Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2014, 17:41   #81
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Guy Vanghengel vindt dit leuk.
Dat weet ik niet, van Patrick kunnen we zeker zijn.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 23:00   #82
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Als ze maar kunnen profiteren de rechtse rakkers, ze zouden hun eigen kinderen verkopen om winst te maken.
Dat hangt van de kinderen af hé. Sommigen moeten dan van genenarmoede dakwerkers worden.
Oud 22 juli 2014, 06:09   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Lobbyen voor een verouderde energiebron op kosten van de Franse staat, men zou dat inderdaad als graaien kunnen bestempelen...
Mijn jobke heeft niks, maar dan ook niks, met kernenergie te maken. De enige link is dat we een kernreactor gebruiken.

Het bedrijf waar ik werk is een prive bedrijf op staatsfondsen, maar zou evengoed een echt prive bedrijf kunnen zijn, want wij verkopen een echt produkt, namelijk meettijd met neutronenbundels. Daar maken vele onderzoekslabo's en universiteiten gebruik van, we hebben veel meer vraag dan we kunnen aanbieden, maar een commissie van copains gaat uitmaken wie mag en wie niet mag. De industrie komt ook gretig meten bij ons, maar statutair mogen wij niet meer dan 7% van onze instrumententijd aan de prive verkopen. Voor een halve dag betalen die mannen gemakkelijk 120 000 Euro ; we hebben zo 44 instrumenten die de helft van de tijd draaien (reactor cyclus). We zouden dus gemakkelijk zelfbedruipend kunnen zijn, en dan zouden we veel efficienter zijn denk ik.

Maar nu zitten we dus onder publiek beheer, met alles wat erop en eraan komt qua corruptie, copains en inefficientie. Daar maak ik dus gretig mee gebruik van, maar ik denk dat ik maar in de middenmoot zit.

Mijn bedenkingen qua kernenergie hebben dus niks met mijn job te maken (behalve misschien de kennis over reactoren die ik opgedaan heb). Maar qua verouderde energiebron mag het wel tellen:
gelukkig hebben we daar goeiekope zonnepanelen en windmolekes voor in de plaats gekregen waar JVDL nu winstgevende banken mee wil oprichten he
Enfin, er zijn natuurlijk ook moderne steenkolencentrales mogelijk, die die verouderde kerncentrales gaan vervangen

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2014 om 06:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2014, 15:21   #84
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

http://www.radio1.be/hautekiet/hoe-vlaams-uw-nederlands

Een goede Vlaming spreekt goed Vlaams.
Mijn score is 87% Vlaams. Weinig kans dat een noorderbuur me gaat verstaan blijkbaar.
Ik blijk een goede Vlaming.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.

Laatst gewijzigd door Allesstroomt : 7 november 2014 om 15:22.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2014, 16:12   #85
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
http://www.radio1.be/hautekiet/hoe-vlaams-uw-nederlands

Een goede Vlaming spreekt goed Vlaams.
Mijn score is 87% Vlaams. Weinig kans dat een noorderbuur me gaat verstaan blijkbaar.
Ik blijk een goede Vlaming.
De kans dat een Hollander U begrijpt als U perfect Nederlands praat is nul. Die is daar gewoon te dom voor. Dus spreek maar gerust Vlaams, het resultaat zal niet verschillend zijn.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2014, 16:21   #86
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Op Knack.be staat een enquete of je een 'échte vlaming' bent.
Ik haalde acht op tien !
Als Kaproen gelijk krijgt en we krijgen na een referendum in schotland en catalonië ook in vlaanderen een referendum + onafhankelijkheid, mag ik dan blijven wonen hier ?
Enkel het oprichtingsjaar van n-va zat ik er naast, en de overheveling van landbouw naar vlaanderen toe.
De vraag over de componist heb ik wel naar geraden, net zoals iedereen vermoedelijk.
8/10.

Ook gestruikeld over Landbouw. Verder had ik geen benul van de eerste Vlaamse Feestdag. Ik kan me niet herinneren dat zulks in de jaren tachtig al werd gevierd. Misschien alleen in besloten kring of zo, met de gordijnen toe?

En de auteur van de tekst van dat dwaze volkslied, dat wist ik gewoonweg.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 7 november 2014 om 16:22.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 10:42   #87
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De kans dat een Hollander U begrijpt als U perfect Nederlands praat is nul. Die is daar gewoon te dom voor. Dus spreek maar gerust Vlaams, het resultaat zal niet verschillend zijn.
Daarom ook bewonderen wij onze zuiderburen ook zo zeer, vanwege hun slimheid!
Ons past slechts nederige bescheidenheid.
Misschien een detail, er wordt ook een soort Vlaams dialect gesproken in Nederland.
Oud 8 november 2014, 10:47   #88
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet u eerlijk zeggen dat ik toch had verwacht beter Nederlands te praten dan blijkbaar het geval is.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 10:53   #89
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Ik moet u eerlijk zeggen dat ik toch had verwacht beter Nederlands te praten dan blijkbaar het geval is.
Het stikt van de streektalen en dialecten in Vlaanderen en Nederland. Wanneer een Vlaming een Brabants dialect spreekt versta ik het nog redelijk, wanneer een Groningse Nederlander dialect spreekt versta ik als Hollandse Nederlander echt helemaal niets.
Oud 8 november 2014, 11:14   #90
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Prietpraat. Wanneer ik naar Nederland ga spreek ik Nederlands. Iedereen begrijpt mij. Vlaams is trouwens een verzameling dialecten, waar ik me weinig kan bij voorstellen. "Gade gij vandaag naar de match? Da weet ik nog nie zulle" Zoiets? Bovendien, het feit dat jij de Nederlanders als dom beschouwt getuigt van een ongehoorde pretentie. Kortom, jij verwoordt hier perfect het belgicistische standpunt. Belgen hebben belang bij het feit dat Vlaams en Nederlands als twee verschillende talen beschouwd worden. Maar ben of was jij geen Vlaams-nationalist? Van kamp veranderd?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 11:23   #91
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Prietpraat. Wanneer ik naar Nederland ga spreek ik Nederlands. Iedereen begrijpt mij. Vlaams is trouwens een verzameling dialecten, waar ik me weinig kan bij voorstellen. "Gade gij vandaag naar de match? Da weet ik nog nie zulle" Zoiets? Bovendien, het feit dat jij de Nederlanders als dom beschouwt getuigt van een ongehoorde pretentie. Kortom, jij verwoordt hier perfect het belgicistische standpunt. Belgen hebben belang bij het feit dat Vlaams en Nederlands als twee verschillende talen beschouwd worden. Maar ben of was jij geen Vlaams-nationalist? Van kamp veranderd?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik Vlamingen niet kon verstaan, maar misschien ben ik volgens Fonne dan slim? Moet wel eerlijk toegeven dat ik iets van vijf talen spreek.
Oud 8 november 2014, 11:23   #92
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het stikt van de streektalen en dialecten in Vlaanderen en Nederland. Wanneer een Vlaming een Brabants dialect spreekt versta ik het nog redelijk, wanneer een Groningse Nederlander dialect spreekt versta ik als Hollandse Nederlander echt helemaal niets.
Goed mogelijk maar het gaat over communicatie. Tegen sommige kennissen spreek ik ook dialect. Maar wanneer ik in een winkel kom in mijn gemeente spreek ik Nederlands. Wie mij antwoordt in het dialect beschouw ik als een onbeschofterik. Maar d�*t gebeurt zeer zelden.
Oud 8 november 2014, 11:26   #93
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Het leuke is dat elke Vlaming zijn eigen dialect verstaat en dikwijls ook spreekt in kleine kring, maar vlotjes kan overschakelen naar AN of een tussentaal die door iedereen in het Nederlandse taalgebied, van Vaals tot Den Helder, van Delfzijl tot Poperinge, kan begrepen worden. Als ik AN in Wallonië spreek heb ik een heel kleine kans dat men mij begrijpt en nog minder kans dat men mij in het Nederlands antwoordt, al is er in de toeristische gebieden en in de horeca beterschap, maar dat is dan om den brode. Vandaar dat wij cultureel en linguïstiek zeker meer bij de Nederlanders aansluiten dan bij de mensen over de taalgrens.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 11:34   #94
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Limburger Bekijk bericht
Het leuke is dat elke Vlaming zijn eigen dialect verstaat en dikwijls ook spreekt in kleine kring, maar vlotjes kan overschakelen naar AN of een tussentaal die door iedereen in het Nederlandse taalgebied, van Vaals tot Den Helder, van Delfzijl tot Poperinge, kan begrepen worden. Als ik AN in Wallonië spreek heb ik een heel kleine kans dat men mij begrijpt en nog minder kans dat men mij in het Nederlands antwoordt, al is er in de toeristische gebieden en in de horeca beterschap, maar dat is dan om den brode. Vandaar dat wij cultureel en linguïstiek zeker meer bij de Nederlanders aansluiten dan bij de mensen over de taalgrens.
Je hebt het perfect begrepen LL. Je steekt om te beginnen van wal met een leuke Nederlandse term die bij de jeugd helemaal ingeburgerd is. Mijn kleinkinderen spreken trouwens helemaal geen dialect, ze kunnen het gewoon niet. En zo is het goed.
Oud 9 november 2014, 04:32   #95
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan zijn Nederlanders zogenaamd de arrogantsen van ons tweeën.

Als Noord Brabander heb ik aan eender kant (van Brussel tot Groningen )van de grens geen enkel probleem om me verstaanbaar te maken.
Oud 9 november 2014, 04:53   #96
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen, noch voel ik er mij een, maar haalde wel 9 op tien. Wat krijgt deze ge-emigreerde nu?
Bij de landbouwoverheveling ging ik in de mist.

Eerlijkheidshalve:
1 antwoord was een pure gok: de auteur van dat volks lied.
2 antwoorden waren een berekend gokje: jaar van de NVA creatie en de stiptheid van Boer Geois.
Oud 9 november 2014, 07:37   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Om te weten of ik nu wel of niet een 'goede Vlaming' ben, had ik dat testje écht niet nodig. De vragen die ik verkeerd beantwoordde waren die over die landbouw en dat stichtingsjaar van die N-VA.

Reeds lang voordien echter had ik al begrepen dat ik

1) een 'Vlaming' ben

en

2) bovendien ook nog eens een 'goeie'.

1) Toen ik bij Bruxelles Propreté als straatveger werkzaam was, stond ik in de ploeg bekend als 'le flamand'. Er waren er geen andere, en dat bespaarde de collega's de moeite mijn naam + voornaam van buiten te leren.

Bovendien werd ik zowel voordien als nadien hier en daar af en toe benoemd als 'sale flamand', omdat ik de taal van ondermeer JM Le Pen en O. Maingain (nog) niet voldoende machtig was om mij er naar behoren en believen van te bedienen.

2) Dat ik ook een 'goeie' ben hebben reeds verschillende familieleden, vriend(inn)en, collega's, leerlingen & ouders mij proberen wijs te maken. Volgens sommigen ben ik 'een juweeltje', volgens anderen een 'lamme goedzak'.

Op den duur ben ik die mensen gaan geloven, hé.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 9 november 2014 om 07:38.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be