Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is de God van de Christenen dezelfde als deze van de Islamieten ?
Ja 49 60,49%
Neen 32 39,51%
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2004, 17:23   #81
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Misschien is de Quran al wat minder wreed dan Het Oude Testament. In die zin zou het dan ook al een verbeterde versie kunnen zijn van het originele.

Maar was Jezus werkelijk de zoon van God ? Hij was misschien gewoon een verlichte geest voor zijn tijd, een soort Boeddha die de mensen uit hun lijden en verderf wou verlossen. Een rebelse en nette ziel die de losbandigheid van de Romeinen moeilijk kon aanzien.
Geboren uit een maagd en een geest (heilig of niet) is toch op zich al een heel merkwaardige zaak.....
En weer draai je rond de pot. De vraag was: is de God van Jezus deze van de Islam. ik geloof het niet. Misschien is de Quran dan al wat minder wreed dan het O.T., Allah is toch wel wat anders dan de God van het N.T.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 19:15   #82
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Hallo, topicstarter. Kan er misschien nog een antwoordje af op deze vraag ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Als volgens mij de Schepper een varken is is de schepper volgens de christenen, moslims en mij dan ook een varken ? Want Labyrint zegt
Citaat:
"er kan immers maar één schepper zijn"
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:24   #83
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo, topicstarter. Kan er misschien nog een antwoordje af op deze vraag ?
Ja, misschien ben ik beperkt in mijn denken maar volgens mij kan er inderdaad maar één schepper of iets zijn, in de veronderstelling dat het universum door iets geschapen is..... Beter, ik zie het universum en de schepper (schepping) als één geheel. God en de evolutie doorheen de tijd als een eenheid. Voor mij is God de evolutie zelf, zonder begin, zonder einde.....
Het idee van verschillende Goden die daarboven een machtsspelletje spelen vind ik al te gek. Het is al wel dat dit hier op aarde dagelijks gebeurt.
Alle religies die beweren monotheïstisch te zijn zouden dus per definitie dezelfde God moeten aanbidden, anders vind ik het een contradictie. Mijn God, jouw God, zijn God...... dat zijn goden maar niet God.

Maar je had het over de God van Jezus. Hoe zie jij hem dan ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 05:33   #84
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja, misschien ben ik beperkt in mijn denken maar volgens mij kan er inderdaad maar één schepper of iets zijn,
Nou. Dat is volgens mij ook zo. Dus dat staat helemaal los van het feit ofdat "Allah" en "God" het zelfde zijn. Denk je nu echt dat de 12 tegenstemmers geloven dat er een Allah én een God bestaat? Met niet het zelfde zijn wordt natuurlijk bedoeld dat de ene bestaat en de andere niet. Of, waarschijnlijk in de meeste gevallen, de betreffende fantasie/verhaalbeelden van het godsbeeld van geesteszieken Mohammed en Paulus gewoon verschillen.
Citaat:
Het idee van verschillende Goden die daarboven een machtsspelletje spelen vind ik al te gek.
Je weet dus echt niet waar je over praat. Christenen én moslims geloven in één God. Het gaat er dus alleen maar om ofdat Mohammed wel of geen waanbeelden had, met zijn "visioenen".
Citaat:

