Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2014, 11:50   #81
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
iemand op vakantie geweest, gelijk waar in Europa ?

gaan eten op restaurant ? (zonder vier weken op voorhand te reserveren!)

wat vondt ge van de rekening ? ...

mss moet horeca in Vlaanderen toch eens eerst even bezinnen ...
In Spanje (ik bedoel niet de concentratie kampen van Benidorm etc) Is het mogelijk een menu del dia te hebben voor 10€. Echte Spaanse marktverse keuken, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en een halve fles wijn.

Het moet gezegd de Spaanse lonen liggen minimaal 30% lager en de loonkost is nog minder. Vis, vlees, fruit, groenten ook een pak goedkoper.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2014, 11:54   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In Spanje (ik bedoel niet de concentratie kampen van Benidorm etc) Is het mogelijk een menu del dia te hebben voor 10€. Echte Spaanse marktverse keuken, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en een halve fles wijn.

Het moet gezegd de Spaanse lonen liggen minimaal 30% lager en de loonkost is nog minder. Vis, vlees, fruit, groenten ook een pak goedkoper.
awel, doe er 100% bij om dat loonkostverschil te compenseren ... wat leert die ervaring u dan ?

horeca Vlaanderen doet niet anders dan calimeroën, zwaar verdienen en sjoemelen, me dunkt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2014, 12:06   #83
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
awel, doe er 100% bij om dat loonkostverschil te compenseren ... wat leert die ervaring u dan ?

horeca Vlaanderen doet niet anders dan calimeroën, zwaar verdienen en sjoemelen, me dunkt.
Ik ga weinig in Vlaanderen op restaurant omdat er bedrog op grote schaal is.
Diepvries , plastiek zakjes industrieel voorbereid eten die juist in de micro wordt opgewarmd en dit zelfs in "grote" restaurants. Ik ben zelf een goede kok en mijn vriendin is een echte topkok. Dus kunnen we ons alleen maar ergeren in een pseudo restaurant. Wij laten ons niet beinvloeden door een kaars en bloemen op te tafel en een stapeltje handdoeken in het toilet.

Wel op wat ons bord komt en liefst niet waar 2 koks aan geprutst hebben om tekeningetjes te maken.
Oud 11 augustus 2014, 13:54   #84
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Diepvries , plastiek zakjes industrieel voorbereid eten die juist in de micro wordt opgewarmd en dit zelfs in "grote" restaurants. Ik ben zelf een goede kok en mijn vriendin is een echte topkok. Dus kunnen we ons alleen maar ergeren in een pseudo restaurant. Wij laten ons niet beinvloeden door een kaars en bloemen op te tafel en een stapeltje handdoeken in het toilet.

Wel op wat ons bord komt en liefst niet waar 2 koks aan geprutst hebben om tekeningetjes te maken.
inderdaad sommige restaurants in Vlaanderen (aan zee in het bijzonder meestal een ramp met hun prijs/ kwaliteit en toch laten de mensen zich kloten aan 100 per uur...ikke nie meer de pot op met hun dikke rekeningen voor 5 pinkjes paling en 2 half gevulde glazen goedkope witte wijn. Beter thuis een lekkere maaltijd prepareren ook best gezellig..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 00:46   #85
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
inderdaad sommige restaurants in Vlaanderen (aan zee in het bijzonder meestal een ramp met hun prijs/ kwaliteit en toch laten de mensen zich kloten aan 100 per uur...ikke nie meer de pot op met hun dikke rekeningen voor 5 pinkjes paling en 2 half gevulde glazen goedkope witte wijn. Beter thuis een lekkere maaltijd prepareren ook best gezellig..
aan de zee vis eten is af te raden, en elders in het land is het meestal ook diepvries ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 03:31   #86
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
aan de zee vis eten is af te raden, en elders in het land is het meestal ook diepvries ...
Allemaal gepost met zware overdrijvingen naar mijn gevoel en vanuit een redelijk verzuurde atmosfeer.
Geen nood, indien ik fout ben zal ik het (niet graag) toegeven na mijn bezoek aan jullie regio. (Meer rond half oktober...)
Oud 12 augustus 2014, 15:25   #87
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is nu precies wat ik bedoel. Als je in 't zwart kan werken, maar nadien toch profiteren van de "solidariteit voor allen", dan is er natuurlijk geen enkele incentive om bij te dragen, en is de verleiding groot om in 't zwart te werken als 't ook in 't wit kan. Als je echter ZELF moet zorgen voor je "solidariteit" en je KAN KIEZEN of je meedoet of niet, maar als je niet meedoet, mag je nadien in een kartonnen doos gaan slapen. Dan ga je "je eigen belastinginspecteur" zijn, en bestaat er eigenlijk geen zwart of wit werk meer, je bepaalt zelf of je meedoet of niet.

