Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 10:54   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kennelijk is er toch één Belgische Nederlandstalige krant die het nuttig vond om een artikeltje aan het Frans taalgebruik van mevrouw Sleurs te wijden : http://www.nieuwsblad.be/article/det...41126_01397802

Ikzelf vind het, bij het herlezen van uw aller bijdragen tot dusver, welhaast aandoenlijk hoe de meesten de aperte taalonkunde van uw bedoeld federaal beleidspersoon pogen goed te praten.

Ach, ik weet het wel, en het geldt bijlange niet enkel voor België : de werkelijk bekwame mensen willen niets meer met de politiek te maken hebben, en we moeten ons allen derhalve tevreden stellen met minder bekwamen, ja bijwijlen zelfs met volstrekt onbekwamen. Dat resulteert al gauw in een neiging tot het het veel te makkelijk onder de mat vegen van onvergeeflijke blunders, van een duidelijk gebrek aan respect voor de burgers, en van totaal onaanvaardbaar gedrag. Eén en ander goed praten, niet omdat het goed is maar “omdat het één van ons is”, of omdat hij/zij toevallig tot een politieke partij behoort waarvoor we enige sympathie koesteren, of zelfs omdat hun snoetje ons wel bevalt, blijkt de enige aanvaarde regel te zijn.

Ik denk dat het nochtans stilaan de tijd wordt dat wij allen, als burgers van Europa en van ons respectievelijk land, voldoende assertiviteit proberen op te brengen om ten minste te willen vaststellen dat het al te dikwijls niet goed is, ook al gaat het om één van ons, of om iemand die tot “onze” partij behoort, of om iemand wiens snoetje best aangenaam om zien is.

Op dit forum is de polarisatie inmiddels dermate alles overheersend dat het objectief aanklagen van onkunde van politici niet meer wordt geduld : meteen na de beginpost wordt er quasi uitsluitend ad hominem gereageerd, al was het maar om het werkelijk onderwerp van de discussie onder te sneeuwen.

Maar ooit zult ook u in de realiteit moeten durven de ogen openen, en niet meer blind willen zijn voor al te duidelijke onkunde van politici die weliswaar enige bekwaamheid voorhouden doch die niets méér zijn dan oenen.
Wie zonder fouten is (schrijft) , werpe de eerste steen. Ik doe dit alvast niet, want ik schrijf af en toe ook eens een fout. En u zou dit ook niet moeten doen, want ook u schrijft regelmatig kanjers van fouten. Bovendien, heel dat moraliserend gedoe altijd bij u hangt me al lang de keel uit. Het is maar dat u het weet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2014 om 10:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:02   #82
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dus nogmaals: Dit zegt niets over het Frans van Sleurs.
Denk jij dat Elke Sleurs heeft nagelaten de Franse tekst zelf te lezen ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:04   #83
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Denk jij dat Elke Sleurs heeft nagelaten de Franse tekst zelf te lezen ?
beetje zoals vrijwel elk Belgisch wetboek nog steeds talloze fouten bevat in de Nederlandse vertalingen van de origineel Franstalig opgestelde wetten ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:05   #84
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de beleidsnota in het Nederlands zal ze zelf geschreven en gelezen hebben.
De vertaling in het Frans zal ze misschien oppervlakkig gelezen hebben, maar zeker niet geschreven hebben.
Het is hoog tijd dat N-VA hier formeel op reageert. Het is reeds te laat maar hoe langer N-VA wacht hoe groter de schade. Het komt de politieke concurrentie van N-VA trouwens goed uit om dit niet zelf naar buiten te brengen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 27 november 2014, 11:08   #85
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Het ligt er vingerdik bovenop dat Mevr.Sleurs een ernstige vingerwijzing heeft willen geven naar het probleem van de tolken die al jaren niet meer betaald zijn.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:09   #86
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je hebt een punt.

maar ik ga er van uit dat de volgende vertaling perfect zal zijn, iets wat Di Rupo nooit aandacht heeft aan geschonken.
Dat kan ik tegenspreken. De beleidsteksten van Elio Di Rupo en de PS in het algemeen zijn goede voorbeelden van duidelijk leesbare teksten in correct Nederlands.

Oud 27 november 2014, 11:15   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het is hoog tijd dat N-VA hier formeel op reageert. Het is reeds te laat maar hoe langer N-VA wacht hoe groter de schade. Het komt de politieke concurrentie van N-VA trouwens goed uit om dit niet zelf naar buiten te brengen.
N-VA zit zowat in alle mogelijke besturen, bovendien moeten zij ook nog eens een ordentelijke opdeling van België voorbereiden tegen het einde van deze legislatuur ... die hebben wsl (hoewel inmiddels bijzonder veel politiek personeel) geen tijd om op elke slak de portie zout te leggen die jij daarop zou wensen hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:15   #88
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zeg maar gerust een kaakslag.

