![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag is welke definitie men hanteert, de ethische doctrine of de handeling op zich, en indien het wel deugdig is. Indien het een soort dierlijk instinct is kunnen we moeilijk van de hoogste deugd spreken. Dan is dit een emotionele handeling die gestuurd wordt vanuit het onderbewustzijn. Indien het over de etische doctrine gaat moet men het in perspectief plaatsen van andere deugden, zoals "het weten". De persoon kan bewust altruistisch handelen maar zijn gebrek aan kennis kan een omgekeerd effect teweeg brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar zeg je zoiets. Is betere wapens maken deugdig of niet. Zijn kernwapens positief of negatief? We zitten inderdaad met nogal wat conflicten in de wereld maar hoe zouden deze zijn zonder deze stok achter de deugd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar kan ik ook inkomen. Je kan overal 'te' voor zetten zei iemand me ooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over 'gematigdheid zouden we een hele discussie kunnen voeren denk ik. Het werk waarnaar ik verwees denk ik dat de relatie tussen gematigdheid en overvloed symboliseert. Dat werk is een uitdaging ten dele. Het werk heeft een holte versperd door een steen. Doe de steen weg dan beschadig je het werk, maar zal je toegang hebben tot de holte. Heeft de nieuwsgierigheid grenzen? Dient ze de die te hebben? Wat zijn de gevolgen? Wat is dat onze 'wil'? enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Een orgasme, een lach, een knuffel, een high, een bevestiging, een kapstok, een kus, ...
Iet simpel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Naast de zeven hoofdzonden die een rol spelen in de katholieke traditie is er ook een lijst opgesteld van hun tegenhangers: de zeven deugden, bestaande uit de vier kardinale deugden en de later toegevoegde drie goddelijke of theologale deugden. Deze zijn: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Neen Piero, ik schrijf mijn deugden zelf. En straffer nog, ik beleef ze allemaal.
Maar zo groot mijn deugd is, zo groot mijn leed kan zijn... Peche heeft een goeie off knop. Moest ik hem op on laten zat ik ergens hoog op de top... Maar ik ben geen gattenlikker, en da moet ge nu net zijn in dit systeem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maatschappelijk: blinde gehoorzaamheid.
Individueel: geluk.
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het wel intrigerend hoe een intelligent mens zo'n bekrompen mensvisie kan hebben. Maar hij is er wel consequent in heb ik de indruk. "Na mij de zondvloed."
Wat is dat die 'ik'? Dat stukje wandelend vlees waar gedachten in rondwaren. En overal kom je spiegels tegen in de vorm van medemensen, zonder wie je niet kan leven en nooit zou bestaan hebben. Om dan die Ik te gaan promoten tot hoogst doel van het leven. Dat is toch 'bizar'. De extreme Ik mensvisie verkruimeld als je kinderen hebt waarvoor je je verantwoordelijk voelt. De Ik wordt dan het kerngezin. Maar waarom niet bij extensie heel de mensheid, of heel het leven? Daar zit geen logica in. De tegenstrijdige theorie wordt dan soms vervangen door illusies om ze in stand te houden, zoals anderen een God denken nodig te hebben om hun leven zin te geven. De theorie komt voorop te staan. Ze vervangt zelfs die getroonde Ik. Maar het blijft interessant. Ik geloof niet dat Patrick is zoals hij zichzelf denkt te kennen. De vraag is wat er zich achter de theorie bevindt. De mens achter het beschermende denkkader. Zou die ook zo 'meedogenloos' zijn? Ik geloof het niet. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2014 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke mate is het feit dat in sommige gevallen het voorvalt dat het mij plezier doet om iemand anders plezier te doen (en dat is uiteraard de enige drijfveer om iemand anders plezier te doen: dat het mij plezier doet), een reden voor die andere persoon om vooral niet te willen dat ik hem plezier doe ?
Want voor mij zijn vriendschap, liefde en al dat, precies d�*t: de vaststelling dat het U plezier doet om hen plezier te doen. Gezien ik het als fundamenteel ondoorgrondelijk, en extern gegeven beschouw, wat ik vaststel dat mij plezier doet (heb ik geen controle over, ik stel gewoon vast dat sommige dingen mij plezier doen, en andere niet: een pint pakken is plezant, een nagel door mijn hand kloppen, is niet plezant, dat is een extern gegeven waar ik niks over te beslissen of te kiezen heb), maar dat ik wel moet vaststellen dat in sommige gevallen het plezier van iemand anders mij soms ook plezier doet, is het dan toch logisch dat ik tracht na te streven dat die persoon plezier heeft (omdat dat een manier is om mij plezier te doen, de enige denkbare beweegreden tot actie). Die vaststelling is voor mij wat "vriendschap", "liefde" en dergelijke betekent: het extern gegeven dat het plezier van een ander U ook pleziert.
![]() |
#98 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat, plus het feit dat wat ik waarneem van de rest van het universum, voor mij niet noodzakelijk heel reeel is, het blijven gewoon subjectieve waarnemingen he. Ik ben er alles behalve zeker van dat de wereld die ik waarneem, een bijzonder bestaan heeft als die niet door mij wordt waargenomen. Maw, ik ben niet zo heel zeker van het objectief bestaan van de "rest van de wereld" zonder mijn aanwezigheid als subjectieve entiteit om het waar te nemen. Het objectiveren van de rest van het universum is voor mij gewoon maar een werkhypothese. Het is dus niet zo heel moeilijk om daar niet al te veel sentiment aan vast te koppelen (behalve dan dat sentiment dat behoort tot die ondoorgrondbare aangename en onaangename sensaties). Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 november 2014 om 22:54. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. Oprecht. En correct.
Alles vertrekt van een ego denken, niet te verwarren met egoïsme. Altruïsme draait in wezen niet om de ander, maar om jezelf. Liefde draait in wezen niet om de ander maar om jezelf. Je kan alleen maar 'delen' wat je zelf bezit. Alles vertrekt vanuit die 'eigenliefde'. Een goed begrepen ego denken doet ons altruïstisch handelen, doet ons liefhebben, doet ons leven, laat anderen leven. We zien ons lief zoooo graag dat we haar voor onszelf willen houden...om onszelf. Mijn kinderen zijn me liever dan andere kinderen..om mezelf. De lijst is lang en snel uitbreidbaar. Wie anders zegt is een huichelaar (ook een vorm van ego denken,' kijk eens hoe goed ik ben') of begrijpt zichzelf niet. Of een erg diepe mysticus, maar die lopen niet dik.