Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2013, 13:08   #81
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De sprookjes van Grimm of de fabels van Delafontaine zijn even stichtend als de sprookje uit het O.T. Met dat verschil dat ze de tweede reeks onder "mythen" plaatsen eenmaal die religie niet meer gangbaar is... Zo heb je de Griekse mythen, Romeinse mythen, Noorse Sagen (oops, nog iets anders blijkbaar) of bijbelse parabelen.....

http://www.beleven.org/verhalen/lijs...erhaal+(Bijbel)
De Bijbel is geen mythe, de Bijbel bevat onder andere mythen (en dus ook een hoop meer als dat).
Citaat:
Parabel = parabel
de parabel zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [pa'rabəl] Verbuigingen: parabel|s (meerv.) symbolisch verhaal met een boodschap over de juiste manier van leven Voorbeeld: `De Harry Potterboeken zijn een soort parabels: intrigerende verhalen over goed en kwaad
(we zouden Harry Potter nog vergeten!)
WTF hebben Harry Potter-boeken met de Bijbel of voor-Christelijke mythologie te maken?
Citaat:
Ik vind de Sumerische mythen ook altijd heel leuk. Moet ik dan ook aan mijn kinderen van kleinsaf aan leren dat het Gilgamesj epos échte historische waarde heeft? of is het voldoende dat ik ze leer geloven dat Quetzalquepopl bloedoffers vraagt?
Let op: hier zijn kilometers boeken over geschreven (we zijn Egypte nog vergeten) ..... dus w�*t was het nu dat ik mijn kinderen "voor waar" moet aanleren?
Dat heeft zeker historische waarde. Dat leert ons enorm veel over wat er leefde in die cultuur. Net als Noorse mythologie ons enorm veel leert over de Noorse gedachtegang en levenswijze.

Wie heeft gezegd dat jij je kinderen iets voor waar moet aanleren? Ik wil niemand verplichten. Jij wilt mijn toekomstige kinderen wel met hun neus in de boeken van die rioolbioloog Dawkins' duwen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 september 2013 om 13:17.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 13:14   #82
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
En wat is er mis met de term sprookje?
Een sprookje is in oorsprong een mondeling overgeleverd volksverhaal dat gebruikmaakt van magie en fantasie.
Voila! uw volksverhaal. (en fantasie is er per definitie bij betrokken als het om getuigenissen gaat)
Dat jij de avonturen van Thor ook geen sprookje noemt, maar mythologie, omdat jij goed genoeg weet dat daar een heel andere sfeer rond hangt. Het gaat over levensbeschouwing, mystiek en mythologie, niet over amusement.
Citaat:
Dat sommige regels verstandig waren (het niet eten van varkensvlees bijvoorbeeld) dat heeft alles met biologie te maken. Parasieten en overige ziektes die die beesten hadden waren dodelijk voor de mens.
Maar om daar meteen Jaweh bij te halen...
Net als besnijden van jongetjes (wat een gotspe is. immers pas je een perfecte evenbeeld van je god aan) verstandig was voor woestijnvolk. Dan bleef er minder zand (en overige ziektekiemen) aan/in hangen.
Allemaal verklaarbaar en heb je geen bovennatuurlijke god voor nodig.
Dat had dus gewoon in het handboek "hoe overleef ik de woestijn" kunnen staan.
En? Wat is het punt?
Citaat:
Die zijn vervangen door engelen, goden en de duivel. En om het allemaal nóg aannemelijker te maken gebeurt alles NA je dood!
Engelen, God en de Duivel grijpen in tijdens het leven van mensen in het OT en NT.
Oud 28 september 2013, 13:20   #83
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ja toch, de heks wordt verbrand, de wolf wordt levend opengesneden, de princes wordt vergiftigd... en allemaal met een happy-end: Prima in sprookjes achter een 'moraal' te gaan zoeken.(misschien wel de jouwe...)
Jij ziet geen moraal in sprookjes?

Allez kom, omdat ik van goede wil ben, 2 voorbeeldjes, los uit de pols.

De (christelijke?) waarde "gehoorzaamheid aan de ouders" komt dikwijls voor in sprookjes, denk maar aan Roodkapje.
De (christelijke?) waarde van arbeidsethiek en vlijtigheid , het verafschuwen van gemakzucht en luiheid in de 3 biggetjes.
...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 september 2013 om 13:20.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 13:24   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De titel klopt voor geen meter. Dit gaat om het opnemen van atheïsme in het curriculum. Niet als een dogmatische stelling dat er geen God zou bestaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 13:28   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij ziet geen moraal in sprookjes?

Allez kom, omdat ik van goede wil ben, 2 voorbeeldjes, los uit de pols.