Alle religies die beweren monotheïstisch te zijn zouden dus per definitie dezelfde God moeten aanbidden, anders vind ik het een contradictie. Mijn God, jouw God, zijn God...... dat zijn goden maar niet God.
Monotheisten kunnen per definitie niet geloven dat er een andere God dan hun eigen God bestaat. Maar daar gaat het dan ook niet helemaal over. Je weet ook echt niet waar je over praat. Moslims geloven namelijk zo wie zo al dat hun Allah de zelfde God is als de God van de christenen en de joden. De gosdsdienststichter Mohammed zag zich zelf immers als de laatste profeet uit het rijtje Adam, Noach, Abraham (die in eens niet hebben bestaan), Mozes en Jezus.
Citaat:
Maar je had het over de God van Jezus. Hoe zie jij hem dan ?
Mooi. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag dus. dus graag nog een antwoord op mijn vraag
Citaat:
Akkersloot vroeg Als ik geloof dat de schepper een varken is, is volgens jou Allah dan dat varken. Want Labyrint zegt
Citaat:
"want er kan maar één schepper zijn"
.
Oud 3 september 2004, 08:02   #85
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle religies die beweren monotheïstisch te zijn zouden dus per definitie dezelfde God moeten aanbidden, anders vind ik het een contradictie.
Je gooit twee discours door elkaar : het logische (waarbinnen 1=1=identiteit) en het religieuze (waarbij de Ene God niet noodzakelijk de Ene God is, God is binnen het religieus discours meer dan het abstracte, metafysische 'Al wat er is', anders zouden er in de eerste plaats al geen verschillende godsdiensten zijn).
Oud 3 september 2004, 09:36   #86
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Akkersloot]
Citaat:
Nou. Dat is volgens mij ook zo. Dus dat staat helemaal los van het feit ofdat "Allah" en "God" het zelfde zijn. Denk je nu echt dat de 12 tegenstemmers geloven dat er een Allah én een God bestaat?
Jij spreekt dus in hun naam, misschien denken ze toch wel ergens dat ze verschillend zijn.....
Citaat:
Je weet dus echt niet waar je over praat. Christenen én moslims geloven in één God. Het gaat er dus alleen maar om ofdat Mohammed wel of geen waanbeelden had, met zijn "visioenen".
Dat weten we ondertussen dat Mohammed waarschijnlijk zijn waanbeelden heeft gehaald bij een christelijke monnik, een ketter om in christelijke termen te blijven.
Citaat:
Mooi. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag dus. dus graag nog een antwoord op mijn vraag
Is Allah of God een varken dat laat ik aan jou over.....
Ik denk dat sommige mensen zich beroepen op Allah of God om het varken uit te hangen. Kan je hiermee genoegen nemen?
Oud 3 september 2004, 09:49   #87
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Je gooit twee discours door elkaar : het logische (waarbinnen 1=1=identiteit) en het religieuze (waarbij de Ene God niet noodzakelijk de Ene God is, God is binnen het religieus discours meer dan het abstracte, metafysische 'Al wat er is', anders zouden er in de eerste plaats al geen verschillende godsdiensten zijn).
Maar misschien weten heel wat mensen niet dat Mohammed zijn inspiratie haalde in Het Oude Testament.......
Christenen en Islamieten zijn dus eigenlijk zoals Katholieken en Protestanten, ze geven hun eigen interpretatie om oorlogen te legitimeren......
Wordt het geen tijd om die interpretatie wat te moderniseren? Vreedzaam natuurlijk..... Dat is de enige reden voor mijn "discours".....
Oud 3 september 2004, 16:22   #88
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar misschien weten heel wat mensen niet dat Mohammed zijn inspiratie haalde in Het Oude Testament.......
Christenen en Islamieten zijn dus eigenlijk zoals Katholieken en Protestanten, ze geven hun eigen interpretatie om oorlogen te legitimeren......
Wordt het geen tijd om die interpretatie wat te moderniseren? Vreedzaam natuurlijk..... Dat is de enige reden voor mijn "discours".....
je vergelijkt appelen met citroenen. Vaststellen of de God van Jezus gelijk is aan Allah van Muhammad doe je in eerste instantie door de boodschap te vergelijken: NT en Quran dus. Niet door allerlei interpretaties van "feilbare" mensen die gretig putten uit OT en NT tgov Quran en Hadieth. Nergens vind je in de Quran ook maar iets dat tipt aan het gebod van Jezus om de vijand lief te hebben en desnoods de andere wang ook aan te bieden.