Dat was al lang geleden zeg.

.
Het is de N-VA die een kaakslag toedient aan de Vlamingen door met hun overbetaalde incompetentie te koop te lopen. Het uit van weinig respect voor studenten en werknemers in de privé die voor minder afgestraft worden met gevolgen voor hun persoonlijke carrière.

Oud 27 november 2014, 11:18   #89
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nederlandstaligen worden in Brussel DAGELIJKS beledigd !
In een demokratie worden "dergelijke" mensen verkozen door de kiezers omdat deze verwachten dat die mensen een goed beleid zullen voeren.
Ik heb binnenpretjes als ik zie dat lalibre nu ook eens "beledigd" is.
Er zijn inderdaad kiezers die politici verkiezen om het varken uit te hangen in de politiek. Ik denk hierbij aan Laurent Louis, Lijst Dedecker en het Vlaams Blok. Ik denk hier in eerste instantie niet aan de N-VA.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 november 2014 om 11:19.
Oud 27 november 2014, 11:22   #90
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Even terzijde, het is wel grappig dat de functie van Elke Sleurs luidt: 'Staatssecretaris voor Personen met een beperking'.

bron
Als arts zag ze niet eens de verkeerde vertaling van "personen met een beperking" in haar beleidstekst.

Oud 27 november 2014, 11:24   #91
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wie zonder fouten is (schrijft) , werpe de eerste steen. Ik doe dit alvast niet, want ik schrijf af en toe ook eens een fout. En u zou dit ook niet moeten doen, want ook u schrijft regelmatig kanjers van fouten. Bovendien, heel dat moraliserend gedoe altijd bij u hangt me al lang de keel uit. Het is maar dat u het weet.
Eigenlijk hangt jouw gedoe mij al heel lang de keel uit, want veel zinvolle reacties komen er niet uit jouw pen!!
Trouwens in dit onderwerp is dit zeer goed merkbaar, enkel verwijten en op de man (vrouw) spelen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:30   #92
omaplop
Minister-President

Standaard

Die vertaling is een gedrocht!!! Kinderen uit de middelbare afdeling met enkele jaren Frans halen er direct verschillende fouten uit.
Als je een taal niet machtig bent, laat je je teksten nakijken en verbeteren!
Dat zou trouwens iedereen die een tekst ergens publiceert moeten doen.

Tegenwoordig wordt weinig aandacht gegeven aan taal , maar voor mij is een tekst met grove taalfouten een blaam voor de schrijver.
Oud 27 november 2014, 11:32   #93
hagel
Banneling

Standaard

Ik snap al helemaal niet hoe nu als verdediging blijkbaar klinkt dat een kladversie werd ingediend. Sorry, maar zo'n kladversie... Als je je verdedigt, blijf dan ernstig. Anders zwijg je beter en zeg je gewoon beter eerlijk: we konden niet beter, of we hebben er geen aandacht aan besteed. Ik heb al dikwijls ervaren dat je op professioneel vlak door gewoon schuld te bekennen en toe te geven dat het gewoon stom of verkeerd was, je veel sneller problemen oplost, dan door je in alle bochten te wringen om toch maar niet te moeten toegeven dat je eigenlijk een serieuze fout gemaakt hebt.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:32   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Eigenlijk hangt jouw gedoe mij al heel lang de keel uit, want veel zinvolle reacties komen er niet uit jouw pen!!
Trouwens in dit onderwerp is dit zeer goed merkbaar, enkel verwijten en op de man (vrouw) spelen.
Mensen die andere mensen taalfouten aanwrijven terwijl ze zelf regelmatig in de fout gaan op dat vlak en die bovendien nog permanent de zedenmeester(es) willen uitgangen, daar kan ik niet tegen. Punt uit. En meer zeg ik daar niet meer over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2014 om 11:36.
Oud 27 november 2014, 11:36   #95
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als mevrouw Sleurs "een signaal" wilde geven aan de Franstaligen, dan is ze daar in geslaagd. Dat het voor u kennelijk een goed signaal is laat ik voor uw rekening. Ikzelf vind het een belediging voor de Belgische Franstaligen.
De Franse tekst van Sleurs is in ieder geval stukken beter dan het gewauwel van Di Rupo dat voor Nederlands moest doorgaan; DAT was nog eens een belediging!

