Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2014, 15:23   #81
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

ah, het is géén vorm van een sociaal stigma om gelovigen te verbieden te communie te gaan wanneer ze gescheiden leven, wat het voorbeeld was waardoor ik hierop ben beginnen ingaan?

Of de houding tov van homoseksuelen? Vrouwen als priester? Allemaal geen sociale bepalingen die gelovigen door andere kenmerken in bepaalde richtingen duwen.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 15:31   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
ah, het is géén vorm van een sociaal stigma om gelovigen te verbieden te communie te gaan wanneer ze gescheiden leven, wat het voorbeeld was waardoor ik hierop ben beginnen ingaan?

Of de houding tov van homoseksuelen? Vrouwen als priester? Allemaal geen sociale bepalingen die gelovigen door andere kenmerken in bepaalde richtingen duwen.
Dan is volgens u alles stigma en alles uitsluiting. Dan houdt de Kerk maar beter op een bepaalde boodschap uit te dragen: haar boodschap zal immers hoe dan ook ergens met bepaalde mensen botsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 15:40   #83
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

[dubbel]

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 17 september 2014 om 15:40.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 15:40   #84
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En groot gelijk hebben ze. De mensen moeten zich aanpassen aan de leer en niet andersom. Indien ze dit niet willen doen kunnen ze beter de leer in zijn totaliteit verwerpen.
Principieel hebt u gelijk: het katholicisme is geen stemming. Het katholicisme is een zeer duidelijke (behalve misschien enkele interpretatieverschillen) leer. Dat is het voordeel ervan.

Ik ben ook blij dat velen die leer nu eindelijk afwijzen en de diepgelovige katholieken ondertussen een minderheid vormen in dit land. Het strenge katholicisme in Vlaanderen is dood, het moet enkel nog begraven worden. En daar kan Vlaanderen maar wel bij varen

Die katholieken die wél openstaan voor verandering, zij zullen eventueel hun relevantie wel kunnen behouden. Maar dan met een sterk verwaterd katholicisme.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 17 september 2014, 15:43   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Principieel hebt u gelijk: het katholicisme is geen stemming. Het katholicisme is een zeer duidelijke (behalve misschien enkele interpretatieverschillen) leer. Dat is het voordeel ervan.

Ik ben ook blij dat velen die leer nu eindelijk afwijzen en de diepgelovige katholieken ondertussen een minderheid vormen in dit land. Het strenge katholicisme in Vlaanderen is dood, het moet enkel nog begraven worden. En daar kan Vlaanderen maar wel bij varen

Die katholieken die wél openstaan voor verandering, zij zullen eventueel hun relevantie wel kunnen behouden. Maar dan met een sterk verwaterd katholicisme.
Juist niet, het modernisme graaft zijn eigen dood. Kijk maar naar wat er gebeurt met al die "moderne" parochies. Regelrecht de afgrond in.
Oud 17 september 2014, 15:48   #86
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist niet, het modernisme graaft zijn eigen dood. Kijk maar naar wat er gebeurt met al die "moderne" parochies. Regelrecht de afgrond in.
En de "oude" parochies, die zijn alive and kicking? De bevolking die naar de kerken gaat is letterlijk aan het uitsterven.

Ik kom ieder jaar nog in een kerk om er een misviering op te luisteren met onze muziekvereniging (een jaarlijkse traditie, en ik wil de vereniging niet in de steek laten, al weiger ik uiteraard altijd de hostie), en in een klein dorp van zo'n 3.500 inwoners komt daar echt geen kat (de meesten zijn dan nog familieleden van leden van onze vereniging).

Tijd om die kerken te ontwijden en te verkopen aan de hoogste bieder. De katholieken mogen natuurlijk altijd op die gebouwen bieden of de kerken huren bij de nieuwe eigenaar.

Edit: En ik verdedig de kijk van de 'moderne' katholieken ook niet. In tegendeel, ik heb meer respect voor katholieken die hun verwerpelijke kijk op homoseksualiteit e.d. blijven verdedigen. Ik ben het er fundamenteel mee oneens, maar ze staan tenminste nog voor iets.

