![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan best akkoord gaan dat er een veiligheidsrem zit op onze democratie, zo hier en daar, als dit goed wettelijk geregeld is.
Bijvoorbeeld: een politicus met een meerderheid van stemmen, moet niet automatisch benoemd worden tot burgemeester, omdat een vereiste van niet-crimineel gedrag en een minimum aan gemeenschappelijke loyaliteit nodig zijn. (neem als voorbeeld een burgemeester die alle wettelijke, maar ook onwettelijke middelen zal aanwenden om te beletten dat defensie een kazerne/opvangplaats asielzoekers/inrichting openbaar vervoer/sociale woningwijk/.... zou inrichten op het grondgebied van zijn gemeente ...) De betrokken kandidaten-burgemeesters hebben hun verleden, en de partij waartoe ze behoren heeft haar verleden. Minstens één van die kandidaten-burgemeesters heeft aan de minister verklaard dat hij/zij zinnens is de taalwet na te leven. Hij/zij is dan ook prompt benoemd. Als een burgerlijke rechtbank dat wettelijk voorziene systeem wil ondermijnen, dan is dat voor mij een inbreuk op de scheiding der machten. Geen probleem voor mij dat men dat systeem toch invoert ... in Wallonië ... nadat het onafhankelijk zal zijn. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Prachtig argument.....
Dan misschien wat meer uitleg : Er is een bestuurlijke discussie : is het tot burgemeester benoemen of niet een materie voor het gewest en de interpretatie van de taalwetgeving ook ? Er is een burgerlijke discussie : geldelijk verlies door het niet-benoemd-worden. De 'bestuurlijke rechtbank' beslist in de bestuurlijke discussie ten voordele van het Gewest. De 'burgerlijke rechtbank', die niks te zeggen heeft over deze bestuurlijke materie, zegt het tegenovergestelde.....en gebruikt dit argument om in de burgerlijk discussie te oordelen. Inderdaad, larie en apekool.... ![]()
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Tot zolang de kandidaat-burgemeester bij zijn/haar benoeming de eed aflegt waarin hij/zij zweert de wetten te zullen naleven stelt de vraag “Is het vermoeden dat mogelijks de intentie bestaat om zich niet aan de taalwetgeving te houden voldoende wettige reden voor de gewestregering om een door de gemeenteraad voorgedragen kandidaat niet te benoemen tot burgemeester ?” zich wel degelijk. Eens de benoeming plaatsgrijpt is er uiteraard geen sprake meer van (een al dan niet wettig motief tot) niet-benoeming en dient gezien de eedaflegging de jure aangenomen te worden dat betrokkene zich aan de (taal)wet zal houden. Pas als na de benoeming cq. eedaflegging blijkt dat dit niet het geval is, kan een procedure tot schorsing cq. afzetting worden ingezet, maar dat is een ander verhaal. Mijn vraag betreft de mogelijke wettigheid van het motief “vermoeden dat mogelijks de intentie bestaat om zich niet aan de taalwetgeving te houden” om niet te benoemen. 2. Uw argument inzake een mogelijke “discriminatie van Franstalige kandidaat-burgemeesters” is naar mijn mening onterecht : onder andere gelet op de indeling van België in taalgebieden, en vermits het hier gaat om (een gemeente binnen) het Vlaams Gewest wordt elke (kandidaat)-burgemeester de jure uiteraard geacht een Nederlandstalige te zijn, welke andere taal betrokkene ook moge beheersen en/of buiten zijn/haar functie verkiest te gebruiken. Ingeval een kandidaat-burgemeester te kennen geeft een anderstalige te zijn en het Nederlands onvoldoende te beheersen om de functie als burgemeester van een gemeente in het Vlaams Gewest te kunnen waarnemen, onder andere voor wat betreft het gebruik van de Nederlandse taal, kan deze niet worden benoemd vermits hij/zij niet aan de (taal-)voorwaarden voldoet. In dergelijk geval is bij voorbaat nagaan of men al dan niet aan de taalvoorwaarden voldoet geen “discriminatie”, maar een volkomen logische daad van goed bestuur. 3. De burgerlijke rechtbank is overduidelijk onbevoegd om zich uit te spreken over welkdanige interpretatie van de taalwetgeving, in casu over de rechtsgeldigheid van de “omzendbrief Peeters”, en/of over de arresten of adviezen van de Raad van State dienaangaand. 4. Ik zie evenwel een mogelijkheid dat een burgerlijke rechtbank, zich baserend op algemene rechtsprincipes, de argumenten van eender welke rechtszoekende, dus ook van een eerste schepen cq. kandidaat-burgemeester, inzake geleden schade wegens een voorgehouden onterechte niet-benoeming kan gegrond achten, al is dat in bedoelde materie in hoofde van de rechtbank risicovol dansen op de slappe koord tussen bevoegdheid en onbevoegdheid. Laatst gewijzigd door Gwylan : 4 oktober 2013 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
