Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2013, 20:09   #81
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

"Sinds 2005 steeg de prijs van drinkwater voor Belgische huishoudens fors. In 2011 bedroeg de totale waterprijs (btwi) in België 3,85 euro per m³, 63,9 % hoger dan in 2005 (2,35 euro). Voornamelijk de toename van de zuiverings- en saneringskosten (+175,4 % in 2011 ten opzichte van 2005) is hiervan de oorzaak."

Even tussengooien hoe de prijs van drinkwater is geëvolueerd.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 20:12   #82
Johan Daelemans

Standaard

Volgend cijfer.... huurprijs voor een minni-flat met mogelijkheid om een adres te plaatsen. (zonder water/gas/elektriciteit/TV/internet/telefoon)

500€ ?
Oud 30 september 2013, 20:58   #83
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Volgend cijfer.... huurprijs voor een minni-flat met mogelijkheid om een adres te plaatsen. (zonder water/gas/elektriciteit/TV/internet/telefoon)

500€ ?
Ik ken op zijn minst 3 mensen die een woning huren waarvan de EPC meer dan 400w/m² bedraagt. Ze betalen dan wel minder huishuur. Zo iets tussen de €300 en €400. Maar uitgezonderd de slimste van de 3 betalen ze bergen aan verwarming.

Nu, we spreken wel over rijhuizen met 2-3 slaapkamers, gebouwd in de jaren 50-60 en nu verhuurd door oudere mensen die het geërft hebben van hun ouders.
Die verhuurders willen blijkbaar de wet niet kennen, maar zitten daardoor wel vast aan hun huidige huurders, waardoor de huurprijs laag kan blijven. Nieuwe huurders zou willen zeggen dat al het papierwerk in orde gezet moet worden. EPC, electriciteits en gaskeuring, mazouttankkeuring en dergelijke.

Dus, als je zo'n verhuurder kan vinden, dan is het waarschijnlijk mogelijk een goedkoop appartementje te huren aan €250 ofzo. Maar met de nodige gebreken en nadelen.
Oud 30 september 2013, 21:10   #84
Johan Daelemans

Standaard

Mijn ouders verhuren een kleine 3-gevel voor 350€ (Eppegem)
Heeft dubbel glas en aardgas kachels. Is wel aan de lage kant vergeleken met andere woningen in de buurt. Nu, beter een tevreden huurder die lange tot zeer lange periode huurt dan een woning die regelmatig een tijdje leegstaat.

"Maar uitgezonderd de slimste van de 3 betalen ze bergen aan verwarming"
Daar wil ik niet verder over nadenken.

400€ als mogelijk gemiddelde voor een huurwoning/appartement?
Oud 30 september 2013, 21:18   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn ouders verhuren een kleine 3-gevel voor 350€ (Eppegem)
Heeft dubbel glas en aardgas kachels. Is wel aan de lage kant vergeleken met andere woningen in de buurt. Nu, beter een tevreden huurder die lange tot zeer lange periode huurt dan een woning die regelmatig een tijdje leegstaat.

"Maar uitgezonderd de slimste van de 3 betalen ze bergen aan verwarming"
Daar wil ik niet verder over nadenken.

400€ als mogelijk gemiddelde voor een huurwoning/appartement?
Eerder de ondergrens voor een bruikbare woonst.
Hoe korter bij de beschaving/arbeidsplaatsen hoe kleiner de bewoonbare opervlakte.
Oud 30 september 2013, 22:39   #86
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

allez kort uitgelegd, zelfs met een gedegen opleiding mag je een leven als steuntrekker verwachten?
Financieel dan.
U alles ontzeggen, geen auto, vroeg de lampen uit, geen internet, geen computer, geen auto, geen gsm, geen reis, geen deftig eten...enz.

En dan heb je geen reden tot klagen.
Is dat niet de arme fabrieksarbeider uit het verre verleden in zijn karige woning met kinderen die op zolder sliepen op een zak stro?
Oud 30 september 2013, 23:16   #87
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
allez kort uitgelegd, zelfs met een gedegen opleiding mag je een leven als steuntrekker verwachten?
Financieel dan.
U alles ontzeggen, geen auto, vroeg de lampen uit, geen internet, geen computer, geen auto, geen gsm, geen reis, geen deftig eten...enz.
Neen, iemand die de ondergrens van een "loon" binnenhaalt is slechter af dan een steuntrekker die de trukken van de foor kent.

Citaat:
En dan heb je geen reden tot klagen.
Is dat niet de arme fabrieksarbeider uit het verre verleden in zijn karige woning met kinderen die op zolder sliepen op een zak stro?
Grappig die verwijzing te maken. De arbeidershuisjes in't begin van de straat waren zo opgezet. En die waren superieur aan de toenmalige arbeidershuizen. Het echte WC stond in de kelder. 2 volwaardige ruimtes op de gelijksvloer, en een zolder die al voorzien was van een raampje in de vorm van glazen dakpannen. En er was een stadgasaansluiting. Kolen voor de verwarming waren gratis voor de arbeiders.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 september 2013 om 23:25.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 08:16   #88
Johan Daelemans

Standaard

"Is dat niet de arme fabrieksarbeider uit het verre verleden in zijn karige woning met kinderen die op zolder sliepen op een zak stro?"

Neen, die kon links en rechts nog klusjes opknappen zonder in de knoop te raken met RVA -Securex - belastingen - en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar. Men weet dit vandaag ook, zie al die rotzooi met de dienstencheques.
Een hoop mensen die er totaal nutteloos veel geld aan verdienen, opnieuw een open goal voor fraudeurs en opnieuw iedereen die moet opdraaien voor dit systeem. Overheidssteun moet tenslotte betaald worden.
Oud 1 oktober 2013, 08:19   #89
Johan Daelemans

Standaard

"Neen, iemand die de ondergrens van een "loon" binnenhaalt is slechter af dan een steuntrekker die de trukken van de foor kent."

Ons gezin heeft eens twee kinderen opgevangen via pleegzorg. Moeder was een prostitue van 20... die wist hoe het eraan toe gaat. Zij zat riant over ons loon van bachelor....zonder haar 'job' welteverstaan.
Oud 1 oktober 2013, 08:21   #90
Johan Daelemans

Standaard

"allez kort uitgelegd, zelfs met een gedegen opleiding mag je een leven als steuntrekker verwachten?
Financieel dan.
U alles ontzeggen, geen auto, vroeg de lampen uit, geen internet, geen computer, geen auto, geen gsm, geen reis, geen deftig eten...enz."

Ik vrees ervoor en dat willen we nu net uitzoeken.
Oud 1 oktober 2013, 15:04   #91
KathV
Vreemdeling

Standaard

"allez kort uitgelegd, zelfs met een gedegen opleiding mag je een leven als steuntrekker verwachten?
Financieel dan.
U alles ontzeggen, geen auto, vroeg de lampen uit, geen internet, geen computer, geen auto, geen gsm, geen reis, geen deftig eten...enz."

Da's idd iets waar ik mij ook wel eens aan durf ergeren.
Ik ben sinds 2008 afgestudeerd (bachelor), alles in totaal twee maanden werkloos geweest, verder altijd meteen een vast contract gekregen en toch merk ik dat, mocht ik nu uit huis gaan, ik het financieel moeilijk zou hebben.

Qua lonen: mijn eerste loon vijf jaar geleden voor een fulltime bedroeg 1500 euro bruto. Was ook wel een job onder mijn niveau, maar liever dat dan werkloos zijn en netto hield ik in verhouding veel over (1100 denk ik)
Tweede job: 1800 euro bruto (1300 netto) en na 2 jaar opslag gekregen tot 2000 bruto
Nu heb ik sedert vorig jaar 2400 bruto en dus zo'n 1500 netto.

Een appartement in mijn regio kost al gauw 500 euro excl kosten. Voor mijn werk moet ik een eigen wagen hebben, mijn gsm kost mij nu niet veel geld (herlaadkaart, 10 euro per maand) en aan reizen geef ik ook niet veel geld uit. In de zomer op goedkope bergcampings staan en id winter ga ik wel eens als vrijwiller mee met een reisorganisatie.
En ik heb het geluk dat ik nog in hotel mama woon. Al mag daar naar mijn mening stilaan een einde aan komen. (geeft mij nu wel de kans 8 �* 900 euro per maand te sparen) (vorig jaar eens naar de bank getrokken, had een niet al te duur appartementje te koop zien staan en toch: ze waren nog steeds niet al te happig)

Nu: voor mijn werk kom ik regelmatig met steuntrekkers in aanraking. Vorig jaar, nog voor mijn opslag, zat ik tegenover een vrouw die mij even ah uitleggen was hoe zij al jaren leeft zonder te werken en toch 1200 euro per maand trekt en dat niet voldoende vond. Want hoe kon ze daar in godsnaam van leven? Dan kookt mijn bloed, want er zijn heel wat jonge mensen (en ook oudere mensen, zoals mijn vader midden de vijftig) die voor datzelfde bedrag gaan werken en daardoor nergens op steun hoeven te rekenen.

Niet dat ik vind dat ik bv steun zou moeten krijgen, bijlange niet, maar hoe langer ik werk, hoe meer ik de indruk krijg dat niet alles even eerlijk verloopt.
De wereld is in mijn ogen gemakkelijk wanneer je of schatrijk bent (of rijke ouders hebt) of arm, want dan krijg je een sociale woning vd overheid die vaak beter is dan de slecht geïsoleerde woningen die je als hardwerkende middenklasse kunt kopen.

Op je 21e nadenken: hoe zal mijn leven eruit zien nu ik mijn bachelordiploma op zak heb is goed, maar weet dat je leven er heel anders uit kan zien wanneer je nog een paar jaar thuis woont en kunt sparen.
Om iets deftigs te kunnen beginnen, heb je een startkapitaal nodig en daar kan je nu voor beginnen werken.
En schrik niet wanneer je je eerste loonvoorstel krijg, want het kan goed zijn dat het onder die 1500 netto ligt.
Maar dan maak ik mij altijd de bedenking: wat is het beste: ervaring opdoen, ook al is het loon niet wow, of werkloos wezen?
KathV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 20:08   #92
Johan Daelemans

Standaard

Hallo KathV,

Alvast bedank voor uw bericht.

Ik denk dat we ons hiermee een zeer reëel beeld kunnen vormen van de huidige situatie in ons land.
Uw aanpak en moed om er te komen is een voorbeeld voor iedereen en kan dienen als succesvolle blauwdruk voor al diegenen die in de mogelijkheid verkeren om op die mannier hun toekomst uit te bouwen.

Laat ons echter ook vooral onthouden dat het zelfs na 5 jaar werken niet eenvoudig zou zijn om rond te komen met die 1500€ netto gezien zelfs een bescheiden huur van 500€ een flink stuk uit uw spaarbedrag van 800 �* 900€ per maand wegkaapt.
Verbeter indien nodig maar ik denk niet dat je met die 300 resterende euro's de meerkost van alleenwonen kan bekostiggen. In ieder geval valt uw maandelijks spaarbedrag terug naar een ontmoedigend niveau.

U haalt het verhaal aan van een vrouw die moet rondkomen met 1200€...ik veronderstel dat die vrouw niet meer bij haar ouders woont en dus alle onkosten van woonst en levensonderhoud zelf moet bekostiggen. Gezien we in deze draad uitgaan van 1500€ als loon en het nu reeds blijkt dat dit bedrag niet garant staat voor een 'normale leefsituatie' is het begrijpelijk dat die mevrouw met 1200€ niet toekomt.

