Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2013, 13:28   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Afstand houden dus.
Yup wat veel minder capaciteit betekend, meer als 10.000 km fileverkeer in de morgenspits is niet te weerleggen.

En dat hoofdzakelijk door nalatigheid of luiheid of domheid, whatever -heid.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 13:55   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, je zou bijna denken dat hij een bandenverkoper is
Weet je een "bedrieglijke" bandenverkoper verkoopt eerder zijn wat oudere zomerbanden die hij niet kwijt geraakte (ipv scherp geprijsde winterbanden) als de winter begint (~ november) en zal in "onwetend-BE" wel genoeg kopers vinden die zich in de luren laten leggen met onaangepaste banden.
(want anders riskeert de bandenverkoper dat hij nog minder winst op zijn verjaarde zomerbanden heeft na de winter, ~ april).

Dat stel extra staalvelgen (of lichtmetaal) te verkopen is nu ook niet dat hé.
Die verkoopt hij ook zo, genoeg "onwetend-BE" die eerder daar hun geld verspillen (aan relatief extreem brede velgen/banden) als aan echte verkeersveiligheid.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 13:59.
Oud 20 maart 2013, 17:05   #83
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat nog altijd niet ontkracht dat vrachtwagens weldegelijk de oorzaak zijn van de lange files.
Zijn eigen cijfers tonen aan dat het aantal auto’s met winterbanden op enkele jaren van 5% naar bijna 40 % gestegen is.
Daaruit begrijp ik dat de meeste mensen die hun wagen nodig hebben ondertussen reeds met winterbanden rijden.
Toch zie ik ze nog altijd in de file staan en steken ze het nog steeds op de zomerbanden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 17:43   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zijn eigen cijfers tonen aan dat het aantal auto’s met winterbanden op enkele jaren van 5% naar bijna 40 % gestegen is.
Daaruit begrijp ik dat de meeste mensen die hun wagen nodig hebben ondertussen reeds met winterbanden rijden.
Toch zie ik ze nog altijd in de file staan en steken ze het nog steeds op de zomerbanden.
Logisch, de uitleg met nodige veiligheidsafstanden en/of meer ongevalrisico (wat ook tot extra file leidt) heb ik al gedaan, tesamen met te traag verkeer door onaangepaste banden lijdt ook tot meer file. Studies in overvloed

Er is sindsdien meer verkeer (bron statbel) en *de winters zijn ook wat strenger geworden (algemeen in West-Europa)* tov winter 2004-2005 waar maar 5 % winterbandrijders waren of 8 jaar geleden en toch rijdt er deze winter 2012-2013 nog maar 37 % op winterbanden, diegene die op winterbanden rijden kunnen niet over de snelwegfile vliegen hé dat kunnen ze nog niet, vooral op eenrichtingswegen zonder inhaalmogelijkheid zijn ze de pineut.

* bron KMI *
- Het meer aan wegencapaciteit tov 8 jaar geleden is verwaarloosbaar, ik denk zelf dat het iets minder is. Bron: statbel.be

- De cijfers uit Nordrhein-Westfalen van dezelfde dinsdagmorgen bevestigen het alleen maar, want daar is het quasi zeker dat alle personenwagens op winterbanden rijden in zulke winteromstandigheden; alemeen D zelfs ~ 90 %:
Citaat:
http://www.handelsblatt.com/auto/tes...e/7216568.html
Seit der Einführung der situativen Winterreifenpflicht in Deutschland verzeichnet die Branche bei den Autobesitzern eine hohe Umrüstquote, die in diesem Jahr bei 90 Prozent liegen soll.
De file is daar in NR-W maar ~ 6 maal langer als normaal, in BE is dat tot ~ 17 maal langer als normaal bij winterweer. WAT BEGRIJP JE niet aan die redenering ? Links van die dag heb ik al gegeven.
Winterbanden helpt in elk geval de files in te korten, hoeveel heb ik geen idee, dat kan niemand berekenen, er zijn teveel ongekende parameters (bvb ongevallen) of parameters die men enkel ruw kan schatten.

Luxemburg heeft recent ook winterbandenplicht ingevoerd in navolging van andere landen.