De burgerlijke rechtbank heeft ook het recht om, in een aantal gevallen, arresten van de Raad van State naast zich neer te leggen. Citaat:
De vragen die rijzen zijn eerder de volgenden: - (Nyquist gaat verbaasd zijn dat ik haar deels volg): kan de burgerlijke rechtbank oordelen dat de Vlaamse regering "onrechtmatig" heeft gehandeld terwijl de RvSt, wat haar betreft althans, de omzendbrief niet heeft geannuleerd? Kan Vlaanderen in die context wel "foutief" hebben gehandeld? Het antwoord daarop is echt niet eenvoudig omdat er verschillende standpunten en gevoeligheden zijn, die niet juridisch, maar factueel zijn. De vraag is hier: kon Vlaanderen weten dat zij mogelijks de wet niet naleefde omdat het arrest van de RvSt in vraag gesteld werd, niet alleen politiek maar ook juridisch (arrest van het Hof van Beroep van Bergen)? Dat is een in concreto beoordeling door de rechter, geen "juridische" vraag. - de omzendbrief is een norm van algemene aard, niet een individuele beslissing. De vraag is dus of een verwerpingsarrest van zo'n norm toch niet meer gezag zou hebben dan een relatief gezag van gewijsde, en toch erga omnes zou gelden. Tot nu toe is dat niet het geval, maar ik kan mij inbeelden dat dat ooit verandert (verwerpingsarresten van het Grondwettelijk Hof hebben wel een absoluut gezag van gewijsde).
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch een kanttekening: er wordt vooral gewag gemaakt van straf- of tuchrechtelijke procedures, maar dan voorafgaand aan de procedure, iets wat in dit concreet dossier niet van toepassing is. of die regel dus hier echt van toepassing is, is nog de vraag... Maar ik weet het zelf niet goed, eerlijk gezegd...
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat je het zelf ook zegt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wil mij toestaan om méér algemeen een bedenking te herhalen waarvan ik hier reeds eerder gewag maakte : wellicht ten gevolge van de kennelijk onvermijdelijke typisch Belgische politieke cq. wetgevende compromissen tussen de vertegenwoordigers van beide grote bevolkingsgroepen, en deels mede door het feit dat wetteksten in België niet in één taal worden gesteld, laat de Belgische wetgeving, in het bijzonder deze omtrent taalgevoelige of communautaire zaken, naar mijn overtuiging onredelijk veel ruimte voor “interpretatie” : niet zelden blijkt dat men vanuit Franstalige kant een wet of rechtsregel totaal anders begrijpt dan aan Nederlandstalige zijde en vice-versa. Het geding en de uitspraak waarover deze draad gaat is daar andermaal een duidelijk voorbeeld van. Ik laat u graag overwegen of één en ander een goede zaak is voor de rechtszekerheid in uw land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
http://www.dekrachtvanjestem.be/kvjs...keld_land.html """De Vlaamse bevoegdheden Taalwetgeving Toezicht op het taalgebruik in bestuurszaken, onderwijs en sociale betrekkingen. De federale overheid blijft bevoegd voor onder meer de taalwetgeving in Brussel, de taalgrensgemeenten en justitie."""" Dit dan als argument gebruiken bij het vellen van een vonnis ![]() Zou anderzijds wel interessant zijn voor bepaalde collega's die een bevordering hebben gemist en ook voor de Raad van State ongelijk kregen.... Eens bij die 'gewone' rechtbank klacht neerleggen wegens derving van inkomsten wegens niet-bevordering..... ![]()
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk wel. Een rechter kan zich uitspreken over alle elementen die verband houden met een zaak die hem voorgelegd worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Een rechter kan zich ook uitspreken over bijv. 1+1, en vinden dat dat niet 2, maar wel 3 is..... Maar als die dat als argument in een vonnis zou gebruiken.... ![]()
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 5 oktober 2013 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |