![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Banneling
|
Inderdaad. Wat ik me vooral afvraag is dan wat zich daarvoor afspeelde.
Was er werkelijk een relatie tussen Egyptenaren en Joden? En hoe was hun relatie? |
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie..._van_Palestina |
|
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
(en BE - ARG : 0 - 1. Grrr)
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 5 juli 2014 om 17:34. |
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Reeds bij aanvang lees ik dit:
Citaat:
ONS komt uit Genesis en Genesis is een geredigeerde Babylonische tekst waar men meerdere goden had. Drie-eenheid slaat niet op drie entiteiten, maar op drie neteru. Een netjer, netcher of neter, nṯr, (meervoud netjeru, neteru) was in de Egyptische mythologie de term om het concept natuurlijke en bovennatuurlijke drijfkrachten, wetmatigheden en principes aan te duiden die in de hele kosmos functioneren. De term werd later, bij gebrek aan een betere, door de Grieken vertaald als θέος, theos. Daarom werd de term in de westerse cultuur als 'god' of 'goden' gezien. Maar het begrip netjer is veel meer dan dat. Dit begrip werd in de 4e eeuw door de Roomse strekking overgenomen. De god van Abraham is en blijft één, maar men gaf hem drie neteru: Hij is de oorsprong, de wijsheid en het gevolg. Ik blijf toch ook één persoon als ik, mezelf en mijn ego in het park loop ? |
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Europees Commissaris
|
"J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is één!"
Is dat hier Rad van Fortuin of zo? Mag ik een klinker kopen? |
|
|
|
|
|
#87 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Natuurlijk niet. Maar christenen grijpen die teks altijd aan om de drie-eenheid te bewijzen. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
http://www.ancienttexts.org/library/...ian/index.html |
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het is wel een theorie. De Torah is VEEL ouder dan de babylonische geschriften. De babyloniërs en egyptenaren hebben veel overgenomen van de joden, niet andersom. |
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Peche : 6 juli 2014 om 07:43. |
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De juiste geschiedenis zullen we er nooit van weten denk ik. Maar ik vraag me toch af hoe men dat vroeger zo allemaal kon. Er zijn zelfs eens tabletten gevonden in zo'n "tempel" of piramide die over de oosprong van de mens zou gaan, en zijn geschiedenis. Het zou over honderden duizenden jaren gaan. Die tabletten hadden een naam, maar ik kan er even niet opkomen. |
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als je dat maar goed voor ogen houdt. Er zijn zoveel onderzoeken, en allemaal zeggen ze wat anders. Alleen empirisch testbare onderzoeken zijn betrouwbaar. Geschiedenis kan niet getest worden, daar kan alleen maar naar gegokt worden door onderzoeken. |
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Banneling
|
Het feit blijft rechtop staan E,
Mozes heeft zijn beloofde land nooit gevonden en het was bevolkt toen zijn volk het vond. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De kolonisatie van het Noordelijk rijk door de semitische stammen is pas op gang gekomen in de 10e eeuw v.C. Toen was er zelfs nog geen sprake van joden. Moet je mij dan maar eens vertellen wat de Babyloniërs en de Egyptenaren van dat allegaartje met de verzamelnaam ' joden ' hebben over genomen. Denkt ge nu écht dat we hier allemaaaaal debiel zijn of wat? |
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Egypte en de Mesopotamische stadstaten bestonden al ruim 3000 jaar toen er voor het eerst sprake was van de koninkrijken Juda en Israël. Mocht Mozees ooit bestaan hebben, leefde hij in de tijden van het Nieuwe Rijk in Egypte. Toen bestond die natie ruim 2000 jaar. Kom niet af dat de Joden de inspiratie was voor de andere godsdiensten in de omgeving, want dat is gewoon pure b*llshit... Een natie van geitenhoeders zou nooit ofte nimmer grote naties als Mesopotamië of Egypte kunnen beïnvloeden...
|
|
|
|
#99 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En in het Oude Rijk was er zelfs geen sprake van Joden, dus konden ze ook niet gebruikt worden voor slavernij...
|
|
|
|
#100 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ach, het binnenland was net goed om schapen en geiten op te houden, met her en der een versterking van de Kanaänieten zoals Jeruzalem. Jericho was al eeuwen een ruïne. Heel dit gebied was bufferland van de Egyptenaren tegen de Hittieten en de Perzen. De kust behoorde de Feniciërs en Filistijnen toe. Voor de 10e eeuw hadden ze zelfs nog geen eigen schrift.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proto-Sina%C3%AFtisch |
|
|
|