Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Bekijk resultaten enquête: Slaagt Bart De Wever erin om een centrum-rechtse formatie op de been te brengen
Ja 13 43,33%
Neen 17 56,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 12 juni 2014, 20:53   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Deze coalitie zou het voor Weverke heel wat makkelijker maken.
Maar Peeters die premier wil worden zal niet toestaan dat zowel MR & VLD samen tot de federale regering zullen toetreden.
MR & VLD vormen dan immers de grootste fractie en kunnen dan het premierschap van Peeters afsnoepen.
Het zal wel iets teveel van het goede zijn dat de liberalen Franstalige en dan nog minstens 2 Nederlandstalige ministers krijgen, èn het premierschap.

Eigenlijk zouden ze wel eens tevreden mogen zijn dat ze een centrum-rechts beleid gaan krijgen ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 12 juni 2014, 20:54   #82
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Goed zo .
De onderhandelingen nog wat rekken.
Liefst tot na 19 september
Witte Kaproen is offline  
Oud 13 juni 2014, 06:29   #83
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
8<
Wie weet hoe de SZ werkt weet dat je het niet gaat verbeteren door de populatie op dewelke de repartitie haar berekening heeft artificieel te splitsen. Dat is gewoon opportunisme om het systeem om te buigen naar dat deel van de populatie die er beter voor staat.
Ik ben daar duidelijk in : ik ben tegen.
Ook al weet ik dat we nog jaren netto gaan verliezen in werkloosheid ten opzichte van de walen. Ook al weet ik dat we binnen enkele jaren netto gaan verliezen door de vergrijzing die harder toeslaat in vlaanderen dan in wallonie.
Reden : het interesseert me niet gezien ons systeem van SZ nationaal is. En voor mij mag en moet blijven.
8<
Het beleid in de walen wordt aanzien als een bodemloos vat. Hun visie op de maatschappij is compleet verschillend dan de onze.
Als ze op sociaal-economisch vlak 'Vlaamser' zouden zijn, dan zou de solidariteit naar de walen heel anders ervaren worden.
Is het hier dan allemaal peis en vree? Helemaal niet, maar daar betalen we zelf de rekening voor.

En diegenen die beweren dat de transfers ooit de andere richting zullen uitgaan zullen snel tegen een splitsing aankijken.
Voor eenzelfde transfer per capita aan de ontvangstzijde, zou in de andere richting naar huidige cijfers, deze maar liefst 9 miljard bedragen voor de SZ alleen.
Not going to happen.
Oud 13 juni 2014, 06:33   #84
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft meer te maken met Kris zijn eigen carrièreplan volgens mij.
Tja, als je op voorhand al te kennen geeft dat het MP of niets is, dan maak je het jezelf, de partij en andere partijen niet makkelijker.
Oud 13 juni 2014, 07:42   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou die veralgemenende uitspraken genre 'dan hoeft het niet meer voor hen' maar voor je eigen club, die zelfs al zou 100% van de kiezers van die club pro splitsing van de SZ zijn nog altijd maar 32% van de vlaamse kiezers betreft en 0% van de franstalige kiezers.
Het is niet omdat je club uit een prachtig electoraal resultaat komt dat je de verhoudingen kunt vergeten. Een minoriteit, zij het een niet onbelangrijke.
En in de normale wereld is het nog altijd zo dat hij/zij die iets wenst te bekomen daarvoor de argumenten dient aan te brengen. Niet omgekeerd. En via argumenten en de democratische toets een meerderheid dient te vinden.
Meerderheid waar jullie club geen enkel zicht op heeft. Even vergeten, dat kleine detail ?
Wie weet hoe de SZ werkt weet dat je het niet gaat verbeteren door de populatie op dewelke de repartitie haar berekening heeft artificieel te splitsen. Dat is gewoon opportunisme om het systeem om te buigen naar dat deel van de populatie die er beter voor staat.
Ik ben daar duidelijk in : ik ben tegen.
Ook al weet ik dat we nog jaren netto gaan verliezen in werkloosheid ten opzichte van de walen. Ook al weet ik dat we binnen enkele jaren netto gaan verliezen door de vergrijzing die harder toeslaat in vlaanderen dan in wallonie.
Reden : het interesseert me niet gezien ons systeem van SZ nationaal is. En voor mij mag en moet blijven.
Ik ben niet van plan van omwille van de persoonlijke politieke carrière-moves en aspiraties van wat verlichte separatisten met een ingebeelde of aangeprate missie louter om eigenbelang een systeem te laten kapotmaken en er dan nog mee akkoord te gaan ook. Laat staan dat ik wil meestappen in de hypocriete truuk dat diegene die het systeem gewoon wil intakt houden hier nog argumenten voor moet aanbrengen. No way.

In de SZ gaat het niet om apothekersrekeningen en individuele winst voor deze of gene. Dat past alleen in het vijandbeeld dat die kliek zo graag ophangt over de walen.
Ik kies ervoor om niet in dat spelletje mee te gaan waar maar één winnaar in is : een groep politici die er een jaar of vijftien hun loopbaan kunnen op bouwen.
Het staat iedereen vrij daar wel of net niet in mee te gaan. Maar NIEMAND moet zich verantwoorden waarom hij niet in die spelletjes wenst mee te stappen.
De meeste Vlamingen weten niet eens hoe ons sociaal systeem in elkaar steekt, laat staan dat ze er iets van begrijpen.
Hoe kunnen ze voor of tegen iets zijn waarvan ze niet weten wat het is en hoe het werkt?

Ik weet echter wel hoe ons sociaal systeem werkt en hoe het bekostigd word.
Daarom dat ik voorstander ben van een volledige hervorming van ons sociaal systeem.
Niet alleen van ons sociaal systeem trouwens, maar ook voor hervroming van veel meer zaken.
Waaronder ook het asielbeleid en het toezicht om overheidsbedrijven.

Laten we even kijken hoe de uitbetalingen van ziekteïnvaliteit verloopt.

Je ben medisch niet meer bekwaam om te werken en krijgt dus een ziekte uitkering.
Dit is een heel ingewikkelde zaak.
Voor de invalide komt zijn uitkering van zijn ziekenfonds, maar dat ziekenfonds is echter slechts een tussenpersoon.
Want in werkelijkheid kom die uitkering van het Rijk Instituut voor Ziekte en InvaliditeitsVerzekering, beter bekend als het RIZIV.
Het ziekenfonds ontvang echter per uitbetaling een vergoeding van de overheid.
Nu men kan deze vergoeding een verwaarloosbaar bedrag noemen, het gaat slechts over enkele Euro's per uitbetaling. Maar als men het totaal bedrag per maand neemt, komt men direct aan enkele miljoenen aan vergoedingen die worden uitbetaald aan de ziekenfondsen.
Geld van de belastingbetaler waarmee zeer goed betaalde jobs worden bekostigd, voor politieke vriendjes van de traditionele partijen.

Deze taak kan echter ook gemakkelijk door een bestaande overheidsdienst worden uitgevoerd. Een overheidsdienst die nu ook reeds betrokken is bij veel zaken van de invalide. Namelijk het plaatselijke OCMW.
Deze instelling kan daardoor ook direct een deel papierwerk uitsparen voor de invalide.
Want voor vele zaken waarvan een invalide kan genieten, is de invalide zelf vaak niet op de hoogte en word hij/zij niet op de hoogte gebracht door zijn/haar ziekenfonds, omdat die niet via hen verlopen en genieten dus niet van deze voordelen.
Veel invalide hebben zelfs recht op een bijpassing van het OCMW, maar lopen die bijpassing mis, juist omdat hun dossier over verschillende instellingen verdeelt is.

