Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe interpreteert u de groet die Karel Dillen op onderstaande foto bracht?
Het is de Hitlergroet 25 58,14%
Het is de Romeinse groet 7 16,28%
Geen van beiden, het is een rebelse groet 7 16,28%
Ik weet het niet 4 9,30%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 22:56   #81
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Eigenaardig detail: Luc Broes (die aanleiding gaf tot deze topic) heeft nog niet gestemd. Zou hij het zelf wel weten?
Wat ik wel grappig vind is de stemming van Jan van den Berghe: "Ik weet het niet" Jan die alleen maar iets voor waar neemt als hij een zwart op wit bewijs toegeschoven krijgt. Een foto is blijkbaar niet voldoende voor hem. Hij zou normaal gezien toch Karel Dillen moeten geloven die dit van zichzelf een 'rebelse groet' noemde. Jan vdB gelooft dus ook zijn leider niet. Ofwel heeft hij te vroeg gestemd vooraleer het bewijs op de proppen kwam. Dat moet ik even noteren.

Laatst gewijzigd door thePiano : 25 augustus 2004 om 22:57.
thePiano is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 22:58   #82
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Wat ik wel grappig vind is de stemming van Jan van den Berghe: "Ik weet het niet" Jan die alleen maar iets voor waar neemt als hij een zwart op wit bewijs toegeschoven krijgt. Een foto is blijkbaar niet voldoende voor hem. Hij zou normaal gezien toch Karel Dillen moeten geloven die dit van zichzelf een 'rebelse groet' noemde. Jan vdB gelooft dus ook zijn leider niet. Ofwel heeft hij te vroeg gestemd vooraleer het bewijs op de proppen kwam. Dat moet ik even noteren.
Die optie heb ik speciaal voor hem erbij gezet. Als de poll geheim was, dan had hij wel op rebels gegokt.
Oud 25 augustus 2004, 23:02   #83
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Die optie heb ik speciaal voor hem erbij gezet. Als de poll geheim was, dan had hij wel op rebels gegokt.
Ja maar hij had waarschijnlijk al gestemd voordat radicaal Karel Dillen zelf citeerde (op pag. 2):

Karel Dillen: "Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen."
Oud 26 augustus 2004, 07:21   #84
PAJOT
Banneling

Standaard

Het is met andere woorden GEEN Hitlergroet, zoals zestig procent het beschouwt. Op de foto staat Dillen die een Romeinse groet brengt als rebellengeste, niet meer of niet minder.

Deze foto dateert van de eerste naoorlogsijzerbedevaarten toen de Belgische CVP trachtte deze herdenking te recuperen. Door het bewust compromiterende gedrag van Karel Dillen en enkele andere Vlaams nationale jongeren is dit toen niet doorgegaan en bleven de ijzerbedevaarten tot enkele jaren terug bewaard voor de Vlaamse Beweging.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 07:52   #85
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Het is met andere woorden GEEN Hitlergroet, zoals zestig procent het beschouwt. Op de foto staat Dillen die een Romeinse groet brengt als rebellengeste, niet meer of niet minder.
Nee, het was wel degelijk de Hitlergroet, maar volgens eigen zeggen van Dillen, als rebels bedoelt. Hij kan daarvan zeggen wat hij wilt, maar in feite geeft hij tussen neus en lippen toe dat het de Hitlergroet was.
Oud 26 augustus 2004, 08:02   #86
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, het was wel degelijk de Hitlergroet, maar volgens eigen zeggen van Dillen, als rebels bedoelt. Hij kan daarvan zeggen wat hij wilt, maar in feite geeft hij tussen neus en lippen toe dat het de Hitlergroet was.
Een Romeinse groet want ze had geen ideologische inhoud. Zoals Dillen het zelf schrijft : deze groet was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding.

