Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2013, 19:37   #81
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Zeer geachte heer Aardbei,

Als ze de leerstof van de lagere en middelbare school voldoende zouden beheersen, zou ik ze met open armen ontvangen en zelf verder opleiden, maar ze hebben er hoger onderwijs bij gekregen en kennen nog het meest elementaire niet.

Ik wil dus niemand van onder de 35. Waardeloze diploma's. En wat de Nederlandse sollicitanten betreft: mijn Nederlandse collega vindt alles onder de 30 ook waardeloos. Ik kan hier niet onthullen over welke branche het gaat. Hopelijk is het in andere sectoren beter.
Het is juffrouw Aarbei voor u. Zoek dan maar lekker verder in plaats van talloze studenten die bereid zijn om te werken een kans te geven in uw bedrijf. Mij moet u het in ieder geval niet vragen. Alsof ik zou willen werken voor zo'n arrogant persoontje met een avatar van een toilet rol met geld print, hah!
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 19:54   #82
Zondag
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Het is juffrouw Aarbei voor u. Zoek dan maar lekker verder in plaats van talloze studenten die bereid zijn om te werken een kans te geven in uw bedrijf. Mij moet u het in ieder geval niet vragen. Alsof ik zou willen werken voor zo'n arrogant persoontje met een avatar van een toilet rol met geld print, hah!
Zeer geachte juffrouw Aardbei,

ik moet mijn vorige bericht wel wat nuanceren: voor ongeveer de helft van onze taken zijn de jongeren wél goed; maar daar heb ik niets over te zeggen; ik ben niet de grote baas in 'mijn' bedrijf. Die weet overigens best wel waar hij de jongeren voor inzet. Dus OK, sorry, voor sommige dingen zijn jullie heel goed.

Helaas niet voor de dingen die ik van de diploma's verwacht waar ons functioneren van afhangt.

Kan best arrogant overkomen het zo te zeggen, maar misschien zou u ook arrogant gaan overkomen als u onder grote tijdsdruk medewerkers zoekt, er tientallen vindt, en er geen kunt gebruiken. Leuk is anders hoor.

Weet u waarom ik dit hier zeg? Omdat dit een politiek forum is en onderwijs grotendeels een overheidsbevoegdheid is. En die overheid faalt. Ik zou liever jongeren van 18 of 15 krijgen, met een leercontract, en hun zélf een opleiding geven waarna ze het wél zouden kunnen. Iedereen zou veel geld en tijd sparen.

Wie in dezen m.i. echt arrogant is, is de overheid, die ons wijsmaakt dat zij het kan. Ze laat het echter jammerlijk afweten, verspilt ons geld en de tijd van de jongeren in opleiding.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 20:13   #83
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist en op het einde van hun "loopbaan" als student doen ze mee aan een of ander examen van Selor en belanden ze in de wereld van de ambtenaren.
Helaas is ook dit tijdperk voorbij.
Er worden niet veel examens meer uitgeschreven voor mensen met lagere diploma's (C & D), en als het zover is, komt er een massa volk op af...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 20:14   #84
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het is eerder iets in de zin van : ik zoek een ingenieur met 20 jaar ervaring, die 30 jaar is en wil werken aan het loon van een zandbakistaanse nomade met rheuma.

Of ook wel : een witte konijn met roze bollen.
Een ingenieur die niet bijna onmiddellijk werk vindt? Het bestaat, zeer uitzonderlijk, maar dat zijn dan dikwijls mensen die echt geen sociale vaardigheden hebben, of abnormaal hoge eisen stellen.
Verleden week nog met een ex-werkgever (vertegenwoordigers) gesproken. Zijn ervaring: ze vragen eerst het merk en model van de auto die ze gaan krijgen. Willen een laptop en GSM. Nog voor ze één dag gepresteerd hebben.
Dan zal ik nog zwijgen van de misbruiken die ze maakten van de wagens.

Ik denk eerder dat veel werknemers te hoge eisen stellen.

Ik blijf trouwens herhalen: het is niet omdat je nog maar pas afgestudeerd bent dat je geen ervaring kan hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 20:33   #85
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een ingenieur die niet bijna onmiddellijk werk vindt? Het bestaat, zeer uitzonderlijk, maar dat zijn dan dikwijls mensen die echt geen sociale vaardigheden hebben, of abnormaal hoge eisen stellen.
Verleden week nog met een ex-werkgever (vertegenwoordigers) gesproken. Zijn ervaring: ze vragen eerst het merk en model van de auto die ze gaan krijgen. Willen een laptop en GSM. Nog voor ze één dag gepresteerd hebben.
Dan zal ik nog zwijgen van de misbruiken die ze maakten van de wagens.

Ik denk eerder dat veel werknemers te hoge eisen stellen.

Ik blijf trouwens herhalen: het is niet omdat je nog maar pas afgestudeerd bent dat je geen ervaring kan hebben.
"Ze" : hoeveel zijn er dat ?
2 op 10 ?
Niet veralgemenen: jongeren wéten ook dat ze NU geen hoge eisen moeten stellen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 20:53   #86
pajoske

Standaard

Citaat:
"Ze" : hoeveel zijn er dat ?
2 op 10 ?
Niet veralgemenen: jongeren wéten ook dat ze NU geen hoge eisen moeten stellen.
Volgens die persoon eerder 9/10. Zijn besluit: "Ik werk nooit nog met personeel"
Dat lijkt me niet in het voordeel van kandidaat werknemers.

PS ik weet dat je niet moet veralgemenen. Ik hoef maar naar mijn eigen kinderen te kijken. Zij zijn dan ook nooit één dag werkloos geweest. Maar ik hoor ook hun ervaringen met nieuwe kandidaat-personeelsleden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 augustus 2013 om 20:54.
Oud 18 augustus 2013, 21:16   #87
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens die persoon eerder 9/10. Zijn besluit: "Ik werk nooit nog met personeel"
Dat lijkt me niet in het voordeel van kandidaat werknemers.

PS ik weet dat je niet moet veralgemenen. Ik hoef maar naar mijn eigen kinderen te kijken. Zij zijn dan ook nooit één dag werkloos geweest. Maar ik hoor ook hun ervaringen met nieuwe kandidaat-personeelsleden.
"Ik werk nooit nog met personeel"
Is het dan een éénmansbedrijfje ?
Oud 18 augustus 2013, 21:19   #88
pajoske

Standaard

Citaat:
"Ik werk nooit nog met personeel"
Is het dan een éénmansbedrijfje ?
Nu wel.
Oud 18 augustus 2013, 22:06   #89
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probleem 1: die knelpuntberoepen worden door veel ouders geminacht: ze sturen hun kinderen naar een ASO school & leven in de illusie dat er nu veel meer slimmeriken zijn dan vroeger.
Ook ingenieur... is een knelpuntberoep. Mi ligt het bij de studenten zelf.
Citaat:
Probleem 2: de eisen v.d. werkgevers zullen ALTIJD hoger liggen dan het niveau v.d. afgestudeerden: als ze onmiddellijk zouden tevreden zijn , dan zouden ze, logischerwijze, die jonge gasten iets meer moeten betalen en d�*t kan niet hé.
De eisen van de werkgevers zijn dan inderdaad misschien niet altijd realistisch.
Maar denk dat het niet zo direct met franken en centiemen te maken heeft. Daar spelen nu eenmaal vraag en aanbod de overheersende rol.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 20:30   #90
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook ingenieur... is een knelpuntberoep. Mi ligt het bij de studenten zelf.

De eisen van de werkgevers zijn dan inderdaad misschien niet altijd realistisch.
Maar denk dat het niet zo direct met franken en centiemen te maken heeft. Daar spelen nu eenmaal vraag en aanbod de overheersende rol.
Een werkgever waar het niet gaat om de centen ? Hallo ? Woont U op een andere planeet ? Als dat moest kloppen dan vraag ik me af waarom hij een bedrijf begonnen is in de eerste plaats. Begin dan met een hobby hé.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 20:52   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een werkgever waar het niet gaat om de centen ? Hallo ? Woont U op een andere planeet ? Als dat moest kloppen dan vraag ik me af waarom hij een bedrijf begonnen is in de eerste plaats. Begin dan met een hobby hé.
2
Oud 19 augustus 2013, 22:45   #92
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard spelen de centen (waar beweer ik het trouwens anders). Zal verduidelijken. De centen worden bepaald vooral door het spel van vraag en aanbod, en minder door de eisen die de werkgever aan de schoolopleiding stelt (de werkgever kan al eisen wat hij wil, als er geen aanbod is...).

Laatst gewijzigd door Bob : 19 augustus 2013 om 23:05.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 22:54   #93
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer geachte heer Aardbei,

Als ze de leerstof van de lagere en middelbare school voldoende zouden beheersen, zou ik ze met open armen ontvangen en zelf verder opleiden, maar ze hebben er hoger onderwijs bij gekregen en kennen nog het meest elementaire niet.

Ik wil dus niemand van onder de 35. Waardeloze diploma's. En wat de Nederlandse sollicitanten betreft: mijn Nederlandse collega vindt alles onder de 30 ook waardeloos. Ik kan hier niet onthullen over welke branche het gaat. Hopelijk is het in andere sectoren beter.
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Dat gezegde gaat op voor menig ongeschoolde ondernemer.

Jonge high potentials kunnen uw bedrijf vaak meer bijbrengen als oude knarren met 30 jaar ervaring. Veel meer.

Een paar van de meest succesvolle bedrijven ter wereld zijn opgericht toen de eigenaren nog op de collegebanken zaten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 22:58   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer geachte juffrouw Aardbei,

ik moet mijn vorige bericht wel wat nuanceren: voor ongeveer de helft van onze taken zijn de jongeren wél goed; maar daar heb ik niets over te zeggen; ik ben niet de grote baas in 'mijn' bedrijf. Die weet overigens best wel waar hij de jongeren voor inzet. Dus OK, sorry, voor sommige dingen zijn jullie heel goed.

Helaas niet voor de dingen die ik van de diploma's verwacht waar ons functioneren van afhangt.

Kan best arrogant overkomen het zo te zeggen, maar misschien zou u ook arrogant gaan overkomen als u onder grote tijdsdruk medewerkers zoekt, er tientallen vindt, en er geen kunt gebruiken. Leuk is anders hoor.

Weet u waarom ik dit hier zeg? Omdat dit een politiek forum is en onderwijs grotendeels een overheidsbevoegdheid is. En die overheid faalt. Ik zou liever jongeren van 18 of 15 krijgen, met een leercontract, en hun zélf een opleiding geven waarna ze het wél zouden kunnen. Iedereen zou veel geld en tijd sparen.

Wie in dezen m.i. echt arrogant is, is de overheid, die ons wijsmaakt dat zij het kan. Ze laat het echter jammerlijk afweten, verspilt ons geld en de tijd van de jongeren in opleiding.
Lees: dan kan je ze zo min mogelijk betalen.

Ik heb al menig verbaal gevecht gehad met de eigenaar van mijn bedrijf die mensen niet meer als het minimumloon wilt betalen. Mijn personeel wordt fatsoenlijk betaald (>20 % boven marktgemiddelde) omdat ik echt geen zin heb om iedere 2 jaar nieuwe mensen te moeten opleiden. En omdat ik vind dat mensen goed hun brood mogen verdienen.

Met als gevolg dat iedereen voor mij wilt werken binnen het bedrijf. En dat het bij mij geen duivenkot is.

Ik heb hem ook eens uitgelegd wat het kost om iemand in te werken....toen viel zijn euro wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 23:44   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Dat gezegde gaat op voor menig ongeschoolde ondernemer.

Jonge high potentials kunnen uw bedrijf vaak meer bijbrengen als oude knarren met 30 jaar ervaring. Veel meer.

Een paar van de meest succesvolle bedrijven ter wereld zijn opgericht toen de eigenaren nog op de collegebanken zaten.
Internet bedrijven.
Je kan de oprichter van bv facebook nu ook weer niet beschuldigen van iets "high potential".

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 augustus 2013 om 23:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 01:11   #96
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En voor de rest, er zijn idd mensen die al bezig zijn met het ontwerpen of plannen van een zaak en de school als "noodzakelijk kwaad" zien bij het realiseren van een droom of zo.
Soms enkel om een bepaald diploma te halen welke nodig is om "erkenning" te krijgen.
Maar dat zijn mensen die bezeten zijn door hun idee en al lang voorbereid waren nog voor ze de stap naar die opleiding hebben gezet.
Vrij zeldzaam maar niet onbestaand.
Oud 20 augustus 2013, 19:32   #97
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees: dan kan je ze zo min mogelijk betalen.

Ik heb al menig verbaal gevecht gehad met de eigenaar van mijn bedrijf die mensen niet meer als het minimumloon wilt betalen. Mijn personeel wordt fatsoenlijk betaald (>20 % boven marktgemiddelde) omdat ik echt geen zin heb om iedere 2 jaar nieuwe mensen te moeten opleiden. En omdat ik vind dat mensen goed hun brood mogen verdienen.

Met als gevolg dat iedereen voor mij wilt werken binnen het bedrijf. En dat het bij mij geen duivenkot is.

Ik heb hem ook eens uitgelegd wat het kost om iemand in te werken....toen viel zijn euro wel.
Slim !
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be