Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2013, 13:19   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Er moet eerst nog iets gebeuren dat shockerend genoeg is om de mensen achter één doel te krijgen. Iets onverwachts, pardoes. Dan pas nieuwe verkiezingen.

Mja, een soort koningskwestie of zo. En dan kan er een "witte ridder" opstaan.

Goed gezien, alleen, wat is in dit kloteland nog shockerend genoeg?
Dutroux die in Hasselt zijn baardje gaat laat trimmen?
Oud 9 januari 2013, 13:20   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Er moet eerst nog iets gebeuren dat shockerend genoeg is om de mensen achter één doel te krijgen. Iets onverwachts, pardoes. Dan pas nieuwe verkiezingen.

een troonsopvolging en een paar maand belgische vlaggetjes zwaaien zal moeten volstaan
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 13:27   #83
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:

Hmm, een aanval op de koning in scene zetten, schuld plaatsen bij VL-nationalisten en zo vlug een troonsopvolging doen?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 13:29   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en zonder Bart z'n wandeling en de perceptie die hij daarmee creëerde zou hij nu ook nooit die sjerp om hebben.

Zonder de kruiperij van de kerel die Bart uit het stadshuis ging houden ook niet.
Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat Bart het van smeerlapperij zal moeten hebben wil hij zij koekoeksei uitgebroed krijgen. En zelfs als die koekoek uitgebroed geraakt, dan nog is Bart niet aan land. De Vlamingen zullen met zijn allen de koekoek blijven voederen die de rechtmatige jongen uit het nest werkte.
Oud 9 januari 2013, 13:31   #85
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Goed gezien, alleen, wat is in dit kloteland nog shockerend genoeg?
Dutroux die in Hasselt zijn baardje gaat laat trimmen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hmm, een aanval op de koning in scene zetten, schuld plaatsen bij VL-nationalisten en zo vlug een troonsopvolging doen?
Nee, dat is te "obvious". Ook een troonsopvolging zou te obvious zijn. Iets anders, dat voldoende onschuldigen treft over heel de Belgische staat en de mensen bang maakt.
Zeker niets ivm De Wever, Di Rupo, politiek en koning. Iets totaal los daarvan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 januari 2013 om 13:32.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 13:32   #86
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder de kruiperij van de kerel die Bart uit het stadshuis ging houden ook niet.
Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat Bart het van smeerlapperij zal moeten hebben wil hij zij koekoeksei uitgebroed krijgen. En zelfs als die koekoek uitgebroed geraakt, dan nog is Bart niet aan land. De Vlamingen zullen met zijn allen de koekoek blijven voederen die de rechtmatige jongen uit het nest werkte.
tja, heb daar niet veel aan toe te voegen ...

met de leuze van Willem van Oranje dan maar zeker ?
Oud 9 januari 2013, 13:37   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tja, heb daar niet veel aan toe te voegen ...

met de leuze van Willem van Oranje dan maar zeker ?
Die lijfspreuk ken ik.

Hij heeft er zijn land nooit door teruggekregen.
Oud 9 januari 2013, 14:11   #88
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er geen congres nodig is om zich daarvan bewust te zijn. Het is geen toeval dat de N-VA nu al haar eerste programmapunt verloochent en een "onderhandeld" confederalisme (op zijn belgisch dus) suggereert.
Van verraad naar verraad gaan we naar een Vlaamse staat. Weet je nog?
Dus ja, ik denk dat de N-VA nu al Belgische eieren voor haar Vlaamse geld gekozen heeft. Je kan dat echter niet alleen de N-VA verwijten. DE grote schuldigen zijn de kiezers die voor de traditionele partijen blijven stemmen. ZIJ blijven zich als de slaven van de francofonie gedragen.
Zinspeelt BDW op een mogelijk Senelle-scenario?

In zijn rubriek in de DS van 03.12.12 beschrijft BDW enkele kantelmomenten in de huidige tijd en in het verleden. Hij haalt hierbij de laatste verkiezingen in Catalonië aan en ook de opstanden in de Nederlanden in de 16de eeuw, de Amerikaanse revolutie, gesteund door Frankrijk tegen de toen gemeenschappelijke vijand Engeland en de Franse revolutie. Hij stipt daarbij aan, dat het echte kantelmoment steeds vooruitloopt op de zichtbare breuk. Het was meestal de onvrede van de belastingbetalers, die een volwaardig burgersschap met inspraak ontzegd werden, dat aan de basis lag van de later optredende openlijke breuk.

