![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zal je verbazen, maar het komt van het Engelse "loiter" en is dus eigenlijk een anglicisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Whatever.
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Dan hebben we d�*t toch met elkaar gemeen. Maar blijkbaar ben jij nog "strenger" dan ik, want ik struikel niet over gallicismen of andere -ismen, ook niet met de vele Engelse woorden die onze taal zijn binnengeslopen tesamen met de pc en het internet. Zinnen als "ik moet nog even enkele files downloaden en printen", storen me niet. 't Zou pas echt hilarisch worden als we al die computertermen in het Nederlands zouden vertalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij is verast.
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, maar van politici die de pretentie hebben van Vlaanderen te zullen promoten en besturen, verwacht ik wel een correct gebruik van het Nederlands. Eerder toch dan van een sportfederatie die het aandurfde zich aan een gallicisme te bezondigen.
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net als bij iedere publieke figuur mag ik veronderstellen dat hij zijn taal tracht te verzorgen. Alleen reken ik geen enkele politici daarop af, net zoals ik mijn bakker ook niet beoordeel op zijn kwaliteiten als dakdekker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn ook maar dakdekkers om het in uw analogie te houden.
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maar een sportfederatie wel.
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja, ik weet maar al te goed wat een barbarisme is, en dit is er geen in strikte zin; binnen de Germaanse talen staat het ook geïsoleerd. Maar soit (excusez le mot): zullen we de etymologische/filologische discussie laten voor wat ze is? Ik denk dat we onze medeforumgebruikers oeverloos aan 't vervelen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er lijkt me een groot verschil te zijn tussen de spreektaal van een politicus en een slogan die als uithangsbord de wereld wordt ingestuurd. Aan die slogan gaan vergaderingen vooraf, besprekingen... Het is de vrucht van vele, vele uren, dagen en weken. Dan mag ik veronderstellen dat ze na al die tijd toch iets correct afleveren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eten ze daar allemaal boorden?
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 12 mei 2014 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enerzijds dus de -ismen, anderzijds de Engelse leenwoorden. Voor jou dus allemaal geen standaard Nederlands en dus niet correct, voor mij geen probleem, mits in de juiste betekenis gebruikt en juist gespeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een barbarisme (waaronder een gallicisme) is immers een slaafse, letterlijke vertaling vanuit een vreemde taal. Het is geen woord of uitdrukking uit een andere taal. Wel een vertaling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |