![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Bent U hoogbegaafd | |||
Ja (of zeer sterk vermoeden van wel) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 52,94% |
Nee (of zeer sterk vermoeden van niet) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 47,06% |
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/ een onderdeel van intelligentie bestaat erin de wereld om je heen te doorgronden. Dus om te doorgronden dat de samenleving bestaat uit mensen met zeer uiteenlopende opvattingen, mates van intelligentie, enzovoort. Niemand vraagt om op school minder te presteren dan je kan. Geen idee waar je dat uit afleidt. Maar wel om in je omgang met anderen er rekening mee te houden dat anderen niet allemaal niet even verstandig zijn. Anders ben je gewoon sociaal onaangepast. Even sociaal onaangepast als iemand die bvb elk conflict met de vuist wil oplossen 2/ verder zeg ik ook dat bvb de school de plek is waar je je hele persoonlijkheid kan ontwikkelen. Door kennis te vergaren, maar door nog zoveel meer. Als kennis veruit je sterkste punt is, prima. Je kan dan in heel wat scholen bij de persoonlijke taken nog iets krijgen wat moeilijker is dan de anderen. Maar daarnaast is het de plek om je zwakkere punten te ontwikkelen, onder meer de sociale vaardigheid om te leren omgaan met "gewone mensen". Daar gaan sommige ouders dan in het verzet. Want hun kind moet 100% zichzelf zijn. Tja, dan zet je hen zelf op de weg naar het weirdoschap. Onnodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Vreemdeling
|
![]() toen ik nog op school zat, gaf geen enkele leerkracht extra opdrachtjes, terwijl het echt geweten was dat ik hoogbegaafd was. noch op het middelbaar, noch in de basisschool.
ik leid dat af omdat de hoogbegaafde vaak schrik heeft om als abnormaal gezien te worden door zijn omgeving. dus past hij zich aan. zo ziet de leerkracht het ook soms niet als het niet duidelijk doorgeseind is vanuit de leerlingenbegeleiding. sorry ik was er even niet met mn hoofd bij en ben vergeten op je tweede stukje te antwoordden. niet alle hoogbegaafden hebben problemen met sociale contacten, ze vinden soms wel een of twee vrienden op een gelijk niveau, indien niet is het zolang het geen aansluiting vindt bij de groep is het een eenzaat, maar onderpresteren en te veel aanpassen is niet bij elke hoogbegaafde aan de orde, bijgevolg zijn sociale sociale problemen ook niet altijd relevant. edit: op de laatste regel is sociale contacten veranderd door sociale problemen.
De mens is de maat van alle dingen ~Protagoras Laatst gewijzigd door thaumadzomen : 18 oktober 2014 om 16:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die koekies worden automatisch gewist bij het afzetten van de browser (thuis). Maar daar komt het ook evenveel voor als op mijn spel op 't werk..... Een mens leert daarmee leven....
![]()
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Opera en ballet zijn ook zo'n voorbeelden van het 'meer verheven zijn' van een bepaalde klasse......maar dan zwijgen we best over alles wat achter de schermen gebeurt.... ![]()
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is trouwens die onzin over monty python?
Dat was gewoon een populair programma in die tijd. En beetje zijn tijd vooruit weliswaar, maar nu toch gedateerd. Kom nu niet zeggen dat heel de uk hoogbegaafd is hé. Het is gewoon Britse humor.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zou er een omgekeerde correlatie bestaan tussen hoogbegaafdheid en het eten van sito-sticks ?
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wa ist?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kgeloof u ze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een hoogbegaafde is ook maar een mens die alles moet leren en die gebreken heeft en fouten maakt. Ik heb slechts een paar maal een vergadering van Mensa bijgewoond, daarna had ik mijn buik vol van deze zelfhulpgroep voor mensen met verstand die niet weten hoe het te gebruiken. Ik mag die maken van de dokter. Ik heb in het verleden eens iemand ontmoet die nooit de benaming hoogbegaafd gebruikte, maar mensen met een hoog IQ anders begaafden noemde. En die benaming klopt beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begin met te aanvaarden dat je anders bent dan de rest en houd er rekening mee dat de rest tussenstappen nodig heeft om tot dezelfde oplossing te komen. De uitdagingen hadden dan ook niet van het onderwijzend personeel van de school moeten komen, maar van je ouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een deel van de hoogbegaafden heeft inderdaad problemen bij sociale omgang met minder begaafden. Maar bij hoogbegaafden spelen er ook andere problemen. Zo ken ik een vrouw die heel sociaal was en veel vrienden had. Ze was steeds bereid om andere te helpen en hen bij te staan met het aanreiken van oplossingen bij problemen. Op een dag werd de vrouw door een collega gevraagd om eens mee te doen aan een test om bij haar vereniging te worden toegelaten. De vrouw deed mee aan de IQ-test en werd toegelaten bij Mensa. Na enkele maanden lid te zijn van Mensa veranderde vrouw in een monster. Ze blafte op een gegeven ogenblik zelfs haar eigen zuster af omdat die haar om raad kwam vragen voor een medisch probleem met één van haar kinderen. Die zuster kreeg te horen dat zij ook problemen had en dat er niemand was om haar problemen op te lossen. Niemand in haar omgeving wilde begrijpen dat haar hoogbegaafdheid geen geschenk was en dat zij niet steeds de oplossing voor de problemen van andere wist. Haar probleem is niet haar hoog IQ, maar het feit dat ze weet dat ze een hoog IQ heeft en dat ze tot de groep van hoogbegaafden behoord. Want pas nadat ze haar uitslag van Mensa had gekregen is ze zich anders gaan voelen en gaan neerkijken op de minderbegaafden. Vandaag leeft deze vrouw in eenzaamheid, zelfs haar kinderen hebben haar de rug toegekeerd. Voor haar is er geen weg terug, zij heeft te veel mensen pijn gedaan en te diepe wonden veroorzaakt bij haar familie. Als ze er nooit was achter gekomen dat ze hoogbegaafd is, of als je had aanvaard dat ze door die wetenschap geen ander mens was geworden, was ze nooit in de eenzaamheid geraakt. En aan de postings van Thaumadzomen maak ik op dat hij iemand is die problemen heeft met de wetenschap dat hij hoogbegaafd is en die verwacht dat de maatschappij zijn problemen zal oplossen. Ik hoop voor hem dat hij op tijd inziet dat hij zijn probleem zelf moet oplossen en dat hij nog geen diepe wonden heeft veroorzaakt bij andere, want anders is hij ook een vogel voor de kat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() ik ben bewust geen lid van mensa geworden. vind het een te elitair groepje terwijl zoals al gezegd hoogbegaafden ook nog fouten moeten kunnen maken en alles nog leren.
