Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor een fedrale kieskring ?
ik ben VOOR een federale kieskring 16 35,56%
ik ben TEGEN een federale kieskring 21 46,67%
ik ben verzuurd en ben overal tegen 2 4,44%
Iets compleet anders 6 13,33%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2014, 17:16   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik vind het net leuk dat er tegen lichtgewichten als Jambon gedebatteerd kan worden. Benijden doe ik het dus niet.
Als "zwaargewicht" De Wael niet verder komt dan wat ik vandaag gezien heb, dan hebben wij de N-VA nog veel "lichtgewichten" die De Wael inmaken zonder dat ze met de ogen moeten knipperen.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 23 februari 2014 om 17:16.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:17   #82
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het net leuk dat er tegen lichtgewichten als Jambon gedebatteerd kan worden. Benijden doe ik het dus niet.
Het is nog even wachten op Van Overtvelt, De Roover, Remen, Vuye... en dan benijdt u dat wel meer.

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 23 februari 2014 om 17:19.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:17   #83
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wij willen net veel democratischer worden.
Wij zijn het niet eens met de democratisch tot stand gekomen Belgische beslissingen, dus wij willen de macht grijpen in de regio waar we ietwat populair zijn en van de Belgische democratie niets aantrekken. Dat is echt de definitie van democratie.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:18   #84
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij zijn het niet eens met de democratisch tot stand gekomen Belgische beslissingen, dus wij willen de macht grijpen in de regio waar we ietwat populair zijn en van de Belgische democratie niets aantrekken. Dat is echt de definitie van democratie.
Belgische en democratie in één zin. U moet er maar opkomen.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:18   #85
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als ik kijk naar de voorkeurstemmen voor de federale kamer van 2010, dan zie ik in de top 25 maar 7 Walen, tegenover 18 Vlamingen. Dat is dus wat een federale kieskring met 25 leden zou kunnen opleveren. Denk je echt dat de Walen daar mee gaan instemmen?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:19   #86
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, u heeft het niet begrepen.
Wij willen de Walen hun eigen boontjes laten doppen, wij doppen die van ons wel.
Democratisch toch!
Oud 23 februari 2014, 17:29   #87
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... democratisch tot stand gekomen Belgische beslissingen...
Als ik eerlijk mag zijn: ik hecht méér geloof aan het bestaan van Bigfoot, het Monster van Loch Ness en de Verschrikkelijke Sneeuwman a.k.a. Yeti.

Het spijt mij niet,

"djimi"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:32   #88
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Als alle pariteiten wegvallen, en één kiezer = één stem, en één zetel overal eenzelfde aantal stemmen vereist, dan mag men wat mij betreft direct een federale kieskring invoeren. Dat zou de kortste weg naar onafhankelijkheid zijn, waarbij we zelfs de tussenhalte van confederalisme zou kunnen overslaan.

Maar ik vrees dat je de Waalse vrienden daar nooit voor kan warm maken. Té democratisch, he...

Enfin, ik kan geen VOOR- of TEGEN-keuze aanduiden in de poll, want je omschrijvingen zijn te vaag. Ik wil gerust een federale kieskring aanvaarden, maar dan wel enkel en alleen onder correcte voorwaarden, zoals hierboven beschreven.
Idem, ik ben voor maar dan enkel als het democratisch is.

Gaat dus nooit gebeuren.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 17:47   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Idem, ik ben voor maar dan enkel als het democratisch is.

Gaat dus nooit gebeuren.
Waarmee we de stelling van Jan Jambon bijtreden.
Oud 23 februari 2014, 17:59   #90
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarmee we de stelling van Jan Jambon bijtreden.
Inderdaad, die zegt dat met evenveel woorden.

NVA is niet tegen een federale kieskring, dat zou trouwens het hele Belgische probleem ook oplossen zonder splitsing. De Walen echter splitsen nog liever zelf dan in een federale kieskring te stappen. Daarom heeft ook een regering met Franstalige meerderheid de taalgrens opgericht, dat lijken velen te vergeten.

Citaat:
Toch was Jambon niet overtuigd. "Een federale kieskring is gewoon onzin. Je moet toch op voorhand de zetels verdelen tussen Vlamingen en Franstaligen, anders aanvaarden die laatsten dat idee nooit. Maar op die manier heeft het systeem natuurlijk geen nut."

Laatst gewijzigd door BonBon : 23 februari 2014 om 18:01.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 18:26   #91
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als ik kijk naar de voorkeurstemmen voor de federale kamer van 2010, dan zie ik in de top 25 maar 7 Walen, tegenover 18 Vlamingen. Dat is dus wat een federale kieskring met 25 leden zou kunnen opleveren. Denk je echt dat de Walen daar mee gaan instemmen?
Blijkbaar snap je niet zo veel van de zetelverdeling die in België gebruikt wordt. Elke partij die 4% in België haalt, krijgt een zetel van zo'n 25 zetels grote kieskring. Wie 8% haalt twee zetels, 12% is drie zetels. Alles tussen de veelvouden van vier, de restzetels, wordt bepaald door het grootste quotiënt van percentage/(behaalde zetels+1).

