Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2013, 20:04   #81
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Dat ze op etiketten e.d. meertalig de uitleg opzetten , prima !!
In Vlaanderen: Nederlands , Frans prima ,
zet men er ook nog Duits & Engels erbij , ook prima !!
Nederlands , Engels is ook ok , voor mezelf sprekende toch !!
Ga je bij Sun Wah , daar zijn weinig produkten met Nederlandse opschrift !!

Wat zouden jullie doen bij medicatie in't geval je geen Frans kan ,
en de bijsluiter is enkel in't Frans ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zolang ik in Vlaanderen woonde stuurde ik elke franstalige brief terug aan afzender. ook mijn familie doet dit nog altijd.

Vlamingen moeten inderdaad meer op hun strepen staan!!! Niet onlogisch dat ze niet gerespecteerd worden als ze telkens buigen voor de anderstalige .

NB: Dat ivm mijn vader , dat gebeurde eind jaren 50 !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 21:19   #82
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Over welke "markt"heb je het in Antwerpen? De Franstalige? Ik sprak verschillende klanten, gepensioneerde mensen, die zich ook ergerden aan het feit dat er amper Nederlandse titels op de producten staan.
Het betreft hier geen Franse firma, maar een DUITSE firma.
Heel juist! Er is indertijd bij de gebroeders Aldi, wat onenigheid geweest.

En niet lang daarna kwam Lidl op de markt. Ook slechts 4 letters.

Kijk es goed! Gewoon een A weg, en een tweede L in de plaats.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 21:27   #83
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zolang ik in Vlaanderen woonde stuurde ik elke franstalige brief terug aan afzender. ook mijn familie doet dit nog altijd.

Vlamingen moeten inderdaad meer op hun strepen staan!!! Niet onlogisch dat ze niet gerespecteerd worden als ze telkens buigen voor de anderstalige .
Op welke strepen, Omaatje? 't Zebrapad of op de bruine na-spoortjes?
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:32   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Excuseer, maar absurd dat u zich hier druk over kunt maken. Er zijn belangrijker dingen in het leven dan dat. In principe zal u wel gelijk hebben, maar ik raad u aan uw energie ergens anders in te steken. Voornaamste is dat mensen er kunnen winkelen, het zal me worst wezen dat de voorzijde van de etiketten enkel maar Frans of een andere taal vermeldt. Maar wees gerust, er is vast wel een of andere gefrustreerde NVA'er of VB'er te velde die zich verveelt en er ruchtbaarheid aan wenst te geven.

Wat mij betreft: leven en laten leven.
Merkwaardig hoe u iets waar een aantal generaties Vlamingen voor hebben gevochten, hier schijnbaar als onbelangrijjk afdoet. Uw houding getuigt niet van al te veel ruggengraat.

Vergelijk dat maar eens met Frankrijk: daar zal Lidl het heus niet proberen om op de verpakkingen in grote letters de Engelse omschrijving te plaatsen en aan de zijkant de Franse in kleinere letters... En de Fransen hebben geen strijd moeten voeren voor de erkenning van hun taal in eigen land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:33   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig hoe u iets waar een aantal generaties Vlamingen voor hebben gevochten, hier schijnbaar als onbelangrijjk afdoet. Uw houding getuigt niet van al te veel ruggengraat.