Een ander voorbeeld is de werkloosheidsuitkeringen.
Die uitbetaling verloopt nu via de vakbonden, die enkele miljoenen per jaar uitbetaald krijgen om die uitbetalingen te doen.
Veel werklozen hebben echter recht op meer dan enkel hun werkloosheidsvergoeding.
Maar voor die rechten moeten zij bij andere instellingen terecht en opnieuw zijn zij daar vaak niet van op de hoogte, waardoor zij deze rechten mislopen.

Het is binnen onze sociale zekerheid dus een kluwe van administratie geworden om van zijn rechten te kunnen genieten. Hierdoor genieten veel minder bedeelden niet van de vele voordelen waar ze recht op hebben en blijft er veel belastingsgeld aan vingers plakken van mensen die het niet nodig hebben.

Een bestuurlid van een vakbond of ziekenfonds kan geen oprotpremie van enkele miljoenen uitbetaald worden, als dit geld van de leden zou moeten komen.
Vakbonden zouden minder staken binnen de overheidsdiensten, als zij het moesten stellen met enkel hun lidgelden.
De vakbonden hebben er met het huidige systeem voordeel aan om via de NMBS het land economisch plat te leggen en bedrijven tijdelijke werkloosheid door overmacht te doen inroepen. Zij verdienen namelijk aan die werkloosheid.

Maar het gaat nog verder met de fouten binnen ons sociaal systeem.
Zo betaald een werkende slechts +/- 15€ per maand aan lidgeld een werkloze slechts 9€

http://www.acv-online.be/Images/Antw...cm9-287451.pdf

Lang niet voldoende om al het personeel te bekostingen dat ze nu in dienst hebben.
En al zeker niet om superlonen uit te betalen aan hun hoger personeel.

Het idee om sociale uitkeringen allemaal via de OCMW's te laten verlopen, doet dus geen afbraak aan de sociale zekerheid, het heeft zelfs voordelen voor de steuntrekkenden, maar is wel een afbraak van de macht van de vakbonden.
Jantje is offline  
Oud 13 juni 2014, 07:54   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is eigenlijk iets anders. In ons vlaanderen heeft n-va plus haar ex-kartelpartner een duidelijke meerderheid. Ik vind het logisch dat zij er voluit voor gaan. Dat de oude tsjeven er nog wat spelletjes bovenop willen spelen door de liberalen erbij te weigeren heeft enkel te maken met te verdelen vlaamse bevoegdheden + de troostprijs voor Kris : het premierschap dat hij e kel kan claimen als zijn pollitieke familie nationaal groter is dan de liberale familie. Opportunist tot in de kist, onze george clooney.

Ik denk dat er al een mirakel moet gebeuren voor de vlaamse formatie zou mislukken en er terug een vlaamse tripartite kan in zicht komen. Voorlopig is dat scifi van hetzelfde soort als het gelal over n-va met blauw en groen.
N-VA zal op Vlaams niveau inderdaad niet uit de boot vallen.
En CD&V zal inderdaad als proberen om CDH op federaal niveau mee te krijgen.

Ik zie daar trouwens geen problemen voor. N-VA kan immers geen nieuwe staatshervorming afdwingen, daar er bijna niets in de grondwet is vrijgegeven voor hervorming.

Het enige dat N-VA lan doen, is zo veel mogelijk vrijgeven voor de regering die gevormd word na de volgende verkiezingen en dan zal het er nog vanaf hangen hoe N-VA het doet in de peilingen op dat ogenblik, of ze proberen zelfs zo weinig mogelijk vrij te geven.

