Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2013, 16:51   #81
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik weet niet waar jij je ervaringen in verband met congressen opdeed. De mijne zijn in elk geval lichtelijk anders.

Ik heb een congres meegemaakt waarbij enkel de hoofdmoot in een grote zaal werd behandeld. Elk "kleiner" onderwerp werd in een kleinere zaal besproken. Elke aanwezige kreeg de gelegenheid om zijn zegje te doen én te stemmen. De stemming bepaalde de uitslag, en dus ook de door de partij te bewandelen paden. Geert Bourgeois begeleide destijds de groep die over het justitiebeleid handelde.
Vincent van Quickenborne zat in de grote zaal....te handklappen.

Op andere congressen heb ik gemerkt dat het partijstandpunt meestal gevolgd wordt. Het is blijkbaar eigen aan de mensen dat ze hun "herders" volgen gelijk schapen. De schapen die niet volgen hebben de kudde meestal al eerder verlaten.
Dit gebeurt in elke partij, zij het eerder sporadisch. Zolang het niet de kopstukken zijn die mekaar killen, maar de eerder kleine garnalen die het nieuws halen, overleven de partijen hun vertrek.

Voor de N-VA ligt dat wel een stuk moeilijker. De regimemedia loeren als wolven op de prooi waar het héle belgische establishment op loert, om ze te helpen aanvallen en afmaken. Zelfs de kleinste garnaal kan via de media een enorme schade toebrengen aan een partij die geviseerd wordt door het regime.

De N-VA is de PS niet. De N-VA overleeft het niet als ze voor de ene na de andere corruptie wordt aangeklaagd én veroordeeld. Voor een partij die door het regime als een bedreiging wordt gezien voor haar macht volstaat echter een middelgrote garnaal die zijn gram probeert te halen via de media om schade op te lopen. Zeker als de reden die wordt opgegeven door degene die wraak neemt, spoort met de "argumenten" waarmee de links-georiënteerde machthebbers van het ogenblik de N-VA proberen te discrediteren.
Mijn ervaring met congressen is vooral professioneel, niet politiek. Zolang men met een relatief kleine groep is (ik zou zeggen tot max 200 man) is het een heel gebruikelijke techniek om met werkgroepen alles op te splitsen. Werkt meestal met een rapporteur die dan de conclusies samenvat en plenair brengt. Meestal is dat iemand met voldoende diplomatie, die ook nog wat discrete consignes krijgt. Kwestie dat het vrij naadloos in het grotere plan kan ingepast worden. Nieuwelingen denken dikwijls dat ze op dat moment écht een nieuwe inbreng kunnen binnensmokkelen. Lukt natuurlijk zelden tot nooit.
Als het om echt grote evenementen gaat, is alles voor de volle 100% op voorhand uitgemaakt en uitgewerkt tot in de allerlaatste details.
Grote organisaties hebben een staf in dienst die niet anders doen dan dergelijke evenementen opzetten, van een partij van de omvang van n-va vermoed ik dat ze het amateurisme toch ook al wel in de kast zullen gestoken hebben. Als er statutair over bepaalde zaken MOET stemming volgen, kan men daar natuurlijk niet onderuit. Maar je mag mij één partij noemen die ooit haar voorzitter wandelen stuurde in de belgische politiek. Will never happen. Een goede voorzitter sleurt er zijn programma en zijn beleidslijn altijd door. Altijd. Anders zit hij niet op de juiste stoel. Waarom denk je dat we mondjesmaat via de pers hebben vernomen dat BDW tot na de installatie van de volgende regering voorzitter zal blijven ? Omdat hij de negociaties moet doen ? Neen, omdat hij het compromis moet "verkopen" aan zijn congres, dat moet eindigen met een JA en liefst met een degelijke score.
Sorry, het is lichtgelovig om te denken dat je nog naar een partijcongres kunt gaan van een grote partij op dezelfde manier als in de pioniersjaren toen ze nog klein en fijn waren.
Voor alle duidelijkheid : dit is helemaal niet eigen aan n-va, maar is zo bij alle partijen die pakweg 10% en meer halen en willen deelnemen aan de macht.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 16:55   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In tussen weten we toch al wat de druppel was die Mouton's emmer deed overlopen.

Dat is de voorbereiding van het groot N-VA-congres over confederalisme, de uitwerking van de verdeling van de staatsschuld. Het ging hem veel te ver. Mouton krijgt het vooral niet verteert dat er met zijn bezwaren en opmerkingen geen rekening gehouden wordt, dus stapte hij op.

Ik zou zeggen: goed gedaan. Wat betreft confederalisme kan er immers niet ver genoeg gegaan worden. Als Mouton daar niet mee kan leven kan hij beter Bert Anciaux vervoegen bij de rooien.
Uw partijtje begin wat leeg te lopen zo heb ik de indruk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 16:56   #83
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een nestbevuiler is het.
Krijgt kansen (lees het vertrouwen) die bijna niemand krijgt binnen de partij en stapt dan naar de media. Volgens mij geen echte N-VA er!
Zijt ge nu op uw kop gevallen? Nick is bij de stichters van N-VA.

