Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus moord : ja of neen
ja 12 23,53%
neen 21 41,18%
ieder zijn goesting 6 11,76%
in bepaalde omstandigheden wel... 12 23,53%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2004, 14:34   #81
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laudi
Als dit waar is , vind ik dat schandalig : 92 % die het als anti-conceptie beschouwen!
Een beetje ernstig blijven alstublieft hé.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 14:41   #82
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
waar haal je die 92% vandaan?
Laudi 'redeneert' dat iedere zwangere vrouw die abortus wenst omwille van het ontbreken van een kinderwens (14%) abortus beschouwt als zijnde anticonceptie - een nogal merkwaardige term in deze context overigens. Vervolgens is ze van oordeel dat elke zwangere vrouw die een abortus wenst en verklaart geen anticonceptie te hebben gebruikt (48%) er hetzelfde over denkt. Om het compleet te maken telt ze daarbij dan ook nog eens de groep die verklaart de anticonceptie niet correct gebruikt te hebben. (30%)
Dat groep één en drie elkaar (gedeeltelijk) kunnen overlappen en dergelijke meer daar staat ze natuurlijk niet bij stil.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 3 september 2004, 14:46   #83
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Laudi 'redeneert' dat iedere zwangere vrouw die abortus wenst omwille van het ontbreken van een kinderwens (14%) abortus beschouwt als zijnde anticonceptie - een nogal merkwaardige term in deze context overigens. Vervolgens is ze van oordeel dat elke zwangere vrouw die een abortus wenst en verklaart geen anticonceptie te hebben gebruikt (48%) er hetzelfde over denkt. Om het compleet te maken telt ze daarbij dan ook nog eens de groep die verklaart de anticonceptie niet correct gebruikt te hebben. (30%)
Dat groep één en drie elkaar (gedeeltelijk) kunnen overlappen en dergelijke meer daar staat ze natuurlijk niet bij stil.
statistiek is normaal niet mijn beste vak. maar zo'n flaters maak ik toch ni hoor. het is zelfs zo fout dat ik er nog niet opkwam.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 14:55   #84
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
voor mij persoonlijk, kan Abortus: wanneer het leven van de moeder in gevaar is, wanneer de moeder verkracht is, ...
Aangezien ik nog steeds nooit van niemand een duidelijk antwoord op deze vraag heb gekregen, probeer ik hier nog maar eens: Tegenstanders van (het recht op) abortus gaan uit van het gegeven dat - om het met de woorden van het Vlaams Blok te zeggen - ook het ongeboren leven in de moederschoot menselijk leven is en onschuldig menselijk leven niet mag gedood worden. Dat met andere woorden het menselijke leven begint bij de conceptie. Wanneer we uitgaan van dit standpunt dan vraag ik mij af hoe het in hemelsnaam te rechtvaardigen valt om een abortus toe te staan na verkrachting? Waarom mag een ongeboren leven dat het gevolg is van een verkrachting immers wel gedood worden? Is dit door verkrachting verwekte ongeboren leven dan plots minder menselijk leven dan wanneer dit op "normale" wijze werd verwekt en/of is is ongeboren leven dan plots minder onschuldig dan wanneer het op "normale" wijze werd verwekt? Moet met andere woorden het onschuldige, ongeboren kind het slachtoffer zijn van de daad van een ander? Het ongeboren onschuldige kind treft hierin toch geen enkele schuld, dus waarom zou dit dan gestraft dienen te worden daarvoor?!
Oud 3 september 2004, 15:01   #85
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtsnationaal
Waarom leg jij het beslissingsrecht over leven en dood van een kind trouwens uitsluitend bij de moeder?
Waarom? Omdat de bevruchte eicel slechts de kans krijgt om uit te groeien tot een volwaardig levend wezen bij gratie van de vrouw. Die bevruchte eicel kan immers slechts overleven omdat ze zich in de baarmoeder van de vrouw bevindt. Zolang dat de situatie is en zelfstandig overleven (dat wil zeggen: overleven buiten de baarmoeder van de vrouw) onmogelijk is, is het dan ook onzin om abortus gelijk te schakelen aan moord.
Oud 3 september 2004, 16:13   #86
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Aangezien ik nog steeds nooit van niemand een duidelijk antwoord op deze vraag heb gekregen, probeer ik hier nog maar eens: Tegenstanders van (het recht op) abortus gaan uit van het gegeven dat - om het met de woorden van het Vlaams Blok te zeggen - ook het ongeboren leven in de moederschoot menselijk leven is en onschuldig menselijk leven niet mag gedood worden. Dat met andere woorden het menselijke leven begint bij de conceptie. Wanneer we uitgaan van dit standpunt dan vraag ik mij af hoe het in hemelsnaam te rechtvaardigen valt om een abortus toe te staan na verkrachting? Waarom mag een ongeboren leven dat het gevolg is van een verkrachting immers wel gedood worden? Is dit door verkrachting verwekte ongeboren leven dan plots minder menselijk leven dan wanneer dit op "normale" wijze werd verwekt en/of is is ongeboren leven dan plots minder onschuldig dan wanneer het op "normale" wijze werd verwekt? Moet met andere woorden het onschuldige, ongeboren kind het slachtoffer zijn van de daad van een ander? Het ongeboren onschuldige kind treft hierin toch geen enkele schuld, dus waarom zou dit dan gestraft dienen te worden daarvoor?!