Rebels want hij wilde voorkomen dat de IJzerbedevaarten blijvend in een Belgisch keurslijf zouden worden gedwongen.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 26 augustus 2004 om 08:02.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 08:07   #87
thePiano

Standaard

Citaat:
Een Romeinse groet want ze had geen ideologische inhoud. Zoals Dillen het zelf schrijft : deze groet was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding.

Rebels want hij wilde voorkomen dat de IJzerbedevaarten blijvend in een Belgisch keurslijf zouden worden gedwongen.
Ik zie niet in waarom ik de uitleg van Dillen zou moeten geloven dat de Hitlergroet (wat hij toegeeft dat het was) opeens rebels bedoeld was.
Oud 26 augustus 2004, 08:40   #88
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

In deze discussie zit m.i. iedereen op het verkeerde spoor.

Wie uit adoratie voor het Derde Rijk, Hitler, het nazisme, en al de ermee geassocieerde gruwelen, zijn rechterpoot heft, daar is een steekje mee los. Dat hoeft geen betoog: iedereen is intussen, op de hoogte van de onmenselijkheden, gruwel, leed en afzeik, die daaruit voortgekomen zijn.

Waarom zitten m.i. de hedendaagse verbieders van het heffen der rechterpoot eveneens verkeerd? Niet simpel om uit te leggen, maar ik doe een gooi.

Strikt genomen is immers deze fysieke beweging volkomen onschadelijk.
Bij het heffen van rechterarm (of linker vuist-om de anti-commies te paaien) gebeurt er eigenlijk doodgewoon:............ niks.
Voor alle zekerheid test ik het alhier................ nope............
  • geen goddelijke bliksmem treft mij
  • de lucht valt niet in
  • 't begint niet naar gas te ruiken
  • er vallen geen doden of gewonden
  • even checken: jeps de nasdaq en Eurostock houden stand
Moeten wij ons nu hedentendage echt nog de les laten spellen en onze bewegingsvrijheid laten beknotten omdat den Dolf of Stalin deze geste belaadde met allerhande rotzooi?
Deze symboliek, enkel in diens zieke geest ontsproten hoeven wij niet langer mee te zeulen.

Integendeel.

Zo wij dit simpele gebaar blijven verbinden met een ideologie, zoals deze of gene dictator het zelf wenste, dan pas staan wij blijvend onder invloed van een fascist, nazist, of andere moordenaar, dan pas blijven we zelf actief dit gedachtengoed smeulend houden.

Laat u niet langer knechten van de Hitlers, Mussolini's, Stalins, Pol Potten.
Laat u niet langer dicteren om vrijelijk te bewegen.
Verbied doodgewoon niet langer deze in se onschuldige geste.
Emancipeer uzelf, en sta u en anderen de volledige bewegingsvrijheid van uw lichaam toe
Koppel ze los van wat die klootvissen erop kleefden.

Ik roep hierbij iedereen op zich te verzetten in een emancipatorische beweging, tegen het complot dat de hedendaagse zeurpietjes, school en zedenmeesters, samen met hun ogenschijnlijk verguisde 'anti-helden' vanuit het verleden smeden, om te beletten dat wij fysiek en geestelijk vrije wezens zouden worden.

Sieg Geil
Nasdrovijé
C'est la lutte finale (op de zes zonder stuurman)
Kust allemaal mijn ***********
Oud 26 augustus 2004, 09:23   #89
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom ik de uitleg van Dillen zou moeten geloven dat de Hitlergroet (wat hij toegeeft dat het was) opeens rebels bedoeld was.
Misschien moet je de omstandigheid ook eens bekijken. Er zijn zo ook foto's van Amadezen die een hitlergroet brengen naar de politie. Zijn dat daarom dan nazi's (in mijn ogen wel, maar soit)?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 09:24   #90
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
In deze discussie zit m.i. iedereen op het verkeerde spoor.