Dit noem ik nu typisch extreem rechtse toogpraat van een opportunist die sinds N-VA succes heeft is komen aanwaaien.

Laatst gewijzigd door giserke : 21 oktober 2013 om 17:04.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:02   #84
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Een nestbevuiler is het.
Krijgt kansen (lees het vertrouwen) die bijna niemand krijgt binnen de partij en stapt dan naar de media. Volgens mij geen echte N-VA er!
Iemand die al twaalf (12!) jaar actief lid is van de partij "geen echte N-VA'er" noemen, je moet het lef maar hebben.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:04   #85
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Een nestbevuiler is het.
Hij was blijkbaar reeds aanwezig bij de oprichting van de N-VA, toen het nog 'door de woestijn' gaan was. Kom niet zeggen dat zo iemand geen echte N-VA-er is hé.

Hij zegt zelf dat dat sociaal-economische hem hoog zit. Als het sociaal-economisch programma van je partij zodanig verandert dat je je eigen partij er niet meer in herkent, en de top negeert je kritieken, dan heb je weinig andere keuze dan te doen wat hij hier doet. (En ik kan hem in zijn kritiek dus geen ongelijk geven.)

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 21 oktober 2013 om 17:06.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:08   #86
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja, wat wilt u. De NVA is dan ook de partij van het VOKA, de bazen van De Wever en zijn partij.
Alsof jij ooit zou overwegen iets positiefs over de N-VA te vertellen.
Oud 21 oktober 2013, 17:10   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

Dit noem ik nu typisch extreem rechtse toogpraat van een opportunist die sinds N-VA succes heeft is komen aanwaaien.
Lid van het eerste uur mijn beste tooghanger.
Ik heb nog foto's van in de Schelp!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:14   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Alsof jij ooit zou overwegen iets positiefs over de N-VA te vertellen.
Tutut. Hetgeen ik al een tijdje zeg, wordt nu bevestigd door een (ex-)NVA-er van het eerste uur: de NVA is de partij van de bazen!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2013 om 17:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:14   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

EEn stichter die zijn partij zo achterbaks aanvalt is het niet waard dat er nog over hem gesproken wordt.

Je kan niet akkoord zijn met standpunten.
Je kan dan ontslag nemen.
Tot zover niets aan de hand.

Mazar het uitsmeren in de pers, dan nog over documenten waar wij nog geen inzage in gehad hebben is klein, zeer klein.

Nen ordinaire nestbevuiler noem ik zo iemand.
Racune omdat hij geen schepen meer is?
Racune omdat hij geen medewerker meer is?

Trouwens wie zijn verantwoordelijkheid was het om deze sjujut te laten meewerken aan de congresteksten?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 oktober 2013 om 17:14.
Oud 21 oktober 2013, 17:17   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Iemand die al twaalf (12!) jaar actief lid is van de partij "geen echte N-VA'er" noemen, je moet het lef maar hebben.

Naschoppen naar een partij toont aan dat je die partij niet waardig bent.
Oud 21 oktober 2013, 17:19   #91
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij was blijkbaar reeds aanwezig bij de oprichting van de N-VA, toen het nog 'door de woestijn' gaan was. Kom niet zeggen dat zo iemand geen echte N-VA-er is hé.

Hij zegt zelf dat dat sociaal-economische hem hoog zit. Als het sociaal-economisch programma van je partij zodanig verandert dat je je eigen partij er niet meer in herkent, en de top negeert je kritieken, dan heb je weinig andere keuze dan te doen wat hij hier doet. (En ik kan hem in zijn kritiek dus geen ongelijk geven.)
Toen was ik er ook bij.

Dat hij niet akkoord is, daarmee kan ik leven.
Dat hij ontslag neemt, daarmeee kan ik leven.

Dat hij een ordinaire nestbevuiler is, daarmee kan ik niet leven.
Oud 21 oktober 2013, 17:21   #92
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Naschoppen naar een partij toont aan dat je die partij niet waardig bent.
Ik kan hierop enkel maar zijn nawoord citeren:

"Ik heb mijn kritiek eerst meermaals duidelijk intern vertolkt. Maar dat werd amper gehoord en daar heb ik dan ook mijn conclusies uit moeten trekken. Dat ik het vervolgens publiek gemaakt heb waarom ik uit de N-VA stap, dat zal mij nu zeker niet in dank afgenomen worden. Maar gewoon stilletjes weggaan zonder mijn beslissing te verantwoorden, dat zou ik voor mezelf niet kunnen verrechtvaardigen. Ik hoop dat de N-VA-top dus echt eens gaat stilstaan bij de inhoud. Het is duidelijk dat veel mensen, ook binnen de partij, mijn ongenoegen delen. Hopelijk wordt daar iets mee gedaan."