Citaat:
Dure militaire operaties [in de VS] wegen immers op de staatskas en het Franse belastingsysteem van toen steunde enorm op de ondernemende burgerij. Die ging in ruil voor haar financiële bijdragen meer politieke macht opeisen. De weigering van adel en clerus om daar op in te gaan, zette een fatale escalatie in gang die de oude orde zou vernietigen.

Het kantelmoment dat we ons daarbij allemaal voor de geest halen, is de bestorming van de Bastille door het volk. Het echte startschot van de revolutie werd echter een maand eerder gegeven toen de derde stand met de Eed van de Kaatsbaan weigerde om als meerderheid nog langer in de minderheid te kunnen worden gesteld.

Wie vandaag bekommerd is om het behoud van een politieke unie – of het nu Spanje, België of de EU is - doet er dus goed aan te beseffen dat de productieve middenklasse de drijvende kracht is achter historische omwentelingen. Wie aan hen zware financiële inspanningen vraagt en vervolgens hun eis tot grotere inspraak afdoet met beledigingen en dreigementen, speelt met lucifers op het kruitvat.
Wordt hier niet gesuggereerd dat dit mogelijks straks ook in Vlaanderen kan gebeuren en dat de N-VA een Senelle-scenario niet uitsluit in 2014?
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:14   #89
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard N-va

De hoop dat deze partij in 2014 een Antwerpse blokkade of zelfs een meerderheid haalt, is bepalend voor een autonoom Vlaanderen. Als het niet gebeurt dan zijn we weer vertrokken voor 20 jaar.

Hoe kan de N-VA maximaliseren in 2014 ?

De vervroegde verkiezingen zouden zelfs als een voordeel uitdraaien. Als eerste voordeel verliest de partij niet het momentum, zij blijft in de actualiteit. Een herhaling van een Vlaamse minderheid kan de laatste procenten opleveren.

Ik moet je gelijk geven, Knuppel, dat de N-VA duidelijk moet scheppen in hun "confederalisme". Een federale Belgische optie kan eigenlijk niet meer.

Om electorale redenen en om het veld breed te houden zegt de N-VA eerst bvb. "confederatie met uitvoering van Art.35". Het verwachte antwoord is "No way". De repliek : " Wij voeren de Senelle scheiding uit" .

Dit moeten de kiezers vooraf weten. Dan is er hopelijk een Vlaamse meerderheid mogelijk. Elk ander slap Belgisch compromis is heilloos en reduceert de N-VA terug op 8 %.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 9 januari 2013 om 14:17.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:14   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die lijfspreuk ken ik.

Hij heeft er zijn land nooit door teruggekregen.
zijn win-loose ratio lijkt echter haalbaar, zelfs voor Vlaamse politici :/
Oud 9 januari 2013, 14:20   #91
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Die indruk blijft hangen na de mediatieke evolutie. De PS, leidende partij, zal elke mogelijkheid overwegen die haar machtspositie kan handhaven. De PS en met uitbreiding de belgicains volgen geen idiologie. Het is slecht de macht die telt.

Vervroegde verkiezingen is een verleidelijke optie.
Als de PS de regering zou doen vallen omdat er 1 of ander ernstig probleem is met de uitvoering van hun regeerplan, kan N-VA dan niet fijntjes voorstellen om zonder verkiezingen met de huidige samenstelling van de kamer een nieuwe noodregering te vormen waar N-VA de plaats van PS inneemt , en zo voort te gaan tot 2014 ? Een minderheid aan Franstalige kant kan toch niet erger zijn dan één aan Nederlandstalige kant ?
Het kot zal te klein zijn ik weet het, maar het zou toch weer een schot in eigen voet van PS opleveren.
Oud 9 januari 2013, 14:22   #92
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Zinspeelt BDW op een mogelijk Senelle-scenario?

In zijn rubriek in de DS van 03.12.12 beschrijft BDW enkele kantelmomenten in de huidige tijd en in het verleden. Hij haalt hierbij de laatste verkiezingen in Catalonië aan en ook de opstanden in de Nederlanden in de 16de eeuw, de Amerikaanse revolutie, gesteund door Frankrijk tegen de toen gemeenschappelijke vijand Engeland en de Franse revolutie. Hij stipt daarbij aan, dat het echte kantelmoment steeds vooruitloopt op de zichtbare breuk. Het was meestal de onvrede van de belastingbetalers, die een volwaardig burgersschap met inspraak ontzegd werden, dat aan de basis lag van de later optredende openlijke breuk.

