Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2014, 01:19   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Eerst een jaar een taalbad, Jan.
Dan schat u de snelheid van het leerproces bij de doorsnee leerling veel te hoog in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 01:20   #82
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarmee is niet aangetoond dat een verdubbeling aan de orde is.
Ach ,met een uitbreiding van 50 % zou ik ook al tevreden zijn, maar zelfs dat zal er niet komen.

Maar wat zijt gij toch negatief ingesteld, Jan!
Het moet allemaal eerst aangetoond worden, in de plaats van aanbod te scheppen en nadien te evalueren of het misschien te veel zou zijn...
Want, misschien blijkt dan wel dat het helemaal niet teveel was

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 01:21   #83
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan schat u de snelheid van het leerproces bij de doorsnee leerling veel te hoog in.
Dat denk ik niet: op een jaar kan men veel leren!
Maar weeeral die negativiteit van uwentwege.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:22.
Oud 8 januari 2014, 01:21   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat zijt gij toch negatief ingesteld, Jan!
Het moet allemaal eerst aangetoond worden, in de plaats van aanbod te scheppen en nadien te evalueren of het misschien te veel zou zijn...
Want, misschien blijkt dan wel dat het helemaal niet teveel was
Ik hou niet van lasterlijke beweringen over de gevoerde investeringspolitiek in het Vlaams onderwijs. Daarom.
Oud 8 januari 2014, 01:22   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet: op een jaar kan men veel leren!
Nogmaals, u gaat uit van een totaal verkeerd verwachtingspatroon. Lang niet iedereen heeft een talenknobbel.
Oud 8 januari 2014, 01:24   #86
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hou niet van lasterlijke beweringen over de gevoerde investeringspolitiek in het Vlaams onderwijs. Daarom.
Maar dat neemt niet weg dat ge de eerlijkheid zoudt moeten kunnen aan de dag leggen van na te gaan dat die beweringen wel eens juist zouden kunnen zijn.
Of hebt gij dan die verhalen van mensen die klagen dat ze hun kinderen niet ingeschreven kregen nog niet gehoord?
Oud 8 januari 2014, 01:25   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar weeeral die negativiteit van uwentwege.
Neen, hoor. Gewoon realisme, gestoeld op toch "enige" ervaring in het onderwijs.
Oud 8 januari 2014, 01:26   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat neemt niet weg dat ge de eerlijkheid zoudt moeten kunnen aan de dag leggen van na te gaan dat die beweringen wel eens juist zouden kunnen zijn.
Of hebt gij dan die verhalen van mensen die klagen dat ze hun kinderen niet ingeschreven kregen nog niet gehoord?
Ik lees van u zaken als zou de regering nauwelijks iets investeren. Ook dat er een verdubbeling zou moeten komen van het aantal scholen. Dat is allemaal klinkklare onzin.
Oud 8 januari 2014, 01:29   #89
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, u gaat uit van een totaal verkeerd verwachtingspatroon. Lang niet iedereen heeft een talenknobbel.
Ge legt de lat te hoog en ik voel weeral uw negativiteit.
Ik heb een Marokkaanse medebewoner en die draait goed mee in de univ na zelfs maar een taalbad van een half jaar. Die kon geen woord Nederlands en ik sta versteld wat hij op een half jaar leerde!