ik heb nooit gezegd dat hoogbegaafden edele humor prefereren. ik bedoel dat de humor van hoogbegaafden anders is, ik heb de helft van de grappen bij normaal begaafden al een of meerdere keren gehoord. bij hoogbegaafden zijn het andere grappen die gemaakt worden die ik als beter ervaar omdat ik ze nog niet kende. mijn ouders gingen met mij (nu nog ook soms) naar lezingen over hoogbegaafdheid, onderpresteren, mindsets en ga zo maar door. door hen kwam ik ook bij de organisatie Bekina, die die lezingen organiseert en ook activiteiten en kampen waardoor ik in contact kwam met andere hoogbegaafden wat me zeer veel heeft geholpen. ik was nogal terughoudend in het vertellen over hoogbegaafdheid op school, er waren ongeveer 10 �* 12 leerlingen die het wisten, dat vond ik er vaak 10�*12 te veel. er zijn in totaal 4 leerkrachten die het wisten (of sterk vermoeden) en misschien nog twee die het misschien vermoedden. volgens mij wisten ze amper iets over die problematiek.
![]() |
#98 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op school niet steeds de beste zijn? BSO willen volgen in plaats van de Grieks-Latijnse? Komaan zeg, je hebt het over mensen, niet over machines. Ook een hoogbegaafde moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En als een hoogbegaafde zich goed voelt bij het herstellen van voertuigen, moet je die niet verplichten om ingenieur te worden, ook al heeft hij daarvoor de capaciteiten. Als een hoogbegaafde zich goed voelt als verpleegkundige, moet je die niet verplichten om arts te worden, ook al heeft die daar de capaciteiten voor. Volgens de maatschappij is dit een onderpresteerder, maar wat de maatschappij denkt en wilt is ondergeschikt aan het gevoelsleven. Citaat:
Citaat:
Vaak bevinden zij zich in een omgeving die heel stimulerend is en ondersteunend Elke hoogbegaafde weet uit ervaring dat dit niet het geval is. Vaak worden zij juist gehinderd in hun ontwikkeling eens men weet dat iemand hoogbegaafd is. zijn doorzetters Daarom dat de meeste hoogbegaafden zelf hun secundaire opleiding niet afmaken. weten precies wat ze willen bereiken En we schieten in een lachbui. De meeste weten juist niet wat ze willen, want voor hen ligt alles open en hun mogelijkheden zijn te groot om te kunnen kiezen. Vandaag willen ze dit en morgen willen ze dat bereiken. En als ze dan al eens hun doel bereiken, zijn ze teleurgesteld omdat de uitdaging niet groot genoeg was. hebben een sterke wil Zij zijn geen uitzondering, je heb tussen hen inderdaad mensen met ene sterke wil, maar je hebt er ook karakterloze tussen zitten. ze zijn bovendien heel creatief Opnieuw een grote fout, je heb er evenveel passieve tussen zitten, die geen inspiratie vinden om iets op te bouwen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
volgens het renzulli model zijn hoogbegaafden wel creatiever ![]() maar volgens mij zou vindingrijker (o.a. in het oplossen van problemen) beter passen.
![]() |
![]() |
#100 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
ik deed voor school wat ik moest doen om in de latijn-wetenschappen te raken, meer niet, want dat wou ik al doen vanaf het eerste middelbaar. wat ik bij mijn klasgenoten zag is dat ze wel zouden zien, als ze er voor latijn door gingen zijn of niet. of hun wiskunde goed genoeg ging zijn of niet. ik had besloten dat ik alles wat nodig zou zijn ging doen om in de latijn-wetenschappen te raken. dat is volgens mij wat er bedoelt wordt met weten wat ze willen.
![]() |