Wordt hier niet gesuggereerd dat dit mogelijks straks ook in Vlaanderen kan gebeuren en dat de N-VA een Senelle-scenario niet uitsluit in 2014?
BDW moet niet suggeren maar daadkracht beloven.
Oud 9 januari 2013, 14:23   #93
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Als de PS de regering zou doen vallen omdat er 1 of ander ernstig probleem is met de uitvoering van hun regeerplan, kan N-VA dan niet fijntjes voorstellen om zonder verkiezingen met de huidige samenstelling van de kamer een nieuwe noodregering te vormen waar N-VA de plaats van PS inneemt , en zo voort te gaan tot 2014 ? Een minderheid aan Franstalige kant kan toch niet erger zijn dan één aan Nederlandstalige kant ?
Het kot zal te klein zijn ik weet het, maar het zou toch weer een schot in eigen voet van PS opleveren.
Goed zot. Zo'n cadeau zouden de ps en de regeringspartijen niet laten liggen. Jong jong, wat een dom voorstel...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 9 januari 2013, 14:25   #94
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Er moet iets gebeuren langsheen de taalgrens. Of in de faciliteitengemeenten. Zodat Vlamingen en franstaligen elkaar's hulp en solidariteit nodig hebben om het gebeurde zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Ik bedoel de jannekes en de jeankes, he, niet de criminelen in die pluchen zetels.

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 januari 2013 om 14:26.
Oud 9 januari 2013, 14:28   #95
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
U vloekt in de kerk.

Een vervroegde regeringsval �* l'italienne gebeurt slechts met vooafgaandelijke afspraken over de volgende coalitie. Leuke poging nochtans. Daar en boven is de N-VA niet geïnteresseerd in een "Belgisch federale regering". Die ellende is de erfzonde van de CD&V.
Oud 9 januari 2013, 14:29   #96
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoop dat deze partij in 2014 een Antwerpse blokkade of zelfs een meerderheid haalt, is bepalend voor een autonoom Vlaanderen. Als het niet gebeurt dan zijn we weer vertrokken voor 20 jaar.
Inderdaad. Dat is ook wat ik zei in mijn eerste post. Alles draait rond het Vlaams Parlement in 2014. Al de rest is ruis.

De federale verkiezingen zijn van weinig belang, noch wat de uitslag betreft, noch wanneer ze plaats vinden. Maar als ik Di Rupo was zou ik zo lang mogelijk wachten, in de hoop dat N-VA onderweg naar 2014 impetus kwijt raakt of - waarschijnlijker - zichzelf ergens in de voet schiet.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:33   #97
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Er moet iets gebeuren langsheen de taalgrens. Of in de faciliteitengemeenten. Zodat Vlamingen en franstaligen elkaar's hulp en solidariteit nodig hebben om het gebeurde zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Ik bedoel de jannekes en de jeankes, he, niet de criminelen in die pluchen zetels.
Bespaar ons van een vliegtuigcrash met de rode duivels of iets ergs met "kientjes" uit Brussel.

Ook le roi kan zijn lepel weggooien. Dan krijgen we een katalisator van belang.
Oud 9 januari 2013, 14:33   #98
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vloekt in de kerk.

Een vervroegde regeringsval �* l'italienne gebeurt slechts met vooafgaandelijke afspraken over de volgende coalitie. Leuke poging nochtans. Daar en boven is de N-VA niet geïnteresseerd in een "Belgisch federale regering". Die ellende is de erfzonde van de CD&V.
Dat wil ik juist zeggen. De huidige regering kan en zal dat voorstel nooit aanvaarden, MAAR als N-VA deze nevenoplossing alleen maar voorstelt zullen die van de meerderheid moeten uitleggen aan het publiek waarom nieuwe verkiezingen beter zijn, wat die juist gaan oplossen, en waarom een minderheid bij Nederlandstaligen wél en bij Franstaligen niet mag.
Oud 9 januari 2013, 14:37   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Inderdaad. Dat is ook wat ik zei in mijn eerste post. Alles draait rond het Vlaams Parlement in 2014. Al de rest is ruis.

De federale verkiezingen zijn van weinig belang, noch wat de uitslag betreft, noch wanneer ze plaats vinden. Maar als ik Di Rupo was zou ik zo lang mogelijk wachten, in de hoop dat N-VA onderweg naar 2014 impetus kwijt raakt of - waarschijnlijker - zichzelf ergens in de voet schiet.
er is geen indicatie dat de V partijen een meerderheid halen ... daarom :

of NVA slaagt erin bindende allianties op te zetten met CDNV of EDRII is een feit.
Oud 9 januari 2013, 14:37   #100
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht

Misschien moeten wij wat meer verwarring zaaien over vervroegde verkiezingen ? Alle communautaire heisa speelt in het voordeel van de N-VA.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be