Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zou U collaboreren om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen?
Ja, alles voor Vlaanderen. 27 27,84%
Nee, als Belgisch Patriot zou ik in 't verzet gaan. 27 27,84%
Nee, ik ben wel flamingant, maar nazi-steun wil ik niet. 43 44,33%
Aantal stemmers: 97. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2004, 20:39   #81
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Die trein was een grote fout van de Belgische Staat. Het feit dat ze werden doodgeschoten is echter volledig de schuld van de Fransen.
derest die gestorven zijn door honger en ontbering in het kamp van Abbeville, die werd uitgebaat door de Belgische staat, is dat ook de schuld van de fransen? Er is niemand uit dat kamp die ooit 1 frank schadevergoeding heeft gezien!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2004, 21:03   #82
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, dat waren nu eenmaal de keuzes die je had in 1940 he makker 8)
Ik zou toch enorm getwijfeld hebben tussen keuze 1 en 3. 8)
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2004, 21:05   #83
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Ik zou toch enorm getwijfeld hebben tussen keuze 1 en 3. 8)
Dacht ik het niet
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2004, 21:28   #84
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Dacht ik het niet
kiezen voor 2 is kiezen voor de volksmenners in laken
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 09:31   #85
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Zij zetten zich in ieder geval niet af tegen België, en stonden dichter bij de patriotten dan bij de landverraders.
Liever land dan volksverader

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 09:34   #86
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik hoef niks namen te zuiveren want ik heb optie drie gekozen. En ik ben niet verantwoordelijk voor de sukkelaars die op één gestemd hebben.
De situatie is 1940 hee.De vraag was niet als je wist wat er in de oorlog allemaal gebeurt is zou je de nazis dan nog steunen!

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
Oud 10 augustus 2004, 09:38   #87
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Er zijn ook enkele vlamingen op de trein gezet naar Frankrijk, juist voor de bezetting, door de belgische overheid. Sommige onder hen zijn daar zelfs vermoord zonder berechtiging of wat dan ook. Die hebben dus niet gecollaboreert...
mee werken met uw moordenaars of degenen die zeggen u een eigen staat te geven... moeilijke keuze hee

Oud 10 augustus 2004, 10:24   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
De situatie is 1940 hee.De vraag was niet als je wist wat er in de oorlog allemaal gebeurt is zou je de nazis dan nog steunen!
Het is inderdaad gemakkelijk om het achteraf allemaal uit te leggen. Ongetwijfeld zullen er veel zijn die het deden uit idealisme en naïviteit. De harde repressie die werd gevoerd tegen collaborateurs was wel degelijk serieus overdreven, heel wat mensen deden het omdat ze geen keus hadden of omdat ze gewoon niet wisten met wie ze het eigenlijk te doen hadden.
En dan was er uiteraard waarschijnlijk nog de geheime agenda van de staat: collaboratie als excuus om de vlaamse beweging uit te schakelen.
Oud 10 augustus 2004, 10:33   #89
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
derest die gestorven zijn door honger en ontbering in het kamp van Abbeville, die werd uitgebaat door de Belgische staat, is dat ook de schuld van de fransen? Er is niemand uit dat kamp die ooit 1 frank schadevergoeding heeft gezien!
Die 21 of 22 man die omkwamen in dat kamp van Abbeville, stierven niet van de honger maar onder de kogels van enkele Franse soldaten. Ga bij de Fransen janken om schadevergoeding, maar vergeet dan ook niet dat niet alleen Joris Van Severen omkwam maar collecteer dan ook voor de rest.
Oud 10 augustus 2004, 11:19   #90
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Stel nu voor, u bent aanhanger van het Verdinaso en u hoort dat Joris Van Severen lafweg vermoord is door de fransen, zou u dan niet collaboreren?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 11:38   #91
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
1940. Het Duitse leger valt België binnen en collaboratie-organisaties komen als paddestoelen uit de grond. Het onafhankelijke Vlaanderen blijkt geen droom meer, maar een doelstelling die met Duitse hulp te verwezenlijken is.
Zou u de uitgestoken Duitse hand aannemen om Vlaanderen te bevrijden?
U vergeet dat vele Groot-Nederlanders en Heel-Nederlanders voor wie hun staatkundige ideaal het belangrijkste was, in het verzet zijn gegaan en daar tot zeer actieve verzetsleden zijn uitgebloeid. Vergeet niet dat Hitler het Grootneerlandisme verboden had...

Dus zelfs moest ik in 1940 een eikeltje van een nazi geweest zijn, zou ik in het verzet gegaan zijn.
Oud 10 augustus 2004, 11:46   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dus zelfs moest ik in 1940 een eikeltje van een nazi geweest zijn, zou ik in het verzet gegaan zijn.
Dat had je niet mogen zeggen. Nu heeft Patriot toch nog een excuus om zelfs degenen die optie drie kozen voor nazi uit te schelden.
Oud 10 augustus 2004, 12:21   #93
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Er zijn hier toch veel dappere mensen op dit forum. Had ik de keuze, nou dan nam ik gewoon de boot naar Zuid-Amerika of de trein naar Zwitserland. Ik ben niet zo aan geweld.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 12:23   #94
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
U vergist zich, Robert Verbelen was een SS'r en het idool van de collaborateurs.
En in oorlogstijd mag al wat meer dan in vredestijd. Hoeveel ongewapende burgers hebben die collaborateurs niet omgebracht of laten ombrengen?

Ps: ik zie dat al 27% bereid is om direct opnieuw te collaboreren, dat belooft!, Zouden dat allemaal Blokkers zijn?
1. De "collaborateurs" hebben in vergelijking met het verzet zeer weinig ongewapende burgers omgebracht. Vele verzetsmoorden waren gewoon het lafweg doodschieten van een ongewapende VNV-er.
2. Door de laffe moorden van het verzet ontstond de contra-terreur waarbij inderdaad ook enkele laffe moorden gebeurden. Toch is deze contra-terreur begrijpelijk en eigenlijk een vorm van gerechtvaardigde zelfverdediging zolang ze gericht was tegen echte verzetstrijders.
3. U heeft Robert Verbelen uit de vergetelheid gehaald, daarom noem ik hem uw idool.
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 12:31   #95
19.19
Vreemdeling

Standaard

Dat had je niet mogen zeggen. Nu heeft Patriot toch nog een excuus om zelfs degenen die optie drie kozen voor nazi uit te schelden.Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg om als Nazi uitgescholden te worden. Beschouw het zelfs niet als een vervloekt woord. Integendeel, het is een grote eer om als Nazi (=superieur ras, held) aangesproken te worden.
19.19 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 12:34   #96
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat had je niet mogen zeggen. Nu heeft Patriot toch nog een excuus om zelfs degenen die optie drie kozen voor nazi uit te schelden.
Och Patriot... Die vindt altijd wel een stok om een hond te slagen, ook al zit hij ideologisch dichter bij die nazi's dan wij...
Oud 10 augustus 2004, 16:14   #97
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Ik zou de nazi's niet de volle steun geven, maar bijvoorbeeld wel gaan meevechten met hen aan het oostfront, want het Rode Gevaar dreigde onze richting uit te wijken.
Oud 10 augustus 2004, 16:15   #98
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1940. Het Duitse leger valt België binnen en collaboratie-organisaties komen als paddestoelen uit de grond. Het onafhankelijke Vlaanderen blijkt geen droom meer, maar een doelstelling die met Duitse hulp te verwezenlijken is.
Zou u de uitgestoken Duitse hand aannemen om Vlaanderen te bevrijden?
Grappig. Stel. 1914. Patriot is 21 jaar, vader van 3 kinderen, boer en loteling. Patriot spreekt westvloms en verstaat er de kl.ten van. Patriot heeft natuurlijk geen centen om zich vrij te kopen uit de dienst. Patriot krijgt een geweer in zijn handen gestopt. Patriot hoort iets in de zin van 'hooi' 'strooi' en krijgt onmiddellijk 5 dagen zwaar omdat hij met zijn lomp boerenverstand strooi verward met hooi. Patriot voelt zich beduveld en zo ook zijn maten. 1940. Patriot zou 43 jaar geworden zijn... Het Duits leger valt binnen. Het Belgisch leger grabbelt naar de wapens van 1914... Ze hopen dat de Fransen hen nog eens zal komen helpen zoals in 1831... De Fransen slapen... Het Belgisch leger staat voor Piet Snot... De beide zonen van Patriot blijven in hun streek. 'Hun' koning wordt 'gevangen' genomen/gehouden door de Duitsers. Wat zouden de zonen van Patriot doen ? Hun koning achterna (richting Duitsland) of de regering achterna (richting England) ?
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 16:36   #99
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
1. De "collaborateurs" hebben in vergelijking met het verzet zeer weinig ongewapende burgers omgebracht. Vele verzetsmoorden waren gewoon het lafweg doodschieten van een ongewapende VNV-er.
2. Door de laffe moorden van het verzet ontstond de contra-terreur waarbij inderdaad ook enkele laffe moorden gebeurden. Toch is deze contra-terreur begrijpelijk en eigenlijk een vorm van gerechtvaardigde zelfverdediging zolang ze gericht was tegen echte verzetstrijders.
3. U heeft Robert Verbelen uit de vergetelheid gehaald, daarom noem ik hem uw idool.
Ik vind gericht geweld -het fysiek uitschakelen van collaborateurs- gezien de oorlogssituatie zeker gerechtvaardigd. Te weten dat 14.000 verzetsleden omkwamen in de kampen of ter plekke werden terechtgesteld, en daarnaast ook nog eens 30.000 joden die werden afgevoerd waarvan er maar weinigen overleefden.

Al bij al verbaas ik er mij nog steeds over dat zovele zware criminele collaborateurs konden ontkomen. Dat de bij verstek ter dood veroordeelde Robert Verbelen van het SS-Veiligheidskorps uit de handen van het Belgische gerecht is kunnen blijven, alsook Léon Degrelle van REX, gaat eerlijk gezegd mijn verstand te boven. Er waren er genoeg die voor veel minder de kogel kregen.

Tenslotte zijn er ook maar effectief 115 Nederlandstaligen terechtgesteld. Dat is een habbekrats gezien de omvang van de Vlaamse collaboratie en het aantal slachtoffers dat mede dankzij hun hulp aan de nazi's mogelijk werd gemaakt. Dat er een paar moffenwijven werden kaalgeschoren, daar jammeren ze nu nog over.

Laatst gewijzigd door thePiano : 10 augustus 2004 om 16:39.
thePiano is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 16:54   #100
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
...Dat er een paar moffenwijven werden kaalgeschoren, daar jammeren ze nu nog over...
't niveau is weer uitstekend vandaag !!
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be