Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2004, 11:34   #81
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Net zomin bepaalde mensen hier te lande het hen iets kan schelen waar een tafelwijn vandaan komt... 't Lijkt me bijgevolg ook geen referentie.
Wie heeft het over tafelwijn?

Citaat:
Een echte bierkenner wil trouwens wel weten waar het bier vandaan komt. Dat verklaart ook het succes van de boeken van Michael Jackson trouwens.
Ja die buitenlandse bierkenner zal weten waarvan het bier in België komt. Dat het gebrouwen werd door een Nederlandstalige of Franstalige producent heeft niets met het bier te maken. Politiek staat daar los van.
Oud 19 september 2004, 11:34   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Maar u weet wel dat het Tsjechisch is.
't Wordt in Tsjechië gebrouwen, maar is eigenlijk een Duits bier. De Urquell was immers een brouwerij die door Duitsers werd gestart, geleid en uitgebaat... tot de verdrijving van de Duitsers na WO II een feit werd. Toen hebben de Tsjechen de brouwerij genationaliseerd en de Duitsers eruit gegooid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2004, 11:35   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat had u wel verwacht in een Irish Pub? Dat ze de bierkaart vol met Grimbergens, Rodenbachs, Postels, Steendonks, Westmalles... stond?
Er zijn genoeg Irish Pubs waar je Belgisch bier kan krijgen. Ik zal het daar alleszins nooit bestellen.

Citaat:
Indien u trouwens in een Irish pub altijd een Guinness bestelt, dan heeft u maar een mager ideetje over de Ierse brouwkunst. Dringend tijd dat u ook eens Stout leert drinken. En dat u kennis maakt met bepaalde Porters en Reds.
Bedankt voor de tip. Ik zal het binnenkort eens proberen.
Oud 19 september 2004, 11:35   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja die buitenlandse bierkenner zal weten waarvan het bier in België komt. Dat het gebrouwen werd door een Nederlandstalige of Franstalige producent heeft niets met het bier te maken. Politiek staat daar los van.
Ik raad u aan het boek van Michael Jackson eens te lezen. Daar zult u zien dat deze Amerikaanse bierkenner de bieren vooreerst volgens type schikt (wat ik eerder al zei) en daarna uitvoerig ingaat waar ze juist worden gebrouwen. Hij vermeldt tevens welke bieren streekgebonden zijn.
Oud 19 september 2004, 11:36   #85
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Wordt in Tsjechië gebrouwen, maar is eigenlijk een Duits bier.
Nee, tis Tsjechisch bier.
Oud 19 september 2004, 11:36   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn genoeg Irish Pubs waar je Belgisch bier kan krijgen. Ik zal het daar alleszins nooit bestellen.
Dat was dan ook niet de opmerking.
Oud 19 september 2004, 11:39   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, tis Tsjechisch bier.
Hahaha. De Urquell (alleen al de naam) is een typische Duitse pilsner, uitgedacht door Duitsers, aanvankelijk gebrouwen door Duitsers. Slechts door de nationalisering en verdrijving van de Duitsers kwam de brouwerij in handen van de Tsjechen. Strikt geografisch genomen is het natuurlijk een bier uit Tsjechië, maar de pils naar brouwwijze en samenstelling is een Duits bier. Urquell wordt trouwens nog steeds volgens het Reinheidsgebot gebrouwen, alhoewel er geen enkele Tsjechische wet is die dat oplegt.
Oud 19 september 2004, 11:39   #88
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik raad u aan het boek van Michael Jackson eens te lezen. Daar zult u zien dat deze Amerikaanse bierkenner de bieren vooreerst volgens type schikt (wat ik eerder al zei) en daarna uitvoerig ingaat waar ze juist worden gebrouwen. Hij vermeldt tevens welke bieren streekgebonden zijn.
Ik ken dat boek. Uiteraard kan men alle bieren onder een bepaalde noemer klasseren. En daar hoort zeker het land bij. De benoeming van een Vlaams bier, heeft echter niets met het bier in kwestie te maken! Het verwijst niet naar het land, niet naar de streek waar het gebrouwen werd. Bovendien is het slecht voor de economie, daar de buitenlandse consumenten er vanuit gaan dat BELGIE het bierland is, niet Vlaanderen, niet Wallonië. Maar daar leest u keer op keer over.
Oud 19 september 2004, 11:41   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken dat boek. Uiteraard kan men alle bieren onder een bepaalde noemer klasseren. En daar hoort zeker het land bij. De benoeming van een Vlaams bier, heeft echter niets met het bier in kwestie te maken! Het verwijst niet naar het land, niet naar de streek waar het gebrouwen werd. Bovendien is het slecht voor de economie, daar de buitenlandse consumenten er vanuit gaan dat BELGIE het bierland is, niet Vlaanderen, niet Wallonië. Maar daar leest u keer op keer over.
Daar lees ik niet iedere keer over, daar ik daarop reeds geantwoord heb. De perceptie van België als bierland komt voort uit de promotie die jarenlang werd gevoerd. Diezelfde reclamecampagne kan men evenwel evengoed ten dienste stellen van Vlaanderen en Wallonië. Dan wordt "Flanders, beer paradise".

Indien "Vlaams bier" niet zou kunnen - volgens u inhoudelijk niet kloppend - dan kan "Belgisch bier" ook niet. Ook dit heeft slechts een geografische betekenis.
Oud 19 september 2004, 11:47   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, bier is niet zoals wijn, grondgebonden. Men kan van een "Oud Bruin" bier spreken, maar dat verwijst dan weer niet naar Vlaanderen. Vlaanderen is geen streek, het is een regio.
Hahaha. Wat blijft u eigenlijk grappig doen. Volgens u zou "Oud Bruin" niet streekgebonden zijn. Welnu, dat is het wel. "Oud Bruin" komt niet voor in heel België, ook in heel Vlaanderen, maar slechts in een welbepaalde streek van Zuidwest-Vlaanderen. Daar wordt het van oudsher gebrouwen.