KP probeerr nu inderdaad premier te worden en heeft daar CDH voor nodig.
BDW moet dus eigenlijk weinig doen om CDH mee in een coalitie te krijgen, want die weten, samen met de PS, ook dat MR en O-VLD staan te springen om toch ergens mee in een coalitie te geraken en postjes te pakken.
De PS zal dus eerst proberen om CDH de onderhandelingen te laten rekken, om zo een opening voor hen te maken, maar uiteindelijk de opdracht geven om in de federale coalitie te stappen, om zo toch nog inspraak te hebben op federaal niveau.
Jantje is offline  
Oud 13 juni 2014, 08:03   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon opportunisme om het systeem om te buigen naar dat deel van de populatie die er beter voor staat.
In het andere geval is het opportunisme om het systeem te laten bestaan naar dat deel van de populatie die er slechter voor staat he. Dat is evengoed opportunisme. Het verschil tussen de twee is dat de door jou beschreven vorm van "opportunisme" gewoon onverschilligheid is, en de door mij beschreven vorm, diefstal is.

Als "arme" wil ik natuurlijk de "rijke" aftroggelen, en als "rijke" wil ik van die "arme" aftroggelaars af.

Lees hier onder "arme": immigrant-profiteur, eeuwig werkloze, marginaal, ongediplomeerde schoolverlater, overgediplomeerde blaaskaak met twee linkerhanden, ....
en lees onder "rijke": iedereen die door arbeid of kapitaal aan een beetje inkomen geraakt, incluis de arbeider.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2014 om 08:05.
patrickve is offline  
Oud 13 juni 2014, 08:27   #88
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Het ACW/MOC is nog wat aan het stoken http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...12655-3136.art

Laatst gewijzigd door Zeus : 13 juni 2014 om 08:28.
Zeus is offline  
Oud 13 juni 2014, 08:52   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste Marie, lees even #30 daar staat het antwoord.
En ga nu maar voort je soep koken en de keuken schuren.
Een vrouw moet haar plaats kennen, nietwaar?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 13 juni 2014, 08:58   #90
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het ACW/MOC is nog wat aan het stoken http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...12655-3136.art
De MOC heeft absoluut niet de macht en invloed op de CDH, dat de ACW op de CD&V heeft, hoor.
Oud 13 juni 2014, 09:11   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De MOC heeft absoluut niet de macht en invloed op de CDH, dat de ACW op de CD&V heeft, hoor.
neen, maar het geeft de CDH wel een reden om toch niet met de N-VA te spreken. niet dat ze niet met de N-VA willen spreken, het is eerder de MR die ze hier zijdelings willen raken.
Oud 13 juni 2014, 09:18   #92
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, maar het geeft de CDH wel een reden om toch niet met de N-VA te spreken. niet dat ze niet met de N-VA willen spreken, het is eerder de MR die ze hier zijdelings willen raken.
Heu?
Ik zie niet in waarom CDH op zoek zou moeten gaan naar een reden of moet aangereikt worden om niet met N-VA te moeten praten.
Ze kunnen gewoon verwijzen naar hun verkiezingsbelofte of niet met N-VA te gaan praten.

Het lijkt er meer op dat CDH wordt uitgestuurd om MR ervan te weerhouden om alleen te springen en om de boel te vertragen opdat men daarna weer bij de PS uitkomt.
Oud 13 juni 2014, 09:23   #93
ilfalco
Minister-President

Standaard

Schandalig dat die masaal gesubsidieerde vakbonden die hier privilges hebben die ze nergens anders t wereld hebben hier hun wil doordrukken en coalities gaan bepalen....'

Ontmantel die eigenbelang vakbonden en vervang ze door neutrale vakorganisaties door voor elke werknemer opkomen!
ilfalco is offline  
Oud 13 juni 2014, 09:32   #94
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Heu?
Ik zie niet in waarom CDH op zoek zou moeten gaan naar een reden of moet aangereikt worden om niet met N-VA te moeten praten.
Ze kunnen gewoon verwijzen naar hun verkiezingsbelofte of niet met N-VA te gaan praten.

