Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 26 april 2014, 12:26   #81
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Naar aanloop van de verkiezingen volgende maand werd ook een cultuurdebat gehouden. Voor N-VA was de onversaagde Siegfried vertegenwoordigd die de leukste quote van de avond voor zijn rekening nam : ‘Taal heeft niets met identiteit te maken'. ‘De taal gelijkstellen aan ‘een wezenlijk onderdeel van de identiteit’ noemde het Gentse N-VA-kopstuk overtuigd ‘een anachronisme’. Meer nog: ‘taal heeft met identiteit niets te maken. Een mens kan best Franstalig zijn en tegelijk flamingant.’

Prompt kregen de Vlaamsch Nationalizten een puistenaanval.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140425_016
Goed gezien van Bracke.
In Brussel zijn er trouwens franstalige, zwarte, flamingantjes van de NVA.
De Partij is tenminste coherent.
Oud 26 april 2014, 13:27   #82
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De Wever had het ook over een gemeenschappelijke geschiedenis. Dan moet hij als historicus mij toch eens vertellen wanneer dat was. Mijn geboortestreek was voor de Franse inval Duits. Bijna gans Bel. Limburg, land van Loon was deel van prinsbisdom Luik.
De guldensporenslag, het feest van de 'Vlamingen' had omzeggens niks te maken met het gebied dat tegenwoordig Vlaanderen genoemd wordt, en waar zijn zo gezegde 'Vlamingen met een gemeenschappelijke geschiedenis' wonen.
Het hertogdom Luxemburg en het daarbij horende hertogdom Limburg (nu Waals grondgebied) dat onder Brabant hoorde kan dan weer meer aanspraak maken op een gemeenschappelijke geschiedenis.

Wat blijft er dan nog over van Vlaamse zijn identiteit?
"Je vous ai compris" zeggen ze dan in 't Frans (Van De Gaulle tot Hollande)> Voor mezelf betekent identiteit 2 dingen: een kaart die binnen de Eurolanden een soort van pasje is en een ander boekje dat buiten die regio een ander pasje is.

Voor de rest is de identiteit iets voor de toekomstige stadstaten mentaliteit met obligatoir hun romantisch "skilt en Vrind" gelul.
Want stadstaten is toch waar ze zo allemaal terug naartoe willen niet?
Singapore aan den IJzer of 't Scheld.
Tof.
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 14:29   #83
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
"Je vous ai compris" zeggen ze dan in 't Frans (Van De Gaulle tot Hollande)> Voor mezelf betekent identiteit 2 dingen: een kaart die binnen de Eurolanden een soort van pasje is en een ander boekje dat buiten die regio een ander pasje is.

Voor de rest is de identiteit iets voor de toekomstige stadstaten mentaliteit met obligatoir hun romantisch "skilt en Vrind" gelul.
Want stadstaten is toch waar ze zo allemaal terug naartoe willen niet?
Singapore aan den IJzer of 't Scheld.
Tof.
Het is duidelijk dat u fysiek mijlenver weg zit (heeft u toch zelf meegedeeld) maar in de geest denk ik dat de afstand nog veel groter is.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 14:39   #84
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog verder in kilometers, madame.
Trouwens, uwen dubbele "l" blooper als verteerd?

"Grin: Marie's Bushisme. Maarre voor een streberken ben je wel ok."

U bent Formidable, et pas un peu!" Comme dirait Di Rupo avec Adamo " JE VOUS AIME... TOUS"

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 26 april 2014 om 14:43. Reden: Ze gaf me een Adamo moment met Bush
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 14:46   #85
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, inderdaad, "in die tijd". Wanneer ga jij eens ophouden met steeds maar opnieuw het hedendaagse Vlaanderen te willen reduceren tot de versnipperde toestanden uit het verleden? Geen kat vraagt daar naar. Wat voor iedereen telt is het Vlaanderen van NU, niet dat van eeuwen geleden. In dat Vlaanderen van nu is de formele taal dezelfde als in Nederland. Jij gebruikt die overigens zelf ook in je eigenste boodschappen. Leer er mee leven.
Maar is het nog niet duidelijk dat ze zelfs terug zouden gaan tot in de tijd van de dinossaurussen als ze daar bewijzen zouden kunnen vinden dat het huidige Vlaanderen geen rechten van bestaan zou hebben; en ter gelijker tijd vegen ze alle wandaden die de francofonie heeft bedreven om uit te groeien tot een zogezegde grote natie onder de mat en hemelen ze hun despoten op tot helden die de tand van de tijd zouden doorstaan hebben en waar ze nu nog in volle extase naar terugkijken.
De enige duidelijke les op dit ogenblik voor de wereldgevaren die op ons afkomen is het Russisch imperialisme in de Oecraïne.
Veronderstel dat Vlaanderen op een moment, totaal uitgebuit door de francofonie niet meer anders kan dan kiezen voor zijn onafhankelijkheid; kunt u zich de gevolgen van het francofoon imperialisme in en rond Brussel op dat moment voorstellen?
Rusland geeft ons nu een duidelijk voorbeeld van wat Vlaanderen in dat geval te wachten staat.
Ze menen het toch zo goed die lieve franstalige broeders!
Je moet totaal gaga zijn om dat discour in het huidige Belgique nog te geloven.
Bloeden zullen ze Vlaanderen doen doen; zowel in als buiten het Belgische carcan.
En daarvan is EDR de grote voorganger; de zogezegde premier ook van de Vlamingen; een regelrechte imposteur, niets meer of niets minder.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 14:50   #86
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het is duidelijk dat u fysiek mijlenver weg zit (heeft u toch zelf meegedeeld) maar in de geest denk ik dat de afstand nog veel groter is.
Meneer zit op dat vlak geestelijk alleszins een paar decennia voor op de gemiddelde mens.

