Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Snelheidsbeperking elektrische fietsen tot 10 km per uur ?
Ja 7 23,33%
Nee 23 76,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2014, 08:35   #81
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Vroeger kon je de rijsnelheid van zo'n bejaarde nog inschatten , 5 km per uur .
Kon je die nog vlug de pas afsnijden bij het afslaan , nu is het een gok , rijdt die ouwe met en ouwe fiets , het is 5 km , rijdt hij met een elektrische het is 25 km per uur .
En wat met breuken , valt zo'n demente aan 5km = 2 breuken , valt hij aan 25 km = 13 breuken , wat kost dat de sociale zekerheid niet .
Zelfs in zone 30 heb ik ze al in overtreding zien rijden .
Voor mijn part rijden die oude knarren zo hard ze willen maar ze zouden moeten beseffen dat plots moeiteloos 25/u gaan rijden iets heel anders is dan tegen 10 a 12/u rond te peddelen. En daar komen ze meestal pas achter als ze al op zo'n elektrische zitten.

En dan zie je ze twijfelen als je ze tegemoet rijdt op een smal fietspaadje, slingerend stuur inbegrepen. Of ze gaan van 25/u (je hangt er rustig achter te Joop Zoetemelken) naar plots alles dicht (10/u en die hebben geen stoplichten eh!) omdat ze een paar honderd meter verder een obstakel in de vorm van een groep wielertoeristen zien opduiken.

Geef die gasten 200m rechtdoor en die peddelen naar 25/u. Gewoon omdat het kan en omdat ze niet onder willen doen voor de rest, big issue. Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard. Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…

Voorstel: voer iets in van soortement 'rijbewijs'. Klein exaampje met belangrijkste punten en een praktische proef ofzo. Verplicht een remlicht op elektrische fietsen. Verplicht een helm op elektrische fietsen. Klasse A brommer gaat ook 25/u en daar moet een helm wel…

Laatst gewijzigd door BigF : 28 april 2014 om 08:35.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 08:45   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor mijn part rijden die oude knarren zo hard ze willen maar ze zouden moeten beseffen dat plots moeiteloos 25/u gaan rijden iets heel anders is dan tegen 10 a 12/u rond te peddelen. En daar komen ze meestal pas achter als ze al op zo'n elektrische zitten.

En dan zie je ze twijfelen als je ze tegemoet rijdt op een smal fietspaadje, slingerend stuur inbegrepen. Of ze gaan van 25/u (je hangt er rustig achter te Joop Zoetemelken) naar plots alles dicht (10/u en die hebben geen stoplichten eh!) omdat ze een paar honderd meter verder een obstakel in de vorm van een groep wielertoeristen zien opduiken.

Geef die gasten 200m rechtdoor en die peddelen naar 25/u. Gewoon omdat het kan en omdat ze niet onder willen doen voor de rest, big issue. Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard. Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…

Voorstel: voer iets in van soortement 'rijbewijs'. Klein exaampje met belangrijkste punten en een praktische proef ofzo. Verplicht een remlicht op elektrische fietsen. Verplicht een helm op elektrische fietsen. Klasse A brommer gaat ook 25/u en daar moet een helm wel…
moeten de motards een soort rijbewijs hebben ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 09:44   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Enzovoort…

Vaak word het vergeten, maar in de Belgische wet staat dat men op elke gemotoriseerd tweewieler een helm moet dragen.

De E-fiets is een tweewieler met een hulpmotor en volgens de wet moet men dus een helm dragen.

Een tweede zaak rond de E-fiets is dat deze een hulpmotor met klein vermogen heeft en dus onder de wet met maximuum haalbare snelheid voor de snorfiets valt.

Mensen geboren voor 1961 moeten zelfs geen rijbewijs bezitten om met een 50cc brommer te mogen rijden, hoe ga je het geregeld krijgen dat zij voor een snorfiets of E-fiets een rijbewijs zouden moeten behalen.
Daarnaast hebben de meest een rijbewijs voor een auto, ze kregen dat vroeger tegen betaling gewoon op het gemeentehuis.
Het afleggen van een theoritisch examen is pas in werking gegaan voor hen die na 1970 hun rijbewijs hebben gaan halen.
Het praktijkexamen zelfs pas voor hen die na 1985 hun rijbewijs behaalde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 09:45   #84
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard.
Van waar kom jij ergens?
Het kleinste heuveltje afbollen is bij u al een levensgevaarlijke onderneming?
Wat ga je doen? Normale fietsen verbieden om een heuveltje af te rijden?
Ha neen, ik weet het! Verplichte helm en beschermde armen en benen bij afdalingen boven de 2°!
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 09:46   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Ja, die moeten dat hebben.
Oud 28 april 2014, 09:50   #86
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vaak word het vergeten, maar in de Belgische wet staat dat men op elke gemotoriseerd tweewieler een helm moet dragen.
Zoals aangehaald is het een Belgische wet, vaak gelijkgesteld met onzin.
Neem maar de verplichte mouwen en lange broek bij motorfietsen. Geborduurde kanten exemplaren voldoen.
Verplichte helmen bij snorfietsen....Nederlanders lachen ons gewoon uit met onze pispotten op onze kop aan loopsnelheid.
Oud 28 april 2014, 10:10   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zoals aangehaald is het een Belgische wet, vaak gelijkgesteld met onzin.
Neem maar de verplichte mouwen en lange broek bij motorfietsen. Geborduurde kanten exemplaren voldoen.
Verplichte helmen bij snorfietsen....Nederlanders lachen ons gewoon uit met onze pispotten op onze kop aan loopsnelheid.
Maar diezelfde Nederlanders zetten hun kinderen wel een helm op als ze met een driewieler rondrijden.

De verplichting om lange broek en mouwen te dragen om motoren is inderdaad te gek om los te lopen.
Gekleurde nylonkousen voldoen zelfs aan de wetgeving.
Want de wet zegt dat je benen een armen moeten bedekt zijn met een lapje stof.
Ook de wet voor verplichte handschoenen is zo'n gemiste kans.
Oud 28 april 2014, 11:13   #88
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze zijn ermee bezig , een apart rijbewijs voor motards en voor die elektrische gasten mag het wat mij betreft ook .
Oud 28 april 2014, 12:01   #89
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van waar kom jij ergens?
Wat maakt dat uit?

Citaat:
Het kleinste heuveltje afbollen is bij u al een levensgevaarlijke onderneming?
U mag mij altijd vertellen waar ik dat beweerd heb.

Citaat:
Wat ga je doen? Normale fietsen verbieden om een heuveltje af te rijden?
Ge begint zelf over heuveltjes en al snel kunt ge er niet meer over stoppen.
Bouw uw eigen discussie for dummies ofzo?
Citaat:
Ha neen, ik weet het! Verplichte helm en beschermde armen en benen bij afdalingen boven de 2°!
Verplichte helm zou ik niet verkeerd vinden. En verder zijt ge blijkbaar bijna over uw heuveltjes heen want nu gaat het al over de afdaling!

En ik ga het nog 1 keer proberen: het grootste probleem heb ik met mensen die op zo'n e-fiets stappen en zich compleet verkijken op hun snelheid. En dan heb ik het hier in de Noord-Kempense landschappen nog niet eens over heuveltjes. Dus zwijg er nu maar over.
Oud 28 april 2014, 12:30   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Yep, verschillende categoriën mogelijk. Van A3 tot A1, met tussenstapjes.

A3 is 50cc 45km/u brommers
A2 is 400cc max
A1 is onbeperkt. (dus ja, de Boss Hoss is bij deze groep)

Dan zijn er "opleidingsniveaus", waarbij het vermogen beperkt is en leeftijdsgrenzen bepaald zijn.
En een toegeving naar de files toe, het B rijbewijs dat het besturen -binnen Blegië- van een 125cc/11kw motorfiets toelaat voor mensen met een aantal jaren rijervaring met de wagen.

Maar in theorie kan een midlife crisis stuiterbal een smak geld uitgeven, en op een paar maand op zijn Triumph Rocket III of Hayabusa stappen.
Oud 28 april 2014, 12:35   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Ze zijn ermee bezig , een apart rijbewijs voor motards en voor die elektrische gasten mag het wat mij betreft ook .
En welk rijbewijs wil U gebruiken om dit electrische fietsje te bedienen?
Oud 28 april 2014, 12:40   #92
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Rijbewijzen moesten ze verbieden.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 13:42   #93
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enzovoort…

Als er zo'n grote groep aankomt op een tweerichtingsfietspad (bv het jachtpad), begin ik ook te slingeren, zeker als ik aan de kant van het water rijd!
Ik vind zo'n grote groep altijd gevaarlijk. Wielertoeristen die rijden voor recreatie gaat nog net maar die groepen die a.h.w. voor de ronde van Frankrijk trainen, daar krijg ik de zenuwen van!
Oud 28 april 2014, 13:43   #94
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Maar diezelfde Nederlanders zetten hun kinderen wel een helm op als ze met een driewieler rondrijden.
Dat is ieder zijn eigen keuze. Basisvrijheid noemt men dat.

Citaat:
.....is zo'n gemiste kans.
Een gemiste kans? Verkleutering van de maatschappij.
Wat een arrogantie.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 april 2014 om 14:00.
Oud 28 april 2014, 13:46   #95
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Helmen moesten ze verbieden.
Oud 28 april 2014, 13:57   #96
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
U mag mij altijd vertellen waar ik dat beweerd heb.
U vindt een snelheid van 25km/u voor een fiets toch onverantwoord?
Een kleine afdaling en je gaat gezwind boven uw snelheid der waanzin; 25km/u.

Snel van wegkijken hé BigF, die situaties die een loopje nemen met het 'wettelijke'. Je mag alles begrenzen wat je wil, de zwaartekracht kan je niet aan banden leggen. Bij een afdaling kan alles wat wielen heeft snelheden halen waar de wetgever geen greep op heeft.
Rosschaatsen, skateboards, steps, fietsen, autootjes zonder rijbewijs, landbouwtractoren... Erg hé?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 april 2014 om 13:58.
Oud 28 april 2014, 14:01   #97
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als er zo'n grote groep aankomt op een tweerichtingsfietspad (bv het jachtpad), begin ik ook te slingeren, zeker als ik aan de kant van het water rijd!
Ik vind zo'n grote groep altijd gevaarlijk. Wielertoeristen die rijden voor recreatie gaat nog net maar die groepen die a.h.w. voor de ronde van Frankrijk trainen, daar krijg ik de zenuwen van!
Ik heb het niet over grote groepen wielertoeristen. Ik rij meestal alleen.
Ik heb het gewoon over het feit dat die mensen, die al 40, 50, 60 jaar tegen 10/u rondfietsen moeite hebben met het inschatten van hun snelheid, remafstand, kruisingssnelheid wanneer ze nu plots 25 of harder gaan.
Oud 28 april 2014, 14:07   #98
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vindt een snelheid van 25km/u voor een fiets toch onverantwoord?
En nogmaals mag u mij eens vertellen waar ik dat gezegd heb.
Citaat:
Een kleine afdaling en je gaat gezwind boven uw snelheid der waanzin; 25km/u.
Zijt ge daar weer met uw heuveltjes?

Citaat:
Snel van wegkijken hé BigF, die situaties die een loopje nemen met het 'wettelijke'. Je mag alles begrenzen wat je wil, de zwaartekracht kan je niet aan banden leggen. Bij een afdaling kan alles wat wielen heeft snelheden halen waar de wetgever geen greep op heeft.
Rosschaatsen, skateboards, steps, fietsen, autootjes zonder rijbewijs, landbouwtractoren... Erg hé?
Gij hebt echt wel iets met heuveltjes en hun afdalingen eh?
Ma soit, ieder zijn afwijking.

In ieder geval: als u gelooft dat er plekken zijn (de afdalingen van uw heuveltjes blijkbaar) waar de wetgever geen greep heeft op uw snelheid vergeet u twee dingen: er bestaan mobiele flitsers en er bestaan remmen.
Twee ideale manieren om greep te houden op uw snelheid, zij de ene wat meer actief dan de andere.
Oud 28 april 2014, 14:13   #99
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
En nogmaals mag u mij eens vertellen waar ik dat gezegd heb.
Post 83: uw woorden.

"Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…"
Oud 28 april 2014, 14:17   #100
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Twee ideale manieren om greep te houden op uw snelheid, zij de ene wat meer actief dan de andere.
Je kan ook op een moment beseffen dat je als wetgever onnozele praat aan het verkopen bent. Flitsen als middel tegen te snelle skateboards, rolschaatsen, noem maar op.... wel wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be