Citaat:
Belgie positief over winterbandenplicht

14 februari 2012 Gepubliceerd in: Nieuws

De Belgische Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft aangegeven serieus een verplichting van winterbanden te overwegen. Dit berichten de Belgische media. Hij zei dit in de senaat naar aanleiding van een vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes. Hij zei verheugd te zijn dat de staatssecretaris positief stond tegenover een dergelijke verplichting.

Aanleiding van de vraag over de winterbanden was de resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen voor een harmonisatie van de verschillende winterbandenwetten in de Europese lidstaten.

In zijn antwoord stelde Wathelet voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in het land in een bepaalde periode, “alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.

Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplichten”, voegde hij eraan toe.

In België geldt momenteel geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden aangeraden als de temperatuur onder de zeven graden Celsius zakt
.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 18:10.
Oud 20 maart 2013, 18:15   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Luxemburg heeft recent ook winterbandenplicht ingevoerd in navolging van andere landen.
Het kaartje ziet er ondertussen zo uit:

Maar een paar Europese landen ontbreken.

Citaat:
Aanleiding van de vraag over de winterbanden was de resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen voor een harmonisatie van de verschillende winterbandenwetten in de Europese lidstaten.
Het zal nier meer lang duren, nog zo´n winter en het is van dat, en maar goed ook.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 18:17.
Oud 20 maart 2013, 18:15   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is sindsdien meer verkeer (bron statbel) en *de winters zijn ook wat strenger geworden (algemeen in West-Europa)* tov winter 2004-2005 waar maar 5 % winterbandrijders waren of 8 jaar geleden en toch rijdt er deze winter 2012-2013 nog maar 37 % op winterbanden, diegene die op winterbanden rijden kunnen niet over de snelwegfile vliegen hé dat kunnen ze nog niet, vooral op eenrichtingswegen zonder inhaalmogelijkheid zijn ze de pineut.
.
Daar heb ik al vanaf de eerste posts op geantwoord voor ge beginnen kronkelen zijt.
Citaat:
Dat is dan uw interpretatie.
Ik neem aan dat mensen die genoodzaakt zijn om dagelijks de baan op te gaan tot die 37% winterband rijders behoren.
.
Ikzelf behoor met twee wagens in elk geval tot die 60 %
Met één wagen overwinter ik in Spanje en heb daar geen winterbanden nodig.
Op de tweede wagen leg ik er ook geen omdat. ik die hier maar enkele dagen in de winter gebruik.
Vrienden hebben een auto om mee naar de camping te gaan, je raad het, in de zomer.
Circe gaat ermee naar de Aldi zoals ze ons in een andere draad vertelde.
Mijn buurvrouwen hebben ook geen winterbanden op hun stadswagentje, zij halen er hun kinderen mee van school.
Geloof mij gerust, wij waren heus niet de oorzaak van uw file op de autowegen.
Dus waar is uw studie dat zomerbanden de oorzaak waren van de file en hoeveel % er met zomerbanden bij betrokken waren.

Laatst gewijzigd door Bobke : 20 maart 2013 om 18:21. Reden: Verkeerde quote
Oud 20 maart 2013, 18:24   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik al vanaf de eerste posts op geantwoord voor ge beginnen kronkelen zijt.

Op de tweede wagen leg ik er ook geen omdat. ik die hier maar enkele dagen in de winter gebruik.
Vrienden hebben een auto om mee naar de camping te gaan, je raad het, in de zomer.
Mijn buurvrouwen hebben ook geen winterbanden op hun stadswagentje, zij halen er hun kinderen mee van school.
Dus waar is uw studie dat zomerbanden de oorzaak waren van de file en hoeveel % er met zomerbanden bij betrokken waren.
Daar hoef ik geen studie van want er rijden maar 37 % in heel BE met winterbanden. En de Tom-tom centrale heeft tot meer als 10.000 km fileverkeer gemeten op alle wegen, dus ook wegen die evtl naar de aldi gaan.
Als het verkeer niet van de snelwegoprit af kan omdat onderaan op de gewone weg files staan, tja dan weet je het wel hé.

Blijkbaar heb je nog altijd niet begrepen wat een eventuele winterbandverplichting inhoudt zoals in de oranje-landen op de kaart je hoeft het enkel maar te lezen.

Ik hoop dat je het begrijpt, ik ga het niet meer uitleggen. Begrijp je het verschil in tekst met de landen in het rood gekleurd ?

