Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2013, 01:06   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de traditie wordt gedragen door mensen maar komt van God. Daarom beloofde Jezus ons uitdrukkelijk in Zijn kerk de bijstand van de Geest.

En neen, er staat nergens in Genesis dat wij gelijk aan God zijn.
Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent.

Gen 3:22 (HSV)
Oud 11 november 2013, 01:08   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent.

Gen 3:22 (HSV)
Als. Er staat niet: "Zie, de mens is geworden gelijk aan één van Ons..."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 01:10   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O jawel, Jezus roept Zijn apostelen op allen te dopen.
Verklaard in Barclay, Catechismus.

Citaat:
Question. How many BAPTISMS are there?
A. One Lord, One Faith, One Baptism [Eph. 4:5].

Q. What is this Baptism?

A. The like Figure, whereunto even Baptism doth now save us: not the putting away the Filth of the Flesh, but the Answer of a good Conscience towards God, by the Resurrection of Jesus Christ, who is gone into Heaven, and is on the Right Hand of God, Angels, and Authorities, and Powers, being made subject unto him [1 Pet. 3:21-22].

Q. What saith John the Baptist of Christ's Baptism? how distinguisheth he it from his?

A. I indeed baptize you with Water unto Repentance; but he that cometh after me, is Mightier then I, whose Shoes I am not worthy to bear, he shall baptize you with the Holy Ghost and with Fire [Matt. 3:11].

Q. Doth not Christ so distinguish it also?

A. And being assembled together with them, commanded them that they should not depart from Jerusalem; but wait for the promise of the Father, which saith he, ye have heard of me: For John truly baptized with Water; but ye shall be baptized with the Holy Ghost, not many days hence [Acts 1:4-5].

Q. Doth not the Apostle Peter observe this?

A. And as I began to speak, the Holy Ghost fell on them, as on us at the Beginning; Then remembered I the Word of the Lord, how, that he said, John indeed baptized with Water; but ye shall be baptized with the Holy Ghost [Acts 11:15-16].

Q. Then it seems John's Baptism must pass away, that Christ's may take place; because John must decrease, that Christ may increase?

A. He must increase, but I must decrease [John 3:30].

Q. I perceive then, many may be sprinkled with and dipped and baptized in Water, and yet not truly baptized with the Baptism of Christ? What are the real Effects in such as are truly baptized with the Baptism of Christ?

A. Know ye not, that so many of us as were baptized into Jesus Christ, were baptized into his Death? Therefore we are buried with him by Baptism into Death, that like as Christ was raised up from the Dead by the Glory of the Father, even we also should walk in Newness of Life [Rom. 6:3-4].

For as many of you as have been baptized into Christ, have put on Christ [Gal. 2:27].

Buried with him in Baptism, wherein also ye are risen with him, through the Faith of the Operation of God, who hath raised him from the Dead [Col. 2:12].
Oud 11 november 2013, 01:12   #84
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fortescue kijkt niet zozeer naar het Oosten om iets te weten te komen over hun liturgische beleving, maar wel omwille van de teksten. De vroege liturgische beweging deed immers vaak aan vergelijkend tekstueel onderzoek.
Dat deden ze zeker, maar ik duidde eerder op zijn stijl van eredienst. Zelfs tot het adopteren van het Christogram IC XC NIKA op zijn paramenten. Maar in de meer praktische zin kijk men bij het terugzoeken naar hoe de Romeinse liturgie voorheen gecelebreerd werd zeker en vast, uiteraard vergelijkend, naar het Oosten. Meer dan louter tekstueel onderzoek.

Jammer dat zo'n kritische visie weinig aanwezig is bij de Oosterse Kerken zelf, bijzonder lastig in kunsthistorisch opzicht, maar dat terzijde.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 01:13   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als. Er staat niet: "Zie, de mens is geworden gelijk aan één van Ons..."
Dat is semantisch. Je weet goed wat ik bedoelde. Mijn bedoeling was niet om de mens gelijk te stellen aan god.