Volledige versie:
http://www.nickmouton.info/node/801

Als de N-VA nog langer de buikpop van VOKA, IMF en consoorten blijft, zullen er nog volgen.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:22   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Ik kan hierop enkel maar zijn nawoord citeren:

"Ik heb mijn kritiek eerst meermaals duidelijk intern vertolkt. Maar dat werd amper gehoord en daar heb ik dan ook mijn conclusies uit moeten trekken. Dat ik het vervolgens publiek gemaakt heb waarom ik uit de N-VA stap, dat zal mij nu zeker niet in dank afgenomen worden. Maar gewoon stilletjes weggaan zonder mijn beslissing te verantwoorden, dat zou ik voor mezelf niet kunnen verrechtvaardigen. Ik hoop dat de N-VA-top dus echt eens gaat stilstaan bij de inhoud. Het is duidelijk dat veel mensen, ook binnen de partij, mijn ongenoegen delen. Hopelijk wordt daar iets mee gedaan."

Volledige versie:
http://www.nickmouton.info/node/801

Als de N-VA nog langer de buikpop van VOKA, IMF en consoorten blijft, zullen er nog volgen.
Maakt voor mij geen verschil.
Oud 21 oktober 2013, 17:31   #94
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Toen was ik er ook bij.

Dat hij niet akkoord is, daarmee kan ik leven.
Dat hij ontslag neemt, daarmeee kan ik leven.

Dat hij een ordinaire nestbevuiler is, daarmee kan ik niet leven.
Allé, kom zeg: je hebt jaren voor een partij gewerkt, bent gemeenteraadslid, afgevaardigde voor je partijafdeling op verschillende niveaus, en dan zou je gewoon ineens uit die partij moeten stappen zonder één woord van verantwoording tegenover je achterban?

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 21 oktober 2013 om 17:33.
Oud 21 oktober 2013, 17:34   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allé, kom zeg: je hebt jaren voor een partij gewerkt, bent gemeenteraadslid, afgevaardigde voor je partijafdeling op verschillende niveaus, en dan zou je gewoon ineens uit die partij moeten stappen zonder één woord van verantwoording tegenover je achterban?

Het is niet omdat hij zijn beslissing probeert te verantwoorden tegenover zijn eigen achterban, en dat bepaalde mensen daar onmiddellijk opspringen met de bedoeling zo de partij te bekladden, dat je hém moet verwijten een nestbevuiler te zijn hé.

Trouwens, als je via alle interne kanalen hebt geprobeerd om die discussie te voeren, wat blijft er dan nog over om je ongenoegen kenbaar te maken?
Ik heb van die man niet veel gehoord op de partijraad. Dat is toch de plaats waar dit besproken kan worden.

Ik vertegenwoordig de partijafdeling ook op verschillende niveau's
Oud 21 oktober 2013, 18:02   #96
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

reservespeler, zou het kunnen zijn dat je een beetje boos bent dat jij de teksten nog niet kent, terwijl hij ze al wou laten aanpassen ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 18:05   #97
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uw partijtje begin wat leeg te lopen zo heb ik de indruk.
Als de N-VA een "partijtje" is, wat zijn de andere dan? Kaartersclubs? Je begint de terminologie van de BUB over te nemen. Ik heb werkelijk met jou te doen.

Wat de kern van de zaak betreft : voor een grote partij is het normaal dat hier en daar iemand afhaakt. Persoonlijke vetes, niet verkrijgen wat je geëist hebt, wie zal het zeggen? Achteraf kan je de zaak verdoezelen door de zeggen dat de partijlijn niet meer overeenstemt met je eigen ideeën. Zaak op een elegante manier opgelost.

Voor de rest merk ik dat je niet kan zwijgen over de N-VA. Had je niet gezegd dat je de partij ging negeren tot de volgende verkiezingen? Toch begrijp ik je. BDW is nu éénmaal een fascinerende persoonlijkheid.

Laatst gewijzigd door robert t : 21 oktober 2013 om 18:14.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 18:20   #98
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb van die man niet veel gehoord op de partijraad. Dat is toch de plaats waar dit besproken kan worden.

Ik vertegenwoordig de partijafdeling ook op verschillende niveau's
Ken jij hem persoonlijk dan?
Oud 21 oktober 2013, 18:21   #99
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tja, wat wilt u. De NVA is dan ook de partij van het VOKA, de bazen van De Wever en zijn partij.
En mag ik vragen welke dan UW partij is, en in hoeverre het programma van UW partij dan wél sociaal is?
Oud 21 oktober 2013, 18:29   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Toch begrijp ik je. BDW is nu éénmaal een fascinerende persoonlijkheid.
De Wever is een soort van Kleine Leider.
In de Europese context hebben we echter niet zo'n goede ervaringen gehad met "Leiders".

Laatst gewijzigd door Henri1 : 21 oktober 2013 om 18:30.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be