![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De huidige provincies zijn de erfenis van de Franse tijd. Kort na de Franse bezetting werden alle bestaande structuren volledig en over heel de lijn afgeschaft. Niet alleen de vorstendommen, maar ook de heerlijkheden bijvoorbeeld. Alles. In één trek. In de plaats werd ons een structuur opgelegd die in Parijs was uitgedacht en die volledig brak met was er voordien was. Toen Napoleon werd verslagen en de zuidelijke Nederland onder Willem I kwamen, besloot die om die Franse indeling alsnog te behouden. Ongetwijfeld wou hij niet dat er machtige edelen in een concurrentiestrijd met de koning zouden komen te staan. Wel kwam Willem I met een troostprijsje: de Franse departementen kregen namen die min of meer moesten verwijzen naar wat er vroeger had bestaan. Wel klopte het niet echt: zo bestond er onder het Ancien Régime een zeker "West-Vlaanderen". Alleen lag dat niet waar nu het huidige West-Vlaanderen ligt. Het was een zuidelijk deel van het graafschap dat juridisch eigen regels had. Een typisch ingewikkelde situatie eigen aan het Ancien Régime. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is zonde om politiek talent van de piepjonge generatie verloren te laten gaan door die leeftijdsgrens. Van mij mag de grens zelfs naar 14 verlaagt worden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is natuurlijk geen argument. Een gemiddelde 34-jarige kan dat ook niet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister-President
|
![]() 14 jaar en stemrecht? Ik zie de nieuwe politieke partijen al voor me:
- De minder naar school partij - De Ouders zijn stom' partij - De XBOX partij - De iPhone partij - De Breezahs voor 1 euro partij Maar nu ff serieus: Interviewer: "Weet je al waar je op stemt? Tiener: "Ja, op ***partij" Interviewer: "Waarom? " Tiener: "Omdat m'n ouders er ook op stemmen." Nee bedankt, 18 is jong genoeg!
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het is wel stemRECHT... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Concreet he Shadowke! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
beetje verder kijken dan je neus lang is Jaak. een groot probleem dat de Belgicisten en hun Vlaamse collega's (de neoflaminganten (dwz degenen die het Belgicisme willen behouden in een onafhankelijk Vlaanderen)) hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een echt argument dan: een veertienjarige wordt in tal van rechtstakken (strafrecht, familierecht...) niet behandeld als een volwassene omdat hij nog geen volwaardige toestemming kan geven. Stemrecht past naar mijn mening perfect in dat rijtje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkele jaren werk of hogere studies achter de rug gehad te hebben.
Citaat:
Citaat:
Ik ben er nog vergeten bij te vermelden dat deze verkiezingen enkel door de universiteiten zelf gebeuren. Ik twijfel of studenten een zegje krijgen in die verkiezing. Citaat:
Zelfde criterium als bij kiesdistricten: 50%+1 stem of het meeste na een tweede stemronde. Ik zou die tweede stemronde trouwens beperken tot de top 3, niet de top 2 zoals in de meeste landen met zulk systeem. Citaat:
Ik begrijp de tweede vraag niet goed. Er is een vast systeem, zoals bij het voorzitterschap van de Europese Raad. 1 januari-30 juni: Minister van Justitie, 1 juli-31 december: Minister van Binnenlandse Zaken &. ad infinitum.
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De lotelingen zelf kunnen zoals de leden van de boulè in Athene volledig gehuisvest worden door het parlement. Ik denk dat bij de meeste lotelingen en soort roeping daarmee wordt gestimuleerd, een unieke verantwoordelijkheidszin. Ze hebben ook geen andere keuze. Citaat:
Zoals ik in mijn vorige post zei, zie ik de verkiezing uitsluitend gebeuren binnen de universiteit. Studenten mogen daar ook een rol spelen, voor hoever zie ik niet meteen. De vraag kan uiteraard opengetrokken worden. Is dit geen beginsel van het corporatisme (en grondslag van het originele fascisme)? Maar dan zouden werkgevers en -nemers ook een rol moeten spelen. Ik dat dit in het huidige bestel grotendeels wordt opgeslost door de sterke verankering van werkgeversorganisaties en vakbonden - en heel het middenveld (socio-culturele verenigingen, ...) - binnen de partijen. Dat zal zo blijven. Citaat:
Alleen is het zo dat bijvoorbeeld in commissies politici zetelen die in vijf commissies zitten en er dan één uitkiezen en de rollen verdelen binnen de fractie. Ook dat moet binnen mijn voorstel opgelost worden (ten dele) door het dynamiseren van de samenstelling van het parlement. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een dorp nu zoiets verkiest: waarom niet?
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|