Ik wenste enkel te wijzen op het feit dat ons besef van goed en kwaad ons toelaat het evangelie te interpreteren en dat deze mogelijkheid geen antropocentrisme voorstaat maar het loutere gevolg van het feit dat de mens gelijk als god is (om jou te plezieren).
Oud 11 november 2013, 01:15   #86
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Lombas, hoe sta je eigenlijk tegenover de paleo-orthodoxe beweging in het protestantse christendom?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 01:21   #87
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Lombas, hoe sta je eigenlijk tegenover de paleo-orthodoxe beweging in het protestantse christendom?
Ik heb er eigenlijk maar recent van gehoord (via een interesse in de geschriften van Wesley...). Ik weet niet goed wat er van te denken, al sta ik door mijn achtergrond als historicus sceptisch tegenover alle "authentiek experimentele" vormen van herinterpretatie of her'ontdekking'.

PS: we zien duidelijk naar waar de vingers wijzen...

Laatst gewijzigd door lombas : 11 november 2013 om 01:31.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 13:18   #88
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze paus heeft weinig begrepen van liturgie en de dragende kracht ervan, maar hij is dan ook een jezuïet. Over het algemeen worden geestelijken daar niet in de liturgische traditie gevormd.
Dat viel mij inderdaad ook op. Liturgie is niet zijn sterkste kant, daar waar de vorige paus wel veel aandacht aan schonk. Het pastorale daarintegen blinkt hij uit.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 11 november 2013 om 13:21.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 14:19   #89
KoLoS
Banneling

Standaard

KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 17:27   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat viel mij inderdaad ook op. Liturgie is niet zijn sterkste kant, daar waar de vorige paus wel veel aandacht aan schonk. Het pastorale daarintegen blinkt hij uit.
Liturgie heeft dan ook maar weinig te maken met de precepten van Jezus.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 23:44   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat deden ze zeker, maar ik duidde eerder op zijn stijl van eredienst. Zelfs tot het adopteren van het Christogram IC XC NIKA op zijn paramenten. Maar in de meer praktische zin kijk men bij het terugzoeken naar hoe de Romeinse liturgie voorheen gecelebreerd werd zeker en vast, uiteraard vergelijkend, naar het Oosten. Meer dan louter tekstueel onderzoek.

Jammer dat zo'n kritische visie weinig aanwezig is bij de Oosterse Kerken zelf, bijzonder lastig in kunsthistorisch opzicht, maar dat terzijde.
Ad orientem? Het is juist door de omkering van de altaren dat men niet langer ad orientem celebreert, hoor.
Oud 11 november 2013, 23:48   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De meeste van zijn "gewone" preken zijn bijzonder aansprekend en dragen een grote kracht in zich. In die zin beheerst hij de techniek een taal te hanteren die heel toegankelijk is, heel open, heel direct, maar tegelijkertijd ook heel dragend.
Oud 11 november 2013, 23:56   #93
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Zo vriendelijk en veilig als het licht
Als een mantel om mij heen geslagen
Zo zie ik God, ik zie zijn aangezicht.

en de rest ben ik vergeten...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 00:03   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zo vriendelijk en veilig als het licht
Als een mantel om mij heen geslagen
Zo zie ik God, ik zie zijn aangezicht.

en de rest ben ik vergeten...
Dat was nog een diepe tekst van Oosterhuis. Veel wat hij heeft geschreven, is evenwel doorspekt met modernisme.
Oud 12 november 2013, 09:30   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was nog een diepe tekst van Oosterhuis. Veel wat hij heeft geschreven, is evenwel doorspekt met modernisme.
U gebruikt nogal vaak het woordje 'modernisme'. Indien het aan u had gelegen, dan gebruikte men nog altijd het Latijn in de mis. Terwijl we weten dat het Latijn hier zijn intrede heeft gedaan omdat het soort lingua franca was. Als men dan toch een Oude taal had moeten gebruiken die de allereerste christenen gebruikten, dan was het wel het Aramees of het Grieks.