Maar de studie van de OP geeft gewoon JOBVERLIES aan. Dat wil zeggen dat je niet van 80 000 franken zwart, naar 40 000 franken netto gaat. Dan zou er geen of geen noemenswaardig jobverlies zijn. Als het gaat om jobverlies wil dat gewoon zeggen dat de activiteit niet meer rendabel is door de geëiste bijdragen ; maw, dat het voor de loontrekkende aantrekkelijker wordt om op de solidariteit (dop en zo) gaan te leven, eerder dan met minder genoegen te nemen.

Bijgevolg is het wel degelijk de dwangsolidariteit die daar jobs killt. Natuurlijk niet dat ganse derde tot een helft (gigantisch !!), want moesten die zwartwerkers geen free riders zijn van het sociale systeem NADIEN dan zouden die ook iets moeten bijdragen voor zichzelf (een potje aanleggen, of vrijwillig deelnemen aan een of ander solidair systeem). Maar ze zouden dan kunnen kiezen hoeveel, om toch nog iets te verdienen (als het alternatief de kartonnen doos is). Zonder freerider te zijn zouden er dus ook jobs verloren gaan. Maar niet zoveel. Bijlange niet.

Ik zeg het: het is een merkwaardig experiment, er zijn er niet zoveel, die ECHT een idee geven van hoe onze dwangsolidariteit, hier zo bejubeld door velen, aan economische schade veroorzaakt. Het zijn geen hypothetische cijfers van "wie zegt er dat de mensen zouden werken". Hier is het andersom: ze WERKEN in het "zwarte, liberale" systeem. En ze zullen niet meer werken als ze opgenomen worden in het dwangsolidaire systeem. Bovendien is er nog iets fantastisch en unieks aan dit experiment: aangezien de ganse sector "zwart" is, is er geen concurrentie vervalsing. Je zou nog kunnen zeggen "jamaar uw gunstige cijfers voor zwart werk komen van 't feit dat uw bedrijf met zwarte werkers oneerlijke concurrentie doet, en dus een groter marktaandeel heeft dan het verdient". Maar nee, gans de horeca is in 't zwart, en dus is zwartwerk in dit geval geen concurrentievervalsing.

Je ziet hier ECHT eens de schade.
Ik heb destijds een website gemaakt over alle lokale café's hier. Van de 24 zijn er ondertussen 9 opgedoekt. De winstmarges zijn serieus afgenomen, overnemers hebben zich niet aangediend. En welke draai men er ook aan wil geven, netto zijn er jobs verloren gegaan.

Ik wil U trouwens bedanken voor de term 'dwangsolidariteit'. Mijn gewoonlijke 'georganiseerde diefstal' valt niet overal in goede aarde...
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 15:33   #88
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Volgens U is die studie dus op WC papier geschreven ? Kan zijn hoor.

Maar ik begrijp uw redenering zelfs daar niet. Laat ons zeggen dat het al leefloners zijn. Moesten ze NIET werken, dan kosten ze ons evenveel. Is er geen bijdrage van hun kant. Als ze nu werken in de horeca, doen ze nog iets. Als het waar is dat "wit maken" wil zeggen: 68 000 mensen die werken, niet meer laten werken, wat winnen we daaraan ? Daar verliezen we netto hun productie in de horeca mee, da's al. Die zal er dan niet meer zijn.