De (christelijke?) waarde "gehoorzaamheid aan de ouders" komt dikwijls voor in sprookjes, denk maar aan Roodkapje.
De (christelijke?) waarde van arbeidsethiek en vlijtigheid , het verafschuwen van gemakzucht en luiheid in de 3 biggetjes.
...
Uw redenering volgend A.J.: de religie heeft haar morele waarden uit die sprookjes overgenomen. Het was te denken...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 13:38   #86
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw redenering volgend A.J.: de religie heeft haar morele waarden uit die sprookjes overgenomen. Het was te denken...
Het was eerder omgekeerd, sprookjes werden gechristianiseerd.
Zo werd Roodkapje oorspronkelijk ook niet opgegeten door de wolf, maar verkracht...
Oud 28 september 2013, 13:43   #87
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
De Bijbel is geen mythe, de Bijbel bevat onder andere mythen (en dus ook een hoop meer als dat).
allez! doe je dit erom of méén je het? en ik maar denken dat de parabel van de verloren zoon, de hele bijbel was...

Citaat:
WTF hebben Harry Potter-boeken met de Bijbel of voor-Christelijke mythologie te maken?
De Harry Potter boeken bevatten parabelen net zoals de bijbel parabelen bevat. Straf hé.

Citaat:
Dat heeft zeker historische waarde. Dat leert ons enorm veel over wat er leefde in die cultuur. Net als Noorse mythologie ons enorm veel leert over de Noorse gedachtegang en levenswijze.
Bedoel je hiermee dat Gilgamesh écht bestaan heeft? of wil je nu zeggen dat Noah, Abraham, en al die "aartsvaders" in feite ook niet bestaan hebben? Ik weet niet goed waar je naartoe wil.

Citaat:
Wie heeft gezegd dat jij je kinderen iets voor waar moet aanleren? Ik wil niemand verplichten. Jij wilt mijn toekomstige kinderen wel met hun neus in de boeken van die rioolbioloog Dawkins' duwen.
Ik wil enkel dat aan de kinderen een gelijke hoeveelheid informatie wordt gegeven: zowel over Gilgamesh en alle andere goden (inclusief uw bijbelse godheid of drievuldigheid of gelijk hoeveel je er wil hebben), terwijl de kinderen OOK wordt duidelijk gemaakt dat dit in feite allemaal verhalen zijn, met weliswaar stichtende inhoud (dat heb ik hiervoor al regelmatig verteld), maar dat die niet willen zeggen dat Gilgamesh of Quetzalquepopl of Zeus of Abraham als dusdanig effectief in de realiteit hebben bestaan zoals verteld in de verhalen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 13:54   #88
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
allez! doe je dit erom of méén je het? en ik maar denken dat de parabel van de verloren zoon, de hele bijbel was...
Parabels, dat is helemaal nog iets anders als mythen.
Ik weet niet wat jij precies denkt over de Bijbel, maar dat het een rommeltje is, is duidelijk.
Citaat:
De Harry Potter boeken bevatten parabelen net zoals de bijbel parabelen bevat. Straf hé.
Volgens een redelijke idiote definitie van parabels wel ja. Maar bon, nogmaals, en dan?
Citaat:
Bedoel je hiermee dat Gilgamesh écht bestaan heeft? of wil je nu zeggen dat Noah, Abraham, en al die "aartsvaders" in feite ook niet bestaan hebben? Ik weet niet goed waar je naartoe wil.
Ik kan niet bewijzen dat die bestaan hebben. Ik wil dat dan ook niet onderwijzen.

Het is nochtans simpel, onderwijs kinderen in de cultuur-historische aspecten en uitgebreide mythologie van de culturen die de onze vorm gegeven hebben.
Oud 28 september 2013, 13:58   #89
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Wetenschappelijk gezien bestaat God niet, een wetenschappelijke stelling moet immers steeds falsifiëerbaar zijn, zo niet ga je er van uit dat het niet bestaat.
Wat een gelul man.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 14:08   #90
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al met al is het heel goed dat er zo,n school komt. Alle religies moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Kinderen moeten niet de positieve en negatieve kanten van religie in de geschiedenis en het heden weten maar alleen de negatieve kanten !

Objectieve kennis is overrated. Religie moet voor altijd uit het leven van mensen verdwijnen !

8/4 Heil Dawkins !
Oud 28 september 2013, 14:08   #91
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Parabels, dat is helemaal nog iets anders als mythen.
Ik weet niet wat jij precies denkt over de Bijbel, maar dat het een rommeltje is, is duidelijk.

Volgens een redelijke idiote definitie van parabels wel ja. Maar bon, nogmaals, en dan?

Ik kan niet bewijzen dat die bestaan hebben. Ik wil dat dan ook niet onderwijzen.

