Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2014, 18:25   #81
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Vandaag de dag wonen Vlamingen van kust tot Maas. Ook Limburgers zijn dus Vamingen, hoewel het niet eens Limburgers zijn ! Limburgers zijn eigenlijk Loners, bewoners van het oude graafschap Loon. De echte Limburgers waren Walen, woonachtig in het hertogdom Limbourg, vroeger gelegen tussen Aken en Luik. Of misschien waren het wel Duitsers, want eigenlijk heette hun hertogdom Limpurch. In de slag bij Woeringen hebben de Loners die Frans-Duitse Limburgers nog lelijk op hun donder gegeven. De meeste tijd hebben de Loners doorgebracht binnen het prinsbisdom Luik. Met Vlaanderen hadden ze geen zak te maken.
Ter info : http://www.kapaza.be/nl/overige-boek...--81460159.htm
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 19:53   #82
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Vandaag de dag wonen Vlamingen van kust tot Maas. Ook Limburgers zijn dus Vamingen, hoewel het niet eens Limburgers zijn ! Limburgers zijn eigenlijk Loners, bewoners van het oude graafschap Loon. De echte Limburgers waren Walen, woonachtig in het hertogdom Limbourg, vroeger gelegen tussen Aken en Luik. Of misschien waren het wel Duitsers, want eigenlijk heette hun hertogdom Limpurch. In de slag bij Woeringen hebben de Loners die Frans-Duitse Limburgers nog lelijk op hun donder gegeven. De meeste tijd hebben de Loners doorgebracht binnen het prinsbisdom Luik. Met Vlaanderen hadden ze geen zak te maken.
Idd.
Lijkt me best wel een interessant boek.
Oud 11 maart 2014, 20:18   #83
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch niet te rap de cijfers van elders in het land veralgemenen.

bron: http://www.kennislink.nl/publicaties...preken-dialect

PS 1-dit komt uit wetenschappelijke studies. Wat gij vertelt hebt ge uit uwen duim gezogen.
PS 2-De achteruitgang is het gevolg van Nederlands taalimperialisme. M.a.w. de flamingante pot verwijt de Franstalige ketel...
Dat laatste herhaalt ge hier als een mantra, maar het klopt niet.
Ge toont met cijfers aan dat het Limburgs in Vlaanderen relatief minder achteruit gaat. In de provincie Luik, waar men het - o ironie "erkent" - is het Limburgs nagenoeg uitgestorven. Er is dus eerder sprake van taalimperialisme aan Franstalige kant.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 20:25   #84
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarop staaft gij dat? Limburgers wonen in het kustmatige Vlaamse gewest. Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.

Limburgers en Luikenaars wonen in het federale België. Een staatsinrichting die nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.
Luikenaars in het kustmatige Waals gewest. Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.
Citaat:
Als ge de stelling van BDW toepast zijn Limburgers géén Vlamingen.
Als ge de stelling van BDW toepast zijn Luikenaars geen Walen.
(Ga dat nu eens in Luik verkondigen....)

Als ge de stelling van BDW toepast zijn Luikenaars en Limburgers geen Belgen.

Luikenaars en Limburgers zijn echter wel Nederlanders sedert de laatste Bourgondische hertogen. Het prinsbisdom was een Bourgondisch "protektoraat." En, het lag geografisch midden in de Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 20:33.
Oud 11 maart 2014, 20:38   #85
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Luikenaars en Limburgers zijn echter wel Nederlanders sedert de laatste Bourgondische hertogen. Het prinsbisdom was een Bourgondisch "protektoraat." En, het lag geografisch midden in de Nederlanden.
De Groot-Nederlandse gedachte is historisch zeker gegronder dan Belgicisme of de Vlaamse Beweging
Oud 11 maart 2014, 20:52   #86
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De echte Limburgers waren Walen, woonachtig in het hertogdom Limbourg, vroeger gelegen tussen Aken en Luik.
Welneen, het overgrote gedeelte der Limburgers spraken toen Diets en geen Waals.

Tja, het Franstalige taalimperialisme toch, hé Pajoske.

Citaat:
Of misschien waren het wel Duitsers, want eigenlijk heette hun hertogdom Limpurch.
Wat is er Hoogduits aan Limpurch....?
Voor het allergrootste gedeelte Nederduitsers, net als wij. Kijk eens na waar de Benrather Linie loopt.

Citaat:
De meeste tijd hebben de Loners doorgebracht binnen het prinsbisdom Luik. Met Vlaanderen hadden ze geen zak te maken.
Begeef u maar op geen glad ijs......

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=129

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 21:09.
Oud 11 maart 2014, 20:59   #87
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Erratum #84

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pajoske
Waarop staaft gij dat? Limburgers wonen in het kustmatige Vlaamse gewest.
Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.
Luikenaars wonen in in het kustmatige Waals gewest.
Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.