Het lijkt er meer op dat CDH wordt uitgestuurd om MR ervan te weerhouden om alleen te springen en om de boel te vertragen opdat men daarna weer bij de PS uitkomt.
Daar heb ik ook aan gedacht.
Maar weten wat de CDH precies denkt, is moeilijk te bepalen: willen zij of willen zij niet meedoen? Het wordt tijd dat ze daarop antwoorden. Zal voor volgende week zijn, zeker?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 13 juni 2014 om 09:34.
Bad Attila is offline  
Oud 13 juni 2014, 09:38   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Heu?

de druk van de CD&V op CDH om toch mee te gaan, is er en zal blijkbaar groot genoeg zijn om het ACW in te schakelen. Tis te zeggen, het zijn de Franstaligen van het ACW die dit veto stellen, de Nederlandstaligen hebben in feite geen bezwaar. 2 democratieën? neen toch???
Oud 13 juni 2014, 09:39   #96
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik ook aan gedacht.
Maar weten wat de CDH precies denkt, is moeilijk te bepalen: willen zij of willen zij niet meedoen? Het wordt tijd dat ze daarop antwoorden. Zal voor volgende week zijn, zeker?
je zit daar ook met fracties hé. Lutgen is eerder centrum-rechts, Brussel met Milquet is minstens zo links als de PS.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 13 juni 2014 om 09:39.
vlijmscherp is offline  
Oud 13 juni 2014, 09:52   #97
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je zit daar ook met fracties hé. Lutgen is eerder centrum-rechts, Brussel met Milquet is minstens zo links als de PS.
Volgens insiders waarmee ik heb kunnen praten, is de rol van Milquet, op federaal vlak althans, uitgespeeld. De partij zal haar een exit gunnen in de vorm van een Brusselse postje, maar waarschijnlijk niet veel meer dan dat.
Enig probleem bij de CDH is dat zij nu veel meer Ministers zullen leveren dan onder de vorige legislatuur, terwijl zij nogal krap zijn wat bekwaam politiek personeel betreft. Dat is de enige kans voor Milquet om toch nog federaal Minister te worden (zij is compleet onbekwaam, daar niet van, maar bij de CDH weten zij tenminste wat zij eraan hebben).

Dit terzijde.
Oud 13 juni 2014, 09:54   #98
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de druk van de CD&V op CDH om toch mee te gaan, is er en zal blijkbaar groot genoeg zijn om het ACW in te schakelen. Tis te zeggen, het zijn de Franstaligen van het ACW die dit veto stellen, de Nederlandstaligen hebben in feite geen bezwaar. 2 democratieën? neen toch???
Euh?
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...elens-op.dhtml
Oud 13 juni 2014, 10:36   #99
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onderdeel van het ACW, maar vanuit de top is er nog altijd geen veto gesteld.

in ieder geval, is er in feite een objectief voordeel voor CDH om met de N-VA in een federale regering te stappen?

Als je héél ver gaat, kan je zeggen dat ze hierdoor bewijzen dat ze niet aan de PS gelijmd zitten en dat ze een echte centrumpartij zijn. maar dat is echt wel een zeer klein voordeel.

Neen, zij hebben veel meer voordeel om de PS weer in de federale regering te loodsen en zo niet de meest linkse partij te zijn en niet overgeleverd te zijn aan de grillen van diezelfde PS in de Waalse en Brusselse regering.
Oud 13 juni 2014, 16:22   #100
Maashagedis
Burger

Maashagedis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, zij hebben veel meer voordeel om de PS weer in de federale regering te loodsen en zo niet de meest linkse partij te zijn en niet overgeleverd te zijn aan de grillen van diezelfde PS in de Waalse en Brusselse regering.
De ideologische marges zijn inderdaad nogal klein, maar een federale regering waarin de PS wordt binnengeloodst, is waarschijnlijk niet eentje waar de N-VA wil inzitten, en eentje vol met liberalen EN de NV-A is waarschijnlijk niet erg verteerbaar voor CD&V, laat staan voor CDH.

Laatst gewijzigd door Maashagedis : 13 juni 2014 om 16:23.
Maashagedis is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be