verder heb ik ook geen enkel voorbeeld van Jezus die mensen die hem niet willen volgen, laat ombrengen. Wat Muhammad wel gedaan heeft in allerlei "oorlogjes". Het uitroeien van enkele Joodse stammen heeft perfecte paralellen in het O.T., o.a. de boeken Jozua, Samuel en Richteren waar hele steden worden uitgeroeid.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 20:41   #89
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Is Allah of God een varken dat laat ik aan jou over.....
Ik denk dat sommige mensen zich beroepen op Allah of God om het varken uit te hangen. Kan je hiermee genoegen nemen?
Nog geen antwoord op mijn vraag dus. Jij stelt dat de God volgens de christenen en de God volgens de Islam de zelfde God moeten zijn "want er kan maar één schepper zijn". Nu is volgens mij de schepper een varken. Dan moet volgens jouw zelfde redenering "God" en "Allah" toch ook dat varken zijn "want er kan maar één schepper zijn".

Kortom. Aan je redenering klopt dus iets niet.
Oud 3 september 2004, 21:12   #90
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nog geen antwoord op mijn vraag dus. Jij stelt dat de God volgens de christenen en de God volgens de Islam de zelfde God moeten zijn "want er kan maar één schepper zijn". Nu is volgens mij de schepper een varken. Dan moet volgens jouw zelfde redenering "God" en "Allah" toch ook dat varken zijn "want er kan maar één schepper zijn".

Kortom. Aan je redenering klopt dus iets niet.
Ja, het leven is niet elke dag rozegeur en maneschijn..... de schepper, God of Allah maakt het ons soms moeilijk
Oud 4 september 2004, 05:17   #91
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard Is Allah dan ook een varken.

Citaat:
[En is nou zou geloven dat de schepper een varken is]Ja, het leven is niet elke dag rozegeur en maneschijn..... de schepper, God of Allah maakt het ons soms moeilijk
Ha ha. Van je redenering "de God van het christendom en de God van de Islam is de zelfde want er kan maar één Schepper zijn" klopt dus dus geen hout. Jammer van je topic.
Oud 4 september 2004, 10:04   #92
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we het Christendom kort samenvatten.....
Er was eens het paradijs met regels die niet overschreden mochten worden. Adam en Eva speelden hem kwijt, ze waren ongehoorzaam. God zond hen weg. Lijden, dood en vernieling onder de mensen was het gevolg. Bij het zien van al dat lijden zond God zijn zoon met nieuwe wetten en liet hem kruisigen om de mensen de weg te tonen......
Als we de Islam kort samenvatten.....
Er waren eens mensen die stenen aanbaden. Toen kwam Mohammed met één God, waarschijnlijk deze van de Christenen.....
Als we het Boeddhisme kort samenvatten.....
Er was eens een prins die zei dat hij niets anders was dan een mens......
Je kent er de ballen van, mijn vriend.

Ten eerste kenden de Arabieren al een hoogstaande cultuur ten tijde van Mohammad, het waren handelaars die naast goederen ook kennis van over het hele continent thuis brachten. Wiskunde is niet iets dat in het Westen is uitgevonden, maar in het Oosten als filosofie.

Daarnaast kende men toen reeds het Christendom en het Jodendom. Muhammad kreeg, naar eigen zeggen, z'n openbaring van een Engel die hem eens fysiek goed aanpakte en daarna hem de boodschap gaf van Allah. Sommigen noemen die engel Gabriël, anderen spreken van de Duivel, omdat een "goede" engel je niet zou brutaliseren.

Daarna is Muhammad terug naar de bescherming gelopen van z'n eerste vrouw, een heel pak ouder en rijker, en heeft ie voorzichtig een vreedzame religie begonnen, "de Islam" waarin er geen dwang was van religie, en blablabla.

Later als z'n organisatie groter werd, niet zozeer door overtuiging, maar omdat Muhammad toen rijk en machtig geworden was, is hij verbannen geweest. Toen was er geen nood meer vredelievend te zijn, en is hij z'n ware gedacht gaan beginnen verkondigen: "Hak de hoofden van ongelovigen af, waar je ook maar vind!" (iets dat notoir bekend staat in Irak voor het moment) "ongelovigen zijn brandhout voor het vuur van Allah". Enzoverder.

Met z'n legertje dieven en verkrachters heeft hij het cultureel hoogstaande mekka tot de grond gebrand en z'n eigen volk (althans de mannen) vermoord, en voor de meiskes wachtte brutale verkrachtingen en slavernij.

Zo is Islam onstaan.
Oud 4 september 2004, 11:02   #93
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ha ha. Van je redenering "de God van het christendom en de God van de Islam is de zelfde want er kan maar één Schepper zijn" klopt dus dus geen hout. Jammer van je topic.
Euh nu ga ik nog meer de onnozelaar uithangen, (wat niet moeilijk is, zie ik je al grinnikken ......) waarom zou het niet kloppen?
Voor mij zijn God, Allah, de Shepper één en dezelfde. Als je ze allen een varken wilt noemen dan is dat jouw persoonlijke mening waar je natuurlijk het volste recht op hebt. Als je meent dat alleen Allah een varken is dan geloof je dat er meerdere goden zijn.... ben je dus niet monotheïst, je gelooft in een "goede" god en andere "minder goede" goden. Je gelooft dan niet in God als schepper van alles want anders zou je zelfs moeten geloven dat God Allah geschapen heeft. Waarom zou hij dat gedaan hebben, hij die zo goed is......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 4 september 2004 om 11:40.
Oud 4 september 2004, 11:20   #94
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Raven]
Citaat:
Je kent er de ballen van, mijn vriend.
Daarom kwam ik ook naar deze site ...... om te leren van mijn medemens
Citaat:
Ten eerste kenden de Arabieren al een hoogstaande cultuur ten tijde van Mohammad, het waren handelaars die naast goederen ook kennis van over het hele continent thuis brachten. Wiskunde is niet iets dat in het Westen is uitgevonden, maar in het Oosten als filosofie.
Blij dat nog eens te lezen....
Citaat:
Muhammad kreeg, naar eigen zeggen, z'n openbaring van een Engel die hem eens fysiek goed aanpakte en daarna hem de boodschap gaf van Allah. Sommigen noemen die engel Gabriël, anderen spreken van de Duivel, omdat een "goede" engel je niet zou brutaliseren.
Mohammed had echt geen geluk.... eerst een engel die hem een rammeling gaf en daarna een christelijke monnik ..... je zou er voor minder waanbeelden van krijgen.
Citaat:
Later als z'n organisatie groter werd, niet zozeer door overtuiging, maar omdat Muhammad toen rijk en machtig geworden was, is hij verbannen geweest.
Goed idee, de grote kapitalisten verbannen we naar Afghanistan, Soudan, Bangladesh. Zijn we meteen van hen verlost en dan kunnen ze daar hun overtollig kapitaal wat uitgeven.... Het ontwikkelingsprobleem opgelost. De arme landen worden rijk met het overtollige kapitaal van de rijke landen.
Er is dan toch nog gerechtigheid!

Citaat:
Toen was er geen nood meer vredelievend te zijn, en is hij z'n ware gedacht gaan beginnen verkondigen: "Hak de hoofden van ongelovigen af, waar je ook maar vind!" (iets dat notoir bekend staat in Irak voor het moment) "ongelovigen zijn brandhout voor het vuur van Allah". Enzoverder.
Waartoe frustratie leiden kan....
Citaat:
Met z'n legertje dieven en verkrachters heeft hij het cultureel hoogstaande mekka tot de grond gebrand en z'n eigen volk (althans de mannen) vermoord, en voor de meiskes wachtte brutale verkrachtingen en slavernij.
Dat van dat plunderen en verkrachten en moorden heb ik nog ergens gehoord... de kruistochten ?
Citaat:
Zo is Islam onstaan
Oud 4 september 2004, 12:14   #95
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