Limburgers en Luikenaars wonen in het federale België. Een staatsinrichting die nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.

België
is een neologisme dat nog maar een goeie twee eeuwen bestaat.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 21:03.
Oud 11 maart 2014, 22:41   #88
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers zijn eigenlijk Loners, bewoners van het oude graafschap Loon. De echte Limburgers waren Walen, woonachtig in het hertogdom Limbourg, vroeger gelegen tussen Aken en Luik. Of misschien waren het wel Duitsers, want eigenlijk heette hun hertogdom Limpurch. In de slag bij Woeringen hebben de Loners die Frans-Duitse Limburgers nog lelijk op hun donder gegeven.
Gedeeltelijk waar. Mijn roots liggen in het kleine graafschap Reckheim. Het huidge dorp Rekem, deelgemeente van Lanaken op de linker maasoever was de kern van dat gebied. Dat heeft nooit deel uitgemaakt van het land van Loon. Op een kaart uit de 17e eeuw staat dat en buurgebieden, wel getekend als deel van het hertogdom Limburg.
De naam Limpurch ben ik nooit tegengekomen. Lemborg(h) en Limborch daarentegen wel. Let op verwar dit niet met Lemborgh (het dorpje in NED Limburg dat tegenwoordig Limbricht heet.
Op het einde van de 14e eeuw was (korte tijd) het meest noordelijke punt van het hertogdom Limburg het stadje Gangelt, dat iets ten oosten van Sittard ligt.
De Limburgers (hertogdom) waren geen Duitsers noch Fransen, noch Walen. Het waren gewoon Limburgers. Of beter gezegd inwoners van het gebied dat we nu euregio Maas-Rijn noemen. Dat gebied was in handen van Luxemburg. Die zelf onderhorig was aan Brabant.
Dat gebied is al altijd een overgangsgebied geweest waar verschillende talen gebruikt werden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 maart 2014 om 22:41.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 22:45   #89
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat laatste herhaalt ge hier als een mantra, maar het klopt niet.
Ge toont met cijfers aan dat het Limburgs in Vlaanderen relatief minder achteruit gaat. In de provincie Luik, waar men het - o ironie "erkent" - is het Limburgs nagenoeg uitgestorven. Er is dus eerder sprake van taalimperialisme aan Franstalige kant.
Als ge goed opgelet had wist ge dat de cijfers op NED Limburg slaan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 22:48   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedeeltelijk waar. Mijn roots liggen in het kleine graafschap Reckheim.
Hiermee bakent u uw "roots" ergens af in de tijd. Alleen ook die verre voorouders kwamen ergens vandaan. Ze kwamen niet uit de lucht vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 22:50   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Limburgers (hertogdom) waren geen Duitsers noch Fransen, noch Walen. Het waren gewoon Limburgers. Of beter gezegd inwoners van het gebied dat we nu euregio Maas-Rijn noemen. Dat gebied was in handen van Luxemburg. Die zelf onderhorig was aan Brabant.
Identiteit is niet statisch. U gaat er echt vanuit dat wat zovele eeuwen ergens van toepassing was op ondertussen heel lang uitgestorven mensen schijnbaar nu nog zou gelden in hun nageslacht.

Dan zouden we moeten concluderen dat iedereen met een Vlaamse naam die nu in Wallonië woont eigenlijk geen Waal onder de Walen is geworden, maar steeds, zelfs na de zoveelste generatie, Vlaming blijft.
Oud 11 maart 2014, 23:01   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet te rap de cijfers van elders in het land veralgemenen.
PS 1-dit komt uit wetenschappelijke studies. Wat gij vertelt hebt ge uit uwen duim gezogen.
PS 2-De achteruitgang is het gevolg van Nederlands taalimperialisme. M.a.w. de flamingante pot verwijt de Franstalige ketel...
Wat is er dan wel "uit de duim gezogen"? Ik schrijf dat het dialect ook in Limburg en in het nabijgelegen Duitsland achteruitgaat.

Dan zet u volgende zinnetje in het vetjes:

Citaat:
Het gebruik van het Limburgs bleef daarentegen redelijk stabiel over de jaren heen; in 1995 ging het om 63% en in 2003 sprak nog 57% van de Limburgse ouders Limburgs.
Van 63% naar 57% lijkt me een achteruitgang, tenzij u me natuurlijk wilt duidelijk maken dat de wiskunde onlangs werd aangepast en dat 57 tegenwoordig groter is dan 63...

Dit zijn cijfers voor Nederlands-Limburg. En volgens u is deze achteruitgang - merkwaardig, in punt 2 geeft u het toe dat het toch een achteruitgang is, terwijl u in punt 1 stelt dat de achteruitgang waarnaar ik verwijs "uit mijn duim gezogen is... - te wijten aan Nederlands taalimperialisme. In andere berichten hebben we evenwel al meermaals gelezen dat Nederland een voorbeeld zou zijn op dat vlak: het heeft het Limburg erkend. Nu luidt het dat Nederland blijkbaar toch niets doet voor het Limburgs.