De naam mag dan wel niet naar een bepaalde streek verwijzen, het bier zelf is wel streekgebonden. Ik wacht nog steeds op het eerste Oud Bruin uit Limburg bijvoorbeeld...

Wat is trouwens het verschil tussen "regio" en "streek" volgens u in deze context?
Oud 19 september 2004, 11:48   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dit voor een domme vraag. Ik zeg enkel dat België in het buitenland gekend staat om haar bieren, niet Vlaanderen, niet Wallonië. Bovendien is Vlaanderen geen land, België is dat wel. Spreek gerust van een bierregio.
Wel, zoals reeds meerdere malen gezegd: de perceptie van België als een bierland is gewoon het resultaat van promotie en reclame. Die reclame en promotie kan evengoed ten dienste van Vlaanderen en Wallonië gesteld worden.
Oud 19 september 2004, 11:48   #92
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar lees ik niet iedere keer over, daar ik daarop reeds geantwoord heb. De perceptie van België als bierland komt voort uit de promotie die jarenlang werd gevoerd. Diezelfde reclamecampagne kan men evenwel evengoed ten dienste stellen van Vlaanderen en Wallonië. Dan wordt "Flanders, beer paradise".
Citaat:
Denkt u dat u dat imago op één twee drie opbouwt? Het zal al lang genoeg duren om een onafhankelijk Vlaanderen van een zwart imago af te helpen, dus laat staan dat het plots het Beer-Paradise (gedeeld door twee) bij uitstek zou worden.
België is een bierland, niet Vlaanderen, niet Wallonië.

Citaat:
Indien "Vlaams bier" niet zou kunnen - volgens u inhoudelijk niet kloppend - dan kan "Belgisch bier" ook niet. Ook dit heeft slechts een geografische betekenis.
Jawel, Belgische bieren hebben het kenmerk dat ze in hetzelfde land gebrouwen werden. Vlaanderen is geen land. En in het buitenland kent men enkel "Belgian Beers", zoals Mr. Moortgat ons duidelijk maakte. Het is al erg genoeg dat er in dit land een paar flaminganten ons hun bekrompen theoriën willen verkopen, dus laat de buitenlandse consument zéker met rust!
Oud 19 september 2004, 11:50   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Consumentengedrag is niet puberaal. Het is exact determineerbaar.
Een verstandige consument trapt daar niet in en heeft oog voor wat hij koopt. Daarin veschilt juist de bewuste tegenover de gewoonteconsument. Indien u bij die laatste groep wilt horen, is dat natuurlijk uw zaak. Voor de rest koop ik mijn producten omwille van hun kwaliteit, niet omwille van het kleurtje of gekopieerde verpakking.
Oud 19 september 2004, 11:51   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is een bierland, niet Vlaanderen, niet Wallonië.
Indien België een bierland is dat is Vlaanderen en Wallonië dat ook. Hoogstens kunt u opwerpen dat het land dan in een niet-staatkundige betekenis wordt gebruikt. De delen vormen echter wel het geheel, en het geheel wordt gevormd door de delen.
Oud 19 september 2004, 11:52   #95
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is trouwens het verschil tussen "regio" en "streek" volgens u in deze context?
Vlaanderen is een regio, geen streek. België is een land, geen regio en zeker geen streek. In België vindt men verschillende streken terug: de kuststreek, de Kempen...
Oud 19 september 2004, 11:52   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, Belgische bieren hebben het kenmerk dat ze in hetzelfde land gebrouwen werden. Vlaanderen is geen land. En in het buitenland kent men enkel "Belgian Beers", zoals Mr. Moortgat ons duidelijk maakte. Het is al erg genoeg dat er in dit land een paar flaminganten ons hun bekrompen theoriën willen verkopen, dus laat de buitenlandse consument zéker met rust!
Over enkele jaren kent de consument ongetwijfeld de "Flemish beers". Probleem opgelost.
Oud 19 september 2004, 11:53   #97
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een verstandige consument trapt daar niet in en heeft oog voor wat hij koopt. Daarin veschilt juist de bewuste tegenover de gewoonteconsument. Indien u bij die laatste groep wilt horen, is dat natuurlijk uw zaak. Voor de rest koop ik mijn producten omwille van hun kwaliteit, niet omwille van het kleurtje of gekopieerde verpakking.
Allez, JvdB gaat ons eens uitleggen wat een "verstandige consument" is. Waarom solliciteer je niet voor marketeer in één of ander bedrijf?
Oud 19 september 2004, 11:55   #98
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien België een bierland is dat is Vlaanderen en Wallonië dat ook. Hoogstens kunt u opwerpen dat het land dan in een niet-staatkundige betekenis wordt gebruikt. De delen vormen echter wel het geheel, en het geheel wordt gevormd door de delen.
Voor de allerlaatste keer: Vlaanderen is geen land. Ik kan me bijgevolg niet in uw utopisch droombeeld inleven, en de buitenlandse consument zéker niet.
Oud 19 september 2004, 11:55   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over enkele jaren kent de consument ongetwijfeld de "Flemish beers". Probleem opgelost.

En wat als de consument er niet van moet weten?
Oud 19 september 2004, 11:56   #100
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoiets duurt in het buitenland minstens twintig jaar8) Het "Belgisch Bier" is in het buitenland echter een begrip, juist zoals de Belgische chocolade. 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be