Tenzij die studie mis is natuurlijk.
68.000 mensen laten werken .....volledig akkoord. Maar ingeschreven aan een fatsoenlijk loon, belastingen betalen, RSZ betalen en leefloon afschaffen want met een betaalde job heb je dat niet meer nodig.
Voor de restaurants..........grondstoffeninkopen op factuur.......dat moet ik ook en ik ga daar niet van failliet, al verdien ik misschien iets minder dan een restauranthouder.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 15:41   #89
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

als horeca zaken niet in't zwart zou werken zouden we veel meer moeten betalen voor een restaurant/café bezoek. Wees daar maar zeker van.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 15:52   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Wel, dan is dat zo maar.

Je moet je ook realiseren dat succesvolle horeca zaken echte goudmijntjes kunnen zijn. Maar daar komt meer bij kijken dan zomaar een pand huren, toog installeren en een frituur achterin zetten....

Er is hier in de buurt een zeer goed restaurant, maar de mensen die het uitbaten zijn vooral gefocust op prestige (dure ingrediënten, luxe aankleding, goed en veel personeel). Het is een prachtige zaak en je wordt er echt verwend. Echter hoorde ik onlangs dat ze gigantische verliezen draaien, dat terwijl ze geen onaardige prijzen vragen + vrij veel clienteel hebben.

Je moet een horeca zaak ook zien als een onderneming: zoek naar goede, maar prijsbewuste ingrediënten, koop seizoensgebonden (bied aan wat op dat moment in grote massa beschikbaar is en dus goedkoop), werk met een beperkte kaart om zo te sparen op stock en personeel, beperk je couverts tot het aantal dat je met een beperkt personeel aankan, doe alleen open op dagen waar je voldoende cliënteel hebt (zo ken ik restaurants die maandag t/m woensdag dicht zijn). Op die andere dagen kan je workshops organiseren of je restaurant gebruiken voor andere zaken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 22:14   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer ge geen zaken kunt doen moet ge ze niet doen hé.

Wat gij daar uit uwe frak slaat geld voor heel de middenstand, ook voor kappers. Wil dat zeggen dat het dan maar getolereerd moet zijn om de wet te overtreden? Dan krijg je ongelijke concurrentie. Zij die zich wel aan de wet houden zijn dan de pineut ten overstaan van de fraudeurs. Gewoon boeltje sluiten als ge niet capabel bent.
Je verplaatst de inhoud van de discussie naar een niet mogelijk peil.

Wanneer uw inkomen te hoog belast wordt heeft dat niks meer te maken met uw capabele instelling.
Het is het orgaan dat de lasten te hoog legt dat ofwel niet capabel meer is ofwel moedwillig slecht van karakter is.

Nog niet zolang geleden was er het programma van de pop up restaurants. Gouden start, dagelijks veel media aandacht, volle zalen, professionele hulp tot en met...en toch draaiden ze doorgaans verlies of nipt net gepast.

Wat is daar uw mening dan weeral over?
Oud 12 augustus 2014, 22:20   #92
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Spanje ligt de wetgeving er gans anders. Personeel kost ongeveer 1/3 van hier en de rest is van weinig tel.
Oud 12 augustus 2014, 22:45   #93
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Je begrijpt het niet, wie gaat ze opsluiten?
Ambtenaren toch?
De horica maakt nu van zijn kloten.......Maar ons bedriegen da mag zekers?? zoals onlangs de serie testen die topkoks (bellens oa)uitvoeren aan de kust...(krant het laatste nieuws).Hij kreeg stinkend rot vlees op zijn bord.....dat was in knokke aan de lippenslaane die 'vuilaard' verdiende nog minder dan nul punten......Zijn beerput moesten ze direkt sluiten den stinkzak !!

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 12 augustus 2014 om 22:46.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2014, 00:51   #94
pegasus6869
Banneling

Standaard

zoals die kluutzakken van amadeus eetbrakken,de die fraudeerden an folanté..... iere in gent enze een kot gekocht aantstaduis van ew du vaste éénmiljoenvijhonderddust euros da kan allemale miljardedsu wunder zoeme da moetne doen .....mee ons kluten in de kasrolle
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2014, 01:22   #95
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wel, dan is dat zo maar.

Je moet je ook realiseren dat succesvolle horeca zaken echte goudmijntjes kunnen zijn. Maar daar komt meer bij kijken dan zomaar een pand huren, toog installeren en een frituur achterin zetten....

Er is hier in de buurt een zeer goed restaurant, maar de mensen die het uitbaten zijn vooral gefocust op prestige (dure ingrediënten, luxe aankleding, goed en veel personeel). Het is een prachtige zaak en je wordt er echt verwend. Echter hoorde ik onlangs dat ze gigantische verliezen draaien, dat terwijl ze geen onaardige prijzen vragen + vrij veel clienteel hebben.

Je moet een horeca zaak ook zien als een onderneming: zoek naar goede, maar prijsbewuste ingrediënten, koop seizoensgebonden (bied aan wat op dat moment in grote massa beschikbaar is en dus goedkoop), werk met een beperkte kaart om zo te sparen op stock en personeel, beperk je couverts tot het aantal dat je met een beperkt personeel aankan, doe alleen open op dagen waar je voldoende cliënteel hebt (zo ken ik restaurants die maandag t/m woensdag dicht zijn). Op die andere dagen kan je workshops organiseren of je restaurant gebruiken voor andere zaken.
Als je wil geld verdienen en een startkapitaal hebt van minimum 500.000 € dan is een Mac Donald een prachtige investering. Het eten is shit maar de winsten liggen hoog. Ik las onlangs een artikel over houders van verschillende Mac Donalds in Frankrijk. Eén heeft zelfs een fortuin van 28 miljoen € verdiend.
http://www.capital.fr/enquetes/dossi...-millionnaires

Laatst gewijzigd door Gipsy : 13 augustus 2014 om 01:50.
Oud 13 augustus 2014, 02:28   #96
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[

Laatst gewijzigd door Gipsy : 13 augustus 2014 om 02:29.
Oud 13 augustus 2014, 22:25   #97
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
zoals die kluutzakken van amadeus eetbrakken,de die fraudeerden an folanté..... iere in gent enze een kot gekocht aantstaduis van ew du vaste éénmiljoenvijhonderddust euros da kan allemale miljardedsu wunder zoeme da moetne doen .....mee ons kluten in de kasrolle
Die kluutzakken hun amadeus hebben wel een ander bedrijf die veel groter is en feitelijk was die eetbarrak gewoon hun hobby.

En zo kunnen ze dat kot kopen.

Ge zit er dus neevest.
Oud 13 augustus 2014, 22:27   #98
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je wil geld verdienen en een startkapitaal hebt van minimum 500.000 € dan is een Mac Donald een prachtige investering. Het eten is shit maar de winsten liggen hoog. Ik las onlangs een artikel over houders van verschillende Mac Donalds in Frankrijk. Eén heeft zelfs een fortuin van 28 miljoen € verdiend.
http://www.capital.fr/enquetes/dossi...-millionnaires
Restaurants zijn ondernemingen zoals een ander.

Als het niet bolt, moet je niet de schuld geven aan een ander.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2014, 22:30   #99
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Restaurants zijn ondernemingen zoals een ander.

Als het niet bolt, moet je niet de schuld geven aan een ander.
Dat klopt.

Beetje een probleem dat zich niet alleen in restaurants voordoen is dat vele starters zich wat verkijken op bepaalde zaken. Net zoals de restaurant bezoekers zien ze de omzet van een volle zaal maar niet de kosten en zien ze ook niet de lege zalen want dan zijn ze er niet.

Algemeen zit er ook weinig voorbereidende leerstof in die segmenten zoals kosten analyse en dergelijke van een onderneming. Het is er ergens wel maar zeer beperkt en doorgaans op een blauwe maandag gegeven of zo.
Oud 13 augustus 2014, 22:33   #100
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En uiteraard heb je dan de vele handelszaken die over te nemen staan waar de boekhouding "lichtjes" aangepast is aan de gevraagde overname prijs.

Niet kenners kijken naar dat en zijn dan gezien.
Kenners kijken niet zozeer naar de boekhouding maar bv naar de snelheid van de vervuiling en dergelijke.
Daar zie je aan hoeveel volk er werkelijk komt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be