ![]() - 30 euro bus-jaarabonnement/ 50% korting treinreizen Wie het een beetje handig voor de dag kan leggen (een kleurtje of accentje helpt daarbij) en/of een goede relatie met zijn sociaal assistente heeft krijgt natuurlijk al zijn facturen die min of meer verdedigbaar zijn volledig terugbetaald (gas, water, electriciteit, medisch, ...). En wie durft profiteert van alle culturele, ontspannings en sportieve activiteiten en alles wat maar engiszins verdedigbaar kan zijn en vraagt dit ook terug (fitness, sportschoenen, zonnecrème, bioscoop, pretpark, museum, zoo, lidgelden allerhande verenigingen voor jong en oud, opvang kinderen (ja er zijn er die hier gebruik van maken :-s) Dat valt dus nogal mee. Bij mijn laatste ocmw-aanvraag kreeg ik overigens een standaard vragenlijst waarin men mij vroeg welke verzekeringen ik had ... (Naast de ellenlange rij documenten die je moest meebrengen indien van toepassing zoals "schorsing door de RVA" "bewijs gedetineerde" "erkenning vluchteling/staatloze/asielzoeker/ontheemde/...".
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 december 2012 om 23:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Xenophon, tegenover blanken/Belgen hanteren ocmw's wat wordt genoemd een "afschrikbeleid". Ze beseffen dat als er in deze populatie evenveel nood is als in de "nieuwe" ze een groot probleem hebben. Hetzelfde doen ze overigens met studenten. Heb je dan nu maandelijks 0 euro inkomen? Dan zitten we in krak hetzelfde schuitje! (Trouwens wie wil steunen, mijn rekeningnummer is ... ![]() Je hebt dan ook nog niet genoeg rechten opgebouwd om invaliditeit te krijgen als ik het goed begrijp (dus nog niet voldoende gewerkt? Idem hier overigens.) Wat je moet doen is naar het ocmw gaan en vragen om een aanvraag voor een leefloon in te dienen. Ze mogen die aanvraag niet weigeren. Voeg daarbij de documenten die je hebt die zoals je zegt je arbeidsongeschikt maken en dus niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt om medische redenen (maar ik ben om medische en om billijkheidsredenen niet beschikbaar en mij hebben ze ook geweigerd dmv lepe trucjes dus :-s) en alle andere papieren die ze opvragen. Nogmaals ze moéten dit doen. Indien men weigert contacteer de ombudsman van het ocmw als ze dat hebben, ofwel de voorzitter. Je dossier wordt dan samengesteld en voor het comité gebracht. Dit is de ocmw-raad die bestaat uit politici met hun voorzitter. Zij beslissen, tesamen met het advies dat gegeven wordt door de sociale dienst van het ocmw. Je kan ervoor kiezen om er zelf ook naartoe te gaan om je te verdedigen, eventueel zelfs iemand meenemen die dat ook doet en/of gewoon thuis blijven en/of enkel gaan na een negatieve beslissing. Je kan overigens zelfs vragen of ze enkel medische onkosten terugbetalen ook (dus je hoeft niet noodzakelijk een leefloon aan te vragen, maar als ze een leefloon weigeren heb je dat dus iig als stok achter de deur volgens mij). Als ze beslissen krijg je een brief met de argumentatie erin. Bij een negatieve beslissing kan je deze aanklagen voor de arbeidsrechtbank. Het enige wat je dan moet zien is dat het OCMW geen valse argumenten gebruikt om haar beslissing zowel in de oorspronkelijke brief als in de arbeidsrechtbank op te baseren. In dat geval ben je de klos. Dit is mij overkomen. Dit kan je voorkomen of je kan je hier in elk geval op voorbereiden (ik heb namelijk gehoord van een armoedevereniging dat dit schering en inslag is en dat dit allicht betekent dat bepaalde ocmw-beambten "een pik op je hebben") door het OCMW erop te wijzen dat ze ten laatste 15 dagen voor de zitting hun verdediging moeten doorgeven! Dit zijn ze wettelijk gezien verplicht, ook tov de arbeidsrechtbank natuurlijk want op deze manier kunnen de rechters zich al inlezen in het dossier indien ze dit wensen. Bovendien is dit ook de enige manier waarop jij hun argumenten terug kan weerleggen al dan niet tesamen met je advocaat! Bij mij hebben ze dit niet gedaan maar deze argumenten me pas de ochtend zelf op papier laten zien, argumenten waarvan ik perplex stond dus en die mogelijk of uit een ander dossier komen, of betekenen dat iemand me inderdaad een zware hak wou zetten. De rechtbank heeft hun hiervoor enkel een berisping gegeven maar kan hier verder niets aan doen ... Je moet dat dus zelf in het oog houden en direct aan de alarmbel trekken indien men die argumenten tegen jouw hulp niet ten laatste dan afgeeft tesamen met de nodige stavingsstukken.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Het punt is dat je in wezen in België met ieder bedrag kan toekomen. Ik heb niets per maand. Ik leef ook. Ik heb nog iets van spaargelden die ik had opzijgezet voor ooit. Nog "iets van" mag je letterlijk nemen. Ik leef zo van een 300 euro per maand. Misschien is het in sommige maanden nog minder, dat sluit ik niet uit. Maar ik denk dat het voor nog minder kan ook. Wat voor leven dat is, zeker in deze westerse context, is een ander paar mouwen natuurlijk. Ik denk niet dat je wilt ruilen met mij. Geloof me, het is een continue stress, strijd, ... het knaagt en vreet aan je, en ook een continue zoektocht naar wat het goedkoopste voedsel is en welke medicijnen je al dan niet kan kopen/het meeste nodig hebt, hoe je het meest goedkoop een maaltijd kan eten, hoe je zonder kosten met mensen kan afspreken, ... dat zonder als een marginaal rond te lopen (dus zodat het niet zichtbaar wordt). Zeer moeilijk en vaak zeer affronterend. Toch durft mijn kern van het verhaal zijn: je moet de tering naar de nering zetten. Ik denk niet dat als we al die duizenden personen met leefloon dit afnemen, dat deze volgende week allemaal massaal gestorven zijn. Als dat het geval is, dan is met geld omgaan wel een zeer groot probleem in die contrijen. En dat kan beter aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 14 december 2012 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |