![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als ik u zeg dat ik in New York ben geweest, maar eigenlijk zeg dat ik in de VS ben geweest, dan is dat niet hetzelfde dat ik de VS ken. De DRC is bijna zo groot als de EU. Toch wat voorzichtig zijn met anekdotische ervaringen, zou ik zeggen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben in diverse delen geweest - maar echt kennen? Ook de Congolezen kennen hun eigen land nauwelijks. Te groot en sommige (grote) delen hebben geen enkele infra behalve dan de waterwegen.
Zelfs in Kin zijn er stadsdelen waar je beter niet komt - wat was het dievenkwartier ook al weer? Funa? En wat is er nog over van het oude Interconti? Ik zie nu een vies, oud vervallen hotel.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 18 september 2013 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is een interessante juridische kwestie dat men niet militair om humanitaire redenen zou mogen ingrijpen in een soevereine staat (ook als die staat zijn eigen burgers doodt of op allerhande wijze mishandelt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Inderdaad, de Congolezen moet je niet rangschikken volgens huidskleur, want ze zijn toch allemaal zwart. Maar sociaal en cultureel zijn de verschillen zo groot als tussen een Zweed en een Portugees.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Tijdens de dag zijn er absoluut geen problemen om rond te lopen in KIN, zelfs niet in de beruchte wijken zoals Limeté of Masina. De shegés zijn storend maar meer ook niet, de kuluna's komen meestal s'nachts pas buiten. Het interconti heeft veel van zijn pluimen verloren maar er zijn andere die de plaats hebben ingenomen, hotel royal, le grand hotel etc.
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik de Kenyanen steeds vertel en laat voelen is dat als ze iets willen, ze er iets voor moeten doen. Loon naar werk, punt. Wie mij teleurstelt of besteelt, krijgt geen cent meer, met welke zielige verhaaltjes ze ook afkomen. Afrikanen onderling zijn nog veel harder met elkaar, zelfs met familie (het is ook een sprookje dat Kenyanen elkaar helpen, het is een bijzonder individualistische, hard kapitalistische maatschappij, een "man eat man society" noemen ze het zelf. Ik vermoed dat dat in Congo niet zo heel erg anders is...) Citaat:
die banyamulenge kunnen slechts hun gang gaan omdat het leger en het regime de zaak in Oost-Congo niet onder controle hebben. Sterke regimes zoals in Uganda, Ruanda, Ethiopië dwingen respect voor de wetten en het bestuur af, desnoods met geweld. Wie zich verzet, zal daar de gevolgen van dragen. En zuke sterke leiders heeft Afrika nodig. In die landen zouden de rebellen en hun supporters minder kans maken, ze zijn efficiënter in het bestrijden van allerlei rebellenbewegingen. Ik weet wel dat dat niet strookt met het linkserig (ik zeg bewust linkserig, en niet links) discours van de NGO'ers. (hoewel ik niet iedereen over dezelfde kam wil scheren, er zitten zeker mensen tussen met goede ideeën). Nog niet zo lang geleden had ik een discussie met een ngo'er (uiteraard vegetariër, uiteraard met een hippe fiets en helm waar een gemiddelde Kenyaan verschillende jaren voor moet werken) die zich verzette tegen genetisch gemodificeerde zaden, en in het algemeen tegen verstedelijking en industrie. Ik vertelde hem dat hij eens een paar jaar in een dorp moet gaan wonen dat van de landbouw leeft, en als hij niet van de honger of ziekten omgekomen is, dan kunnen we nog eens spreken... Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 19 september 2013 om 01:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard, is in veel Afrikaanse landen het geval, grenzen werden door de kolonisator willekeurig getrokken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard is dit alles een gevolg van de enorme klassetegenstellingen die vooral in Nairobi opvallen. Laatst gewijzigd door tomm : 19 september 2013 om 01:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet waar je naartoe wil, namelijk dat er disproportioneel veel aandacht gaat naar het conflict in het midden-oosten . Ergens is dat ook zo, omdat de VS en Israel 2 handen op een buik zijn, en anderzijds de Palestijnen de steun hebben van talloze moslimlanden, EN omdat het midden-oosten strategisch heel wat belangrijker is dan Zwart-Afrika. Wat in Congo gebeurt is een intern Afrikaans probleem, wat in het midden-oosten gebeurt is een internationaal probleem, omdat machtige landen er hun specifieke belangen hebben. (en ja, ook het Westen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() @ Tomm