zitten jullie nu nog steeds over religieuse hocus-pocus de discussiëren?
er bestaat helemaal geen god.
god is een uitvindsel van de mens, duizenden jaren geleden, toen de mensen nog achterlijk waren.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 13:27   #96
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
zitten jullie nu nog steeds over religieuse hocus-pocus de discussiëren?
er bestaat helemaal geen god.
god is een uitvindsel van de mens, duizenden jaren geleden, toen de mensen nog achterlijk waren.
God en Geld doen de wereld draaien in alle richtingen. Dit ontkennen is pas achterlijk want dan zal er geen vooruitgang geboekt worden.
De Wet van Oorzaak en Gevolg. Zoek de oorzaak......
Oud 4 september 2004, 13:44   #97
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
bewijs?
Ik geloof niks tot ik het met eigen ogen zie. En tot op vandaag heb ik nog altijd geen bewijs gezien dat 'God' bestaat. Kan jij mss bewijzen dat 'Hij' wel bestaat?

Godsdienst is gewoon een VERZINSEL van DE MENSEN om een aantal onverklaarbare zaken te verklaren. Vele van die zaken kan men trouwens vandaag wèl wetenschappelijk aantonen (ontstaan van de aarde, heelal, ontstaan van de dieren, mensen, enz).

Dat wij vandaag op deze planeet rondlopen is PUUR TOEVAL. Het leven is toevallig ontstaan omdat op deze planeet toevallig de juiste condities aanwezig zijn/waren. Wij zijn dus niet door één of ander oppermachtig schepsel 'geschapen' en dan hier neergezet. Wij zijn ontstaan na een lange weg van evolutie (ééncellige mechanismen - waterdiertjes - landdieren - apen - mensen)

Wij hebben dan ook geen énkele functie op deze wereldbol, wij zijn gewoon een fractie van een seconde in het leven van het heelal. Om maar te zeggen: we leven hier en nu, en als we dood zijn is het gedaan. Boodschap: profiteer van het leven, maak plezier en verspil geen tijd aan godsienst!!

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 september 2004 om 13:45.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 16:34   #98
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Of andere bullshit: horoscopen, spiritualiteit, bijgeloof etc.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 18:14   #99
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Euh ... Voor mij zijn God, Allah, de Shepper één en dezelfde. Als je ze allen een varken wilt noemen
En nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Voor mij bestaan God en Allah niet. "God" (van de bijbel) en Allah zijn immers hersenspinsels van de geesteszieke personen Paulus (temporaal kwab epilepsie) en Mohammed (een tumor in zijn hypofyse). Dus noem ik God en Allah geen varken. Waarom zou ik iets dat niet bestaat een varken noemen.

Ik stelde dat volgens mij de echte schepper een varken is. Met je redenering "want er kan maar één schepper zijn" beweer je hier immers dat de God van het christendom en de God van de islam dan dus de zelfde moeten zijn. Nu zeg ik je dat ik in het varken als de schepper geloof. En volgens je redenering "want er kan maar één schepper zijn" moet dus volgens jou behalve God en Allah dus ook mijn varken de één en de zelfde zijn.

Begrijp je het echt niet. Of lul je er alleen maar om heen ?
Oud 4 september 2004, 18:19   #100
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
God en Geld doen de wereld draaien in alle richtingen. Dit ontkennen is pas achterlijk want dan zal er geen vooruitgang geboekt worden.
De Wet van Oorzaak en Gevolg. Zoek de oorzaak......
Waarom? Jij gelooft toch zelf niet in God van de bijbel of de God van de knor'an. Gewoon maar een end dom meelullen dus.

Je doet zelfs nog de grootste moeite om een heel simpele vraag heen te lullen.
Citaat:
Als volgens jou God en Allah de zelfde moeten zijn om dat er maar één schepper kan zijn waarom is God en Allah dus ook de zelfde als het varken dat volgens mij de aarde geschapen heeft?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be