Het is nochtans simpel, onderwijs kinderen in de cultuur-historische aspecten en uitgebreide mythologie van de culturen die de onze vorm gegeven hebben.
Als daar geen propaganda voor de bijhorende slavenethiek aan is verbonden, mij goed.
Oud 28 september 2013, 14:11   #92
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als daar geen propaganda voor de bijhorende slavenethiek aan is verbonden, mij goed.
Leren hoe een goede loonslaaf te zijn en niet te hard na te denken, dat wordt gespreid over het curriculum, wat je ook gelooft. Dat heeft tot nu toe heel goed gewerkt. If it ain't broken...
Oud 28 september 2013, 14:12   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leren hoe een goede loonslaaf te zijn en niet te hard na te denken, dat wordt gespreid over het curriculum, wat je ook gelooft. Dat heeft tot nu toe heel goed gewerkt. If it ain't broken...
Kritiek hebben op het kapitalisme/neoliberalisme....

Ben jij soms van occupy?
Oud 28 september 2013, 14:18   #94
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zit er inderdaad goed ingebakken.
Het heeft goed gewerkt, maar nu begint er toch serieus sleet op de formule te zitten.
Jongeren accepteren de oude machtsstructuren niet meer, "Omdat ik het zeg!" of "Omdat ik de baas ben!" werkt niet meer. Autoriteit is iets wat je moet verdienen, niet iets wat automatisch bij bepaalde functies hoort.
Oud 28 september 2013, 14:18   #95
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Kritiek hebben op het kapitalisme/neoliberalisme....

Ben jij soms van occupy?

Zelfs niet al was het de laatste politieke organisatie/beweging op Aarde...

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 september 2013 om 14:19.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 14:27   #96
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs niet al was het de laatste politieke organisatie/beweging op Aarde...
Vanwaar dan die onnozele kritiek op loonslavernij?

Een mens kan alleen gelukkig zijn als die zoveel mogelijk werkt. Het allerbeste is voor zo weinig mogelijk geld.

Die Nepalese migranten zijn een goed voorbeeld:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...-WK-2022.dhtml

Allereerst denk je "wat erg dat die mensen dood zijn" alleen dan vergeet je een heel belangrijk iets. Die mensen zijn gelukkig gestorven. Het ultieme geluk van de mens zit in het besef dat je keihard werkt voor niets.
Oud 28 september 2013, 14:31   #97
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Op lange termijn... w�*t precies?
Imagine

Geen religie ... één taal ... één munt ... één cultuur, ... Klinkt als een goede zaak ... of toch niet?
Oud 28 september 2013, 16:46   #98
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Imagine

Geen religie ... één taal ... één munt ... één cultuur, ... Klinkt als een goede zaak ... of toch niet?
Het lijkt mij de dood in de pot. Dat wordt een wereldstaat nog erger dan N-Korea.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 17:52   #99
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu net waarover het gaat.

Als je kinderen van kleinsaf aan brainwasht dat kabouters en elfjes bestaan (zoals eeuwenlang de vaste overtuiging was van de natuurmensen), dan GELOVEN ze dat kabouters en elfjes bestaan;

Als er eeuwenlang werd beweerd en de kinderen van kleinsaf aan gehersenspoeld dat de schimmige gassen op een kerkhof geesten waren, dan GELOVEN ze dat er geesten 's nachts rondwaren op het kerkhof.

Als er eeuwenlang werd beweerd en de kinderen van kleinsaf aan gehersenspoeld dat de Griekse goden op de Olympus woonden en dat het orakel Pythia de toekomst kon voorspellen, dan GELOOFDEN de mensen dat.

en nu wordt het ineens een probleem als men kinderen niet meer van kleinsaf aan gaan hersenspoelen dat het ene overblijvende onzichtbare vriendje in feite ook niet bestaat? Waarom in feite? Je kan dat later toch ook nog gaan indoctrineren indien het o zo noodzakelijk is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Wij hebben onze kinderen altijd gezegd dat sinterklaas niet echt bestaat, maar dat het wel een leuk verhaaltje en traditie is die wij graag meespelen. Onze kinderen hebben even veel genoten van het sinterklaasgedoe als andere kinderen die wel 'geloofden' in Sinterklaas, en nooit achteraf het gevoel gehad dat hun ouders hen iets had voorgelogen.
Mij lijkt het een goeie les dat ze later het deksel op hun neus krijgen. Ik kan niet geloven dat ze ook zo emotioneel meegenieten. Op die mankeert is dat feest gewoon plat
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 18:09   #100
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zit er inderdaad goed ingebakken.
Het heeft goed gewerkt, maar nu begint er toch serieus sleet op de formule te zitten.
Jongeren accepteren de oude machtsstructuren niet meer, "Omdat ik het zeg!" of "Omdat ik de baas ben!" werkt niet meer. Autoriteit is iets wat je moet verdienen, niet iets wat automatisch bij bepaalde functies hoort.
Lol, jongeren hebben dat nooit aanvaard...tot ze gaan werken.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be