Misschien tijd wat samenhangender te denken?
Oud 11 maart 2014, 23:05   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarop staaft gij dat? Limburgers wonen in het kustmatige Vlaamse gewest. Een bestuursniveau dat nog niet eens bestond op het moment van mijn geboorte.
Voor Willem I bestond er ook geen provincie Limburg. Ook die provinciestructuur werd op een bepaald moment van hogerhand opgelegd. Kortom, het Vlaams Gewest is als staatsstructuur "kunstmatig" (bestaan er trouwens natuurlijke staatsstructuren???), net zoals de provincie Limburg dat ook is.

Dus, wat is het probleem dan wel?
Oud 11 maart 2014, 23:09   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat ge uit de geschiedenislessen toch onthouden hebt dat Limburg (land van Loon) geen gemeenschappelijk verleden heeft met de rest van het Vlaamse gewest.
U laat dus de geschiedenis ergens eindigen op het einde van de Oostenrijkse tijd. Is vanaf dan alles in uw streek stilgevallen?

Voor alle duidelijkheid: in die tijd was wat nu Limburg is, helemaal geen Limburg.

Kijk eens naar Duitsland: voor de eenmaking onder Bismarck hadden heel veel gebieden een eigen politieke ontwikkeling gekend. Hoort u nu Duitsers beweren dat op grond van die politieke versnippering er geen Duits volk bestaat vandaag de dag?
Oud 11 maart 2014, 23:11   #95
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ge goed opgelet had wist ge dat de cijfers op NED Limburg slaan.
Goed en wel;maar doet dit in wezen afbreuk aan mijn stelling...?
Oud 11 maart 2014, 23:11   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge de stelling van BDW toepast zijn Limburgers géén Vlamingen.
Hoezo? Stelt BdW dat "geschiedenis" hier staat voor "eeuwen en eeuwen"? Of waar wilt u "de" geschiedenis laten beginnen? Op een door u willekeurig bepaald moment?
Oud 11 maart 2014, 23:15   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Pajoske heeft echter wel degelijk een punt dat ik ook al heb aangehaald. Vlaanderen zoals het nu is bljft een even artificieel en jonger construct dan België.
En? Er zijn zoveel staatsvormen en -structuren die van later zijn. Sedert wanneer bestaat de Iers Republiek bijvoorbeeld? Ook "een jonger construct" dan bijvoorbeeld het VK.

Betekent dat nu dat de huidige Ierse Republiek ergens te verwerpen valt op basis van dat argument?

Ik kan nog een beetje doorgaan: Noorwegen zoals het nu is, is ook "een artificieel en jonger construct dan" Zweden. Bestaan er dan geen actuele Noorse identiteit of volk?

Het huidige Macedonië is er ook pas veel later gekomen in vergelijking met Joegoeslavië. Conclusie volgens u?

Enzovoort.
Oud 11 maart 2014, 23:20   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
2) Hét Limburgs bestaat niet. De daktaal is in Vlaanderen en Nederland Nederlands en in Duitsland Duits. Bovendien zijn de onderlinge verschillen enorm. Sterker nog: ik ken Limburgers die dialect spreken, maar onderling Nederlands praten, omdat ze elkaars dialect niet verstaan.
Ja, als iemand uit Kerkrade echt dialect spreekt, zal een Limburger uit Sint-Truiden daar bijzonder weinig van kunnen begrijpen.

En de volkstaal in Eupen gaat volgens de taalkundigen ook door als Limburg. Alleen wil ik wel eens zien wat bijvoorbeeld Bocholtenaar daar van weet te volgen.
Oud 11 maart 2014, 23:21   #99
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan zouden we moeten concluderen dat iedereen met een Vlaamse naam die nu in Wallonië woont eigenlijk geen Waal onder de Walen is geworden, maar steeds, zelfs na de zoveelste generatie, Vlaming blijft.
Volgens het Pajoske-principe is Brussel dus een Vlaamse stad, indien we de allochtonen eventjes terzijde laten.
Het telefoonboek staat namelijk vol Vlaamse namen. Kijk maar eens onder de V.
(Met evenwel een Franstalig adres erachter. )

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 23:22.
Oud 11 maart 2014, 23:23   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
In Tudderen zijn zo ver ik weet geen bewegingen actief die pleiten voor een overheveling naar Nederland.
Er wonen trouwens zoveel Nederlanders in de Duitse grensstreek. Laat die Nederlanders maar eens proberen taalfaciliteiten af te dwingen...

Zelfs de Duitse dialectsprekers uit de streek zullen dat volledig afwijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be