![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Provinciaal Statenlid
|
ah, het is géén vorm van een sociaal stigma om gelovigen te verbieden te communie te gaan wanneer ze gescheiden leven, wat het voorbeeld was waardoor ik hierop ben beginnen ingaan?
Of de houding tov van homoseksuelen? Vrouwen als priester? Allemaal geen sociale bepalingen die gelovigen door andere kenmerken in bepaalde richtingen duwen. |
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Minister-President
|
[dubbel]
Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman. Laatst gewijzigd door Nebur : 17 september 2014 om 15:40. |
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ben ook blij dat velen die leer nu eindelijk afwijzen en de diepgelovige katholieken ondertussen een minderheid vormen in dit land. Het strenge katholicisme in Vlaanderen is dood, het moet enkel nog begraven worden. En daar kan Vlaanderen maar wel bij varen Die katholieken die wél openstaan voor verandering, zij zullen eventueel hun relevantie wel kunnen behouden. Maar dan met een sterk verwaterd katholicisme.
|
|
|
|
#85 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik kom ieder jaar nog in een kerk om er een misviering op te luisteren met onze muziekvereniging (een jaarlijkse traditie, en ik wil de vereniging niet in de steek laten, al weiger ik uiteraard altijd de hostie), en in een klein dorp van zo'n 3.500 inwoners komt daar echt geen kat (de meesten zijn dan nog familieleden van leden van onze vereniging). Tijd om die kerken te ontwijden en te verkopen aan de hoogste bieder. De katholieken mogen natuurlijk altijd op die gebouwen bieden of de kerken huren bij de nieuwe eigenaar. Edit: En ik verdedig de kijk van de 'moderne' katholieken ook niet. In tegendeel, ik heb meer respect voor katholieken die hun verwerpelijke kijk op homoseksualiteit e.d. blijven verdedigen. Ik ben het er fundamenteel mee oneens, maar ze staan tenminste nog voor iets.
Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman. Laatst gewijzigd door Nebur : 17 september 2014 om 15:50. |
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kom eens langs in de gemeenschap waar wij als gezin kerken. Wij gaan vaak naar de Hemelstraat in Antwerpen. Ook naar de priorij in Roubaix. U zult versteld staan van het aantal jongeren en jonge gezinnen met (veel!) kinderen.
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De facto huren de katholieken eigenlijk al, daar ze door de kerkfabriek voor een deel moeten instaan voor eigen inkomsten. Dat is al een tijdje decretaal in Vlaanderen vastgelegd. |
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat er nog een aantal parochies zijn die bloeien, verandert niets aan het feit dat het aantal kerkgangers in zijn totaliteit aan het dalen is. Neen dank u.
|
|
|
|
#92 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat ze deels moeten instaan voor eigen inkomsten, is geen huur. Zoveel ruimte, zoveel m², dat heeft een bepaalde huurprijs. Het is geen taak voor de overheid om immobiliën uit te baten. Verkopen die handel.
|
|
|
|
#93 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Zoals: het recht van homo's om een liefhebbende relatie te onderhouden én een volwaardig lid te zijn van de RKK. Of vrouwen hebben het recht om als priester op te treden in de RKK. Of gescheiden mensen mogen, net als alle anderen te communie gaan. De kerk discrimineert op basis van zaken waar ze geen zaken mee hebben. |
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk, de modernisten hebben hun eigen graf gegraven. Dergelijke parochies zullen uitsterven, ook al omdat ze het katholiek geloof niet meer uitdragen.
|
|
|
|
|
|
#95 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Voor mij hoeft de kerk dat echter niet te doen. Ik zie ze liever hun eigen ruiten ingooien. |
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet echt verwonderlijk, daar Jezus al zei dat wij niet van deze wereld zijn, ook wonen we te midden van die wereld. Dus, neen, als christenen, hoeven we ons zeker niet te conformeren aan de huidige wereld. Wel integendeel zelfs! Juist waar trouw vooropstaat, blijft het geloof. Kijk maar eens naar het verschil onder de wederdopers in de VS: de zogenaamse laksen zijn bijna van de kaart geveegd, daar waar de traditionele lijn (waarin er dan nog eens allerlei gradaties zijn) zorgt voor stevige, grote en levendige gemeenschappen. In Nederland hebben de wederdopers voor een heel open en moderne koers gekozen. Het resultaat is dat er nog nauwelijks gelovigen zijn die praktizeren. |
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Private personen en organisaties hebben het morele recht om te discrimineren. Jammer genoeg hebben ze dat juridisch recht niet door de belachelijk anti-discriminatiewetgeving die zo snel mogelijk integraal afgeschaft moet worden. De overheid mag niet discrimineren. De rest wel.
|
|
|
|
#99 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|