Wie uit adoratie voor het Derde Rijk, Hitler, het nazisme, en al de ermee geassocieerde gruwelen, zijn rechterpoot heft, daar is een steekje mee los. Dat hoeft geen betoog: iedereen is intussen, op de hoogte van de onmenselijkheden, gruwel, leed en afzeik, die daaruit voortgekomen zijn.

Waarom zitten m.i. de hedendaagse verbieders van het heffen der rechterpoot eveneens verkeerd? Niet simpel om uit te leggen, maar ik doe een gooi.

Strikt genomen is immers deze fysieke beweging volkomen onschadelijk.
Bij het heffen van rechterarm (of linker vuist-om de anti-commies te paaien) gebeurt er eigenlijk doodgewoon:............ niks.
Voor alle zekerheid test ik het alhier................ nope............
  • geen goddelijke bliksmem treft mij
  • de lucht valt niet in
  • 't begint niet naar gas te ruiken
  • er vallen geen doden of gewonden
  • even checken: jeps de nasdaq en Eurostock houden stand
Moeten wij ons nu hedentendage echt nog de les laten spellen en onze bewegingsvrijheid laten beknotten omdat den Dolf of Stalin deze geste belaadde met allerhande rotzooi?
Deze symboliek, enkel in diens zieke geest ontsproten hoeven wij niet langer mee te zeulen.

Integendeel.

Zo wij dit simpele gebaar blijven verbinden met een ideologie, zoals deze of gene dictator het zelf wenste, dan pas staan wij blijvend onder invloed van een fascist, nazist, of andere moordenaar, dan pas blijven we zelf actief dit gedachtengoed smeulend houden.

Laat u niet langer knechten van de Hitlers, Mussolini's, Stalins, Pol Potten.
Laat u niet langer dicteren om vrijelijk te bewegen.
Verbied doodgewoon niet langer deze in se onschuldige geste.
Emancipeer uzelf, en sta u en anderen de volledige bewegingsvrijheid van uw lichaam toe
Koppel ze los van wat die klootvissen erop kleefden.

Ik roep hierbij iedereen op zich te verzetten in een emancipatorische beweging, tegen het complot dat de hedendaagse zeurpietjes, school en zedenmeesters, samen met hun ogenschijnlijk verguisde 'anti-helden' vanuit het verleden smeden, om te beletten dat wij fysiek en geestelijk vrije wezens zouden worden.

Sieg Geil
Nasdrovijé
C'est la lutte finale (op de zes zonder stuurman)
Kust allemaal mijn ***********
Kort gezegd: iedereen heeft het recht op een mening, hoe abject die ook is, zolang die een ander zijn mening respecteert.
Oud 26 augustus 2004, 09:34   #91
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Misschien moet je de omstandigheid ook eens bekijken. Er zijn zo ook foto's van Amadezen die een hitlergroet brengen naar de politie. Zijn dat daarom dan nazi's (in mijn ogen wel, maar soit)?
Dillen bracht die Hitlergroet uit in 1951, nauwelijks zes jaar naar het einde van WOII en het Derde Rijk. Daar heeft hij reeds de basis gelegd voor wat later het Vlaams Blok moest worden. Hij zou dat gedaan hebben om een radicalisering van de IJzerbedevaart af te dwingen. Hoe die IJzerbedevaarten er tijdens de oorlogsjaren uitzagen weten we ook, daarvan zijn tientallen foto's bewaard gebleven met daarop collaborerende Nieuwe Orde-bewegingen afgebeeld die de Hitlergroet uitbrengen.

Op de foto: NSJV-militanten brengt de 'rebelse' (?????) groet op de IJzerbedevaart van 1941.

Oud 26 augustus 2004, 09:39   #92
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kort gezegd: iedereen heeft het recht op een mening, hoe abject die ook is, zolang die een ander zijn mening respecteert.
In mijn tekst probeerde ik te tonen hoe belachelijk verboden op een in se ongevaarlijke fysieke handeling wel zijn.
De verwerpelijkheid bevindt zich enkel in de geest van de 'uitvoerder' en 'waarnemer' Die verwerpelijkheid is er ingeplant onrechtsreeks door den Dolf zelf, maar evenzeer door de hedendaagse zedenmeesters en censors.

Niemand hoeft aan zijn rechterhand of linkervuist een abjecte ideologie mee te sleuren.
Dit zeg ik aan de Dolfaanbidders maar ook de anti-zedenprekers en zeurende moraalridders:
Laat onze geest en lichaam met rust. Geil op nazi-boekskes zoveel ge wilt, huichel uw afkeer zo vaak ge wilt, maar belaad de burger niet met afzeik die hem niet langer interesseert om hem letterlijk in een keurslijf of dwangbuis te dwingen en te controleren en destabiliseren met Lulkoek van 60 jaarterug waar ge niet van loskomt, 't zij uit heimwee, 't zij uit chagrijn.

Voorts vind ik inderdaad dat zelfs die smoezelige ideologieën uit (gelukkig) voorbije tijden vrijelijk mogen beleden worden. Dan is het duidelijk voor wie we alert behoren te zijn en op te passen (meestal enkel voor kwijl: het merendeel der adepten is van het kaliber dorpsidioot)
Doch ik waarschuw eveneens voor de nieuwe generatie gedachtenpolitie die slinks gebruik makend van een ideologie, die ze zogezegd bestrijden, de mensen opnieuw proberen te bevoogden en te kortwieken.
Oud 26 augustus 2004, 09:44   #93
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dillen bracht die Hitlergroet uit in 1951, nauwelijks zes jaar naar het einde van WOII en het Derde Rijk. Daar heeft hij reeds de basis gelegd voor wat later het Vlaams Blok moest worden. Hij zou dat gedaan hebben om een radicalisering van de IJzerbedevaart af te dwingen. Hoe die IJzerbedevaarten er tijdens de oorlogsjaren uitzagen weten we ook, daarvan zijn tientallen foto's bewaard gebleven met daarop collaborerende Nieuwe Orde-bewegingen afgebeeld die de Hitlergroet uitbrengen.

Op de foto: NSJV-militanten brengt de 'rebelse' (?????) groet op de IJzerbedevaart van 1941.
Ik wijs je op de CONTEXT! Dus voor jou is iedereen die met zijn rechterpoot de hoogte van het muurke in zijn tuin aangeeft per definitie een nazi?

Beste Piano, provocatie is ook een onderdeel van het politieke arsenaal en eigen aan jongeren.
Oud 26 augustus 2004, 09:54   #94
thePiano

Standaard

Citaat:
Dus voor jou is iedereen die met zijn rechterpoot de hoogte van het muurke in zijn tuin aangeeft per definitie een nazi?
Op de foto heb ik niet de indruk dat Dillen de hoogte van het muurke in zijn tuin aangeeft. Jij soms wel?

Oud 26 augustus 2004, 09:57   #95
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op de foto heb ik niet de indruk dat Dillen de hoogte van het muurke in zijn tuin aangeeft. Jij soms wel?

beeldspraak mijn beste. Mannekes die dat vandaag nog doen neem ik nu ook niet zo serieus.
Oud 26 augustus 2004, 10:09   #96
thePiano