Hoe simplistisch is het niet, uw eigen zelfbeeld (deels) ophangen aan het lidmaatschap van een niet-objectief bestaande entiteit (een volk).

Een volk is een imagined community. Een mens kan maar een paar honderdtal mensen kennen en toch slagen machthebbers erin zoveel mensen wijs te maken dat ze deel uitmaken van een volk dat uit miljoenen mensen bestaat en dat ze iets gemeen hebben met die miljoenen.

Is dat voor het goed van die mensen? Neen, niet echt, enkel voor het goed van die machtshebbers.

Maak miljoenen mensen die onder de autoriteit van de Franse staat vallen, wijs dat ze 'Frans' zijn en dat er iets is als la grandeur francaise en ze zullen het staatsgezag zoveel makkelijker aanvaarden.

Hetzelfde geldt voor elk volk. Amerikanen, Britten, Duitsers, Belgen, Vlamingen, Antwerpenaren.
Ja_an is offline  
Oud 26 april 2014, 15:09   #87
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u nu denkt dat ik me thuis voel in Kortrijk of in Damme, dan bent u abuis.
Jezelf thuis voelen is nog niets anders dan jezelf in het buitenland wanen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 april 2014 om 15:10.
TheFourHorsemen is offline  
Oud 26 april 2014, 15:14   #88
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Jezelf thuis voelen is nog niets anders dan jezelf in het buitenland wanen.
Geboren en getogen daar maar: aub, vertalen deze uitspraak????
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 15:36   #89
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tot een gesprek komen was blijkbaar niet mogelijk met Marieke.
Spijtig.
Ik had altijd al gehoopt met een Waalse te kunnen praten.
Wishfull thinking dus.

Je comprends Brel.
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 15:37   #90
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Ik weet bijgod nog steeds niet wat die Vlaamse identiteit is. Ik zie geen verschil tussen een Vlaming, een Waal of een Hollander.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 26 april 2014, 15:43   #91
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Meneer zit op dat vlak geestelijk alleszins een paar decennia voor op de gemiddelde mens.

Hoe simplistisch is het niet, uw eigen zelfbeeld (deels) ophangen aan het lidmaatschap van een niet-objectief bestaande entiteit (een volk).

Een volk is een imagined community. Een mens kan maar een paar honderdtal mensen kennen en toch slagen machthebbers erin zoveel mensen wijs te maken dat ze deel uitmaken van een volk dat uit miljoenen mensen bestaat en dat ze iets gemeen hebben met die miljoenen.

Is dat voor het goed van die mensen? Neen, niet echt, enkel voor het goed van die machtshebbers.

Maak miljoenen mensen die onder de autoriteit van de Franse staat vallen, wijs dat ze 'Frans' zijn en dat er iets is als la grandeur francaise en ze zullen het staatsgezag zoveel makkelijker aanvaarden.

Hetzelfde geldt voor elk volk. Amerikanen, Britten, Duitsers, Belgen, Vlamingen, Antwerpenaren.
Foei, u heeft de grote francofonie vergeten, of is dat met opzet gedaan?

Ik vergeet niet toen Rusland de olympische spelen inrichtte hoe hun chauvinisme me tegenstak.
Vier of acht jaar later richtte de USA die spelen in en bij mijzelf dacht ik dat wij, westerlingen die chauvinistische communistische landen eens zouden leren dat echte grootheid niet zoveel zelfverheerlijking en zelfophemeling nodig had.
De spelen waren een half uur bezig; en ik had het begrepen, wij westerlingen waren, wat chauvinisme, Eigenophemeling... betekenen geen haar beter.