De Vlamingen die verfranst werden deden het helemaal zonder een taalbad en toch werkte dat. En ok, de sociologische realiteit is nu anders maar daarvoor komt dan ter kompensatie het taalbad.
Oud 8 januari 2014, 01:32   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge legt de lat te hoog en ik voel weeral uw negativiteit.
Nogmaals, helemaal geen negativiteit. Wel een realistische kijk op de werkelijkheid van het leerproces. Daarnaast is een zeker niveau vereist als men bepaalde studies goed wil aanvatten, doorzetten en voltooien.
Oud 8 januari 2014, 01:33   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een Marokkaanse medebewoner en die draait goed mee in de univ na zelfs maar een taalbad van een half jaar. Die kon geen woord Nederlands en ik sta versteld wat hij op een half jaar leerde!
Iemand met taalaanleg dus.
Oud 8 januari 2014, 01:35   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen die verfranst werden deden het helemaal zonder een taalbad en toch werkte dat. En ok, de sociologische realiteit is nu anders maar daarvoor komt dan ter kompensatie het taalbad.
Dat compenseert niet, hoor. Iedereen die werkzaam is in de opvangklassen voor anderstaligen zal bevestigen wat ik hier schrijf.
Oud 8 januari 2014, 01:37   #93
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik lees van u zaken als zou de regering nauwelijks iets investeren. Ook dat er een verdubbeling zou moeten komen van het aantal scholen. Dat is allemaal klinkklare onzin.
Zijn we het erover eens dat de Vlaamse gemeenschap gewoonweg ONVOLDOENDE investeert in de Brusselse NL-scholen ?

De ultieme uitdaging zou erin moeten bestaan van het volledige Brusselse onderwijs over te nemen. De ideale situatie zou zijn van een nul-aanbod aan Franstalige zijde en 100 % aan NL-zijde.
Maar vanuit die optiek wordt men niet gedreven. Driewerf helaas!
Oud 8 januari 2014, 01:39   #94
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat compenseert niet, hoor. Iedereen die werkzaam is in de opvangklassen voor anderstaligen zal bevestigen wat ik hier schrijf.
Dan moet het maar zonder een volledige kompensatie.
Gewoonweg, omdat er zoals ik reeds stelde, geen andere mogelijkheid is.

Want wat is uw alternatief dan wel ter voltrekking van de Taalreconquista?
Of moet ik besluiten dat ge dat eigenlijk niet zo belangrijk vindt?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:40.
Oud 8 januari 2014, 01:47   #95
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het heeft geen enkele zin scholen vol te stoppen met anderstaligen die geen werkbaar niveau van het Nederlands bezitten. Zo werkt het immers niet. Er zijn geen millimeter "taalreconquista" mogelijk zijn als men niet het juiste pedagogische klimaat schept.
In de Franstalige scholen werkt het schijnbaar wel...

Had Stromae naar de NL-school gegaan zong hij nu wellicht in het Nederlands. Zou eenvoudig is dat.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:48.
Oud 8 januari 2014, 08:45   #96
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In die context gezien stelt een onafhankelijk Vlaanderen inderdaad niet veel voor. Maar dat is niet anders voor een onafhankelijk België, en ik lees ook nergens dan Cohn-Bendit het tegendeel beweert. Uiteindelijk zegt hij dus niets dat bijdraagt aan de discussie of een onafhankelijk Vlaanderen te verkiezen is boven de Belgische formule.

Hij zegt wel zaken die tot nadenken stemmen over Europa en de banken in bovenstaand citaat.
Dat is ook wat ik er uit opmaak.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 13:00   #97
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn we het erover eens dat de Vlaamse gemeenschap gewoonweg ONVOLDOENDE investeert in de Brusselse NL-scholen ?

De ultieme uitdaging zou erin moeten bestaan van het volledige Brusselse onderwijs over te nemen. De ideale situatie zou zijn van een nul-aanbod aan Franstalige zijde en 100 % aan NL-zijde.
Maar vanuit die optiek wordt men niet gedreven. Driewerf helaas!
Zo had ik het nog niet bekeken. Zoiets dus om Brussel binnen te halen?

Stel dat dat zou lukken, dan haal je nog het paard van Troje binnen. Hier in Leuven spreken migrantenkinderen Nederlands, maar ze nemen helemaal geen deel aan de gemeenschap. Meisjes worden nog steeds op het huwelijk voorbereid. De sociale structuur van het thuisland wordt behouden. (op uitzonderingen na). Er wordt zelfs geleefd in functie van de hechte band met het thuisland. En een schaarse vorm van assimilatie is slechts mogelijk als de Vlaamse partner zich bekeert tot de islam. Een trouwfeest organiseren wordt complexer dan het al is. Een echt Vlaams trouwfeest wordt het zeker niet. En dan wordt in het zog daarvan een echt Vlaams kerstfeest ook niet meer wat het was. Enz. De grote tendens is te trouwen met iemand van eigen cultuur, en zelfs nog eerder van de eigen streek in het thuisland (want in het thuisland zijn er die verschillende ethni).