Standaard

Citaat:
beeldspraak mijn beste. Mannekes die dat vandaag nog doen neem ik nu ook niet zo serieus.
Ik neem dat wel héél ernstig. Het is de partij van Karel Dillen die in mijn stad -Antwerpen- al 35% van de stemmen heeft. Ik hou m'n hart vast als die partij nog een beetje aangroeit en straks allemaal die 'rebelse' groet gaan uitbrengen.
Oud 26 augustus 2004, 10:12   #97
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
In mijn tekst probeerde ik te tonen hoe belachelijk verboden op een in se ongevaarlijke fysieke handeling wel zijn.
De verwerpelijkheid bevindt zich enkel in de geest van de 'uitvoerder' en 'waarnemer' Die verwerpelijkheid is er ingeplant onrechtsreeks door den Dolf zelf, maar evenzeer door de hedendaagse zedenmeesters en censors.
Een middelvinger uitsteken is ook een ongevaarlijke fysieke handeling. Daarmee wil ik maar zeggen dat het niet om de fysieke handeling alléén te doen is, maar om het idee dat erachter schuilt. Als ik mijn middelvinger naar iemand op straat opsteek, dan heb ik niets gevaarlijks gedaan. Het kan echter wel uitmonden in een woordenwisseling / vechtpartij. Alles draait rond het motief, de handeling is slechts een middel om dat motief over te brengen. En dat motief probeert Karel nu te verbloemen, of te wijzigen.

Citaat:
Niemand hoeft aan zijn rechterhand of linkervuist een abjecte ideologie mee te sleuren.
Dit zeg ik aan de Dolfaanbidders maar ook de anti-zedenprekers en zeurende moraalridders:
Laat onze geest en lichaam met rust. Geil op nazi-boekskes zoveel ge wilt, huichel uw afkeer zo vaak ge wilt, maar belaad de burger niet met afzeik die hem niet langer interesseert om hem letterlijk in een keurslijf of dwangbuis te dwingen en te controleren en destabiliseren met Lulkoek van 60 jaarterug waar ge niet van loskomt, 't zij uit heimwee, 't zij uit chagrijn.
Dat is uw mening. Mijn mening is dat zestig jaar in de geschiedenis niets is. Als we die periode vanaf nu zouden doodzwijgen, dan zou de geschiedenis zich wel eens kunnen herhalen, al dan niet in de nabije toekomst. We moeten het blijven overdragen, van generatie op generatie. Zoiets mag nooit meer gebeuren!

En als we weten dat de stichter van Vlaanderens grootste partij, het Vlaams Blok, n�* die afgrijselijke periode nog durfde deze groet te brengen, dan is het niet meer dan logisch dat we daarop inspelen!! Anderzijds, als hij nu zou zeggen dat het hem spijt, en dat hij fout was, dan zou ik de zaak laten rusten. Maar wat doet hij??? Hij verbergt de waarheid. En waarom zouden wij daar niet tegenin mogen gaan?

Citaat:
Voorts vind ik inderdaad dat zelfs die smoezelige ideologieën uit (gelukkig) voorbije tijden vrijelijk mogen beleden worden. Dan is het duidelijk voor wie we alert behoren te zijn en op te passen (meestal enkel voor kwijl: het merendeel der adepten is van het kaliber dorpsidioot)
Doch ik waarschuw eveneens voor de nieuwe generatie gedachtenpolitie die slinks gebruik makend van een ideologie, die ze zogezegd bestrijden, de mensen opnieuw proberen te bevoogden en te kortwieken.

Laatst gewijzigd door Yann : 26 augustus 2004 om 10:14.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 10:16   #98
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is met andere woorden GEEN Hitlergroet, zoals zestig procent het beschouwt.
Kan jij wel lezen?
Oud 26 augustus 2004, 10:17   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De omstandigheden? Deze foto werd na de Tweede Wereldoorlog getrokken! Alle gruwelijke details van het naziregime waren toen gekend.
Oud 26 augustus 2004, 10:19   #100
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik neem dat wel héél ernstig. Het is de partij van Karel Dillen die in mijn stad -Antwerpen- al 35% van de stemmen heeft. Ik hou m'n hart vast als die partij nog een beetje aangroeit en straks allemaal die 'rebelse' groet gaan uitbrengen.
nogmaals, piano, die foto is een momentopname zonder dat daar ook maar enige verwijzing op te zien is waar, wanneer en waarom.

Mocht je nog andere foto's hebben van Dillen met de rechterpoot omhoog, d�*n zou dat iets anders zijn.

Nu is dat een geïsoleerd incident waar het vooral de provocatie is die telt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be