Maar wat het grootste 'modernisme' is geweest, en een 'modernisme' dat de volgelingen van Jezus totaal heeft doen afwijken, is wel het gebruik van de Griekse filosofische denkbeelden die massaal binnenslopen in de denkwereld van de volgelingen van Jezus in de tweede en derde eeuw. Denkbeelden die nog maar weinig vandoen hadden met Joodse leringen van de Jood Jezus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 09:31.
Oud 12 november 2013, 10:03   #96
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Maar wat het grootste 'modernisme' is geweest, en een 'modernisme' dat de volgelingen van Jezus totaal heeft doen afwijken, is wel het gebruik van de Griekse filosofische denkbeelden die massaal binnenslopen in de denkwereld van de volgelingen van Jezus in de tweede en derde eeuw. Denkbeelden die nog maar weinig vandoen hadden met Joodse leringen van de Jood Jezus.
Lulkoek ! De Griekse filosofie komt niet van Jezus en zijn achterban, maar van Paulus. Enkele bronnen? K.Dietzfelbinger, R.Lane Fox, Burton L.Mack.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 10:10   #97
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb er eigenlijk maar recent van gehoord (via een interesse in de geschriften van Wesley...). Ik weet niet goed wat er van te denken, al sta ik door mijn achtergrond als historicus sceptisch tegenover alle "authentiek experimentele" vormen van herinterpretatie of her'ontdekking'.

PS: we zien duidelijk naar waar de vingers wijzen...

Wat houdt dat precies in? Eén of andere symbolische betekenis?
Oud 12 november 2013, 10:17   #98
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Lulkoek ! De Griekse filosofie komt niet van Jezus en zijn achterban, maar van Paulus. Enkele bronnen? K.Dietzfelbinger, R.Lane Fox, Burton L.Mack.
Leer wat lezen. Ik zeg nu juist dat de gedachtengangen van de Wetsobservante Jood Jezus niet veel te maken heeft met de Griekse filosofische denkbeelden die inherent werden aan het christelijk denken.

En wat Paulus allemaal ervan heeft willen maken, heeft dan ook niets meer te maken met de leringen van de Jood Jezus. Voor zover de zogenaamde 'Brieven van Paulus' dan al authentiek zijn, gezien de inhoud van zijn geschrijfsels. Vergeet niet dat Paulus zogezegd een Farizeeër zou zijn volgens zijn eigen zeggen in Handelingen. Ik bemerk in zijn vermeende brieven hier maar weinig van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 10:44.
Oud 12 november 2013, 10:43   #99
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Leer wat lezen. Ik zeg nu juist dat de gedachtengangen van de Wetsobservante Jood Jezus niet veel te maken heeft met de Griekse filosofische denkbeelden die inherent werden aan het christelijk denken.

En wat Paulus allemaal ervan heeft willen maken, heeft dan ook niets meer te maken met de leringen van de Jood Jezus. Voor zover de zogenaamde 'Brieven van Paulus' dan al authentiek zijn, gezien de inhoud van zijn geschrijfsels. Vergeet niet dat Paulus zogezegd een Farizeeër zou zijn volgens zijn zeggen in Handelingen. Ik bemerk in zijn vermeende brieven hier maar weinig van.
Dan ben ik het met je roerend eens !!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 10:48   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat begint er al wat op te trekken. Alleen moet u bij de boeken de bladzijden nog vermelden van waaruit u die wetenschap haalt of iets meer specifiek zijn. Iedereen kan namen van schrijvers uit zijn mouw schudden. Let wel, ik doe dit ook niet altijd. U doet dit nooit.

Evenwel, heel die discussie over bronnen ging niet over boeken die over deze materie geschreven zijn door hedendaagse of overleden auteurs. Het ging over bronnen uit oude al dan niet christelijke teksten die ondersteunen wat u allemaal hier debiteert. Daar ging het over. Helaas, bij het produceren van deze teksten blijft u jammerlijk in gebreke.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 11:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be