![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vandaag de dag wonen Vlamingen van kust tot Maas. Ook Limburgers zijn dus Vamingen, hoewel het niet eens Limburgers zijn ! Limburgers zijn eigenlijk Loners, bewoners van het oude graafschap Loon. De echte Limburgers waren Walen, woonachtig in het hertogdom Limbourg, vroeger gelegen tussen Aken en Luik. Of misschien waren het wel Duitsers, want eigenlijk heette hun hertogdom Limpurch. In de slag bij Woeringen hebben de Loners die Frans-Duitse Limburgers nog lelijk op hun donder gegeven. De meeste tijd hebben de Loners doorgebracht binnen het prinsbisdom Luik. Met Vlaanderen hadden ze geen zak te maken.
Ter info : http://www.kapaza.be/nl/overige-boek...--81460159.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Lijkt me best wel een interessant boek.
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge toont met cijfers aan dat het Limburgs in Vlaanderen relatief minder achteruit gaat. In de provincie Luik, waar men het - o ironie "erkent" - is het Limburgs nagenoeg uitgestorven. Er is dus eerder sprake van taalimperialisme aan Franstalige kant.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
(Ga dat nu eens in Luik verkondigen.... ![]() Als ge de stelling van BDW toepast zijn Luikenaars en Limburgers geen Belgen. Luikenaars en Limburgers zijn echter wel Nederlanders sedert de laatste Bourgondische hertogen. Het prinsbisdom was een Bourgondisch "protektoraat." En, het lag geografisch midden in de Nederlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 20:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Europees Commissaris
|
![]() De Groot-Nederlandse gedachte is historisch zeker gegronder dan Belgicisme of de Vlaamse Beweging
![]() |
#86 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tja, het Franstalige taalimperialisme toch, hé Pajoske. ![]() Citaat:
Voor het allergrootste gedeelte Nederduitsers, net als wij. Kijk eens na waar de Benrather Linie loopt. Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=129
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 21:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte. Limburgers en Luikenaars wonen in het federale België. Een staatsinrichting die nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte. België is een neologisme dat nog maar een goeie twee eeuwen bestaat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De naam Limpurch ben ik nooit tegengekomen. Lemborg(h) en Limborch daarentegen wel. Let op verwar dit niet met Lemborgh (het dorpje in NED Limburg dat tegenwoordig Limbricht heet. Op het einde van de 14e eeuw was (korte tijd) het meest noordelijke punt van het hertogdom Limburg het stadje Gangelt, dat iets ten oosten van Sittard ligt. De Limburgers (hertogdom) waren geen Duitsers noch Fransen, noch Walen. Het waren gewoon Limburgers. Of beter gezegd inwoners van het gebied dat we nu euregio Maas-Rijn noemen. Dat gebied was in handen van Luxemburg. Die zelf onderhorig was aan Brabant. Dat gebied is al altijd een overgangsgebied geweest waar verschillende talen gebruikt werden. ![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 11 maart 2014 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zouden we moeten concluderen dat iedereen met een Vlaamse naam die nu in Wallonië woont eigenlijk geen Waal onder de Walen is geworden, maar steeds, zelfs na de zoveelste generatie, Vlaming blijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zet u volgende zinnetje in het vetjes: Citaat:
Dit zijn cijfers voor Nederlands-Limburg. En volgens u is deze achteruitgang - merkwaardig, in punt 2 geeft u het toe dat het toch een achteruitgang is, terwijl u in punt 1 stelt dat de achteruitgang waarnaar ik verwijs "uit mijn duim gezogen is... - te wijten aan Nederlands taalimperialisme. In andere berichten hebben we evenwel al meermaals gelezen dat Nederland een voorbeeld zou zijn op dat vlak: het heeft het Limburg erkend. Nu luidt het dat Nederland blijkbaar toch niets doet voor het Limburgs. Misschien tijd wat samenhangender te denken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, wat is het probleem dan wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor alle duidelijkheid: in die tijd was wat nu Limburg is, helemaal geen Limburg. Kijk eens naar Duitsland: voor de eenmaking onder Bismarck hadden heel veel gebieden een eigen politieke ontwikkeling gekend. Hoort u nu Duitsers beweren dat op grond van die politieke versnippering er geen Duits volk bestaat vandaag de dag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed en wel;maar doet dit in wezen afbreuk aan mijn stelling...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Betekent dat nu dat de huidige Ierse Republiek ergens te verwerpen valt op basis van dat argument? Ik kan nog een beetje doorgaan: Noorwegen zoals het nu is, is ook "een artificieel en jonger construct dan" Zweden. Bestaan er dan geen actuele Noorse identiteit of volk? Het huidige Macedonië is er ook pas veel later gekomen in vergelijking met Joegoeslavië. Conclusie volgens u? Enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de volkstaal in Eupen gaat volgens de taalkundigen ook door als Limburg. Alleen wil ik wel eens zien wat bijvoorbeeld Bocholtenaar daar van weet te volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het telefoonboek staat namelijk vol Vlaamse namen. Kijk maar eens onder de V. (Met evenwel een Franstalig adres erachter. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs de Duitse dialectsprekers uit de streek zullen dat volledig afwijzen. |
|
![]() |
![]() |