Vergelijk dat maar eens met Frankrijk: daar zal Lidl het heus niet proberen om op de verpakkingen in grote letters de Engelse omschrijving te plaatsen en aan de zijkant de Franse in kleinere letters... En de Fransen hebben geen strijd moeten voeren voor de erkenning van hun taal in eigen land.
De Parijzenaars hebben er nochtans honderden jaren over gedaan om hun zogezegd "standaard-Frans" hardhandig op te dringen aan de 90% van de andere inwoners van Frankrijk...
Oud 14 november 2013, 23:35   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Om de sfeer hier een beetje te verbeteren post ik iets in het Duits.
Dat mag wettelijk.
Tot spijt van wie het benijdt.
Bij Lidl Duitsland is het Duits de hoofdtaal op alle producten.
Oud 14 november 2013, 23:44   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als het u niet aanstaat in de LIDL dan blijft u er gewoon weg.
Wat een pretentie zeg die vlaamsnationalisten…...
Pretentie? Wat heeft dat met pretentie te maken? Blijkbaar vindt u het dus vanzelfsprekend dat een supermarkt als Lidl in Vlaanderen producten aanbiedt waarbij het Frans de hoofdtaal is. Verklaar me toch eventjes waarom u dat voor probleemloos is.
Oud 14 november 2013, 23:48   #88
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Mijn mix voor speculaaskoekjes is 3-talig, bovenaan Nederlands, dan Frans en dan Duits, en op de achterkant de gebruiksaanwijzing is 'n etiket in 't Spaans over die 3 talen geplakt.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet meer weet of ik 't in de Lidl of Aldi gekocht heb.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:50   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik begrijp je probleem met Lidl niet zo goed. Die winkel biedt aan wat het wil, enkel de ingrediënten moeten in het Nederlands op de verpakking staan. Als je daar een probleem mee hebt, ga je toch elders? Overigens, ik lees dat je uit het Antwerpse komt. Het gebruik van het woord "tournesols" in lieu "zonnebloempitten" is mij niet vreemd.
Waarom gaat u ervan uit dat een consument een probleem niet zou mogen aankaarten?
Oud 14 november 2013, 23:53   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Mijn mix voor speculaaskoekjes is 3-talig, bovenaan Nederlands, dan Frans en dan Duits, en op de achterkant de gebruiksaanwijzing is 'n etiket in 't Spaans over die 3 talen geplakt.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet meer weet of ik 't in de Lidl of Aldi gekocht heb.
Bij Lidl gaat het wel om iets heel specifieks: het grootste en belangrijkste opschrift is er - voor de non-foodproducten - steeds in het Frans. Eronder of aan de zijkant van de verpakking staat dan het Nederlands. Altijd in een kleiner lettertype. Meestal ook nog eens tussen een aantal "exotische" talen als het Pools, Tsjechisch, Hongaars...
Oud 14 november 2013, 23:53   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom gaat u ervan uit dat een consument een probleem niet zou mogen aankaarten?
Dat heb ik toch niet gezegd? Maar als de winkel weigert dat probleem in rekening te brengen, dan trek je toch je eigen conclusies?

De Turkse winkel hierover heeft allemaal Turkse verpakkingen (zelfs voor producten die hier te verkrijgen zijn zoals Lays chips &c.), alleen plakt er een Nederlandstalig etiket bij met naam en ingrediënten.

Ik zie het probleem niet meteen. Als ik er niet wil kopen, ga ik gewoon naar de Vlaamse supermarkt hier wat verder. Soms weegt het ene niet tegen het andere op. Met prijzen net hetzelfde.
Oud 15 november 2013, 00:07   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik toch niet gezegd?
Nochtans lijkt dat er heel sterk op.
Oud 15 november 2013, 00:07   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik toch niet gezegd? Maar als de winkel weigert dat probleem in rekening te brengen, dan trek je toch je eigen conclusies?

De Turkse winkel hierover heeft allemaal Turkse verpakkingen (zelfs voor producten die hier te verkrijgen zijn zoals Lays chips &c.), alleen plakt er een Nederlandstalig etiket bij met naam en ingrediënten.

Ik zie het probleem niet meteen. Als ik er niet wil kopen, ga ik gewoon naar de Vlaamse supermarkt hier wat verder. Soms weegt het ene niet tegen het andere op. Met prijzen net hetzelfde.
Ik zie wel een probleem. Daarom heb ik ook de volle vrijheid en het recht dat aan te kaarten.
Oud 15 november 2013, 00:51   #94
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Lidl gaat het wel om iets heel specifieks: het grootste en belangrijkste opschrift is er - voor de non-foodproducten - steeds in het Frans. Eronder of aan de zijkant van de verpakking staat dan het Nederlands. Altijd in een kleiner lettertype. Meestal ook nog eens tussen een aantal "exotische" talen als het Pools, Tsjechisch, Hongaars...
Ik had 't over 'n product dat ik bij Lidl (of Aldi, 'k weet 't niet meer) hier in Spanje (Catalunya) heb gekocht, 3 talen (Nl., Fr., Dts.), daaroverheen 'n etiket Spaanse gebruiksaanwijzing.