Waar wil je in investeren? Vrijwel alle Congolezen wonen in- en om de grote steden, Lubumbashi, Kisangani, om er willekeurig een paar te noemen. Meer dan de helft van de Congolese bevolking woont in en rondom Kinshasa. De overige schaarse bevolking woont voornamelijk langs de bevaarbare rivieren - hun enige contact met de buitenwereld gaat via die verkeersweg. Als je wilt investeren in een Afrikaans land zul de mensen eerst moeten leren hun eigen zaakjes op te knappen. Tot nog toe wordt alles aan buitenlanders overgelaten en is er een totaal gebrek aan eigen initiatief en zelfwerkzaamheid. Behalve als het gaat om de hand op te houden. Dat weten de blacks als geen ander. En daar gaan we de fout in als we daarin gaan voorzien. En dat is de pest van de NGO's - die leren de Afrikanen niets. Wie doen de zaken in Afrika? De Indiërs, Libanezen, Portugezen en Chinezen vormen hier de harde kern van de zakenwereld - een zeldzaamheid als je een autochtone Afrikaan tegenkomt met een eigen business. (Een paar west-afrikaanse landen uitgezonderd, zoals Nigeria.)
![]() |
#95 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Minder dan nu.
Citaat:
En trainen. In wat moeten de Belgische militairen de Congolezen gaan trainen? Volgorde van kampopbouw-zorg dat de bar klaar is voor de eerste officieren aankomen- Hoe negertjes over een kampvuur te zwaaien? Pang roepen? Citaat:
Citaat:
Ook de Sovjets waren er sterk in Afrikaanse studenten op te leiden. Maar daar merken we ook niet veel van in Afrika. Citaat:
Citaat:
"Zwart"Afrika heeft olie en grondstoffen. Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() D'ARTOIS
Waar wil je in investeren? Citaat:
Citaat:
Het zijn wel cijfers van 1990 Citaat:
Citaat:
Wat je wel ziet is dat Afrikanen elkaar zelden of nooit zullen helpen, behalve hun onmiddellijke familie. Chinezen, Indiërs, Libanezen etc. wel, die bouwen netwerken uit, investeren het geld terug in de eigen gemeenschap. Ook de lokale Engelsen in Kenya vormen een zeer hechte gemeenschap. Als er op deze draad al 3 Belgen in Congo wonen, moet het zijn dat er toch wel geld te verdienen valt, of is het voor de vrouwtjes? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Er valt best geld te verdienen in de Congo. Dat weet ik, dat weet jij en dat weten de mensen die er wonen en werken.
Even over de citypopulaties: de Congo telt naar schatting (met een grote S) een 25 miljoen inwoners. Meer dan de helft ervan woont in en rondom Kinshasa. De rest is verspreidt over de grote steden en het land langs de rivieren. Belgische invloeden zijn nog steeds aanwezig en merkbaar - destijds in '90 vielen de telefoonverbindingen regelmatig weg omdat België de knop omdraaide omdat er weer eens een paar rekeningen niet waren betaald. Als dat weer aan het handje was, zwierf ik met mijn vriend Mukwayanzo langs de ministeries om te zien of er ergens nog een telex aanstond die een verbinding had. (Mukwayanzo was de directeur van de Centrale Bank). Ik weet precies wat je bedoelt maar iedereen wil profiteren en wel zo snel mogelijk. In die vaart blijft de opleiding van de autochtone bevolking sterk achter. Iemand heeft hier het verschil uitgelegd tussen Brazza en Kin. Nu, dat is werkelijk zo. Voor een supermarkt in het stadscentrum op de weg naar N'djili lag een enorm gat dat steeds groter werd. Men reed erom heen maar niemand kwam op het idee om dat gat dicht te gooien. Toen ik er was zag ik dat het Lumumba memorial totaal overwoekerd was met onkruid en nog maar half afgebouwd. Ze hebben er maar een tv mast van gemaakt. Er "klikt" iets niet in het hoofd van de Lingala. Wat weet ik niet.
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ontbreekt is dus een fundamentele visie, net als een bestuur die naam waardig. Gevolg van 30 jaar Mobutu en 20 jaar burgeroorlog vermoed ik. En misschien ook wel de schuld van de Belgen, die Congolezen nooit enige verantwoordelijkheid gaven tijdens de kolonisatie. Wat je in heel Zwart-Afrika hebt is dat men liever een frisse pint gaat drinken(deze met geld), in en het lang en het breed palavert over hoe het moet, om vervolgens niets te doen. Mensen met macht of geld willen zo vlug mogelijk rijk worden, want je weet maar nooit wat de toekomst biedt. In Kenya heb je een meerpartijenstelsel, maar dat zorgt voor nog meer corruptie want elke nieuwe minister aan de macht wil z'n deel van de koek. Daarom zijn Afrikanen volgens mij ook niet gediend met democratie of politieke rechten of zo. wat ze nodig hebben is een gedreven maar strikt regime, zoals in Ruanda. Je kunt veel zeggen over Kagame en z'n politiek in Congo, maar Ruanda is vandaag een heel ander land dan Congo. Een verhaal dat ik nooit zal vergeten kwam van een bejaarde Gentse, die tot de onafhankelijkheid op een bureau werkte voor de overzetdiensten tussen Leopoldville en Brazzaville. Ze vroeg haar secretaris, die haar job zou overnemen vanaf ze terug naar BelgiË keerde, hoe hij z'n job zag. "Ik ga op die stoel zitten, en evenveel verdienen als U". Laatst gewijzigd door tomm : 19 september 2013 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En op zich lijkt Kenya me een goede plek om te investeren, een deel land kent een koelsoortig bergklimaat (wel belangrijk voor buitenwerk, tenminste als je wil doorkachelen en als je niet constant aan de anti biotica wil zoals bij een tropisch regenklimaat gebruikelijk is). Daarbij, mensen zijn bereid om voor 2 dollar per dag te werken, dan maakt het in kosten niet veel uit als 25% van het personeel onder een boom ligt te slapen; ontsla je een werknemer dan sta er 50 Kenyanen klaar om het werk over te nemen, een heel groot verschil met waar ik woon. Nu weet ik niet wat de prijzen van de luchtverbindingen zijn, maar mochten die meevallen, en de ambtelijke procedures zijn simpelweg om te kopen, ipv jaren te wachten zoals bij ons het geval is, dan lijkt mij Kenya een goede plek om te investeren, en zelfs heel rijk te worden. Vanzelfsprekend moet je zo min mogelijk met dure spulletjes werken, want die worden gestolen of kapotgemaakt. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 19 september 2013 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Wij exporteerden veel cultuur-chemie naar Kenya tbv de koffie-cultuur. Beter nog is Tanzania, dat heeft echt het klimaat waar jij op doelt en waar ook veel commercieel gewas wordt verbouwd. Het aantal smallholders is sterk groeiende en de verbindingswegen in Tanzania worden stelselmatig beter. De Chinezen pakken ondertussen de spoorverbindingen tussen Zanzibar en het binnenland aan zodat ook producten (zo die er nog zijn) uit Zimbabwe hun exportweg kunnen vinden.
Helaas slokt mijn boot mijn spaarzame geld op, anders zou ik er graag nog eens naar toe willen.