Qua studie file-oorzaken ga ik het heel simpel houden:
http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsstau

Citaat:
Ursachen

Stau-Ursachen auf deutschen Autobahnen[2]

Typischerweise liegt die Kapazität einer Straße bei 1500 bis 2500 Fahrzeugen pro Stunde und Spur, wenn sich die Fahrzeuge mit einer Geschwindigkeit von 80-100 km/h bewegen. Schnelleres und langsameres Fahren verringert die Kapazität.

Noch weiter herabgesetzt werden kann die Kapazität z. B. durch ungünstige Witterung wie Regen, Schnee- oder Glatteis sowie ineffektives Verhalten der Verkehrsteilnehmer, zum Beispiel durch Schaulust. Dadurch können Staus aus dem Nichts entstehen, bei denen den Verkehrsteilnehmern auch nach Ende des Staus die Ursache verborgen bleibt (im Gegensatz zu Unfällen, bei denen man die Unfallstelle bei der Vorbeifahrt als Ursache erkennen kann).

Eine lokal verringerte Kapazität des Verkehrswegs durch Ereignisse wie Spursperrungen aufgrund von Baustellen oder Unfällen sowie Fahrbahnverengungen zum Beispiel vor Tunneln begünstigen die Stauentstehung noch weiter. Eine solche kapazitätslimitierende Verengung des Verkehrsweges wird auch Nadelöhr genannt.
Aber auch ein erhöhtes Verkehrsaufkommen kann für Staus verantwortlich sein. Gründe dafür können Berufsverkehr, Reiseverkehr (besonders zu Beginn und am Ende von Ferien sowie samstäglicher „Bettenwechsel” in Urlaubsgebieten) und Großveranstaltungen sein.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 18:38.
Oud 20 maart 2013, 18:33   #88
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

micele

je moet in uw handtekening een full disclosure doen:
full disclosure, ik heb geen aandelen in bandenbedrijven, en verkoop geen winterbanden...
ik daarentegen heb wel ergens een aandel in een bandenbedrijf...

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 maart 2013 om 18:34.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2013, 18:42   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
micele

je moet in uw handtekening een full disclosure doen:
full disclosure, ik heb geen aandelen in bandenbedrijven, en verkoop geen winterbanden...
Idd, maar dat geloven ze toch niet.

Citaat:
ik daarentegen heb wel ergens een aandel in een bandenbedrijf...
Ik niet, en nog nooit gehad.
Maar de relevantie begrijp ik niet als de bandenboer nu een zomerband verkoopt ipv een winterband aan een ... Belg in november wat maakt het uit ? Die banden kosten quasi evenveel hoor. En mijn zomerbanden op de zolder slijten niet als ik op winterbanden rij. Integendeel zelfs door ze elk jaar te wisselen slijt ik ze gelijkmatig af op voor en achteras en gaan ze iets langer mee, slecht voor de bandenindustrie.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 18:44.
Oud 20 maart 2013, 18:43   #90
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hoef ik geen studie van want er rijden maar 37 % in heel BE met winterbanden.
Dacht ik al.
Die zouden wel eens uw vooroordelen kunnen weerleggen.
Zoals ik aantoonde stonden ik en mijn vrienden op zomerbanden niet in de file en mijn vrienden die er wel instonden hadden wel winterbanden.
Oud 20 maart 2013, 18:47   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dacht ik al.
Die zouden wel eens uw vooroordelen kunnen weerleggen.
Zoals ik aantoonde stonden ik en mijn vrienden op zomerbanden niet in de file en mijn vrienden die er wel instonden hadden wel winterbanden.
Zoals de Tom-tom data al aantoonde stond er tot meer als 10.000 km file die morgen. Dat jij en jouw vrienden er niet in stonden is irrelevant, er stonden wel miljoenen bestuurders niet in de file aangezien BE ongeveer 120.000 km wegenlengte heeft.

Citaat:
die er wel instonden hadden wel winterbanden
Hoe weet je dat als je zelfs niet in de file stond, van je vrienden hoe zien die dat ? Mij eender he ik wist niet dat je een gps-databank met camera´s hebt die op elke auto gemonteerd staat een een Be-bandennetwerk met al jouw vrienden hebt die 10.000 km file bespioneren .

Waar stond jouw aantoning daarvan ? Ik moet een mirakel gemist hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2013 om 18:53.
Oud 20 maart 2013, 18:54   #92
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb je nog altijd niet begrepen wat een eventuele winterbandverplichting inhoudt zoals in de oranje-landen op de kaart je hoeft het enkel maar te lezen.
Ik vrees dat jij het nog steeds niet begrepen hebt wat ik wil aantonen.
Namelijk dat uw cijfers niets aantonen.
Daarvoor zou je juist cijfers uit de file moeten hebben.
Zelfs als winterbanden verplicht zijn kunnen nog steeds 60% van de voertuigen met zomerbanden uitgerust zijn.
Oud 20 maart 2013, 18:57   #93
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals de Tom-tom data al aantoonde stond er tot meer als 10.000 km file die morgen. Dat jij en jouw vrienden er niet in stonden is irrelevant, er stonden wel miljoenen bestuurders niet in de file aangezien BE ongeveer 120.000 km wegenlengte heeft.

Hoe weet je dat als je zelfs niet in de file stond, van je vrienden hoe zien die dat ? Mij eender he ik wist niet dat je een gps-databank met camera´s hebt die op elke auto gemonteerd staat een een Be-bandennetwerk met al jouw vrienden hebt die 10.000 km file bespioneren .

Het zou wel een mirakel zijn als je het zou begrijpen.
Oud 20 maart 2013, 18:58   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs als winterbanden verplicht zijn kunnen nog steeds 60% van de voertuigen met zomerbanden uitgerust zijn.
Natuurlijk, maar ik heb het over rijdende auto´s bij winterse neerslag die files onnodig verlengen.

Ik heb ook altijd een speciale auto op zomerbanden in de garage, maar die komt er nooit uit bij winterse wegen. Dan neem ik de andere op winterbanden of de fiets.
Oud 20 maart 2013, 19:29   #95
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar ik heb het over rijdende auto´s bij winterse neerslag die files onnodig verlengen.

Ik heb ook altijd een speciale auto op zomerbanden in de garage, maar die komt er nooit uit bij winterse wegen. Dan neem ik de andere op winterbanden of de fiets.
Ik ook dat was juist mijn punt.
Ik toonde in mijn voorbeeld juist aan dat het grootste deel van de auto’s met zomerbanden waarschijnlijk niet rijden in winterse omstandigheden en al zeker niet in de spits.
Oud 26 maart 2013, 05:46   #96
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

En ik rijd enkel buiten de spits. Mijn zomerbanden kunnen dus ook al niet de oorzaak zijn.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 12:17   #97
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hmm, nog nooit van flessenhalzen of bottleneck en de zwakste schakel gehoord ? Als er één idioot de helling niet opkan met zijn zomerbanden mag gans de rest daar staan wachten... dat is toch zo ?
Als er dan één stilstaat en hij moet terug starten, is elke volgende wagen gedoemd om hetzelfde scenario over te doen...
Je kunt beter zachtjes rijden en niet stoppen dan stilstaan en niet meer vooruitkunnen in sommige omstandigheden.
Oud 26 maart 2013, 12:19   #98
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:

dat heet facebook micele... het mirakel van het netwerken
Oud 26 maart 2013, 12:30   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hmm, nog nooit van flessenhalzen of bottleneck en de zwakste schakel gehoord ? Als er één idioot de helling niet opkan met zijn zomerbanden mag gans de rest daar staan wachten... dat is toch zo ?
Als er dan één stilstaat en hij moet terug starten, is elke volgende wagen gedoemd om hetzelfde scenario over te doen...
Je kunt beter zachtjes rijden en niet stoppen dan stilstaan en niet meer vooruitkunnen in sommige omstandigheden.
O jawel.
Zoals ik al eerder schreef zag ik vrachtwagens staan op de tvbeelden.
Gaan jullie die ook van de baan halen ?
Oud 26 maart 2013, 12:52   #100
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik rijd enkel buiten de spits. Mijn zomerbanden kunnen dus ook al niet de oorzaak zijn.
Wil ik graag geloven.
Zelf reed ik ook 30 jaar op zomerbanden en stond nooit in een sneeuwfile, laat staan dat ik er een veroorzaakte.
Wel moet ik toegeven dat ik nu wel winterbanden zou gebruiken indien ik mijn wagen voor mijn werk zou nodig hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be