Misschien zijn de Catalanen nu boos?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 01:02   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik had 't over 'n product dat ik bij Lidl (of Aldi, 'k weet 't niet meer) hier in Spanje (Catalunya) heb gekocht, 3 talen (Nl., Fr., Dts.), daaroverheen 'n etiket Spaanse gebruiksaanwijzing.

Misschien zijn de Catalanen nu boos?
Is er een wetgeving in Spanje op dat vlak?
Oud 15 november 2013, 01:28   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die Turkse winkel is geen winkelketen die specifiek voor de Belgische markt aparte verpakkingen laat drukken.
Ik heb ook geen probleem met de SunWah die enkel nederlandstalige stickers op de meeste producten kleven.

Maar specifiek voor de Belgische markt in hoofdzaak Franstalige titels laten drukken en dan het Nederlands op hetzelfde niveau zetten als andere "exotische" talen zoals JVDB het zo goed zegt, is gewoon een kaakslag voor hun Nederlandstalige klanten die 60% van het clienteel uitmaken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 03:51   #97
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had mijn klachtenbrief naar Lidl reeds ergens geplaatst, maar vind het nu wel een aparte draad waard.
...

Vandaag kreeg ik volgend "beleefd" antwoord:
...
Ze hebben je hoogstwaarschijnlijk hard uitgelachen daar bij Lidl.

Ik kreeg ooit ook eens een boze brief van een bezoeker van een van mijn sites omdat hij tegen het lettertype was die ik gebruikte voor de teksten. Ik heb hem "beleefd" geantwoord dat we blij zijn met zijn opmerking over onze site en dat we het nader zullen bekijken. Maar in het echt lachten we hem uit en noemen hem "mafkees".
Oud 15 november 2013, 06:02   #98
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volgende week in Wallonie: alle producten enkel in het Nederlands betiteld.

Wat een pretentie zullen die waals-nationalisten d�*n wel hebben ?
Die bestaan enkel in uw nachtmerries.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 07:32   #99
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Ze hebben je hoogstwaarschijnlijk hard uitgelachen daar bij Lidl.

Ik kreeg ooit ook eens een boze brief van een bezoeker van een van mijn sites omdat hij tegen het lettertype was die ik gebruikte voor de teksten. Ik heb hem "beleefd" geantwoord dat we blij zijn met zijn opmerking over onze site en dat we het nader zullen bekijken. Maar in het echt lachten we hem uit en noemen hem "mafkees".
En terecht! Internering dringt zich op. (en die keten zal wal diep geshockt zijn dat de bomma niet meer komt winkelen.)
Hopelijk gaan ze niet failliet nu circe niet meer komt

Laatst gewijzigd door Fiscoman : 15 november 2013 om 07:33.
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 08:48   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Turkse winkel is geen winkelketen die specifiek voor de Belgische markt aparte verpakkingen laat drukken.
Ik heb ook geen probleem met de SunWah die enkel nederlandstalige stickers op de meeste producten kleven.

Maar specifiek voor de Belgische markt in hoofdzaak Franstalige titels laten drukken en dan het Nederlands op hetzelfde niveau zetten als andere "exotische" talen zoals JVDB het zo goed zegt, is gewoon een kaakslag voor hun Nederlandstalige klanten die 60% van het clienteel uitmaken.
Interessant zou zijn na te gaan hoeveel filialen er van de goede 250 Lidl-winkels er eigenlijk in Vlaanderen zijn gevestigd. Nog interessanter de verkoopvolumes en de omzet per gewest. Maar ja, een discounter zal dergelijke informatie nooit prijsgeven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be