Bovendien betreft het een document van de Kamer. Dat ze dat daar eens vertalen zeg, of hebben ze het daar misschien door Google Translate gedraaid? Wie zal het zeggen...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:37   #96
omaplop
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mensen die andere mensen taalfouten aanwrijven terwijl ze zelf regelmatig in de fout gaan op dat vlak en die bovendien nog permanent de zedenmeester(es) willen uitgangen, daar kan ik niet tegen. Punt uit. En meer zeg ik daar niet meer over.
Bewijs!!
Oud 27 november 2014, 11:41   #97
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Die vertaling is een gedrocht!!! Kinderen uit de middelbare afdeling met enkele jaren Frans halen er direct verschillende fouten uit.
Als je een taal niet machtig bent, laat je je teksten nakijken en verbeteren!
Dat zou trouwens iedereen die een tekst ergens publiceert moeten doen.

Tegenwoordig wordt weinig aandacht gegeven aan taal , maar voor mij is een tekst met grove taalfouten een blaam voor de schrijver.
Maar mens, toch, wat het Frans betreft, bakken kinderen uit de middelbare school er gewoon niets van. Niets, niets, en nog eens niets!
Oud 27 november 2014, 11:46   #98
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nu even ernstig. Gedaan met het mekaar jennen.

Wellicht is er tot op de laatste moment gewerkt en geschaafd aan de tekst, op het niveau van de inhoud - het beleid dus -, en dit in het Nederlands.
Dan moest er plots een vertaling komen, en daar was niet voldoende tijd meer voor.

Men heeft de tekst dan maar door google gedraaid.
Want zonder een Franstalig document, was het nog grotere miserie.

En nu, wat mij betreft, terug over naar het jennen.

Intern de nva heeft dr. Elke vooruitgang geboekt wat betreft steun van een aantal leden.

.
Jij zou beter N-VA aanmanen om zelf naar buiten te komen met een verklaring in plaats van als N-VA fan de zaken te vergoelijken op basis van gekleurde vermoedens.

Ik heb de tekst eens opgeroepen. Een paar letterlijke citaten uit de Nederlandstalige tekst:

1. Een inclusief en transversaal handicapbeleid ( sic)

Het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap vormt de richtsnoer voor dit beleid.

Het Centrum staat in voor de bevordering van het VRPH bij de betrokken actoren en is bevoegd om volledig onafhankelijk advies te verstrekken en personen met een handicap te begeleiden (zo nodig ook op juridisch vlak) die van oordeel zijn dat hun rechten niet gerespecteerd zijn.

Het Centrum vervult ook een monitoringsopdracht en ziet erop toe dat de principes en rechten die het VRPH garandeert, ook daadwerkelijk wordt toegepast.

Het Comité van de Verenigde naties heeft een aantal aanbevelingen gemaakt t.a.v. België.

[i]
Zoals gebruikelijk, gebeurt de opvolging door de FOD Buitenlandse Zaken, via de Coormulti, waarin zowel de administratieve als de politieke verantwoordelijken voor de verschillende (federale en interfederale) beleidsdomeinen vertegenwoordigd zijn.

....

Wat de aanbevelingen voor het federale niveau betreft, zal ik in overleg
treden met de collega’s die ter zake bevoegd zijn.

...Handistreaming houdt in dat het aspect “handicap” in alle domeinen van de samenleving en van het beleid wordt geïntegreerd.
--> persoonlijke noot: hopelijk is dit niet de ware intentie.

Oud 27 november 2014, 11:54   #99
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen liggen niet wakker van het Nederlands. Die vinden dat toch maar een achterlijk taaltje. Maar o wee als er eens een Vlaming niet wakker ligt van het Frans, dan zijn het plots geen goeie Belgen meer. de franse taal kan aan mijn reet roesten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 11:58   #100
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een stuk uit de beleidsverklaring van Elk Sleurs:

Om er voor te zorgen dat iedere persoon met een beperking krijgt waar hij recht op heeft zonder veel administratieve overlast, wil ik werk maken van administratieve vereenvoudiging en zoveel mogelijk automatische rechtentoekenning.

Dus Elke gaat automatisch rechten toekennen voor personen die hier reeds recht op hebben zonder veel administratieve overlast....

De Franstalige vertaling is :

Pour s’assurer que chaque personne handicapée obtient ce qu’il a le droit sans beaucoup des inconvénients administratives, je veux travailler sur la simplification administrative et
autant que possible l’octroi automatique de droits au personnes handicapées.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be