Dat er momenteel in kleinere kieskringen minder voorkeurstemmen behaald worden is trouwens logisch. Het probleem voor de democratie is net dat de anderen met een voorkeur ervoor er nu niet op kunnen stemmen.
Oud 23 februari 2014, 19:31   #92
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet elke partij met een lijst laten opkomen in heel het land?Dan kan iedereen op iedereen stemmen, een Vlaming op een Waal of vice-versa. Een lijst per partij voor de federale, een voor de gewesten, een voor Europa....
Wie meest stemmen heeft, wordt verkozen tot het aantal is bereikt. Dat zou dan echt "luisteren naar de kiezer zijn". iedere stem is slechts een stem waard. Waarom zou een Waal bv niet een Vlaming in de regering wilen?
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 19:53   #93
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waar dus inderdaad nog bijkomt, zoals gezegd door Jan van den Berghe, dat de premier in België sowieso niet rechtstreeks verkozen wordt. De kiezer kan niet bepalen wie er na de verkiezingen naar voren wordt geschoven door de meerderheidspartijen.

Het valt me steeds opnieuw op dat de voorstanders van de federale kieskring er geen enkel idee van hebben hoe het huidige electoraal systeem werkt. Hun eis komt dus geenszins voort uit een reële institutionele of democratische behoefte, maar is louter symbolisch bedoeld.
ik heb nooit gesteld dat ik vind dat de premier rechtstreeks verkozen wordt/moet worden. MAar ik vind het niet kunnen dat ik niet op de man, of bij uitbreiding zijn partij, kan stemmen.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 19:54   #94
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Ga dan in Wallonie wonen, u zal op Waalse politici kunnen stemmen.

U moet dan ook aanvaarden dat alle documenten van de "overheid" in het frans opgesteld gaan zijn.
Concreet u zal frans moeten praten aan het loket van de gemeente, want nederlands gaan ze niet begrijpen.
Het zal je misschien verbazn, maar er zijn mensen die Franse taal machtig zijn.
Oud 23 februari 2014, 19:55   #95
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Waarom niet elke partij met een lijst laten opkomen in heel het land?Dan kan iedereen op iedereen stemmen, een Vlaming op een Waal of vice-versa. Een lijst per partij voor de federale, een voor de gewesten, een voor Europa....
Wie meest stemmen heeft, wordt verkozen tot het aantal is bereikt. Dat zou dan echt "luisteren naar de kiezer zijn". iedere stem is slechts een stem waard. Waarom zou een Waal bv niet een Vlaming in de regering wilen?
Dit is hier al enkele keren voorgesteld, weliswaar met de vermelding 'maar de grendels en dergelijke vliegen dan wel de vuilbak in', maar d�*t valt hier blijkbaar in dovemansoren....
Oud 23 februari 2014, 19:57   #96
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het feit dat er Waalse en Vlaamse stemmen zijn heeft niets te maken met onze huidige provinciale kieskringen, maar wel met de realiteit. Of kan je me anders het verband eens uitleggen?
De senaatslijst -toch voor de rechtstreeks verkozen senatoren- was gewestelijk. Of waarom die lijst zo populair was bij de 'grote kannonnen'
Oud 23 februari 2014, 20:07   #97
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Er is niets logisch aan dat een politieke voorkeur steeds in de eigen provincie woont. De N-VA'ers beseffen dat zelf ook wel. Net daarom zijn ze er zo hard tegen dat electorale grenzen zouden verdwijnen. Na een verkiezing in een federale kieskring zou duidelijk worden dat hun verhaaltje over tegengestelde meningen een fabeltje is. De nationalistische mening is niet relevant voor de rest van de Vlamingen. En misschien is de CD&V daarom ook tegen. Ze willen de bondgenoot van de N-VA zijn en conservatieve centrumkiezers die dat maar niets vinden zouden kunnen overlopen naar cdH.
Oud 23 februari 2014, 20:13   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niets logisch aan dat een politieke voorkeur steeds in de eigen provincie woont. De N-VA'ers beseffen dat zelf ook wel. Net daarom zijn ze er zo hard tegen dat electorale grenzen zouden verdwijnen. Na een verkiezing in een federale kieskring zou duidelijk worden dat hun verhaaltje over tegengestelde meningen een fabeltje is. De nationalistische mening is niet relevant voor de rest van de Vlamingen. En misschien is de CD&V daarom ook tegen. Ze willen de bondgenoot van de N-VA zijn en conservatieve centrumkiezers die dat maar niets vinden zouden kunnen overlopen naar cdH.
U begrijpt er duidelijk niets van. Niet erg, wel niet gemakkelijk om er dan met u over te discussiëren.
Oud 23 februari 2014, 20:19   #99
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles wat federaal is, gaat achteruit.
Alles wat regionaal is, gaat vooruit.
Waarom dan nu nog rap, rap, een federale kieskring ?
Totaal overbodig.
Géén behoefte aan !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 20:23   #100
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je zijn debat van vandaag sterk vindt, dan moet het zijn dat je de lat niet erg hoog legt. Geloof je jezelf? Je wilt het natuurlijk geloven omdat het voor De Wever fysiek niet haalbaar is om na de verkiezingen aan de onderhandelingstafel te gaan zitten tot een kot in de nacht. Dan moet je jezelf proberen tevreden stellen met figuren als Weyts en Jambon.
Hij veegde die liberale lichtgewicht compleet van tafel.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be