En het lijkt me wel een zeer echte uitdaging om mensen met voorouders gekoloniseerd door de Fransen ook dat deel van hun geschiedenis in de schaduw te stellen ter ere van onze kleine Vlaamse cultuur.
Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs zijn Franstalig 'de souche'. In Senegal is Frans de officiële taal. En zo kunnen we doorgaan.
Roemenen hebben affiniteiten met Frankrijk. Beide talen ook.
Congolezen ontdekken nu de Vlaamse kant van hun kolonisatie van weleer maar het Frans blijft dominant omdat die taal de officiële is in hun thuisland. Ontwortelde mensen heb je overal maar kan je daar op bouwen? Ik vind het zeer hachelijk om dat te doen. En maar hopen dat de volgende generatie en de volgende en de ... terwijl er een constante instroom is van vluchtelingen. Hoeveel waren het er weer bij de laatste lichting 'Lampedusa' ? Meer dan duizend? Die gaan niet op dat eilandje blijven en ook niet in Sicilië of in Italië. Die gasten komen van Egypte, Pakistan, Irak en Tunesië. Mannen voor het grote deel.
En in Gent pakken ze een Iraakse 41-jarige man op voor verkrachting. Een politieke vluchteling. Maar de twee Citadelverkrachtingen ... dat is nog iemand anders.

Ik twijfel er toch aan of het zoveelste Nederlands taalbad nu hier het verschil gaat maken. Een taalbad dekt namelijk het gedachtegoed niet. Het dekt het helemaal niet. Als we nu toch van 'dekken' spreken.
En als het gedachtegoed is: 'westerse vrouwen verdienen het om behandeld te worden als loslopend wild' dan gaat de uitleg van de OTT en de OVT in het Nederlands daar niets aan verhelpen.

En die duizenden vluchtelingen zijn nog maar peanuts. De piek is niet eens bereikt.

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder grote investeringen in Brussel lijkt me eerder verstandiger. Om de kat uit de boom te kijken en een strategie te bedenken om iedereen die daar aankomt naar het zuiden te kanaliseren. Dat lijkt me veel gezonder.

Als je zwaar gaat investeren in Nederlandstalig onderwijs in Brussel (en er is al zwaar geïnvesteerd geweest ten nadele van het Vlaams onderwijs in het algemeen), gaan die mensen ook uitzwermen (zoals nu al gebeurt zonder het Nederlands te kennen) maar verziek je ons territorium met een gedachtegoed waar je niet mee geconfronteerd wilt worden.

Niet vergeten dat er momenteel qua instroom van heel de wereld geen enkele maar dan ook geen enkele vorm van selectie wordt toegepast. Dat de E.U. en België onverklaarbare missionarisneigingen vertoont, is hun zaak. Het lijkt wel een ideologie op zich om de wereld te verbeteren. Maar van een missionaris-allure, komt ook een missionaris-standje, en dan zijn we terug bij verkrachting. Zij het dan op sociaal en cultureel vlak.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 10 januari 2014 om 13:05.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 13:06   #98
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Hier in Leuven spreken migrantenkinderen Nederlands, maar ze nemen helemaal geen deel aan de gemeenschap.
Kun je inmiddels al verklaren waarom de witte Vlaamse jongeren hun liedjes in het Engels maken en de migrantenjeugd in het Nederlands?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 18:54   #99
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Laten we maar eens kijken wat dit jaar de score zal zijn voor de PVV dan kan ik nog eens een keertje lachen...
Voorlopig kun je niet op de PVV stemmen in Vlaanderen. Ik lach bij voorbaat al om de score.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 20:47   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, om de eenvoudige reden dat uw gedachte ook niet materieel uit te voeren is op de termijn die u voorstelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be