![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederlandstalige handelaars zijn tweetalig, Franstaligen meestal ééntalig Frans.
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet waar; zwarten, homo's en zigeuners waren ok niet goed. Écht waar!
![]() |
#83 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er handelaars zijn in Vlaanderen of Brussel die er en punt van maken om nederlandsonkundig te zijn.
Mogelijk zijn er nog altijd te weinig kanalen om Nederlands te leren ; ik beveel would-be imlmigranten dan ook aan om behalve je tot de belgische ambassades je ook tot de Nederlandse ambassade te richten welke laatste naar het schijnt goede aanzetten kan bieden om Nederlands te leren. Zelf help ik als vrijwilliger in 2-spraak om anderstalige studenten bij te staan via conversatie in het Nederlands. Die handelszaken die uitsluitend door nederlandsonkundig personeel/eigenaars worden bemand zou ik via en foldertje op de hoogte brengen van de mogelijkheden om de taal van die goeie ouwe Joost Vandenvondel kennis te maken/machtig te worden... Onze taal kent overigens prachtige uitdrukkingen zoals : zonder stroop vangt men geen vliegen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoel je met je opmerking dat ik omwille van mijn politieke visie ik mij schuldig maak aan zaken naar waar jij refereert ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig Vlaamse radio > 90 % Engelstalig De Europese commissie zit daarachter? De mocro's dan? Of gewoon toch het blanke eigen volk dat slaafs de anglofone commercie volgt? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2013 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Schepen
|
![]() Ik spreek alle talen behalve betalen.
Wat is trouwens een portomonnee ?
![]() |
#87 |
Minister-President
|
![]() tja, dat heb je zo met boeregattaaltjes als het 'Vlaams'. een klein handjevol mensen spreekt het in de wereld, waarom zou iemand dan ook zo'n klein taaltje leren? je bent veel beter af met Spaans of Chinees.
![]() |
#88 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door robert t : 12 november 2013 om 16:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is in feite een kleine tas waarin munten worden bewaard.
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaamse volwassenwording ... bewustwording ... daar is het erg mee gesteld. Daarom denk ik dat jouw initiatief een fermere aanpak vergt (heb ik al aangegeven). Enerzijds denk ik dat het gebrek aan assertiviteit iets te maken heeft met WOII. Die hele historie met de Oostfronters. Anderszijds is er een duidelijk overheidssignaal geweest in de jaren zestig dat dialect moest geband worden. Ik herinner me nog dat moeders aan de schoolpoort dialect met elkaar spraken maar als het kindje aangelopen kwam, begroetten ze het in een ABN- waar de dialecttoon nog in zat. Het was niet bepaald een aanmoediging om je taal lief te hebben, integendeel. En woorden uit Nederland bleken 'beter' te zijn dan de onze. Er is een inhaalmanoeuvre maar hoe? De Vlaamse soaps op TV excelleren in nukkig, dramatisch, zo negatief vertoon van families waar iedereen met iedereen in de clinch ligt. Natuurdocumentaires met Nederlands commentaar is goed voor het vierde jaar lagere school (de originele versie BBC is veel beter) en de films zijn zo donker, donker, alsof onze winter hier niet lang genoeg duurt. Dat loopt dan samen met een langdurige campagne van de overheid dat elke Vlaming zich moet openstellen tot anderstaligen die 'het nog moeten leren'. Een overheid die effe over het hoofd ziet dat je maar één keer leeft. Dus halen velen op de werkvloer of elders hun beste gebarentaal boven, hun beste Frans, Engels, en wat ze snel nog oppikken ('Niet goed' is een sleutelwoord), zodat de Vlaming nog een beetje meer een klungelig figuur kan slaan. WANT het zwaard van Damocles hangt boven ons en we moeten concurrentieel blijven (alsof dat de enige optie is) en de ene keer doen die anderen het beter dan wij en de andere keer doen ze het slechter. Naargelang het uitkomt. En als kers op de taart hebben we de laatste legislatuur Elio di Rupo, Onckelincx, Millquet e.a. op het scherm gekregen in prime time in hun beste Nederlands dat op niks trok. Een duidelijk signaal naar anderstaligen dat het allemaal zo nauw niet steekt. Een duidelijk signaal naar de Vlamingen dat het maar Vlaams is en dat we moeten openstaan voor 'variaties'. Men kan zich afvragen of we niet in een gewenningsprocédé zitten om afstand te doen van onze taal. Hoe anders, denk je, gaat zoiets in zijn werk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wanneer je het Nederlands als een boerentaaltje beschouwt, wat schrijf jij dan? Wat zit je hier dan te doen? Ik vermoed trouwens dat het de enige taal is die je beheerst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet van 'niet kunnen of niet weten', maar van niet willen. Grof en onbeschaamd, dat nergens getollereerd wordt. Enkel in Vlaanderen loopt er een nest(-)bevuilers rond die zelfs voor hun eigen moedertaal geen respect tonen, laat staan afdwingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
er bestaan websites die alle nederlands-studerenden in de wereld verenigen in hun queeste om de nederlandse grammatica onder de knie te krijgen. laatst ontving ik een Facebookberichtje van een esperantsite in Buitenmongolië die voor tolk studeert en me verzocht een nderlandstalig tekstje dat ze had opgesteld te willen nakijken ! Het Nederlands is de 4de taal van Zuid-Amerika ! --- Los hiervan : het is bedroevend dat door een gestaag "taalimperialisme" er zo veel talen het loodje moeten leggen. Een taal is meer dan een verzameling woorden om te kunnen communiceren : het belichaamd een culturele eigenheid en een denkwijze. De methode van wetenschappelijk en technisch kunnen zijn debet aan de gebruikte taal (talen) Elke Europeaan zou uit trots op de cultuur en de bijdrage van zijn continent minstens 3 talen vlot moeten kennen en kunnen : zijn eigen, esperanto en nog een taal (bij voorkeur van een naburig taalgebied). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() ja vooral in vlaanderen met al die wok zaken ,da spaans weet ik nog ni zo ,oja voor de 2 weken benidorm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de EU zijn er 12 landen die kleiner zijn dan Vlaanderen. ![]() Laatst gewijzigd door Boduo : 12 november 2013 om 17:00. |
|
![]() |
![]() |