Laatst gewijzigd door Nebur : 17 september 2014 om 15:50.
Oud 17 september 2014, 15:56   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de "oude" parochies, die zijn alive and kicking? De bevolking die naar de kerken gaat is letterlijk aan het uitsterven.
Kom eens langs in de gemeenschap waar wij als gezin kerken. Wij gaan vaak naar de Hemelstraat in Antwerpen. Ook naar de priorij in Roubaix. U zult versteld staan van het aantal jongeren en jonge gezinnen met (veel!) kinderen.
Oud 17 september 2014, 15:58   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kom ieder jaar nog in een kerk om er een misviering op te luisteren met onze muziekvereniging (een jaarlijkse traditie, en ik wil de vereniging niet in de steek laten, al weiger ik uiteraard altijd de hostie), en in een klein dorp van zo'n 3.500 inwoners komt daar echt geen kat (de meesten zijn dan nog familieleden van leden van onze vereniging).
Inderdaad, de Kerk heeft na Vaticanum II een groot deel van de sacraliteit weggegooid. Met alle gevolgen van dien. U moet eens het boekje van pater Van Isacker lezen, "Wijding".
Oud 17 september 2014, 15:59   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijd om die kerken te ontwijden en te verkopen aan de hoogste bieder. De katholieken mogen natuurlijk altijd op die gebouwen bieden of de kerken huren bij de nieuwe eigenaar.
't Allergrootste deel van de parochiekerken is eigendom van de... overheid. Ook zijn er talrijke geklasseerd of op de een of andere wijze volledig of gedeeltelijk beschermd.

De facto huren de katholieken eigenlijk al, daar ze door de kerkfabriek voor een deel moeten instaan voor eigen inkomsten. Dat is al een tijdje decretaal in Vlaanderen vastgelegd.
Oud 17 september 2014, 16:00   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Edit: En ik verdedig de kijk van de 'moderne' katholieken ook niet. In tegendeel, ik heb meer respect voor katholieken die hun verwerpelijke kijk op homoseksualiteit e.d. blijven verdedigen. Ik ben het er fundamenteel mee oneens, maar ze staan tenminste nog voor iets.
Ja, rechtlijnigheid is belangrijk.
Oud 17 september 2014, 16:03   #91
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom eens langs in de gemeenschap waar wij als gezin kerken. Wij gaan vaak naar de Hemelstraat in Antwerpen. Ook naar de priorij in Roubaix. U zult versteld staan van het aantal jongeren en jonge gezinnen met (veel!) kinderen.
Neen dank u.

Dat er nog een aantal parochies zijn die bloeien, verandert niets aan het feit dat het aantal kerkgangers in zijn totaliteit aan het dalen is.

Citaat:
Inderdaad, de Kerk heeft na Vaticanum II een groot deel van de sacraliteit weggegooid. Met alle gevolgen van dien. U moet eens het boekje van pater Van Isacker lezen, "Wijding".
Neen dank u.

Oud 17 september 2014, 16:06   #92
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Allergrootste deel van de parochiekerken is eigendom van de... overheid. Ook zijn er talrijke geklasseerd of op de een of andere wijze volledig of gedeeltelijk beschermd.

De facto huren de katholieken eigenlijk al, daar ze door de kerkfabriek voor een deel moeten instaan voor eigen inkomsten. Dat is al een tijdje decretaal in Vlaanderen vastgelegd.
Ik weet dat die kerken van de staat zijn. Daarom dat ik ze wil verkopen. Waren ze van Rome, dan kon ik niets zeggen over wat er met die kerken moet gebeuren.

Dat ze deels moeten instaan voor eigen inkomsten, is geen huur. Zoveel ruimte, zoveel m², dat heeft een bepaalde huurprijs. Het is geen taak voor de overheid om immobiliën uit te baten. Verkopen die handel.

Oud 17 september 2014, 16:06   #93
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dan is volgens u alles stigma en alles uitsluiting. Dan houdt de Kerk maar beter op een bepaalde boodschap uit te dragen: haar boodschap zal immers hoe dan ook ergens met bepaalde mensen botsen.
Heh, het streven naar gelijke rechten is iets wat blijkbaar een dogma is in de kerk.
Zoals: het recht van homo's om een liefhebbende relatie te onderhouden én een volwaardig lid te zijn van de RKK.
Of vrouwen hebben het recht om als priester op te treden in de RKK.
Of gescheiden mensen mogen, net als alle anderen te communie gaan.