Weet u, ik ben altijd blij en fier geweest om Vlaming te zijn, Belg te zijn omdat ik nooit over het grote Vlaanderen heb horen spreken, omdat wij Vlamingen geen enkele nood voelen en voelden om onze grootheid over de grenzen heen uit te dragen; wij zaten eerder vol van complexen, maar wij waren vrij om, zonder ons om onze Eigen uitstraling te bekommeren, de buitenwereld open, vrij en vrolijk tegemoet te gaan en op die manier ook echte contacten te leggen, contacten die ons Vlaams zijn helemaal niet in de weg stonden, in tegendeel.
Idem wat het kleine België betrof.
En spijtig genoeg kunnen we dat niet, zelfs helemaal niet zeggen van de grote francofonie, die het kleine, lieve België totaal verbasterd hebben; die hun Vlaamse medelandgenoten waar ze konden achteruitgesteld hebben en die nu nog dromen van hun grote francofonie, na Bruxelles over heel Vlaams Brabant uit te zaaien.

Ik geeft niet om een groot Vlaanderen, maar ik wil helemaal niet als goed functionerend Vlaanderen opgeslorpt, achteruitgesteld worden, door een nep-francofonie want voor mij is alle breed uitgezongen eigen opgehemelde en verheerlijkte grootheid in eerste instantie nep.

Ik verkies de open Vlaamse kultuur dan de bekrompen franstalige éénheidsworst.
En stop met over Vlaamse bekrompenheid te praten en de zogezegde franstalige verdraagzaamheid op te hemelen, want als geheel (persoonlijk is iedere mens een mens en vindt men overal van alles) bestaan ze alle twee niet en is het zuiver volksverlakkerij om dat de mensen te willen wijsmaken.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 15:43   #92
marie daenen
Banneling

Standaard

[quote=Ja_an;7114657]
idem.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 26 april 2014 om 15:48.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 15:45   #93
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan lachen met mezelf.
Marie kan niet.
Ik ben geen waal.
Marie is geen vlaming.

Ik kan lachen met Vlamingen.
Marie, als een waal lacht met.... ?

DA HUSBAND IS IN TROBLE !!! DIEP TROBLE.
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 15:50   #94
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot een gesprek komen was blijkbaar niet mogelijk met Marieke.
Spijtig.
Ik had altijd al gehoopt met een Waalse te kunnen praten.
Wishfull thinking dus.

Je comprends Brel.
Altijd bereid tot een gesprek, maar liefst in het Nederlands, niet in het koeterwaals zoals ze bij ons zeggen als het Nederlands niet leesbaar is.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 15:54   #95
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toch voel ik me in Nederlandse steden minder in het buitenland dan in Waalse steden. En ik ben verre van de enige met dat gevoel.
Als Franstalig werk ik in Vlaanderen samen met andere Franstaligen. We voelen er ons helemaal niet in het buitenland. Voor ons zijn we nog steeds in ons land, namelijk België.

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 april 2014 om 15:58.
Everytime is offline  
Oud 26 april 2014, 15:57   #96
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan lachen met mezelf.
Marie kan niet.
Ik ben geen waal.
Marie is geen vlaming.

Ik kan lachen met Vlamingen.
Marie, als een waal lacht met.... ?

DA HUSBAND IS IN TROBLE !!! DIEP TROBLE.
Marie is en blijft een open, vrolijke, vrije Vlaming die heel goed kan lachen met zichzelf en dat ook van andere mensen verdraagt maar het moet open, vrolijk en vrij blijven zonder achterbakse bedoelingen, want die laatste worden, waar mogelijk ontmanteld.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 16:01   #97
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Marie is en blijft een open, vrolijke, vrije Vlaming die heel goed kan lachen met zichzelf en dat ook van andere mensen verdraagt maar het moet open, vrolijk en vrij blijven zonder achterbakse bedoelingen, want die laatste worden, waar mogelijk ontmanteld.
Dieu Spitaels zou het niet beter gezegd hebben.
Jay-P. is offline  
Oud 26 april 2014, 16:15   #98
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig werk ik in Vlaanderen samen met andere Franstaligen. We voelen er ons helemaal niet in het buitenland. Voor ons zijn we nog steeds in ons land, namelijk België.
Dan "voelen" jij en TheFourHorsemen dat anders aan.
Dat mag toch nog, daar is toch niets verkeerd mee.
HRobin is offline  
Oud 26 april 2014, 16:30   #99
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dieu Spitaels zou het niet beter gezegd hebben.

Niet direct mijn afgod, in tegendeel.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 16:41   #100
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gij, madame, hebt een serieus problem.

Ikke: geen kloten of een vagina te maken met jullie intern gelul. (ANYMORE)
Maar 't lezen is plezant, soms.
Jay-P. is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be