Dus jij zou een vrouw die verkracht is of haar leven in gevaar is en een abortus pleegt, laten veroordelen tot een gevangenisstraf wegens moord?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 16:58   #87
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Dus jij zou een vrouw die verkracht is of haar leven in gevaar is en een abortus pleegt, laten veroordelen tot een gevangenisstraf wegens moord?
Neen, want ik heb geen (morele) bezwaren tegen abortus. Ik sprak overigens uitsluitend over de situatie waarbij een vrouw zwanger is als gevolg van een verkrachting en niet over een situatie waarin de zwangere vrouw haar eigen leven in gevaar is. Wanneer men echter wel (morele) bezwaren heeft tegen abortus an sich dan dient men die volgens mij eveneens te hebben wanneer het om een abortus bij een door verkrachting zwangere vrouw gaat. Indien niet is men volgens mij niet langer consequent met zijn eigen morele referentiekader.
Oud 3 september 2004, 19:01   #88
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Het lijkt me dan ook de beste oplossing om iedereen voor zichzelf te laten uitmaken waar die grens ligt. (Enfin, misschien kunnen we een grens leggen aan de geboorte als consensus of zo)
Die consensus is toch wel gekozen op basis van het gemak hé, geef toe.
Als het dan nog eens om een heikel onderwerp als 'moord' gaat vind ik niet dat een gemakkelijkheidsoplossing wel moreel verantwoord is.
Voor zover een verplichte moraal moreel verantwoord is.
Oud 3 september 2004, 19:39   #89
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Ik snap niet waar die moraalridders zich druk om maken, een embryo is een embryo, is in feite niet meer een hoopje cellen, die door een evolutie een mens KAN worden... In dat opzicht kan je het zelfs zeggen dat het verboden moet zijn vissen te doden, omdat die ene vis misschien ooit aan land zou klimmen om stelselmatig te veranderen in een zoogdier, en zo weer in een dier van het type homo. Weet je wel, zoiets is absusrd. Een mens is slechts een mens wanneer het volkomen zelfstandig zou kunnen overleven, dat wil zeggen binnen de omgeving. Als het dus kan ademhalen, en als zijn spijsvertering en hersenen klaar zijn voor het aardoppervlak. Ervoor kan het niet als een mens beschouwd worden, maar als een mens in maak. Maar in dat opzicht mag je dus ook nooit een warkentje slachten, want het zou wel eens een mens in maak kunnen zijn, als je over lange tijd kijkt (een zeer korte tij in het tijdsverloop van het universum, in feite schilt het tijdsverschil blobaal niet zoveel.)
Oud 3 september 2004, 19:43   #90
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Abortus is moord onder alle omstandigheden. Er kan namelijk geen duidelijk onderschei gemaakt worden tussen geboren of ongeboren menselijk leven, nog over de ontwikkelingsfase van het ongeboren leven. Enkel de bevruchting van een eicel is een beslissend moment en dient als criterium te gelden mijns inziens.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 19:53   #91
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Abortus is moord onder alle omstandigheden. Er kan namelijk geen duidelijk onderschei gemaakt worden tussen geboren of ongeboren menselijk leven, nog over de ontwikkelingsfase van het ongeboren leven. Enkel de bevruchting van een eicel is een beslissend moment en dient als criterium te gelden mijns inziens.
het onderscheid tussen geboren en ongeboren, lijkt mij de geboorte. ik denk zelfs dat daar wetenschappelijke consensus over is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 19:56   #92
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opus Dei, zwaait al met een lidkaart 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 20:22   #93
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 20:24   #94
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
het onderscheid tussen geboren en ongeboren, lijkt mij de geboorte. ik denk zelfs dat daar wetenschappelijke consensus over is
In elk geval niet waardevol als criterium voor menselijk leven of moord/abortus; omwille van de vele gevallen van vroegtijdige geboorten.
Oud 3 september 2004, 20:24   #95
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Opus Dei, zwaait al met een lidkaart 8)
Ik ben heidens. 8)
Oud 3 september 2004, 20:25   #96
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Tot daar de "zinnige" reactie van een gemiddelde militante homofiel inzake ethische kwesties. 8)
Oud 3 september 2004, 20:29   #97
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot daar de "zinnige" reactie van een gemiddelde militante homofiel inzake ethische kwesties. 8)
Verwacht jij een "zinnige" reactie op de volslagen onzin die jij daar debiteert? Jongen, jongen toch...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 3 september 2004, 20:30   #98
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In elk geval niet waardevol als criterium voor menselijk leven of moord/abortus; omwille van de vele gevallen van vroegtijdige geboorten.
Dus bij een vroegtijdige geboorte kan je nog spreken van ongeboren leven, of wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Citaat:
Oud 3 september 2004, 20:31   #99
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij wil opgaan in Nederland ??? Daar is abortus al meer dan dertig jaar uit het strafwetboek 8) . Trouwens nagenoeg alle Belgische vrouwen, trokken indertijd naar Nederland, om geholpen te worden.

Laatst gewijzigd door Pietje : 3 september 2004 om 20:32.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 20:32   #100
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Verwacht jij een "zinnige" reactie op de volslagen onzin die jij daar debiteert? Jongen, jongen toch...

Van jou? Helemaal niet!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be