De kerk discrimineert op basis van zaken waar ze geen zaken mee hebben.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 16:12   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er nog een aantal parochies zijn die bloeien, verandert niets aan het feit dat het aantal kerkgangers in zijn totaliteit aan het dalen is.
Natuurlijk, de modernisten hebben hun eigen graf gegraven. Dergelijke parochies zullen uitsterven, ook al omdat ze het katholiek geloof niet meer uitdragen.
Oud 17 september 2014, 16:12   #95
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wie lid is van een club, schikt zich ook naar de regels. Wie dat niet kan, zal meestal ook uit de vereniging worden gezet.
Om te overleven moeten clubs soms echter hun regels aanpassen.

Voor mij hoeft de kerk dat echter niet te doen. Ik zie ze liever hun eigen ruiten ingooien.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 16:13   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heh, het streven naar gelijke rechten is iets wat blijkbaar een dogma is in de kerk.
Zoals: het recht van homo's om een liefhebbende relatie te onderhouden én een volwaardig lid te zijn van de RKK.
Of vrouwen hebben het recht om als priester op te treden in de RKK.
Of gescheiden mensen mogen, net als alle anderen te communie gaan.

De Kerk discrimineert helemaal niet. Discriminatie zou inhouden dat men bij gelijke elementen een andere behandeling zou vooropstellen. Dat is niet het geval.
Oud 17 september 2014, 16:16   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Om te overleven moeten clubs soms echter hun regels aanpassen.

Voor mij hoeft de kerk dat echter niet te doen. Ik zie ze liever hun eigen ruiten ingooien.
Dat doen de modernisten wel. Zij hebben zich aangepast en zijn volop aan het verdwijnen.

Niet echt verwonderlijk, daar Jezus al zei dat wij niet van deze wereld zijn, ook wonen we te midden van die wereld. Dus, neen, als christenen, hoeven we ons zeker niet te conformeren aan de huidige wereld. Wel integendeel zelfs!

Juist waar trouw vooropstaat, blijft het geloof. Kijk maar eens naar het verschil onder de wederdopers in de VS: de zogenaamse laksen zijn bijna van de kaart geveegd, daar waar de traditionele lijn (waarin er dan nog eens allerlei gradaties zijn) zorgt voor stevige, grote en levendige gemeenschappen. In Nederland hebben de wederdopers voor een heel open en moderne koers gekozen. Het resultaat is dat er nog nauwelijks gelovigen zijn die praktizeren.
Oud 17 september 2014, 16:16   #98
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is daar verkeerd mee? Ik discrimineer ook: ik behandel de slagers in mijn stad verschillend: naar de ene slager ga ik wel en naar de andere niet.

Private personen en organisaties hebben het morele recht om te discrimineren. Jammer genoeg hebben ze dat juridisch recht niet door de belachelijk anti-discriminatiewetgeving die zo snel mogelijk integraal afgeschaft moet worden. De overheid mag niet discrimineren. De rest wel.

Oud 17 september 2014, 16:17   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat die kerken van de staat zijn. Daarom dat ik ze wil verkopen. Waren ze van Rome, dan kon ik niets zeggen over wat er met die kerken moet gebeuren.

Dat ze deels moeten instaan voor eigen inkomsten, is geen huur. Zoveel ruimte, zoveel m², dat heeft een bepaalde huurprijs. Het is geen taak voor de overheid om immobiliën uit te baten. Verkopen die handel.
Daar heel veel beschermd is, zal nog maar de vraag zijn wat een mogelijke koper hier nog mee kan doen. Hij is immers met handen en voeten gebonden.
Oud 17 september 2014, 16:18   #100
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, de modernisten hebben hun eigen graf gegraven. Dergelijke parochies zullen uitsterven, ook al omdat ze het katholiek geloof niet meer uitdragen.
Misschien wel, maar de meeste 'echte katholieken' staan ook al met 1 been in het graf.
Letterlijk.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be