Mensen die een afbetaald eigen huis hebben kunnen rondkomen met die 1200€.
Het is vandaag echter niet meer zo evident om dat eigen huis te verdienen, vandaar deze draad.
Oud 1 oktober 2013, 22:03   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t' is een probleem.
Nu zoveel jaren geleden was het evengoed dat zelfde probleem daar niet van.
Maar globaal gezien is het nu nog een groter probleem want men wil met 1500€ een huis van 200'000€ kopen en dan spreken we nog niet van de rente op dat bedrag.
Oud 1 oktober 2013, 22:33   #94
Johan Daelemans

Standaard

Gewoon ter informatie...
Dit zijn netto lonen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  LoonFrankrijk.JPG‎
Bekeken: 78
Grootte:  78,0 KB
ID: 91686  

Oud 1 oktober 2013, 22:36   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon ter informatie...
Dit zijn netto lonen.
En die netto lonen moeten dan wel nog eens belast worden.
Wat ze dus nog eens inkort.
Met de nadruk op "nog eens"!

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 oktober 2013 om 22:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 22:42   #96
Johan Daelemans

Standaard

Ik dacht dat bruto lonen belast werden en netto lonen de overschot was op uw rekening.
Oud 1 oktober 2013, 22:44   #97
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat bruto lonen belast werden en netto lonen de overschot was op uw rekening.
De netto lonen zijn uw belastbaar inkomen.
Afhankelijk van uw gezin samenstelling en zo ...belastbaar tegen het gangbare %tarief volgens schijf min de vrijstelling.
En dat is dan uw netto-netto waarmee je btw op alles van mag betalen.

t' is bekakt en bescheten.
Oud 1 oktober 2013, 22:57   #98
Johan Daelemans

Standaard

"De netto lonen zijn uw belastbaar inkomen.
Afhankelijk van uw gezin samenstelling en zo ...belastbaar tegen het gangbare %tarief volgens schijf min de vrijstelling. "

Vandaar mijn verwarring. Ik trek meestal nog terug... meestal hé..
En wat BTW betreft, wel, tweedehands is een oplossing.
Oud 1 oktober 2013, 22:59   #99
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"De netto lonen zijn uw belastbaar inkomen.
Afhankelijk van uw gezin samenstelling en zo ...belastbaar tegen het gangbare %tarief volgens schijf min de vrijstelling. "

Vandaar mijn verwarring. Ik trek meestal nog terug... meestal hé..
En wat BTW betreft, wel, tweedehands is een oplossing.
1 keertje niet hé.
Oud 2 oktober 2013, 07:46   #100
KathV
Vreemdeling

Standaard

Wat die vrouw betreft die moest rondkomen met 1200 euro: die weigerde elk werk, dus daar heb ik dan ook géén medelijden mee. (zat al 20 jaar thuis)
Vandaar dat het mij kwaad maakte: enerzijds niet willen gaan werken maar wél klagen dat je niet rond komt en in't zwart ergens gaan klussen, sorry, maar dan ben je bij mij aan het foute adres om je beklag te gaan doen.

En idd, mijn 1500 nu is ook nog niet wow om vlot van te leven, maar ik ben anderzijds blij dat ik werk heb. Van mijn schoolvrienden ben ik de enige die op vijf jaar tijd slechts 2 maanden thuis zat.
Eentje heeft in totaal nog geen jaar gewerkt, een andere slechts 2,5 jaar, ...
En als ik bedenk dat ik nu netto evenveel heb dan vijf jaar geleden bruto, dan is er al een mooie vooruitgang en ik m'n baas heeft al laten verstaan dat ik dit jaar nog opslag mag verwachten voor m'n goede werk, dus da's weeral iets om naar uit te kijken.
KathV is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be